{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

DKK overvejer VG som avlsgodkendelse {{forumTopicSubject}}

Jeg skrev en mail til DKK igår, omkring det faktum at de nye udstillingsregler med tilhørende ekstra præmieringsgrad efter min mening bør få DKK til at ændre avlsgodkendelseskriteriet fra en 'good' til en 'very good'

Her til morgen lå der et svar fra DKK:

<i>Hej Mie

Tak for din e-mail.

Jeg kan bekræfte, at man overvejer at ændre kriteriet for avlsgodkendelse til præmieringsgraden "very good".

Emnet er sat på dagsordenen for det kommende bestyrelsesmøde i DKK, men jeg kan selvfølgelig ikke forudsige udfaldet.

Med venlig hilsen
DANSK KENNEL KLUB

Jette Nielsen
Udstillingsafdelingen</i>

Det ville da være rigtig dejligt, hvis avlskriterie kunne skærpes lidt. Og hvor er det bare rart at få så hurtig respons fra DKK!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DKK overvejer VG som avlsgodkendelse
  • #1   19. okt 2010 Det kan da kun være en god ting, hvis avlskriterierne strammes lidt, så det kræver en VG for at blive avls-godkendt.

• #2   19. okt 2010 Umiddeltbart kan jeg ikke se at det øger standarden, når der kommer bedømmelsen excellent på

• #3   19. okt 2010 Marianne, hvem taler om at det øger standarden?

• #4   19. okt 2010 Så ryger der mange brugshunde i svinget... smiley
    Mange af de bedste løbshuskier kan lige hive en good hjem på internationale udstillinger (på en god dag). De vil nu være nødsaget til at skulle avlsgodkendes gennem specialklubbens udstillinger.. Jeg ser en endnu større splittelse af huskien som race, hvis det bliver gennemført.. Og jeg synes ærligt den er splittet nok i forvejen... Synd hvis man ikke længere kan dyrke sin sport med avlsgodkendte hunde, fordi racen stiller større krav til eksteriør end til brugsegenskaber...

• #5   19. okt 2010 Mie... Indlægget over mit er slettet ;o)

• #6   19. okt 2010 Jeg synes det er rigtig godt hvis det bliver en realitet ...

• #7   19. okt 2010 Marianne, aah, så er det derfor det ikke gav ret meget mening :o)

• #8   19. okt 2010 Jeg tror at det Iben mener er at nu begynder flere hunde at få VG selvom de egentlig kun er G, fordi de alligevel er gode nok til at komme i avl.

Men altså, hvis det betyder at min VG hund derved kan komme op og få en Exc, eller hvad pokker det hedder nu, så skal jeg ikke være den der brokker sig. Dog synes jeg at det bliver ærgeligt at halvdelen af hans præmieringer fremover vil være lig med "ikke avlsgodkendt" på papiret.

• #9   19. okt 2010 Hvor er jeg glad for at gårdhundene skal godkendes af 2 racekendte dommere på et avlsgodkendelsesmøde. Så ved vi at de bilver godkendt på det rette grundlag. Om det er VG eller Good har vel ingen betydning, når der lægges et "lag" mere på præmieringen.

• #10   19. okt 2010 Ginne - en brugshund skal vel stadig være rigtigt strikket sammen? Fair nok at de ikke kan deltage i konkurrencebedømmelserne. Men hvis deres struktur er så ringe at de ikke engang kan opnå en vg skal de vel alligevel ikke anvendes i avl eller hvordan?

• #11   19. okt 2010 Iben - hvis dommeren bare kunne uddele ubegrænsede antal certer ville det så ikke temmeligt meget udvande conceptet med at kun de bedste i hver race er champions? Jo flere hunde i en race, jo mere skal man kæmpe for det, det er derfor det hedder en konkurrencebedømmelse.
    Hvis i har en race med mange forskellige typer hunde så er det jo om at finde de dommere i både danmark og udland der netop sætter pris på den type man har. En dommers vurdering er jo altid en subjektiv vurdering og hvad der i den enes øjne er en kvalitet er i den anden øjne ikke attraktivt uanset hvor godt hundene lever op til racestandarden.

• #12   19. okt 2010 Man KUNNE måske sige at der pr 100/200/300/whatever i en generation, eller pr 30/40/50 tilmeldte hunde til en udstiling, kunne gives en ekstra cert, for ja, det virker totalt tåbeligt at en hund bliver champ alene fordi racen er sjælden, mens andre skal kæmpe og kæmpe selvom de i princippet kan være af bedre kvalitet end den sjældne hund.

Ikke at det rører mig personligt, da min hund nok ikke ville gavne af sådan en ordning (han er som sagt en VG hund), men jeg kan godt se logikken i at en race hvor der er i snit 70 hunde pr udstilling har en cert mere end dem hvor der kun er 5.

men altså, som sagt hører min hund slet ikke til i kategorien "måske cert", så for mig gør det ikke den store forskel... Til gengæld er det selfølgelig så meget federe at vinde titlen når der netop er de der 70 pr udstilling.. Så.. jeg er glad uanset hvad smiley

• #13   19. okt 2010 Vi er tit 80 newfer på en udstilling... 20-25 hanner i åbenklasse, ja der er f***** kamp om certet i forhold til de små racer.... Vi har oplevet flere få excellent efter det nye system, men det har ikke givet " normalt vg " hunde et cert... Så hos os er der ingen forskel

• #14   19. okt 2010 Jeg tror nu heller ikke at der bliver den stor forskel hos labberne. Der er jo oftest 100+ tilmeldte hunde på en udstilling...........2 certer....... Og de bliver IKKE vundet af mine hunde.........*GG*

• #16   19. okt 2010 God ide... Det håber vi går igennem :o)

• #17   19. okt 2010 NB> Deres struktur er ikke ringe - den er optimal til løb... Og en løbs hund passer ikke på den nuværende fortolkning af standarten hos internationale dommere... For de hunde de har lært at læse standarten ud fra er alle udstillingshunde...

• #18   19. okt 2010 Hmm - vi skriver midt oktober... det burde DKK have på plads før de annoncerede de nye regler.

Hvad sker der så med de hunde der i år har opnået VG - de kommer reelt til at stå som de har fået "2.pr" fremover smiley

• #19   20. okt 2010 vi vil også se nedgang i avls hunde, vi har hunde der kun lige kan opnå GOOD el. VG på udstillinger i DKK men som elles er rigtig bygget og hvor det er højden de ryger på, men som har alt det de skal have for at være brugshunde der så vil blive sorteret fra og så ender vi med endu flere af de så "brugbare" SHOWdogs og det er sku ikke til gavn for os!!!

• #20   20. okt 2010 Med hensyn til min race, så skal Markprøverne jo være på plads, før vi kan stille i Brugshundekl. og evt. høste certerne :o)) - Så jeg syntes, at det er noget sluder, at en udstillingshund IKKE kan arbejde.

I min verden, skal en brugshund både kunne leve op til brugsegenskaberne og Racestandarden. Det ene må ikke udelukke det andet - Problemerne opstår jo først, hvis en avler vægter den ene del højere end den anden.

• #21   20. okt 2010 Ulla.... Sidder altså og tænker, som det du skriver... Hundene skulle da gerne begge dele..
    Pt. ser vi en del newfer til vandprøverne, som ligner l***... Kan ikke umiddeltbart vurdere hvordan de vil kunne klare sig i udstillingsringen, men de burde kunne begge dele..

• #22   20. okt 2010 Nu må jeg indrømme at jeg har opgivet lidt at følge med alle de nyere krav om championat, der er fremkommet hos labberne. Men så vidt jeg ved kan de blive DK(U)CH uden markprøve? De skal have brugsprøve og/eller den anden prøve (som jeg ikke kan huske hvad hedder:-(), men ingen markprøve?

Det er svært at følge med, når man ikke har hunde, som bare tilnærmelsesvis kan klare sig i en klasse på 30+ tæver.......*GG*

• #23   20. okt 2010 Michelle:

Jeg vil tro at Kaido kunne svare ret godt til standarden........ Hun ville bare aldrig vinde noget på udstillingerne.

• #24   20. okt 2010 Michelle:

Kaido er en tung type...... Men hun er meget letbenet og adræt...... Hendes kondition er ikke noget at råbe hurra for, men med rette træning ville den sagtens kunne komme der.
    Men udstillingsmæssigt er hun slet ikke bred nok.

• #25   20. okt 2010 Michelle... Jamen det er da forkert at man har avlet i den forkerte retning for begge typer... En labbe burde da kunne " indeholde" begge egenskaber..

• #26   20. okt 2010 Enig

• #27   20. okt 2010 Ulla: ja det er rigtigt men nu er vi i vores race så i den situation at der er rigtig mange der enten vægter det ene eller det andet og dem der har show hunde stiller faktisk kun i op til Åbenklasse da hunden ikke kan gå en heldag på marken, hvor dem der avler den anden vej aldrig stiller på udstilling andet end en enkelt gang gennem special klubben for der kan de som regl lige snige sig op på en GOOD... Og dommeren på udstillingerne er også meget delt, os der så har håbet om at avle gode hunde der både kan begå sig på mark og på udstilling må så sortere rigtig meget i vores udstillings dommere især de udenlandske og allaround dommerene... Men det burde være som du siger!

• #28   20. okt 2010 Det ville bestemt ikke være skidt med brugskrav til de racer hvor det er relevant, men der skal man også opveje hvad det vil koste i forhold til det avlsmateriale der frafalder alene på baggrund af at folk ikke ønsker den arbejdsmængde det så ville betyde, også set i forhold til hvad mange af racerne rent faktisk bruges (eller ikke bruges) til nu om dage.

Nu er jeg jo ikke udpræget brugsmenneske (det vil jeg dog gerne være en dag) så jeg skal blank indrømme at jeg ikke rent faktisk ved hvad de der brugsprøver går ud på, men kunne mentaltesten evt udvides til at indeholde flere elementer der kunne teste brugsrelevante egenskaber uden at forudsætte konkurrencerettet træning? Altså, for de racer der har formål men er anskaffet som familiehunde og/eller hyggetræningshunde som f.eks sheltie?

Det de er bedst til er jo sådan set lydighed og/eller agility, men jeg har en smule svært ved at se formålet ved at træne den ene udelukkende for en avlsgodkendelse hvis det er den anden der interesserer mig - og man kan vist ikke betænke en sheltieejer i at bruge sin hund der i stedet for til decideret brugstræning.

• #29   21. okt 2010 Michelle - Kravene til brugshundeklassen er enten en 1 pr. på Markprøve B i Begynderklasse (Officiel prøve) hvor hunden apporterer fra både land og vand, gående fri ved fod mellem posterne - eller en kvalifikationsprøve.- Kvalifikationsprøven er indelt i 2 afsnit - først skal du bestå ekstriør delen af en aut. dommer for racen, falder du fra her, må du IKKE gå på markprøvedelen - Markprøvedelen består af en apportering fra vand, en fra land og min. 3 stk. vildt fra det frie søg, hertil kommer så lineføring og bagefter fri ved fod mellem posterne :o)

Kravene er ikke ens for alle Retriever Racer - Labberne er et kapittel helt for sig selv.

Vi ser desværre den store forskel i typen ( jagt og udstilling) hos alle Retriever Racerne - fordi alt for mange avlere desværre kun vægter den ene del :o((

• #30   21. okt 2010 Hvor meget træning skal der til at bestå en markprøve?

• #31   21. okt 2010 Søster - puha det er svært at svare på, hunden skal jo lærer alle disiplinerne først - hente - bringe det lige og hurtigt hjem - aflevering pænt til hånd (må ikke smide på jorden) - apportering i alt terrent og med skift, af feks. en grøft, et hegn, et vandhul, levende hegn lineføring i løs line, fri ved fod osv. - men jeg kan love dig, at man ikke kommer sovende til resultaterne - Jeg har kvalifikationsprøven med alle 4 og 1 pr. i begynderklasse B med Charlie og Milo, så mangler lige Money og Bailey også.

For at blive DKCH skal vi så have 3 Certer i brugshundeklassen + min. en 2 pr. i åbenkl. på B prøve, så håber, at du kan se, at en Retriever ikke kommer sovende til titlerne :o))

• #32   21. okt 2010 Nej, det forestillede jeg mig hellere ikke - så man kan ikke forvente en "avlsgodkendelse" ved bare at dukke op og håbe at retrieverens instinkter klarer skærene, ligesom man for det meste godt kan med en udstilling.. altså, hvis det var et avlskrav.

Kommentér på:
DKK overvejer VG som avlsgodkendelse

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce