{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.663 visninger | Oprettet:

Hjælp vedr mops og HD {{forumTopicSubject}}

Ja, vi har jo denne sag kørende mod Thorkilds opdrætter, og vi har nu modtaget et brev med en vurdering fra en specialdyrlæge hos forbrugerstyrelsen.
Thorkild havde E hofter, konstateret af DKK og disse røngtenoptagelser var fremsendt til forbrugerstyrelsen.
De har så spurgt denne specialdyrlæge om det kan konstateres at hunden lider af HD og i så fald hvilken grad.
Hans udtalelse lyder:
"Dette spørgsmål er meget omdiskuteret i denne hunderace idet udseendet af hofteleddene hos Mops og andre mindre hunderacer ikke ser ud som typisk for de store hunderacer så som Schæfer og Labrador, så hvis man vurderer dem efter samme skala som de store hunde (hvilket Dansk Kennel Klub gør) så betegnes dens hofter som løse og ude af normal position. Hos de små hunde ser leddene meget ofte ud som denne, og de har ingen kliniske problemer og heller ikke noge forværring, hvis man tager nye billeder efter et par år.
Som klageren pointerer lider hunden ikke af det.
De forskellige hundeklubber har derfor også forskellig holdning til kravet om røntgenfotografering forud for avlsgodkendelse.
Derfor er mit svar at disse hofter er normale for en mops."

Jeg er simpelthen målløs og ved ikke om vi bare skal sige nu at det var det, eller svare dem inden de træffer den endelige afgørelse.
Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp vedr mops og HD
  • #1   22. nov 2010 Jeg har 3 mops og 2 af dem er hoftefotograferet - Sille har rent A på begge hofter og dyrlægerne på Karlslunde havde aldrig set en mops med så flotte hofter. Kenzo har Hoftestatus A2 + B1= B1
    Altså også ret gode hofter for en mops. Så det kan altså lade sig gøre hvis man tjekker avldyrerne og dette har Thorkilds opdrætter så valgt at set bort fra. Jeg vil bestem mene at en mops med E hofter ikke er acceptabelt og at den vil få store problemer enten før eller siden.


  • #2   22. nov 2010 Jeg har indtil videre formuleret dette svar:
    "De familiære oplysninger mangler fra opdrætters side. Begge forældre er stambogsført hos DRU, mens vores hund imidlertid er stambogsført hos DDKC. Dette kan man jo kun undre sig over når man ved at DRU forlanger HD røntgen fotografering af både avlshannen og avlstæven forud for avlsgodkendelse. Sidenhen er opdrætter udsmidt af DRU for at avle i andre klubber end DRU.
    DKK og DRU er meget velansete klubber, der begge går ind for høj racestandard og raske dyr, og vi er derfor fuldt ud overbesvcidste om at et avlsforbud mod hunde med HD-status D og E, d.v.s. hunde med svær røntgenologisk HD på fotograferingstidspunktet, er for hundens eget bedste og ikke blot fordi man mangler noget at gå op i. Vi stiller os derfor uforstående over for at en dyrlæge kan være uenig med et meget stort flertal af dyrlæger hos de forskellige klubber."


  • #3   22. nov 2010 jeg har så fået fortalt at 9 ud af 10 mops der indsendes til DRU for avls godkendels ikk går igennem testen så de godkendes

    Og ligeledes at mops og fransk ikk har men af d hofter som store hunde


  • #4   22. nov 2010 Det kan nu desværre godt lade sig gøre at få en mops med hd hofter, selvom begge forældre er hd frie. Begge Labans forældre er tjekket for hd, og har begge a eller b hofter, men Laban har derimod e hofter, og har lige haft nogle svære smerter i hofterne efter en forkert bevægelse. Han har ellers ikke haft nogen prøblemer, men det har søreme været en slem omgang. Det er slemt at se på sin lille skat der har rigtig ondt. Han skal således selvfølgelig ikke bruges til avl, selvom han er nok så smuk og både dansk og sølvchampion.

  • #5   22. nov 2010 Men så kan man jo heller ikke sige at en mops ikke vil være mærket af E hofter??? Kan ikke forstå han skriver sådan.

  • #6   23. nov 2010 nææ heller ikke her. Det er da noget forfærdelig pladder. Selv om det selvfølgelig er sandt at mopserne ikke er så påvirkede af hd som de større hunde. Det har jeg da i hvert fald ladet mig fortælle af indtil flere erfarne opdrættere og dyrlæger

Kommentér på:
Hjælp vedr mops og HD

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce