{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

OMG! What a DCM break through! {{forumTopicSubject}}

Taget fra en dobermann forum side ;o))

PLEASE CROSS POST!
i'm speachless!

We are very pleased to announce that Dr. Kate Meurs of Washington State
University College of Veterinary Medicine has identified a genetic mutation
responsible for causing cardiomyopathy in Dobermans. A reasonably priced
test will be commercially available in about two weeks through the
Veterinary Cardiac Genetics Laboratory at WSU. (
<(link fjernet)
Veterinary Cardiac Genetics Laboratory of the College of Veterinary Medicine)

Dr. Meurs is coming to the National to present her findings and answer
questions. She is scheduled to speak on Monday, October 4th, 2010 at 10:00
a.m. in the Emerald Room. We will have the room for Q & A as well until 12
noon. Please spread the word so that everyone who wants to be there is made
aware of this development.

Dr. Meurs deserves many accolades for this long awaited accomplishment for
our breed!

http://www.vetmed.wsu.edu/deptsVCGL/Doberman/index.aspx

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  OMG! What a DCM break through!
  • #1   2. okt 2010 ej hvor er det vild ;o)

• #2   2. okt 2010 Det er dejligt at vide at man kan teste, men jeg venter stadig svar fra dem jeg kender som er igang med at teste deres.

• #4   2. okt 2010 kan man få testet sine hunde her hjemme????

• #6   3. okt 2010 Det vil jeg ihvertfald gøre..

Eva ved du om dkk godkender den her test????

• #8   4. okt 2010 Umiddelbart fint, men lad os nu se hvor mange som 1: Får taget en test. 2: Offentliggør resultatet hvis ikke svaret er positivt.

Så er denne test pludselig ikke en bjælde mere værd end alle andre test som heller ikke bliver offentliggjort.

Det er jo en offentlig hemmelighed at langt de fleste opdrættere, uanset herkomst, ikke offentliggør resultaterne hvis ikke de er positive. Selv danske opdrættere holder sig ikke for gode til det. Uanset om det er et HD resultatet, vWd eller PHPV/PHTVL eller andet.

Så længe der er penge i champion mig her og champion mig der, og hvalpekøbere ikke er kritiske i deres valg, så er der opdrættere som vil levere. Og så vil gennemsnitsalderen fortsætte sit styrtdyk som den har gjort på showlinier de sidste 20 år.

• #9   4. okt 2010 Jeg er fuldstændig enig med - Dobermann Kennel Noir Royale - og * GOFD * godt skrevet...!!!

• #11   5. okt 2010 Jeg tvivler kraftigt på at der bliver et pres på opdrættere. Se bare på vWd, PHPV/PHTVL, Wobbler, Spondylose mv. Hvalpekøbere idag er, desværre, noget af det mest ukritiske du kan finde. Hvis bare forældrene har en masse udstillingstitler, så bliver hvalpene solgt. Blandt opdrættere er det det samme. Når en han-hund bliver hypet tilstrækkeligt på udstillinger, og begynder at vinde, så er opdrætterne der med det samme for at lave en parring. Skide værd med ZTP, mentaltest, HD resultat, vWd og alle de andre tests. Det er en skrue uden ende, og jeg har efterhånden svært ved at se hvordan vi kommer videre, uden at de store såkaldte top-opdrættere kommer på banen som bannerførere. Men med det antal hvalpe de kan afsætte nu, hvorfor dælen skulle de så gøre det? Når topopdrættere tilbageholder informationer om hvorfor nogle af deres avlshunde er døde inden de fylder 4 år, at deres avlshan har PHPV/PHTVL, at deres fine champion kun har bestået en IPO fordi dommeren er betalt når nu kræet ikke vil arbejde, at hunden har dumpet en mentaltest, tror du så selv på at de vil oplyse om DCM? Det er selvsamme opdrættere (sammen med udstillingsdommerne) som er skyld i at de fleste større avlshanner efterhånden skal være en klon af en Grand Danois i størrelse.

Og ja, det er svært at sælge en vWd bærer i USA, men når du kan sælge fejlfarvede hunde, mentalt dårlige hunde, syge hunde med mere til dem, så hjælper det lige så lidt.

Så nej, dejligt at se at videnskaben forsøger at hjælpe opdrættere på vej, men hvad hulen hjælper det år hverken top-opdrætterne, hvalpekøberne eller raceforbundene stiller krav...

• #12   5. okt 2010 Fedt sagt Frank!!!! ;o)

• #15   6. okt 2010 Hvor er det godt sagt Frank, og så sandt !!!
    Hatten af for dig ;o))

• #16   6. okt 2010 @Susanne: Jo det er naivt, men det er fordi du tror på det bedste i folk, og det er en kanon egenskab generelt, bare ikke i hundeverden. Jeg har selv været så naiv, men gennem snakke med både dommere og top-opdrættere, er mit syn blevet ændret radikalt.

Vi er nødt til at være kyniske hvis racen skal have en chance, for top-opdrætterne og dommerne er kyniske. Hvalpekøberne er blot naive og meget uvidende, og her er det vores opgave som opdrættere at være vores ansvar bevidst, og informere og belære omkring sygdomme, mentalitet, temperament, eksteriør, foder, ansvarligt opdræt mm.

Problemet bliver endnu større når opdrættere ikke informerer hvalpekøbere korrekt, for så er en opdrætter lige så naiv og uvidende som hvalpekøberne. Og hvad er så forskellen på en opdrætter og én som blot parrer 2 hunde for at få hvalpe? At være opdrætter i min verden er at arbejde for at minimere sygdom, minimere de mentalt dårlige hunde, fremme brugsarbejdet, opdrætte efter et eksteriør regelsæt, dvs generelt forbedre racen. Det betyder også at man har et ansvar i at sætte sig ind i genetik og racens forhistorie.

Jeg har snakket med hvalpekøbere som er blevet informeret, fra anden dansk opdrætter, om "at racen ikke har nogen racetypiske sygdomme". I min optik er dette udsagn det som gør at man er totalt uegnet som opdrætter, for man har slet ikke fattet essensen i at være seriøs opdrætter.

Ovenstående må ikke ses som et forsøg på at ramme nogen specifikt, mere en oplysning omkring den naivitet der også hersker blandt opdrættere.

Kig på de store opdrættere, og se på den bølge af hunde som rammer os pt. Hanhundene skal helst være 75+cm i højden og veje 50+kg. Lad en af disse GD Jr. rondere 6 skjul, og hav iltmasken parat, hvis den da overhovedet kommer rundt om de 2 sidste. Brystkasserne skal være så dybe at hvis du sparker hunden i røven, vælter den på snuden. Hovedet skal ligne en GD'er, men have bredden fra en Rottweiler. Tævernes brystkasse skal være næsten lige store som hannernes, hovedet så maskulint som muligt og gerne omkring 68+cm. Hr. Karl Friedrich Louis Dobermann ville rotere i sin grav hvis han så dem!

Prøv at stoppe op, læs eksteriørstandarden, og kig så på de hunde. Svarer dette overens?

Opdrætterne har fuldstændig mistet grebet om målet, og ser kun midlerne for at blive bekræftet i at man har et godt opdræt. Altså eksteriør opdræt. For temperament, mentalitet og sygdom rager dem en høstblomst! Hvis bare de kan få en stakfuld champion titler, så er pensionen jo reddet, så pyt med at den højst sandsynligt ikke bliver ældre end 5-6 år.

Prøv at se på hvalpekøberne. Hvis deres hund kommer fra en top-opdrætter, og går hen og dør inden den er blevet 6 år, så er det jo sort uheld, for det siger opdrætteren jo, og med alle de titler hans hunde har vundet på udstillinger, så må han jo have ret. Og alligevel køber de så igen en hvalp derfra. I stedet for at kigge blindt på opdrætterne bør de kigge på parringen, og sætte sig ind i hvad det er de ønsker.

Det ville være skønt hvis kravene til opdræt blev skærpet, dvs at der blev stillet krav om en mulig DCM test, vWd test, ZTP, IPO1, og andre. At der til udstilling var krav om at man kun kunne stille "sunde og raske" hunde, dvs med rene sundhedsattester. Og at der blev lavet en kort væsentest og bidetest på de hunde som står på rækken. For det er vel stadig en brugshund vi arbejder med, eller?

@Eva: Du rammer den faktisk godt. Ja, det er ubetinget nemmere at sidde på sidelinien med korslagte arme og række tunge af de andre. Som du selv skriver så er det svært at få folk til at engagere sig i foreningsarbejde, og det er det faktisk uanset hvilken interesse det drejer sig om.

For mit eget vedkommende ønsker jeg ikke at engagere mig i noget som jeg ikke kan gøre 100%. Mit arbejdsliv gør at jeg ikke har mulighed for at vide hvor og hvornår jeg er på arbejde, mere end ca 1 uges tid ud i fremtiden. Desuden har visse individer fra bestyrelsen gjort alt hvad de kan for at tirre mig personligt, og det er desværre lykkedes dem mere end én gang.

SÅ er den sure mand færdig med at spy med ild! smiley

• #17   6. okt 2010 Pas på blodtrykket Frank ;o)

• #18   6. okt 2010 - Dobermann Kennel Noir Royale -
    Rigtig godt skrevet..

• #20   6. okt 2010 Det er da ikke seriøst bare at slynge ud at vores race ikke har nogle sundheds problemer, ligeledes er det heller ikke ok at gemme på sundheds oplysninger, det er i sidste ende bare ris til egen røv!

I mine øjne er det sådan, at vælger man at blive opdrætter, ja så er der et kæmpe ansvar som skal tages hånd om, ikke bare lave et kuld hvalpe her og der, det er opdrætters ansvar at sætte de rigtige forældre dyr sammen, ikke kun ud fra udseende, men granske samtlige stamtavler igennem, shows osv og helbreds undersøgelser skal også være på plads.
    Plus at kigge på afkom efter den han man nu har udset sig......
    I sidste ende, er det jo racen vi skal gøre en tjeneste, og ikke os selv!

Så avl pga kærlighed til racen, og ikke pga lyst til at kalde sig opdrætter, det er sgu for nemt!

• #21   6. okt 2010 Jeg synes generelt der er skrevet rigtig mange gode ting!!
    Der hvor jeg ser problemerne er at folk stadigvæk køber tavleløse hunde og kalder dem dobermann, det er simpelthen for useriøst til mig!
    I forhold til det med at tjekke hunden i hoved og røv, det kunne man jo godt gøre, men jeg tror at når alt kommer til alt så kan vi ikke helt styre naturen! Jeg mener heller ikke at alle de sygdomme der er nævnt ovenover, er et problem for lige netop vores race, men helt klar bør man at tage nogle af tingene alvorligt!
    Og i forhold til brugsprøver, så synes jeg helt ærligt ikke der er grund til at skærpe kravene. Nogle sender jo bare deres hunde sydpå og så vupti kommer de hjem med det hele, kan man regne med at alle de prøver er sandfærdige i sidste ende? Så hvad hjælper det egentlig, hvalpekøbere må jo også være mere kritiske de kan jo se hvad forældrene har af prøver osv!

• #22   6. okt 2010 Jeg mener at jeg tror flere vil sende deres hunde til udlandet, hvis kravene skærpes og det mener jeg personligt er skidt for vores race!
    Og ja jeg tror ikke på alle de prøver som der står hundene har er helt efter bogen, men det er så min helt personlige holdning! Her mener jeg de hunde der er sendt sydpå, har ikke konkrete eksempler. Hundene skal igennem en lang uddannelse for at komme igennem alle IPO prøver, samt ZTP. Jeg mangler at se videoer af de hunde der har været sendt sydpå, så man kan se hvad hunden kan!
    Så svaret på dit spørgsmål er "ja," men jeg mener dog ikke det gælder alle tilfælde!

• #23   6. okt 2010 Jeg mener helt sikkert de tavleløse hunde er negativ for vores race, da de kaldes for dobermann! Ude hos hr og fru DK bliver der ikke skildret mellem om hunden har tavle eller ej, der handler det om at en dobermann har bidt et barn og så er fuldstændig ligegyldigt om hunden har stamtavle eller ej!
    Alle de problemer i mener er med vores race, jeg har ikke ret mange eksempler på dobermannér der er forkerte skruet sammen ovení hovedet! Jeg synes bare det er vigtigt at når man laver et kuld er det fordi man kan bidrage med noget godt, og det kan vel gå galt for selv den bedste opdrætter. Jeg tror ikke på man kan avle sig ud af alt, da nogle ting kan opstå spontant og naturen har en kæmpe rolle!

• #26   6. okt 2010 Til Eva.. Jeg angriber ikke nogle bestemt, så den er ikke til dig. Jeg skriver bare at nogle prøver ikke er helt reele, men mange er sikkert reele jeg ville bare ønske der var dokumentation på f.eks IPO prøver!! I min verden er det bare urealistisk at sende en helt grøn hund til udlandet og 3 mdr efter har den så på den ene og den anden prøve, men der er ingen mulighed for at se den hund arbejde hvordan kan man som hvalpekøber så skille fårene for bukkene! Og hvordan kan man så sikre sig at man parrer sin tæve med den rigtige hanhund??
    I forhold til DCM prøven har jeg hørt at man afviser at bruge den i Tyskland, fordi der er så få der falder igennem! Altså få hunde der har det gen!!

• #28   7. okt 2010 Jamen igen hvis jeg nu tester min tæve, så kræver det jo også at den hanhund jeg parre med er testet, ellers er det jo meningsløst, det indskrænker igen mulighederne blandt diverse hanhunde!
    I forhold til brugsprøverne, så synes jeg personligt at IPO v er en god prøve, det er ikke alle dobermann der ville kunne bestå den! Jeg tror også den kunne få flere hundeejere på banen med deres hunde fordi prøven er mere overskuelig!
    Jeg synes bare generalt der er vigtigere ting end at teste sine hunde i hoved og røv, f.eks det at tage dem på træningsbanen og andre steder hen!
    Men altså du har din holdning og jeg har min!!

• #29   7. okt 2010 Med hensyn til prøver:

Ja, du kan købe diverse helbredsattester i de gamle østlande.
    Ja, du kan købe diverse brugsprøver i de gamle østlande.
    Ja, du kan købe en avlskåring i de gamle østlande.
    Ja, du kan købe en udstillingsplacering i de gamle østlande.

Stop nu den naivitet der foregår! Det er set igen og igen at hunde med en IPO1 aldrig nogensinde har lært at bide, aldrig har lært almindelige lydigheds kommandoer mm.

Er det så ensbetydende med at alle hunde som er trænet og udstillet i østlande ikke har bestået prøven? Nej, men det giver grobund for en gedigen tvivl.

Er enig med Pernille i at det er spøjst som en grøn hund kan komme retur efter 3 mdr med en ZTP og IPO1 prøve bestået.

Jeg har personligt ingen respekt overhovedet for en brugsprøve som er taget hos en ikke anerkendt brugsdommer. Den er i min verden ikke det papir værd den er skrevet på.

@Steen: Vi to har diskuteret dette emne gentagene gange, og jeg vil gerne gentage at, er prøven aflagt på video og med en anerkendt brugsdommer, så vil jeg gerne godtage den. Problemet er jo bare, at det ses igen og igen at en hund har fået et diplom for en bestået prøve, og når man så spørger ejeren om man må se programmet, eller dele deraf, så står undskyldningerne i en lind kø: "Jamen det blæser for meget", "Hunden er træt og skal hvile", "Den er ikke glad for regn", "Den forstår kun kommandoer på serbisk", "Den har ikke sit yndlingshalsbånd på idag" og find selv på flere. Jeg har set videoer af prøver hvor man tydeligt kan se at der er klippet i lydigheden og i forsvarsarbejdet. Video kan være et fremragende bevis, men det er ikke en garanti. Video behøves i min verden heller ikke hvis prøven er taget herhjemme i DK med en masse mennesker jeg kender som vidner. Men den bliver muligvis svær at bruge i udlandet. Det bedste bevis er stadig at se hunden udføre programmet live.

Flere af de hunde jeg har mødt som har bestået en IPO1 prøve i udlandet, har, når jeg har mødt dem, slet ikke haft et temperament, og ingen drifter overhovedet.

Og jeg mener stadig at man skal vise rene sundhedsattester og vise 2 prøvebid hvis man står på rækken til en udstilling. Så kommer vi nemlig købeprøverne til livs.

Jeg forstår heller ikke hvorfor man laver en brugsprøve under en IPO1. Hvis en hund ikke kan bestå en 1'er prøve, så er der sgutte meget brugshund i den! Dermed ikke sagt det ikke er en dejlig hund, men hvorfor skal man bøje reglerne nedad hvis hunden ikke kan komme opad?

Fair nok hvis den ikke kan bestå en IPO1, men efterhånden så er brugsklassen på en udstilling jo for alle hunde som blot har været på en træningsbane, eller en tur i udlandet. Og skal den bruges i avl, så find dog en hund med masser af drifter og drive, og brug den til at kompensere med.

Studsede dog over din sætning Pernille: "Jeg synes bare generalt der er vigtigere ting end at teste sine hunde i hoved og røv".

Her kan jeg ikke være mere uenig! Det er vores forbandede ansvar som opdrættere at gøre alt hvad der findes i vores magt for at forbedre avlen. Og dette indebærer blandt andet at man tester for alle de sygdomme og genetiske defekter vi har muligheder for! Ja, det er vigtigt at tage sin hund med på træningsbanen, men der er intet som er mere vigtigt end sundheden. En brugshund som dør som 3-4 årig er intet værd. En eksteriør champion som dør som 3-4 årig er intet værd. Men en hund som bliver 12 år, selv om den ikke er hverken champion eller har en IPO, har en hel del den kan tilføre avlen. (Dog skal man stadig huske at checke linien bagved, for det kan være en enlig svale!)

Jeg forstår heller ikke helt din pointe. På den ene side synes du det er en god ide med en IPO-V, (som slækker kravene til brugshunde i forhold til en IPO1-3), og på den anden side er det vigtigere at komme på træningsbanen end at sundhedsteste. Betyder det at sundhedsteste så meget lidt, eller?

Og hvorfor skulle man dog ikke skærpe kravene til prøver, bare fordi folk sender deres hund til udlandet? Det ville svar til at lovliggøre tyveri, for det er alligevel hver anden dansker som i løbet af sit liv stjæler.

Det er netop en skærpelse af kravene til prøver, en skærpelse af kravene fra opdrætterne til hanhundene (og egen tæve!) og en skærpelse af sundhedskravene som kan gøre noget godt for racen.

Hvis du tester dine hunde for DCM, så vil du unægteligt stå lidt bedre generelt set i en parringssituation, uanset om hannen er testet eller ej. At sige at man ikke vil teste fordi andre ikke gør det, holder ikke.

Og som svar til Steen, så ja, så bliver både Diesel og Diva testet, og resultatet bliver offentliggjort uanset udfaldet. Alt andet er useriøst i min verden...

• #30   7. okt 2010 Jeg bliver nødt til at lære at formulere mig kortere i stedet for disse romaner...

SORRY!!! smiley

• #32   7. okt 2010 Til Susanne
    Jeg har selv trænet min hund og taget prøven i dansk dobermann klub gruppe nordjylland, ved anerkendt dommer. Folk har frit kunnet komme og overvære denne prøve, så jeg synes det er at stramme den at du antyder min prøve er en købeprøve det er jo noget du på ingen måde ville kunne bevise så pas på med dine beskyldninger!!
    Og til Frank, jeg har ikke i sinde at stoppe ved en IPO v jeg skal videre end det, men derfor synes jeg stadig det er en god prøve!!
    Der er nogle helt klare linjer omkring hvilke hunde man må avle på, det er der jo nok en grund til. Jeg tror ikke vi undgår syge dyr selvom vi tester dem for alt hvad der testes kan, er der nogle beviser for at de opdrættere som tester deres hunde for flere sygdomme end andre, avler bedrere og sundere afkom?
    Og hvor er alle de syge hunde henne som i snakker om, jeg har godt nok ikke set så mange syge dyr som i mener der er! Her menes dansk opdrættede hunde med stamtavle!!

• #33   7. okt 2010 Hvad sker der for alle dem der er kommet i fryseren... Hvorfor???

• #34   7. okt 2010 hi hi ja det kan jo ske nogen gange at man bare ikke kan lade være, så tager fingeren lige som bare over på tastaturet ggg

• #35   7. okt 2010 hi hi er det den der annonce med hende der eksperten i at binde kuperet øre op *GG*

• #36   8. okt 2010 Dejligt med lidt varme igen ;o)

• #37   11. okt 2010 Held og lykke, krydser mine fingre for det bedste ;o)

• #39   11. okt 2010 Hvis det er lige som vWD test, så ca 14 dage vil jeg mene :o)

• #40   11. okt 2010 Håber på det bedste Steen.

Vi har os bestilt til vores hunde, og vi offentligøre os resultatet lige meget hvad det bliver...

• #41   2. nov 2010 Så kom resultatet på DCM testen og Chianti er testet postiv homo -
    Dette betyder, at hun har begge de muterede gener som de kan teste for.
    Her er hvad de anbefaler:
    Positive Homozygous (2 copies of the mutated gene). We recommend not breeding the homozygous dogs. Dogs that are homozygous for the mutation appear to have more significant disease and will certainly pass on the mutation.
    Chianti var jo en udstationeringshund men Steen har ejerskiftet hende til mig da hun ikke skal bruges til avl.
    Håber hun ikke udvikler DCM....

Kommentér på:
OMG! What a DCM break through!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce