{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Tanker {{forumTopicSubject}}

Stjålet fra Madlog - men jeg syntes det skulle herind

Påstand; Dit vægttab starter og slutter imellem dine ører!

En påstand jeg gerne vil uddybe lidt. En del af os har valgt Madlog som redskab for at tabe os. For mange af os, er motivationen ren og skær vægttab i kilo og gram, men opnår vi ikke lige de mindre tal på vægten, så kan et målebånd til nød gå an, specielt hvis de tal bliver mindre og mindre. Men hvor realistiske er vi reelt, når vi starter på Madlog?

Jeg tror at mange nye på Madlog, starter ud med lysten til at tabe sig, men desværre relativt hurtigt går ´sukkerkolde´, når de bliver præsenteret for deres nye ´livsstils tal´ eller ofte ganske få daglige kalorier. For beslutningen er taget, man ønsker at tabe sig fra i går af, og et kilo om ugen er gerne udgangspunktet for rigtigt mange. Men efter en periode, alt afhængig af folks mentale styrke, vilje m.v. så løber folk imod en mental mur, hvor man enten hopper over den og fortsætter, eller hvor man bliver enig med sig selv om at denne mur er for stor, og så kan det hele også bare være lige meget.

Min påstand er så her, at det er fordi mange ikke er klar over hvor radikalt de rent faktisk ændrer livsstil. For mange af os overvægtige, var et dagligt kalorieindtag på 4000-6000 kalorier på ingen måde urealistisk eller uvant. Dog tvivler jeg en del på, at vi reelt havde indset, hvor mange kalorier vi dagligt indtog! Lad os være ærlige, der var jo en grund til vi kom herind i første omgang.

Madlog beregner så, at ønsker vi et vægttab på et kilo om ugen, så skal vi spise 1100-1500 kalorier om dagen (groft nærmest ligegyldigt gennemsnit, men bare for eksemplets skyld). Altså omkring en ¼ af vores normale kalorieindtag, fra dag til dag! Men hvor skulle vi vide det fra? Tvivler seriøst på, at folk bruger den første uge på Madlog, til bare at registrere deres ´normale´ kalorieindtag, hvilket egentligt er synd, for med den viden tror jeg faktisk at det ville være nemmere at justere sine forventninger til både Madlog, egne evner og selve vægttabet.

For hvis påstanden om, at dit vægttab starter og slutter imellem ørerne holder, så er det meget vigtigt af have realistiske forventninger til egne evner, hastigheden af vægttabet og brugen af Madlog. Og jo flere konkrete informationer man har om sit ´ tidligere´ liv, vaner og ´unoder´, jo nemmere er det ofte at fange signalerne i opløbet.

Faren ved at bruge vægten som motivationsfaktor.

Badevægten er jo et oplagt redskab til at registrere ændringer i vægten, men for mange virker det lidt som om at badevægtens dom er alt alt for afgørende for motivationen i det daglige. De fleste herinde, som har været her igennem et stykke tid, kan skrive under på, at vægten både kan hoppe op og ned i antal kilo, men så sandelig også stå fuldstændigt stille i en periode. Så hvis ens eneste motivationsfaktor er antal kilo /gram vægttab, så vil de fleste opleve et kraftigt dyk i motivationen, når nålen enten står stille eller går lidt op igen. For nogen kan denne oplevelse være nok til at de helt dropper vægttabet, eller ´bare´ undlader at logge deres kalorieindtag i en periode.

Men hvis vi antager at dit vægttab er for livet, hvad betyder det så reelt at du har taget 300gram på, siden i forgårs? Tænk på alt det du har tabt i løbet af din livsstilsændring til dato, og set i den sammenhæng har 300 gram så den helt store betydning? Og har du allerede tabt 10kilo, så lur mig om ikke også du kan tabe de 300 gram igen? Husk på, du har faktisk hele livet til det.

Matematikken bag dit vægttab er enkel, men et er teori, noget andet er at udføre det i praksis.

Igen handler det om din mentale tilstand i dagligdagen. Jo mere kortsigtet din horisont er, jo sværere er det at begå sig i den virkelige verden, med alle de små daglige fristelser, fortidens laster og egne mere eller mindre selvopfundne undskyldninger. De fleste af os kender den med at bestille lidt junkfood, fordi det er nemmest, fordi vi er trætte, fordi fordi fordi.. En oplagt undskyldning, som ikke er andet end en dårlig undskyldning. Det tager f.eks. mindre end ti minutter af lave pastella tortellini og opvarme en tomatsovs, og det er helt sikkert sundere, billigere og hurtigere end at bestille pizza eller grillmad. Men der er jo masser af undskyldninger i dagligdagen, her bør man så starte med at identificere dem, som det de er, nemlig undskyldninger.

Hvis du tænker for kortsigtet mht. dit vægttab, så vil mange hurtigt køre sur i det. Mad er andet og mere end bare kalorier ind, så indimellem må man bare bide i lagkagen, spise isen og bare være social. Her er det så smart at tænke på, at lidt er bedre end intet og helt sikkert smartere end meget. Nægter du dig selv at give efter indimellem, så er der rigtigt mange som kommer til at føle sig som et offer for deres livsstilsændring. Det bliver synd for dem at de ikke må deltage i de mange sociale begivenheder, som gerne har mad som omdrejningspunkt. Men det vil altid være folks egen beslutning hvorvidt de vil deltage, hvad de vil deltage med, og prisen for deres deltagelse. Men er beslutningen langsigtet, så kan man godt spise en cookie uden at skulle døje med skyldfølelse og medfølgende frustration.

Husker man så bare at logge efter bedste evne, så kan man også bruge de oplevelser og erfaringer som motivationsfaktor i fremtiden. Rigtigt - den udvidede familiemiddag kostede mig mit vægttab i den uge, men jeg var med og fik komplimenter for mit foreløbige vægttab, spiste noget rigtig god mad og nød min aften i godt og hyggeligt selskab. Og hvis det så betyder at mit vægttab er skudt en uge, set i forhold til hele livet, så var det det værd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker
Kommentér på:
Tanker

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce