{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Alene-hjemme optagelse. {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Som nogle måske husker, havde jeg for nogle uger siden lavet en tråd omkring noget alene hjemme problem, oveni at min ene hund havde været utrolig stresset. Nu er der update, og jeg har brug for nogle andres vurdering. Jeg har haft lavet to videoer igår, hvor jeg er væk i ca. 20-45 min.
Felia er stresset total ned igen, og har fundet sig tilpas med vores nye faste rutiner - hun er en helt anderledes og mere rolig hund nu, end for 2 uger siden - så det går frem.

Jeg har dog stadig dét problem, at når jeg går, så piver hun op men så snart vi er ude af opgangen, stopper hun - det er som om hun kan hører os, og gøre sig opmærksom, men det stopper når vi er ude.. Ret skørt.. Jeg har så optaget hende igår, da vi trappede længere op der, til tyve min. hun klarer den nemlig så flot.. Og hun står henne ved døren mens hun gør/piver, hun stopper brat, har halen oppe og går så lidt imellem stuen, køkkenet og gangen - men det ender som regel med at hun ligger sig på måtten, foran døren - hun er yderst rolig - på den ene video sover hun, og på den anden er hun inde i stuen og lege med aktiveringslegetøj hvorefter hun så ligger sig foran hoveddøren.. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvordan hun mon egentlig har det, idet hun ligger ved døren!?

Da jeg gik 2. gang igår, efter flere timer hjemme selvf. lagde vi så den ene kurv ud i gangen, for at se om hun ville ligge sig i den, det gjorde hun ikke - men hun lagde sig derimod på et par af mine sko (skørt nok ja)..

Så jeg er selv meget i tvivl om hvorvidt hun er ked eller bare lige har svært ved at slappe af? Og om det mon kommer af sig selv? Åh, jeg synes det er svært med hende.. Fie opholder sig åbenbart rigtig meget i køkkenet - jeg tror det er fordi vi har sol i køkkenet (når solen står på atlså, som igår), så der var Fie ude størstedelen af videoen - men hun kommer da en gang imellem ud til Felia - igen, tænker jeg om Fie gør det som en tryghed for Felia fordi Felia bare er derude??

Hvordan ville I 'analysere' det, udfra hvad jeg skriver? smiley

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af opvaskemaskine 970 kr.
  • Service af fjernvarme anlæg 1.447 kr.
  • rede en fjernsyn fra at falde ned 700 kr.
  • nedsat gastryk - de 4 blus kan ikke fungere samtidig. 1.500 kr.
  • Opsætning af gardinstang og opsætning af 2 rullegardiner. 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alene-hjemme optagelse.
  • #1   5. sep 2010 Jeg har ikke ku uplaode video af dem, da der er 'fejl' i dem, jeg tror det er fordi de er for lange? smiley

• #3   5. sep 2010 Stina, du kunne muligvis uploade dem til youtube, og så sætte link her ind på siden?

• #4   5. sep 2010 Jeg er af den overbevisning at det for hunden betyder stor sorg når man forlader den, uanset om den ikke siger en lyd eller hyler uafbrudt..
    Jeg tror ikke på at en hund kan være glad når ejeren forlader huset.. smiley

Min Hugo har jeg også filmet en dag hvor han var alene i et par timer, han lød som om nogen prøvede at slagte ham..
    men han var også helt alene, vores anden hund var der ikke..
    ellers havde han ikke sagt en lyd.. smiley

• #5   5. sep 2010 Vivian: det er fra selve kameraet og ned på comp. jeg ikke kan uploade :s

Miss Andre: jeg tror også det er 'kedeligt' for hunden at man forlader den, men de er jo også to smiley det trøster mig, og var en vigtig del af beslutningen om at jeg fik nr 2 smiley Så hun er jo stadig hvalp, Felia - som har haft problemer med alene hjemme.. Jeg tænker bare, en hund er tryggest hvis den ligger sig til at sove - det gør Felia jo ikke helt? Hun ligger abre foran døren.. Hm, ja altså - jeg har svært ved at uddybe hvordan de er.. smiley Men som skrevet, leger hun jo med aktiveringslegetøj som jeg ser som et kæmpe plus - hvis hun var heelt ulykkelig, ville hun vel ikke lege med det??

• #6   5. sep 2010 Jeg synes ikke det lyder som om hun er helt tryg ved at være alene, men heller ikke meget ked af at være alene:o).... Det at hun falder til ro(og det ikke er af udmattelse) er jo positivt:o).... Og at hun har overskud til at kunne lege med aktiveringslegetøj viser da også hun har mere overskud trods alt... Jeg tror i er på vej i den helt rigtige retning Stina:o)... Dejligt for jer..... Men det at hun ligger sig på dine sko, tror jeg viser hun søger en tryghed i din duft... Har hun en gammel t-shirt eller sådan noget liggende i kurven som dufter af dig??

Men gad rigtig godt se den videoen:o)....

Miss Andre,
    Tror de færreste hunde synes det er sjovt at være alene;o).... Det er heller ikke et spørgsmål at de skal synes det er sjovt... I mine øjne drejer set sig udelukket om tryghed tryghed og atter tryghed, så længe hundene er trygge skal de nok klare sig:o)..

Jeg er helt overbevist om mine ikke føler sorg over jeg går.. Det kan jeg se på deres reaktion når jeg går, imes de er alene og når jeg kommer hjem.... Sådan er det med 2 hunde og sådan var det også da jeg kun havde Micki..... Tryghed ved stedet er bare det vigtigste....:o)

Mine får fx ALDRIG lov til at være alene hjemme ved min mor, far eller veninder, fordi de ikke føler den samme tryghed ved stedet, det eneste sted de er alene er i min lejlghed.....:o)

• #7   5. sep 2010 Fru Robbie:
    Jeg ved ikke hvad der er med mit kamera og comp. - jeg har nemlig lige været gået idag, i 12min. præcist, og der var allerede nu, endnu mere forbedring i hende, hun sagde IKKE et pib - de gik slet ikke med ud til døren pga. der var lækre ting i akriveringslegetøjet..

Jeg gør altid dét at jeg starter med at fylde aktiveringslegetøjet op med godbidder, så går jeg ud i gangen, tager sko på, og nøgler i hånden, så de ved jeg går, så tager jeg tæppet ud af deres taske og ligger på gulvet, så får de en bestemt godbid jeg KUN giver når det er alene-hjemmetid, så får de brættende også går jeg smiley Og normalt følger de begge mig ud, men går så ind og hygger med dét - det har de gjort de andre gange jeg har filmet, det er i dén tid, Felia har haft skabt sig - men denne gang er hun først ude ved døren noget tid efter og hun siger ingenting overhoved.. Jeg kan stadig ikke uploade, skide irritende, for at sige det mildt (hun er faktisk enormt sød og render rundt med alene-hjemme godbidden i munden, hele tiden) smiley - nå, men de er ude og tjekke ved døren indimellem og dér kunne jeg virkelig godt bruge jeres vurdering - men jeg kan tydeligt se det går så godt frem af.. Nu prøver jg igen igen igen, at se om ikke jeg kan få det lagt ind smiley Det ville jo hjælpe smiley

Men jeg følger de faste rutiner.. smiley Jo, jeg kan da bestemt godt ligge en bluse eller andet til dem, der skal nok kunne findes noget smiley Det har jeg nemlig ikke haft gjort , de har jo alle deres 120 kurve ;p hehe..

• #8   5. sep 2010 Ihhh, den vil bare ikke samarbejde, min comp :s Sørens osse.. Jeg må lave en 3-4minutters video imorgen efter skole smiley Og så kan jeg uploade den forhåbentlig :))

• #9   5. sep 2010 Godt det går fremaf Stina, dét er jeg dælme glad for at høre! :o)
    Det samme hér ved os, mine bliver optaget dagligt og det er også 2 langt roligere hunde end ''dengang'' :oD Jubii (springer op og ned som en bubbibjørn af glæde *GG*)
    Men jeg gør følgende hver dag når jeg går (og ofte gør jeg det som det første når jeg vågner og fjerner det som det sidste når jeg går iseng - Så det er ''vane'' at det ligger der):
    Lægger den ene dyne på sofaen, den anden i sengen.
    Lægger mit brugte badehåndklæde på sengen.
    Lægger mine brugte natbukser på sofaen ovenpå dynen.
    Lægger 2 stk. aktiveringslegetøj på gulvet.
    Trækker gardinerne for.
    Giver 2 skt. koklove med frossen ''snask'' indeni (variere fra dag til dag med indholdet).
    Tænder 2 stk. radio (én i soveværelset og én i stuen - For at fordele lyden bedst muligt)

Nu hvor du siger at hun lægger sig på dine sko, tyder det umiddelbart på at hun finder ro ved nogle af dine ting. Så prøv evt at lægge et håndklæde, nattøj eller andet frem til hende (evt i kurven, eller hvor du vil have at hun finder ro) - Måske dét hjælper hende med at slappe af?

Mine ligger ihvertfald på de ting jeg lægger frem og leger også med aktiveringslegetøjet i ny og næ.
    Tilgengæld slapper de også meget mere af og gøer ikke af angst, men kun hvis de kan høre nogle ude på vejen fx. De skal nok bare lige vænne sig til alle de nye lyde, det vigtigste er, at de ikke er bange.
    Skal dog siges at Paya får Zylkene og der er D.A.P i stikkontakten - Venter lige en månedstid før jeg går væk fra dét :o)

• #10   5. sep 2010 Det skrev Mette også, mht. at ligge noget af mit tøj til hende i kurven - og det vil jeg prøve, det er nok en super idé! Men det lyder da godt, de er sååååådygtige :)) Dygtige piger du har :)) De skal jo altid liiiige vænne sig til de 'nye' lyde - jeg kan også se på videoen når de kan hører noget på opgangen, de skynder sig lidt mod døren, og går så væk hvis det ikk er noget vigtigt ;p De er nu kloge..
    De har åbent indtil soveværelset, og dér opholder de sig trods alt overhovedet ikke, mærkeligt nok smiley Jeg havde nemlig også troet de ville putte sig i sengen - men det tror jeg stammer fra da jeg boede i den gamle lejlighed, der var soveværelset jo ovenpå, så der puttede de i tæpper på sofaen ;p Så de er mere glad for deres putte tæpper, som de så også har en del af i stuen ;p hehe.. Men jeg prøver imorgen, at lave en optagelse i fire minutters tid, så I kan se hvor ofte de går til døren smiley Jeg kan nemlig ikke finde ud af om det bare er lidt 'kedsomhed', fordi de er som sagt ikke dybt ulykkelige, siden de kan spise, lege osv.. smiley

• #11   5. sep 2010 Hov, må indrømme jeg ikke havde læst nogle af indlægene før jeg postede mit. Så beklager gentagelsen smiley
    Men find en god brugt trøje eller joggingbukser frem til sofaen (ja og Felia smiley ), tror det vil hjælpe hende til at finde ro.
    Men mht mine, så står Paya også ved døren nogle gange - Men hopper så op i sofaen igen fx. 5 minutter. Derefter hopper hun så igen ned og lytter, og bagefter op i sofaen. Du ved, hun er ikke helt afslappet som jeg gerne så. Men bare dét at hun ligger 5-8 minutter i sofaen og ikke hyler, er væsentligt forbedret. Nu kan jeg jo desværre ikke optage en hel arbejdsdag, men tror bestemt hun falder helt til ro i løbet af dagen. Hun virker rimeligt afslappet, til trods for lydene udenfor.
    Den ene dag kom skraldemanden 2 minutter efter jeg var kørt, og kunne se på videoen at de var helt ligeglade. Så tror bestemt det er et spørgsmål at at vende sig til lydene - Ligesom dine tøser skal smiley
    Puh en lang smørre, endda skrevet fra mobilen. Så beklager hvis der er slåfejl smiley

• #12   6. sep 2010 Prøv at kaste noget mad/godbidder på gulvet.
    Hvis hun spiser det, mens hun er alene, er hun ikke heeeelt ved at gå ud af sit gode skind.

Det er det samme der gør sig gældende når man "fodrer" hunden til f.eks. at kunne klare andre hundes tilstedeværelse.

De to nervesystemer, sympaticus (styrer bl.a. adrenalinen) og parasympaticus (styrer fordøjelsen) kan nemlig ikke træde i kraft på een gang.

• #13   6. sep 2010 Vivian - Det var da dejligt at læse, så er der ikke længere de store problemer herhjemme. Der bliver nemlig spist - Både fra skål, gulv og aktiveringslegetøj. :o)

• #14   6. sep 2010 Vivian: de spiser begge to, via deres aktiveringsbræt, de er jo fyldt med lækkerier i hullerne i brættet, og det er tydeligt at hører at der bliver leget emd dem som det første smiley Og de er begge tomme når vi kommer hjem - det smarte er, at kun Fie kan finde ud af spinneren og jeg ved Felia er ´den der angriber den anden smiley Yderligere gik hun jo konstant rundt med 'langtids godbidden' i munden, så de er til dels trygge.. Det er bare dét at de konstant tjekker ved døren.. Så det er mere dét der er svært at få vurderet synes jeg, om det er 'ulykkelighed' smiley Men nu kører vi ned og handler snart, de er helt gearet ned nu, så er meeeeget spændt på om der bliver lidt piveri i starten, for det var der jo ikke i sidste video igår smiley

• #15   6. sep 2010 Jeg synes også det er svært at vurdere.
    Men det med maden tyder jo på at de ikke er helt ved siden af.

Men jeg ved også godt at det hurtigt kan vende.

Guincho udviste rastløshed i starten, da vi øvede alene hjemme. Han sad et par minutter et sted. Gik hen og lagde sig et andet sted. Rejste sig et par minutter efter igen. Satte sig et minut efter et nyt sted tættere på døren. Lyttede. Osv. Kunne ikke rigtigt få ro på sig.

Jeg rådførte mig med min adfærdsrådgiver, som sagde at han jo helst ikke skulle være rastløs. Jeg forstod det som at det jo KAN udvikle sig videre, hvis man bare fortsætter ufortrødent.

Så jeg satte lidt flere sikre signaler på, og gik kun langsomt frem, og efter nogle få dage begyndte han faktisk at lægge sig og BLIVE LIGGENDE, altså lægge sig til at sove, hver gang jeg gik.

Hvilket jo er perfekt.

Men jeg ved ikke hvad man skal forvente når der er mere end 1 hund, for så er det måske normalt at de underholder hinanden, eller? Jeg aner det ikke.

Det signal jeg gav, som gav Guincho ro på, er at jeg lægger min hovedpude foran ham på gulvet i entreen. Den indtager han så, når jeg er gået, lægger sig ovenpå, og falder i søvn.

Men jeg må indrømme at vi kun er nået til 3 kvarter, det har knebet med at få trænet det op her i sommers, det er min dårlige samvittighed:(

Så hvem ved om jeg har nogle "overraskelser" til gode, det håber jeg dog ikke:/

• #16   7. sep 2010 Vivan: det lyder præcist som pigerne! Det positive er, der er INGEN pjevs ved døren, overhovedet!! Og der går faktisk 1 helt minut før Felia tjekker gangen, om jeg nu er gået - derfeter går hun ind i stuen og jeg kan hører hun rumstere med hendes klodser fra aktiviteterne - derefter kan der gå 3-5minutter, også sætter de begge sig ud i gangen, sidder lidt, ligger lidt, går lidt i køkkenet osv.. På den sidste video er hun endda også i soveværelset - det er helt nyt, det har hun ik gjort før - så gætter mig frem til det er fremskridt smiley

Jeg taler også mere med min adfærdsbeh. om det, søndag - når vi skal til træning, glemte typisk nok, alt om det i søndags i stress og jag ;p

Men de virker nemlig 'bare' rastløse.. Jeg har trænet op til 2 timer nu.. Jeg kan jo kun se den første halve time ca i videoen, men når jeg kommer ind af døren, er de som de plejer, og stadig, som de plejer på næste video, så det virker slet ikke som om der er tegn på tilbageskridt, tværtimod, laaaaangsomt frem af for hver video smiley

Mit mål er, at på torsdag skal de være alene her, da jeg kun har tre timer i skolen (så er væk 3,5), så imorgen eftermiddag, går jeg i 1,5 time for at gøre dem 'klar' smiley Uha, er bare så spændt hvordan de tager det dér, det er jo fra morgenstunden af, og der plejer de også at være noget så sløve - så jeg håber det giver lidt, sådan at de bare ligger sig, de får hver en kurv ud i gangen, så må de lægge sig i dem, hvis de absolut vil være i gangen smiley

Har Guincho kunne være alene før? Eller er det 'første' gang, du træner ham? smiley

• #17   7. sep 2010 Nej, det er første træning vi har gang i med Guincho, så vi snakker ikke tilbagefald.

Nu er det muligt jeg misforstår det du skriver, men det er vigtigt at hundene VED at du er gået, at de ser du går ud af døren og lukker døren.

Jeg bruger et begrænset areal til Guincho. Fordi jeg tror at han ellers vil få for meget at skulle "holde styr på" hvis han får hele huset. Og fordi jeg holder hund og kat adskilte, selvom de er fine venner, men just in case. Så han har omkring 20m2 at være på, når han er alene.

Men der findes hunde der har det bedst hvis de har hele huset.

Det er uden tvivl meget individuelt.

Jeg udnytter at Guincho er en doven rad om formiddagen til at træne alene hjemme. Du går sikkert en tur med dine og får krudtet dem af inden du forlader dem, ikke?

• #18   7. sep 2010 Altså, jeg gør klar, til at gå ved at ligge deres taske tæppe ud på gulvet, ligge godbidder i brættene, så går jeg ud i gangen, tager sko på og nøgler i hånden, så ved de, jeg går smiley - i starten løb Felia jo med ud til døren hver gang, det gør hun ikke mere, så hun ved jeg går - på videoen går huh ud i gangen når aktiviteten er tom, så står hun bare lige foran døren og kigger, evt. ligger hun sig ned smiley
    Så de ved hvad de rutiner betyder smiley

Jeg har faktisk lidt tænke tanke, omkring hvad jeg vil gøre fra når de er alene om morgenen.. F.eks i weekender, der får de 'bare' en tur rundt om blokken - de gider ikke rigtig den raske tur om morgenen - slet ikke nu hvor duggen er begyndt at falde om natten og stadig er der tidlig morgen, de er utrolige syvsovere til langt ud på formiddagen - så normalt er det en kort morgentur.
    Så jeg har selv haft tænkt over hvordan det skal være for fremtiden - er også 'bange' for at gå dem for friske om morgenen, for så at gå 45minutter efter vi er kommet ind af døren..

Pt. bliver de jo passet hos min mor om dagen (hunh arbejder aften), så de får først deres morgentur kl 7.30, og selv dét tidspunkt passer dem ikke :s , fremover, vil det jo så allerede være 6.30 ca. vi skal gå morgenturen, så jeg ved ikke hvordan turen bliver endnu, og hvor lang en tur de får så tidligt.. Fie sover normalt til kl 10-11 om formiddagen i weekenden, der er det kun Felia der tisser ved 8 tiden om morgenen, men at gå gider Felia heller ikke smiley det er først turen ved 12-14 tiden der passer damerne at gå langt, også eftermiddagsturen.. ;p

Ligemeget hvad, kommer de selvf. ud, men hvor lang turen er, er meget svært at sige nu, hvordan det bliver smiley

• #19   8. sep 2010 Jeg fik bare at vide at det er vigtigt at han SER at jeg går ud af døren og lukker den, men tjek det evt. med den træner/adfærdsbehandler, som rådgiver dig, hun kender jo dine hunde.

Det med at få krudtet dem af er mest almindeligt at bruge, men tingene er jo individuelle, og så længe vi er i træningsfasen herhjemme, er det ikke det Guincho har brug for. Noget andet er den dag han skal være alene hjemme i flere timer, så er det jo vigtigt at han får tisset og sk... af forinden:o)

Det anbefales også at man efter morgengåturen lige lader hunden være i fred en halv times tid, så den ikke skal gå fra tæt og aktivt samvær med ejer til intet samvær, men at der bliver en glidende overgang. Så hunden er afslappet når den forlades.
    Men det ved du sikkert allerede.

• #20   8. sep 2010 Nu har jeg lige læst dit indlæg igen, jeg synes det lyder fornuftigt det du gør, Guincho vil heller aldrig have brug for de helt store lufteture om morgenen, han er også b-hund, det først vågner op om eftermiddagen. Det vigtige er bare at de får tisset og sk... før man går, længen af turen man tilbyder må være individuel.

• #21   8. sep 2010 Hihi, Vivian smiley - de tisser og sk.... som det første på gåturen, de har funet ud af at jo hurtigere de er, jo før kommer de op under dynen smiley Fie er klart slemmest til det..

Jeg har godt nok bedre samvtittighed med at gå fra dem, efter en laaang tur - altså, ikke lige efter, det gør jeg aldrig, men at de får gået og bliver trætte også gå efter en halv time - 45 minutter efter vi kommer hjem selvf.. Men nu må vi se, hvad de gider på den tid af morgenen - det bliver i hvert fald på deres principper smiley heldigvis har jeg ikke senere dage end til halv to,så vil være hjemme senest to - og det synes pigerne jo er perfekt gå tidspunkt på dagen smiley

nu må vi se, har bare haft det såååå svært med den her tilvænning, ren samvittighedsmæssigt - men kan jo nemt hører jeg ikke er den eneste overhoved smiley

• #22   8. sep 2010 Ja, vi er vist nogle hønemødre, hehe:o)
    Men jeg har seriøst respekt for at gøre hvad der står i min magt for ikke at udvikle et alene hjemme problem, for det må virkelig være noget af det værste man kan komme til at stå med:(

• #23   9. sep 2010 Jeg synes faktisk det sværeste at håndtere med Felia, - var hendes ulykke og frygt hun har gået med herhjemme, i min tro om at alt var godt.. puhae, hvor jeg har haft det frygteligt med samvittigheden - selv min adfærdsbeh. sagde jeg ikke måtte bebrejde mig selv så meget, for det var så slemt at Felia nok ku mærke min 'skyldfølelse' og derfor også reagerede sådan på mig smiley

Men super super SUUUUUPER nyheder herfra - jeg er bare SÅ lykkelig!! De havde jo alene hjemme dag, idag - for første gang mens jeg var i skole.. Og det er gået sååå godt smiley I videoen render de hver især ud til døren én gang, men de hverken ligger eller sidder foran døren og 'venter' - de ligger også begge to i soveværelset et kvarter og derefter stuen, resten af videoen :)) Så jeg tror, de sover - især fordi deres griseøre og dentasticks er urørt - men, de nemme godbidder er væk :-))) Jubii.. Det var ret sødt, Felia elsker bare at sidde/ligge på en pude i vindueskarmen og kigge ud over området, hun er enorm afslappet og kigger bare - hverken gør eller skaber sig, når der går nogen forbi (meeeeget flot, af en chi at være ikk?) smiley - nå, men da jeg kom kørende (vejen ligger bagom dét vindue), så kiggede jeg op, ren refleks og hvem sad dér? Det gjorde Felia - det sødeste var, at hun ikke havde registrede mig dernede på vejen (i bilen), så da jeg gik i opgangen kom Felia løbende fra stuen - meeget sødt smiley Især fordi det også bekræfter at hun ikke er dør søgende hver gang opgangsdøren går :))

Det skal siges, at jeg ved godt, det siges at være bedst at afskærme, så de ikke kan/føler pligt om at se udover og holde vagt, men omvendt sidder hun så fint og roligt, og kigger - tror hun slapper af ved det.. Hun ligger sig tit derop, for også at slumre lidt smiley Vi fjerner normalt puden til vindueskarmen, når vi går fra dem, men den var gået i glemmebogen smiley

Kommentér på:
Alene-hjemme optagelse.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce