{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

Manglende selvtillid - hjælp.. {{forumTopicSubject}}

Min chihuahua tæve Nima (4½ måned) har virkelig selvtilliden på et meget lille sted..
Hun er utrolig nervøs når vi er ude at gå og bliver skræmt ved bare der kommer en fremmed person gående..
Dog er det blevet bedre på det sidste, men ønsker jo ikke hun skal være en nervøs hund når jeg jo ønsker at udstille hende..

Vi forsøger at møde én ny ting om dagen og presser hende aldrig ud i noget hun ikke er klar på, da et nederlag vil ødelægge hendes selvtillid mere..
Hun er dog endelig begyndt at kunne gå væk fra mig når vi er nede i parken og er begyndt at kunne lege med de andre hunde.. Hun er sjovt nok mest glad for de helt store hunde eller andre chihuahua'er..
Hun får lov at løbe frit rundt så hun kan gå i læ ved mig hvis det hele bliver for meget for hende.. Bliver hun virkelig bange (er ved at gå over nu) men så har jeg taget hende op til hun er faldet til ro for derefter at sætte hende ned igen.. Det har virket fint..
Hun er dog ret reseveret overfor andre mennesker end jeg.. Derfor forsøger jeg at lade folk hun har mødt før komme over at nusse hende, give hende godbidder og i det hele taget vise hende at andre mennesker ikke er farlige..

Er der andet jeg lige kan gøre for at hjælpe hendes selvtillid på vej? Det går jo heldigvis allerede fremad, men gode råd modtages alligevel med kyshånd..

Min hanhund har vist fået al selvtilliden af de to.. Han frygter intet.. Store hunde, små hunde, lastbiler, busser, fremmede mennesker, larmende børn.. Alt bliver taget i stiv arm og logrende hale.. (Han er 1½ måned ældre end Nima, men har altid været fyldt med selvtillid)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende selvtillid - hjælp..
  • #1   18. sep 2010 min hundetræner/adfærdsbeh. lagde MEGET vægt på, i træningen at vi som ejere selvf. skal være tryghed og stedet de søger ly hvis de bliver skræmte eller noget.. Det er dog vigtigt at hvis du ser din hund blive bange, at du sætter dig på hug til hende, du må helst ikke tage hende op.. Hvis du gør det og taler til hende bekræfter du hende i hvor faaaarligt det hele er smiley Hvis du derimod sætter dig på hug, evt. lader hende hoppe op på skødet men IKKE siger "nåårh" eller andet, så er du 'bare' tyrghed.. Og det er rigtig vigtigt.. Så snart du ynker og løfter hende op i armene er hun bekræftet i hvor farlig verden er.. Jeg har lavet fejlen med min første chi, Fie - hun er stadig meget nervøs.. Nr 2 har jeg bare altid husket at sætte mig på hug, og ikke tale/kæle osv med hende.. Selvfølgelig hvis hun piver op i en leg, så skal hun selvf. op ig kigges på smiley

    Der udover, laver vi utrolig mange selvtillids øvelser.. Og der er flere måder, men en simpel øvelse kan være at kaste nogle godbidder rundt på græsset som hun skal søge, eller lægge godbidder i én bane frem også hun skal gå 'linen ud' og spise godbidder, nå så hun bliver bedre og bedre, kan du udvide øvelsen og lave dufte-spor, hvor du f.eks tager firkadelle og smitter duften af i et par meter frem i græsset, så skal hun gå 'linen ud' igen, og så får hun frikadellen for enden af sporet smiley Sådan nogle øvelser skulle være gode for at hjælpe på selvtillid :))


  • #2   19. sep 2010 99% af tiden nøjes jeg skam også med at sidde på hug, men der kan altså være tidspunkter hvor det er nødvendigt at tage hende op.. F.eks hvis der kommer en voldsom labrador eller ligende.. For den er altså ret ligeglad med om lille jeg sidder på hug med Nima på skødet.. Så vil jeg hellere at hun kommer op fremfor den store hund kommer og stikker hele hovedet ind i hende så hu flyver ned fra mig og er helt panisk..
    Jeg kan nemlig heller ikke selv bruge hænderne til at sætte op til skjold for sådan en hund da jeg så vil miste balancen og vælte bagover med hund og det hele..
    (Tror også jeg formulerede tage op forkert, for som sagt er det næsten hun altid bare hopper op på skødet når jeg sidder i hug)

    Søgeøvelser laver vi hver dag, lidt indkald og basale lydighedsøvelser i de meget små.. Søgeøvelser, gemmelege med maden og diverse små intelligens-lege er hun vildt god til..
    Så alle de nævnte ting er allerede det jeg gør..
    Forsøger at give hende så mange succes oplevelser som overhovedet muligt, møde så mange rolige hunde som muligt og fremmede mennesker som jeg selv stoler på.. Alt sammen selvfølgelig i hendes eget tempo så hun ikke bliver overvældet..
    Mangler bare lidt det med "en stor hund i en lille hunds krop".. Det var netop det jeg søgte ved chihuahua og derfor avler og jeg blev enige om Nima da hun var den mest frembrusende i kuldet.. Men sammenlignet med min hanhund, så er hun virkelig en meget nervøs hund..


  • #3   19. sep 2010 Okay, så lyder det jo heller ikke til, at du som så kan gøre noget anderledes - det stod bare skrevet som om du tog hende helt op hver gang hun ko over, og dét kunne nemt være årsag smiley

    Men jeg har mig også to fuldstændige modsætninger ;p Den ældste er rigtig diva agtig faktisk, hun gider ikke lege med andre hunde hun ikke kender godt, hun gider ikke pette med fremmede mennesker, de skal først godkendes på mange måder, den anden hund, er stik modsat, hun tror at alle vi går forbi på en tur, er til ære for hende, hun tror at alle hunde og mennesker, store som små - VIL og SKAL hilse på hende ;p megetg skørt..

    Så jeg tror også de afhænger enormt af sindet i helhed, jeg har accepteret at Fie er som hun er ;p Hun bliver nok aldrig anderledes ;p


  • #4   19. sep 2010 Jeg tror heller ikke Nima bliver anderledes og ønsker heller ikke hun bare skal stole på alle mennesker og ville snakke med alt og alle..
    Det ligger slet ikke til hendes sind..
    Men ville ønske hun ikke var bange.. Reseveret er okay, men vil bare gerne over stadiet hvor hun er bange for alt og alle..
    Eller hun er ikke rigtig bange for andre hunde mere.. Nu gælder det så mennesker og nye ting..
    Vil gerne hun kunne gennemgå bare én udstilling for avlsgodkendelse og så vil jeg heller ikke byde hende mere af den slags hvis hun ikke bliver bedre til uvante omgivelser.. Vil ikke stresse min hund unødvendigt..
    Bonzo derimod kan jeg tage med alle steder hen og han er bare glad for det hele.. Så håber på flere og bedre resultater på udstillingerne med ham..
    Dog er jeg ikke udstillingsmenneske, men vil da gerne have avlsgodkendt begge mine hunde og få dem bedømt.. smiley
    Så må vi jo se hvad diverse dyrlægekontroller siger derefter..
    (Meget nemmere med hunde uden tavle og som man ikke håber på kan indgå i avl, der er ikke nær så mange bekymringer)


  • #5   19. sep 2010 Hvor gammel er hun egentlig? Min Fie er nemlig blevet mere rolig efter hun er blevet voksen, her de seneste måneder er hun virkelig blevet bedre.. Hun har jo altid været direkte bange for andre hunde, nu står hun ved siden af og acceptere at søster hilser, men hun hverken ryster eller tager halen mellem benene.. Det er bl.a en kombination af at hun har fået Felia og at hun er blevet voksen nu, tror jeg smiley

    Hun lyder nemlig meget ligesom min Fie:-))


  • #6   19. sep 2010 Hun er ikke så gammel.. Kun 4½ måned.. Står vist også oppe i det første indlæg.. smiley
    Jeg forventer skam heller ikke at hun er en "verdenshund" endnu, men er da lidt ked af at hun er bange for det hele..
    Min hanhund der er 1½ måned ældre har aldrig været sådan og min nabos tæve på samme alder er det heller ikke..
    Hunde frygter hun ikke rigtig mere..
    Men alt andet.. Men tager bare én dag af gangen og så må vi håbe det kommer stille og roligt..


  • #7   19. sep 2010 Ja, jeg tror da i hvert fald du gør det rigitge i at gå langsomt frem af og tage det i hendes tempo :)))

Kommentér på:
Manglende selvtillid - hjælp..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce