1.100 visninger
|
Oprettet:
Madplan:o) {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder lige og forsøger at stykke en madplan sammen. Jeg er bare mig selv og vil gerne lave nogle retter hvor man evt kan bruge nogle af de samme ingredienser 2 gange på en uge, hvis det gir mening:o) Det skal være en forholdsvis sund madplan, men samtidig heller ikke kanin mad:o) Jeg kan godt lide at lave mad, men helst ikke noget der tager flere timer:o)
Håber I kan hjælpe med lidt ideer:o) Evt hjemmesider med idder til sund mad:o)
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
Og så deler du bare kødet i 2 - og laver noget forskelligt med det..
Eksempler fra vores madplan:
Mandag: Pasta med kødsovs og gulerodssalat med appelsin
Tirsdag: Fyldte pandekager i ovnen med resten af kødsovsen og en grøn salat til..
Onsdag: Helstegt kylling med kartofler, grøntsager og hjemmelavet agurkesalat..
Torsdag: Tarteletter med resten af kyllingekødet - evt. en lille forret eller en lille salat til hvis man er sulten den dag..
Fredag: Hakkebøf med bløde løg, gulerødder og brocolli..
Lørdag: Hjemmelavet bøfsandwich med resten af bøffen, bløde løg og sovs - serveres med grove fritter i ovnen og gulerods salat..
Søndag: En steak med bagt kartofler, bønner pakket i bacon og whiskey sovs..
Men ting der er gode til flere dage er fx:
En hel kylling - kan serveres som den er, laves til tarteletfyld, pastasalat, sandwich med kylling og bacon, pasta og kylling på panden - og meget andet..
Kødsovs - kan spises som den er, laves til lasagne, serveres med mos dagen efter, serveres med pandekager - og meget andet..
Hamburgerryg - serveres som den er, biksemad, med en ananasring og ost på panden, pastasalat, pitabrød, rugbrødsmadder, pasta på panden - og meget andet..
Hele stege er også gode til alt ovenstående..
Håber det kunne give lidt inspiration..
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.768
maj 2010
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 691
- Hakkede tomater på dåse
- Majs på dåse
- Svampe på glas
- Tomat pure
- Taco krydderi
- Pasta
- Ris
- Krydderier
- Olie
Og så køber vi for ca. 100 kr friske grøntsager om ugen - det er meget sæsonbestemt - gulerødder, porrer, pastinakker, rødbeder, squash, persillerod, kartofler, brocolli, løg, hvidløg - er nogle af de ting vi altid har.. Sammen med agurk, tomat, rødløg og peberfrugt..
Kød blir der handlet i "store mængder" - det vil sige at jeg køber en hel nakkefilet og skærer koteletter og småkød af.. Køber 2 kilo hakket kød og pakker i 500grams poser.. Køber oksebov og laver det til kebab og gullashkød - osv osv.. Alt efter tilbud - køber vi for ca. 500-600kr og der blir som regel ca. 30pakker med kød til 2 personer..
Vi har altid et "lager" af frosne grøntsager i fryseren - som regel wok grøntsager eller ærter, asparges eller bønner - noget som er nemt hvis man har en rest af noget kød og så koge en gang ris og grøntsager..
Desuden køber vi meget pålæg på tilbud - når der er 10 pakker for 75kr i Bilka fx - så skriver jeg en lille seddel og hænger op hvad der er i fryseren - og krydser af når jeg tager op til madpakken..
Vi bruger iøvrigt meget det at fryse en rest ned, så er der til en dag hvor den ene er alene hjemme - så er der lige lasagne i fryseren - og brød har vi altid på "lager" - man får et ciabatta brød for 4 kr i de fleste dagligvarer butikker.. Halvdelen til aftensmaden - og ½delen skåret over med lidt skinkestrimler, tomat, ost og krydderier - ind i ovnen - dagen efter til frokost..
Der er mange måder at "spare" på - eller bare mindske sit madspild (hvilket vi naturligvis også har - jeg er jo ikke nogen helgen
Vi spiser bestemt ikke dårligt, men jeg tænker bare lidt over det der med at købe stort og billigt, skære kødet selv, små portioner af frisk frugt som ikke når at blive dårligt, forsøger og variere kosten så man ikke blir træt af madplanerne osv osv..
Nå - det blev måske lidt rodet..
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.780
Jeg er pt på dagpenge (der er gået 1 år nu) og kører sur i de 2-3 retter, jeg har råd og lyst til at lave.. Så det var nogle gode mad-ideer
Også tak til dig Trine
Det pudsige er at jeg faktisk skal lave kødsovs i dag, og så er der også til i morgen
Min overbo er alene og pensionist, hun laver ofte en hel portion kødsovs og køber selv plader til lasagne. Så køber hun de her aflange sølvbakker og laver en 3-4 (måske mere) portioner lasagne, og smider i fryseren
Pt er min fryser fyldt med mad til Luna (hun er råfodret), men når jeg får tømt lidt ud skal jeg selv igang med at lave lidt ala det samme
Kartofler, hvidløg, løg og tomater har jeg altid herhjemme
Og gulerødder også fremover, da jeg fra i dag skipper slik i hverdagene. Så er gulerod i skiver (mine tænder kan ikke klare hele gulerødder) en god snack.
nov 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 273 Svar: 2.423
jan 2005
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 1.311
nov 2006
Sender straks en invitation
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.768
Mandag- Rester af orientalsk risret fra igår, dog idag med dampet broccoli & Hvidløgsflute
Tirsdag- Gorden Bleu med ris & broccoli
Onsdag- Kylling med pasta & flødestuvet spinat
Torsdag- Porretærte med bacon
Fredag- Butterdejsstang med ost, skinke, champignon & purløg
Lørdag- Samme som Onsdag
Søndag- Samme som tirsdag
Og tusind tak for alle de gode råd:o) Kom endelig med flere:o)
aug 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 1.311
Ved ikke om jeg linker rigtigt, men prøver...
nov 2006
Jeg er lige blevet medlem.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Kunne du ikke bare lægge en madplan ind hver uge, som vi andre kan bruge løs af. Det ser ud som om du har flair for den slags.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
jan 2005
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 66 Svar: 472
maj 2007
Damn og al den tid jeg brugte på at finde denne gruppe, så jeg kunne linke........*GGGGG*
Ja ja....... Jeg er blåndine.......*GGGGG*
jan 2005
maj 2007
Madplan:o)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside