NyChihuahua

NyChihuahua

Medlemmer: 430
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
865 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Døv og blindhed ? Døv og blindhed ?

Er det normalt at man tjekker Chi`er for døv og blindhed, med mindre at der er Merle indblandet i hunden/hundene ?

Nogle kloge hoveder der kan svare mig på det, da jeg ikke har set-hørt om det før.
Grunden til at jeg spørger, er at jeg lige har set en annonce hvor en evt.køber spørger om hvalpen er tjekket for dette, "hvalpen er Sort m/Hvidt".

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Døv og blindhed ?
  • #1   2. dec 2010 følger lige med

• #4   2. dec 2010 Det var jeg også "næsten" sikker på, men jeg ville ikke gøre mig klogere end jeg er, for det er jo logisk nok hvis der er Merle i, men det er der ikke i denne hvalp eller den forældre.
    Hun spurgte igår om den var tjekket for AD og HD. ;o)))
    Da kunne jeg ikke lade være med at skrive at det ikke liiige var det man plejer at tjekke de små racer for.

• #6   3. dec 2010 Jeg har heller aldrig hørt om det. Ikke ud over den alm. sundhedstjek ved dyrlægen. Personligt mener jeg at vi er begyndt at skyde gråspurve med kanoner når vi vil tjekke for ALT. Jeg synes det er mere vigtig at bruge sine penge og energi på de ting som ligger til racen. F.eks PL tjek af mor og far. Tjek for genrelateret pelstab hvis mor eller far er blå, eller der har været sådan noget i linierne. PRA hvis man har oplevet sådan noget i linierne for vi skal huske på at hvis tjek for PRA skal være fyldestgørend så skal man tjekke hver år og ikke bare en gang. Så er det bedre at tjekke for PL hver år. For PL er et reelt problem i racen. Det er PRA ikke. Og bare fordi andre racer har andre race relaterede sygdomme er det ikke nødvendigvis at vores race også har det. Så vi skal lade være med at blande tingene sammen.

• #7   3. dec 2010 Enig Dorthe. det jeg ville frem til var sådan set også bare om hende der spurgte ikke burde læse lidt mere om racen, istedetfor at stille "dumme" spørgsmål hos dem der har chi-hvalpe til salg, for det er det hun gør.

Jeg har set det i flere annoncer da jeg selv ikke kan lade være med at "lede" selv om jeg godt ved at der går et stk.tid før jeg får råd til den ønskede hvalp og legekammerat til Cookie. *Ss*

• #8   3. dec 2010 Anita jeg er også enig med dig. Og jeg må indrømme at jeg bliver lidt irriteret når jeg får sådanne spørgsmål for det viser at hvalpekøber ikke ved hvad de vil have eller kender til racen.

Men man kan jo altid blive klogere. Men jeg håber ikke at bare fordi uvidende råber op om både det ene og det andet så er dem der ikke tjekker for ALT ikke seriøse.

• #9   4. dec 2010 Da jeg skulle have hvalp i 2007, blev 14 dage før jeg skulle have ham hjem, fundet ud af ved dyrlægen at han var blind.... Så han blev aflivet smiley

Så jeg tror det er en del af sundhedsundersøgelsen, at dyrlægen ser hvordan hvalpen fungerer.... Men et decideret tjek for det, har jeg aldrig hørt om.

Kommentér på:
Døv og blindhed ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce