{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Foderplan {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at lave en foderplan til mine to hunde, en unghund på 7 måneder og en hvalp på 11 uger. Den store vejer omkring 27 kg og må gerne tabe sig en lille smule, og den lille vejer 10 kg, så jeg har regnet ud at de skal have et kilo mad hver om dagen.

Min foderplan for en måned ser således ud:

Oksekød 3 dage
Okselever 2 dage
Oksekæbekød 3 dage
Kallun 3 dage
Kylling 2 dage
Kyllingevinger 2 dage
Kyllingehalse 2 dage
Kyllinge- og kalkunhjerter 2 dage
Hest 3 dage
Lam 3 dage
Vildtkød 3 dage
Fisk (torsk) 3 dage

Der bliver selvfølgelig fodret varieret hver uge, madgrupperne er fordelt på hele måneden.

Er der noget jeg mangler i min foderplan, og er den varieret nok? Jeg har tænkt mig at give et lille tilskud af grønt i ny og næ, men overvejende havde jeg tænkt mig at holde mig til ovennævnte foderplan.

Forslag og ændringer modtages gerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan
  • #1   30. dec 2010 Jeg er selv ved at starte op, og det eneste jeg umiddelbart kan se med mit totalt uerfarne øje er, at du ikke har nævnt fastedage eller bendage. Er det bevidst?

  • #2   30. dec 2010 Jeg ville give meget mere RMB. Min på 6 mdr får RMB hver dag. Enten som et rent morgenmåltid eller half/half i hendes aftensmad, hvis hun ikke får morgenmad.
    Og ikke så meget "rent" kød. Med det mener jeg mix, hvor der også er indmad i.


  • #3   30. dec 2010 Ville også give mere ben smiley

  • #4   30. dec 2010 Ja husk endelig masser af RMB (raw meaty bones ) og ben til hvalpene.
    Det er vigtigt at hvalpene får kalk til knogler i deres vækstfase.
    Fosforindholdet er skært kød er alt for højt i forhold til kalkindholdet. Derfor ben eller brusk hver dag til hvalpe.

    Husk at fosfor/kalk indholdet er korrekt er nærmest det eneste krav der stilles til fx tørkostproducenter. Så det er fandens vigtigt at de får dækket kalkbehovet.
    Det er selvfølgelig svært at vide om de får nok.Men giver man det hver dag og afføringen er hård og hvid skal man ikke være nervøs.
    Når man giver kalk naturligt som ved ben og brusk udskilles det naturligt det der ikke bliver optaget.
    Og gi for gud skyld ALDRIG kalktilskud i form af tabeletter eller flydende kalk. Det udskilles nemlig ikke men ophober sig og har den modsatte effekt på knogler.

    Det er et af de vigtigste elementer når man barfer hvalpe. Ben og brusk.


  • #5   30. dec 2010 Du har alt for meget okse i din foderplan og kylling er også i overkanten.

    Din plan er:
    11 dage med okse
    6 dage med kylling
    3 dage med de andre foderting

    Enten brug noget mere vildt, lam, hest eller fisk eller få fat i noget andet at skifte noget af okse og kylling ud med.


  • #6   30. dec 2010 Og så mangler du også mere ben :-))

  • #7   30. dec 2010 Vi har også kun 3-4 oksedage om måneden. Oksen er den kødtype som er sværest optagelig. Og har man allergi hunde skal man holde sig væk fra okse.

  • #8   30. dec 2010 Okay, mange tak for svarene allesammen smiley

    Jeg vil ændre min kostplan efter jeres vejledning, men jeg tænker på om en lille hvalp med hvalpetænder også kan spise RMB? Han er en slughals, og har før slugt en hel kyllinge-lårbensknogle, hvilket hans mor syntes var liiiige i overkanten


  • #9   30. dec 2010 Hvis du er bange for om de får noget galt i halsen brug kyllingehalse, eller lidt større stykker kylling hvor de er tvunget til at tygge på maden.
    Strubehoveder er også kanon, de er store og dem kan de ikke sluge.Lammeribben, svineribben sluger vores heller ikke, men tygger sig igennem dem.


  • #10   30. dec 2010 Da Kenzo var helt lille 8 uger fik han svine ribben bare nogle stykker hver dag selvfølgelig holdt vi lige pause hvis maven ikke kunne følge med kyllingehasle fik han også og lamme mix med ben i


  • #11   30. dec 2010 Jeg troede kun, at det var svin, som man skulle holde sig fra, da det skulle være svært for maven at fordøje :S

  • #12   30. dec 2010 Hos os er svin det nemmeste for hunden at fordøje hvor i mod lam kan han nedsten ikke nedbryde han kaster for det meste op hvis han overhovedet kan spise det
    hvis altser det ikke er totalt kværnet, men det er måske forskælligt


  • #13   30. dec 2010 Vi ser også galde opkast efter lam. Men aldrig efter svineben eller kyllingeskrog. Ved ikke om lam er sværere at fordøje, siden de pludselig får så meget mavesyre.
    Men svin gir til gengæld en hørm af den anden verden. Det er ikke småting man gennemgår for at sine hunde skal have det bedste.
    Prøv at tænk jer 9 hunde i stuen. Der er god gas på svin dagene. Vi har ihvertfald ingen gæster de dage smiley


  • #14   5. jan 2011 hvad med sådan noget som kallun??
    har heller ikk været på barf så længe endnu, men har fået afvide mange gane at de også skal ha kallun... personligt blander jeg det med hans "indmad"sdage.


  • #15   5. jan 2011 Vi er på 5. dagen af opstart og i Ringe fik vi at vide, de første 4 dage på ren kallun så 4 dage med kallun og en slat frugt/grønt blanding.

    Han er glad for kallun, så ser ingen problemer i at han får det alene


  • #16   6. jan 2011 vi giver også ren kallun nogle gange... men det er min fejl, det var fordi jeg havde overset det i din foderplan, så troede ikke du havde det med smiley
    Sorry.


Kommentér på:
Foderplan

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce