Ørebetændelse + rensning Ørebetændelse + rensning
Hej alle.
Vega har ørebetændelse og skal have dryppet sit øre dagligt. Det har dog udviklet sig til en lille magtkamp herhjemme, og hun agere hunderæd for at få dryppet øret. Jeg skriver 'agere', da jeg faktisk ikke tror hun ER hunderæd. Jeg tror bare ikke hun vil have det og derfor kæmper en brav kamp IMOD mig! Hun logrer nemlig med halen lige så snart hun er stukket af..
Har i nogle råd til hvordan jeg kan få dryppet hendes øre?
Jeg har prøvet at give godbidder og snakke sukkersødt til hende for at få hende til at bevare roen.
Jeg har ydet vold (til en grænse) for at få øret dryppet.
- Jeg synes jeg har gjort alt, og er nu begyndt at tænke, at jeg er nødt til at starte forfra med at træne, at øredrypning ikke er farligt for hende.
Men hvordan??!!
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Jeg vil nok flere gange dagligt kigge hende i øret stille og roligt uden der skulle ske noget... I starten bare lige røre hendes øre, så røre hendes øre lidt længere tid, endnu længere tid og så kigge hurtig i øret, kigget lidt længere i øret osv... Til hun til sidst er helt tryg ved det, det kan du hurtig træne dig frem til.... Men det er nok at der kommer noget ned i øret hun ikke kan li' forståeligt nok.... Men hvis der kun kommer noget i hendes øre hver 10 gang du røre det, så bliver det ikke så hurtig en "grim" oplevelse for hende:o) Og træning med hun får godbidder hver gang du er færdig ved at pille ved hende, styrker nok tilliden mellem jer+ ros selvfølgelig:o)
Så ikke noget med vold og magt det får jer til at kommer endnu længere fra hinanden, men stille og rolig styrker jeres forhold så hun også ved hun kan stole på dig:o)
Held og lykke...
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 55 Hunde: 2 Emner: 128 Svar: 1.103
Men jeg har måske et tip du kan bruge:
Guincho havde fornylig betændelse i det nedre øjenlåg, et myggestik han havde krattet hul på.
Han var bestemt ikke meget for at få dryppet øjet, så jeg gjorde det i forbindelse med gåture. Jeg sagde: "Skal vi gå en tur?", og så stillede han sig ved hoveddøren som han plejer. Jeg kom så med øjendråberne, og efter 2 gange var han klar over at det skulle han ige have klaret før døren blev åbnet. Og det lod han tålmodigt ske, fordi han vidste der ventede ham noget godt umiddelbart efter.
Jeg var virkelig forbavset over så let han kunne gå fra "Aldrig i livet!" til "Ja tak, mor":o)
Hvis du skal træne accept af øredråber op på traditionel vis, (godbidder og langsom tilvænning uden overskridelse af grænser) er jeg bange for at der vil gå rigtig mange dage før du overhovedet får held til at få dryppet noget som helst i øret. Og det dur jo ikke når øret er betændt, det skal jo behandles.
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.269
Men jeg tror jeg ville være bange for mine ville begynde at forbinde det med noget negativt at man sagde "gå tur" og så fik de øjendråber(hvis de ikke kunne li det altså).
Men det lyder ikke til det er tilfældet og det er jo rigtig smart så og en hurtig løsning:o)
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Finder du en måde så giv ENDELIG besked ;o)) for det er vist "næsten" alle hundeejeres helvede.
Men jeg kan virkeligt godt forstå hundenes "skræk og rædsel" da jeg selv pt. er tvunget til at dryppe ørerne, og det er SÅ ubehageligt at jeg også ville løbe væk /stoppe med at dryppe, hvis det ikke var fordi at det forbandede kløeri og smerten i ørerne ikke var til at holde ud.
Det er jo desv. bare ikke til at forklare hunden at man gør det for dens eget bedste.
Men Held og Lykke med "kampen" med lille Vega *Ss*
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.429
Men lige med øredråber, når der skal noget ned i øret, så er han ikke glad for det.
Man kan jo ikke vente en evighed med at give øredråber, når de er nødvendige...
Så jeg måtte simpelthen bare få det hurtig overstået... og efterfølgende nulre øre...
Han er meget vild med at få nulret øre, så efter det værste med dråberne var overstået mod hans vilje, så nød han at få nulret ørerne og slappede igen helt af.
På den måde blev det overstået på en positiv måde... men ja han kommer nok aldrig til at nyde at få noget sprøjtet i ørerne - det tror jeg de færreste gør.
men lad være med at blive "nervøs" eller udøve vold... bare få det hurtig overstået, så ørerne kan nulres og hun efterfølgende kan få lov at ryste sig.
Snak venligt og roligt til hende (ikke pylre)
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
Jeg skulle dryppe hende fra tirsdag til søndag, og så burde det være ovre ifølge dyrlægen. Men siden fredag har hun været panisk, og jeg har holdt hende så fast, at hun ikke kunne få vejret fordi hun forsøgte at komme fri. Så jeg har altså ikke fået dryppet siden torsdag
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 154 Svar: 691
apr 2007
At Guincho bare "sagde: Ja tak, dryp bare" hænger uden tvivl sammen med at gåture er det allerbedste ved hele livet, ifølge Guincho.
Så det i sig selv er så stærk en positiv forstærkning for Guincho, at han uden at kny gik med til at " betale" for turen med en omgang øjendrypning:) På samme måde som at han går med til at få selen over hovedet, før vi åbner døren, selvom han ikke synes det er det fedeste.
Men det er selvfølgelig ikke sikkert at metoden virker på alle hunde.
Egentlig tror jeg det gælder om at finde den forstærkning, som passer til den enkelte hund. Hvis man har en madglad labrador, kan man måske få den til at acceptere negleklip ved at lægge en synlig godbid frem, som hunden så får efterfølgende. Men det er ikke sikkert det vil være helt så enkelt med kræsne chihuahua-Fido.
Og hvis Guincho får færten af tis fra en højløbsk tæve, tror jeg også jeg kunne få ham til hvadsomhelst, hvis han vidste at belønningen var at snuse til tissepletten efterfølgende:o) Så måske man skulle overveje at tage negleklipperen med på gåtur;o)
apr 2007
Ørebetændelse + rensning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside