* Hånd i Hånd *

* Hånd i Hånd *

Medlemmer: 494
Forside Forum Medlemmer Annoncer Hunde
1.322 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Brød er dyrt Brød er dyrt

Hvad har I andre af alternativer til godt men billigt/sundt morgenbrød ?

Vi plejer at købe ciabatta boller men de koster jo ca. 18 kr. for 6 stk, hvilket kun rækker til 2 dage her i huset.

Er der nogen der bager selv og som har en god opskrift, så skriv den endelig her.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.
  • Skift af gummiring på AEG vaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Brød er dyrt
  • #1   16. feb 2011 Vi er rigtig glade for "Varm på brød og lun på boller"-bogen og laver jævnligt både de forskellige boller, rundstykker og flutes derfra. Og alt muligt andet smiley
    Jeg vil anbefale dig i første omgang at låne den bog smiley Og evt købe den.

• #4   16. feb 2011 vi bruger madopskrifter.nu til alt slags mad eller grillguru.dk (:

• #5   16. feb 2011 hvad med noget koldhævet?

Jeg har prøvet nogen koldhævede fra amo (tilbud til 12 kr), og det fik jeg 2 plader ud af... ned i poser og i fryseren. Specielt den der vist hedder frokostboller, med rugmel, den er rigtigt go.

• #6   16. feb 2011 Hvis jeg ikke bager i min bagemaskine, så køber jeg oftest brød i Aldi -
    enten deres rigtig gode grovsandwich (vist 8kr / 800g eller deres lækre grovboller, der også koster under 10 kr - begge dele indeholder godt m fiber ;D

Kan du ikke bare finde en opsk. på ciabattabrød og så komme godt med korn i....jeg bruger ikke opskrift, når jeg bager...smider det bare i maskinen til passende konsistens *G

• #7   16. feb 2011 solsikke- og græskarkerne smager fantastisk i boller... dem tyller jeg altid masser af i.

• #8   16. feb 2011 Udenfor pæd. - har du en opskrift på disse boller ?

• #9   16. feb 2011 nej, ik rætti.. min veninde laver nogen jeg ik ka tåle fordi hun voldpropper dem med hørfrø - dem li'er min mave og tarmsystem ik ret godt, suk

Men jeg fandt sådan nogen færdigblandinger fra amo, hvor de netop er koldhævede.. skal kun ha tilsat vand og 25g gær.

Elllers har jeg ik sådan eksperimentert med de koldhævede.. jeg plejer at bage gulerodsbrud istedet for.

• #10   16. feb 2011 Jeg kan stærkt anbefale >
    http://www.hindbersnitten.dk/alle_opskrifter_alfabetisk.php

De har iøvrigt også gruppe på FB ;D

• #11   16. feb 2011 AMO har laver bageopskrifstbøger, de er rigtig gode og koster ik ret meget.

• #12   16. feb 2011 Her er lige et input fra mig :o)

Kirsten’s boller

½ liter mælk
    175 gr. margarine eller 4-5 spsk. olie
    50 gr. gær
    ½ kop sukker (mindre kan gøre det, men jeg kan godt lide den lidt søde smag – eller 1-2 skefuld honning)
    ½ tsk. salt
    1 æg
    600-800 gr. mel

Gæren smuldres i en skål. Hæld sukker og salt over og lad det stå til gæren er opløst. Smelt mar¬¬ga-rinen og lun mælken heri – Eller – hæld olien i gær¬¬blandingen og herefter lunet mælk. Til¬¬sæt æg samt 600 gr. mel. Dejen om¬røres og til¬¬sæt evt. yder¬ligere mel efter be¬hov. Dejen skal ”slip¬pe” si¬der¬-ne i skålen, men skal ikke æltes.

Hæver i ½ time på et lunt sted.

Læg bollerne på bagepladen – evt. med to ske¬er.

Kan gå direkte i ovnen herfra, men bollerne bli¬ver større og luftigere, såfremt de igen hæ¬ver ½ time.

Bages i forvarmet ovn i ca. 12-15 min. ved 2000.

Fryseegnede.

Såfremt du ønsker lidt mere ”smag” tilsat evt. kar¬de¬momme, rosiner eller hvad der passer dig bedst.

Oftest erstatter jeg noget af melet med grahamsmel eller andet grovmel for at få lidt mere struktur i brødet og mæthedsfornemmelse i maven.

====================================

Langtidshævet hvedebrød

Dette brød laves over to dage, og er meget nemt at have med at gøre. Koldhævningen giver det en dejlig sej krumme. Det er meget praktisk at lave dejen aftenen før, brødet skal anvendes og bage det næste dag efter behov. Det er svært at give nøjagtige tider på hævningen, da denne bestemmes af forholdet mellem gærmængden og hævetemperaturen. Man må prøve sig frem. Smid en kop kold vand i bunden af ovnen, når den er vand. Det giver sprød skorpe.

7 ½ dl vand
    12 ½ g (1/4 pk.) gær
    1 spsk. Salt
    1 tsk. maltsirup eller honning
    2 spsk. olivenolie eller smagsneutral olie
    100 g havregryn (eller grahamsmel eller knækket hvede)
    1 kg. hvedemel

Gæren opløses i lunkent vand sammen med salt, og de øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes godt med hænderne (smør dem ind i olie inden), med en elpisker eller i røremaskine, da den er meget klisteret. Den sættes i køleskab natten over, tages ud, slås ned og hældes over i en bradepande med bagepapir. Nu efterhæver den til dobbelt størrelse, ca. 3-5 timer og sættes til sidst midt i en kold ovn og bages 45 minutter ved 225 grader.

(kilde: Suveræne salater og brillante buffeter af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz)

Tips:
    Jeg har aldrig smidt vand i bunden af ovnen, og jeg synes, jeg har fået et ok resultat alligevel. Dejen skal være klisteret, brødet bliver tørt, hvis der er for meget mel i. (Det har jeg prøvet) Havregryn suger meget væske, og det betyder, at brødet bliver lidt svampet og derfor holder sig lækker i flere dage.

1½ gang opskriften svarer til ca. 20 personer.

====================================

Grahamsbrød

50 gr. gær smuldres i skålen, ½ kop sukker hældes over og de to ting står i ca. 5 minutter og opløser hinanden.
    ½ liter skummetmælk lunes (kun lunkent, maks. ”lillefingervarmt”) og hældes i, tilsæt ½-1 tsk. salt og 1 æg.

Herefter tilsættes ca. 140 gr. Fromage Frais / Fromage Blanc. Tilsæt 500 gr. grahamsmel og 200 gr. hvedemel. Rør godt rundt. Tilsæt evt. yderligere mel – d.v.s. f.eks. 100 gr. grahamsmel og 100 gr. hvedemel – dette er afhængig af melets fugtighed. Dejen skal helst slippe siderne i skålen, når der røres rundt – så er den tilpas.

Hæver lunt ½ time. Hældes i franskbrødsform og hæver igen ½ time. Ovnen forvarmes til 200 grader. Bages i 30-40 min.
    Kan også formes til boller med to skeer på bagepladen, dog skal der kun bages i ca. 10-12 minutter.

• #13   17. feb 2011 Jeg bagte dette brød i week-enden.

250 gr. mel
    2 revne æbler
    2 dl. vand
    1/5 pk gær

Ælt sammen og lad hæve i 5 timer

Derefter

200 gr. mel
    10 gr. salt

i dejen og lad hæve i 5 timer.

I form (jeg bruger silikoneforme) og bag ved 200 gr. ca 40 min - når den sættes i kold ovn.

Det giver et godt mættende brød med en lækker fugtig krumme og en sprød skorpe. Især hvis man 10 min inden det er færdigt smider en kop koldt vand ind i ovnen.

Nem opskrift - jeg ku huske den i hovedet :o)

• #14   18. feb 2011 Ved ikke om du har smagt det før, men ganske almindeligt rugbrød i skiver i ovnen eller brødristeren (de må gerne få dobbelt tid) smager himmelsk både med ost og marmelade som morgenmad....og så er det sundere end så meget andet....

• #15   19. feb 2011 Week-endens brød er et gulerodsbrød..

Fordej:
    2 stk kogt og pureret gulerod - gem vandet
    bland gulerod med vand, så det fylder 3 dl.
    5 gr. gær
    200 gr. hvedemel

Rør sammen og hæv i 4-5 timer

1/2 dl. porre
    1/2 dl rapsolie
    10 gr. salt
    ca. 300 gr. hvedemel
    Svits porre i lidt olie og ibland de øvrige ingredienser.

Alt godt og hæv 1 time.

Læg forsigtigt dejen i en rund form og bag ca. 40 min (sæt i kold ovn) ved 200 gr.

Kommentér på:
Brød er dyrt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce