1.322 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Brød er dyrt Brød er dyrt
Hvad har I andre af alternativer til godt men billigt/sundt morgenbrød ?
Vi plejer at købe ciabatta boller men de koster jo ca. 18 kr. for 6 stk, hvilket kun rækker til 2 dage her i huset.
Er der nogen der bager selv og som har en god opskrift, så skriv den endelig her.
0 synes godt om
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.414
Jeg vil anbefale dig i første omgang at låne den bog
dec 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 146 Svar: 779
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 98 Hunde: 2 Emner: 357 Svar: 6.124
Jeg har prøvet nogen koldhævede fra amo (tilbud til 12 kr), og det fik jeg 2 plader ud af... ned i poser og i fryseren. Specielt den der vist hedder frokostboller, med rugmel, den er rigtigt go.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
enten deres rigtig gode grovsandwich (vist 8kr / 800g eller deres lækre grovboller, der også koster under 10 kr - begge dele indeholder godt m fiber ;D
Kan du ikke bare finde en opsk. på ciabattabrød og så komme godt med korn i....jeg bruger ikke opskrift, når jeg bager...smider det bare i maskinen til passende konsistens *G
sep 2005
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 776
sep 2005
Men jeg fandt sådan nogen færdigblandinger fra amo, hvor de netop er koldhævede.. skal kun ha tilsat vand og 25g gær.
Elllers har jeg ik sådan eksperimentert med de koldhævede.. jeg plejer at bage gulerodsbrud istedet for.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.276
http://www.hindbersnitten.dk/alle_opskrifter_alfabetisk.php
De har iøvrigt også gruppe på FB ;D
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 115 Hunde: 6 Emner: 248 Svar: 7.830
Kirsten’s boller
½ liter mælk
175 gr. margarine eller 4-5 spsk. olie
50 gr. gær
½ kop sukker (mindre kan gøre det, men jeg kan godt lide den lidt søde smag – eller 1-2 skefuld honning)
½ tsk. salt
1 æg
600-800 gr. mel
Gæren smuldres i en skål. Hæld sukker og salt over og lad det stå til gæren er opløst. Smelt mar¬¬ga-rinen og lun mælken heri – Eller – hæld olien i gær¬¬blandingen og herefter lunet mælk. Til¬¬sæt æg samt 600 gr. mel. Dejen om¬røres og til¬¬sæt evt. yder¬ligere mel efter be¬hov. Dejen skal ”slip¬pe” si¬der¬-ne i skålen, men skal ikke æltes.
Hæver i ½ time på et lunt sted.
Læg bollerne på bagepladen – evt. med to ske¬er.
Kan gå direkte i ovnen herfra, men bollerne bli¬ver større og luftigere, såfremt de igen hæ¬ver ½ time.
Bages i forvarmet ovn i ca. 12-15 min. ved 2000.
Fryseegnede.
Såfremt du ønsker lidt mere ”smag” tilsat evt. kar¬de¬momme, rosiner eller hvad der passer dig bedst.
Oftest erstatter jeg noget af melet med grahamsmel eller andet grovmel for at få lidt mere struktur i brødet og mæthedsfornemmelse i maven.
====================================
Langtidshævet hvedebrød
Dette brød laves over to dage, og er meget nemt at have med at gøre. Koldhævningen giver det en dejlig sej krumme. Det er meget praktisk at lave dejen aftenen før, brødet skal anvendes og bage det næste dag efter behov. Det er svært at give nøjagtige tider på hævningen, da denne bestemmes af forholdet mellem gærmængden og hævetemperaturen. Man må prøve sig frem. Smid en kop kold vand i bunden af ovnen, når den er vand. Det giver sprød skorpe.
7 ½ dl vand
12 ½ g (1/4 pk.) gær
1 spsk. Salt
1 tsk. maltsirup eller honning
2 spsk. olivenolie eller smagsneutral olie
100 g havregryn (eller grahamsmel eller knækket hvede)
1 kg. hvedemel
Gæren opløses i lunkent vand sammen med salt, og de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes godt med hænderne (smør dem ind i olie inden), med en elpisker eller i røremaskine, da den er meget klisteret. Den sættes i køleskab natten over, tages ud, slås ned og hældes over i en bradepande med bagepapir. Nu efterhæver den til dobbelt størrelse, ca. 3-5 timer og sættes til sidst midt i en kold ovn og bages 45 minutter ved 225 grader.
(kilde: Suveræne salater og brillante buffeter af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz)
Tips:
Jeg har aldrig smidt vand i bunden af ovnen, og jeg synes, jeg har fået et ok resultat alligevel. Dejen skal være klisteret, brødet bliver tørt, hvis der er for meget mel i. (Det har jeg prøvet) Havregryn suger meget væske, og det betyder, at brødet bliver lidt svampet og derfor holder sig lækker i flere dage.
1½ gang opskriften svarer til ca. 20 personer.
====================================
Grahamsbrød
50 gr. gær smuldres i skålen, ½ kop sukker hældes over og de to ting står i ca. 5 minutter og opløser hinanden.
½ liter skummetmælk lunes (kun lunkent, maks. ”lillefingervarmt”) og hældes i, tilsæt ½-1 tsk. salt og 1 æg.
Herefter tilsættes ca. 140 gr. Fromage Frais / Fromage Blanc. Tilsæt 500 gr. grahamsmel og 200 gr. hvedemel. Rør godt rundt. Tilsæt evt. yderligere mel – d.v.s. f.eks. 100 gr. grahamsmel og 100 gr. hvedemel – dette er afhængig af melets fugtighed. Dejen skal helst slippe siderne i skålen, når der røres rundt – så er den tilpas.
Hæver lunt ½ time. Hældes i franskbrødsform og hæver igen ½ time. Ovnen forvarmes til 200 grader. Bages i 30-40 min.
Kan også formes til boller med to skeer på bagepladen, dog skal der kun bages i ca. 10-12 minutter.
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.732
250 gr. mel
2 revne æbler
2 dl. vand
1/5 pk gær
Ælt sammen og lad hæve i 5 timer
Derefter
200 gr. mel
10 gr. salt
i dejen og lad hæve i 5 timer.
I form (jeg bruger silikoneforme) og bag ved 200 gr. ca 40 min - når den sættes i kold ovn.
Det giver et godt mættende brød med en lækker fugtig krumme og en sprød skorpe. Især hvis man 10 min inden det er færdigt smider en kop koldt vand ind i ovnen.
Nem opskrift - jeg ku huske den i hovedet :o)
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.375
nov 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 542 Svar: 10.732
Fordej:
2 stk kogt og pureret gulerod - gem vandet
bland gulerod med vand, så det fylder 3 dl.
5 gr. gær
200 gr. hvedemel
Rør sammen og hæv i 4-5 timer
1/2 dl. porre
1/2 dl rapsolie
10 gr. salt
ca. 300 gr. hvedemel
Svits porre i lidt olie og ibland de øvrige ingredienser.
Alt godt og hæv 1 time.
Læg forsigtigt dejen i en rund form og bag ca. 40 min (sæt i kold ovn) ved 200 gr.
Brød er dyrt
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside