{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.399 visninger | Oprettet:

HD og AD {{forumTopicSubject}}

Så har min kære Linda været til dyrelægen i dag for at få røngten fotograferet sine albuer og hofter.
Jeg har det bedste fornemmelse i maven smiley
Dyrelægen må ikke udtale sig om noget, men han stak hovedet ud og sagde at albuerne så fine ud, og bagefter, efter at have fulgt med på en skærm udenfor hvor han målte vinklerne til hofterme, stak han hovedet ud og smilede og sagde flotte smiley
Nu er det ikke de nøjagtige "vinkelgrader", men bare lige for at have fornemmelse, og den ene sagde 106 og den anden 113, og jeg kan huske at da jeg var inde med Sonja fik jeg afvide efter at have målt Sonjas til 65, var det meget slemt, da en A hofte lå på over 105grader, så jeg er meget optimistisk med hensyn til Lindas hofter smiley :)
Jeg er bare SÅ glad...!!!

Hvad med jer andre, har I fået tjekket jeres hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD og AD
  • #1   19. mar 2012 Hej
    Jeg har faktisk slet ikke tænkt på det var noget jeg skulle overveje så længe han ikke har ondt og virker frisk. Hvor gamle er dine hunde?


  • #2   19. mar 2012 Dejligt. smiley

    Watson fik checket sine da han var 2 år - han løber jo også agility og leger med får, så det er uhyr vigtigt at hofterne er i orden. AD tænkte jeg ikke over dengang.


  • #3   19. mar 2012 Jamen Sonja er 5½ år og hun har alle symptomer på HD. Hun har status E, som er det dårligste.! Nu ville jeg bruge hende til avl, men mit indre instinkts sagde mig at jeg skulle tjekke, for også at være en ansvalig opdrætter, og ja, svaret var slemt. smiley

    så fik vi Linda, og hun er så meget andeledes i gang og bevægelse, så hvis vi ikke havde fået Linda og hvis ikke jeg havde tjekket Sonja ville jeg ikke vide at der var noget i vejen med Sonja og så havde jeg avlet videre på en hund med slem HD, så det er vigtigt at man tjekker.

    Så selvfølgelig skulle Linda også tjekkes selvom jeg "ved" at hun har sunde hofter, men jeg vil have det sort på hvidt så alle kan se at hun er sund i den fortstand. Men AD røg bare med, det var 200kr mere og så ville jeg også kunne sige at hun er sund der.. Og hvorfor kun tjekke HD, kan de da ikke også godt have dårlige albuer? smiley

    Men jeg ønsker at ALLE tjekker deres hunde, for jeg ønsker ikke for nogen at deres hunde får lige så dårlige hofter som Sonja smiley

    Når hun begynder at få ondt og ikke kunne rejse sig (kan hun sagtens i dag) så skal hun ikke mere smiley Jeg tror desværre ikke at hun bliver mere end 8år.


  • #4   19. mar 2012 Linda er forrresten 3 år, men det skulle kordineres med at hun var over 2 år og så mellem 2 løbetider..

  • #5   19. mar 2012 Det må jeg hellere få tjekket Villy for, han går jo til agility, han er heldigvis kun 1½ år så hvis han har det er det nok ikke så slemt i nu så vi vil kunne nå at stoppe i tide.

  • #6   19. mar 2012 Det er meget almindeligt at AG folk checker - af samme årsag. HD er ikke noget udbredt problem hos sheltien, men det er meget rart at vide når man bruger hunden til noget. Så gør man det med helt ren samvittighed

  • #7   19. mar 2012 Uh det er altid spændende.. Vi var afsted i sidste uge med et par stykker, så vi venter oss svar på vores.. De andre fik det gjort sidste år, og de var status A og B.. Vil ikke avle på nogen derover..

  • #8   19. mar 2012 HD er ikke udbredt endnu, fordi der ikke er så mange som tjekker deres sheltier. Jeg synes der er dukket mange op... Tror problemet er meget størrere end man regner med.

    Harmon9, dejligt at høre at du også tjekker. Vi håber det bedste!!


  • #9   20. mar 2012 Tror egentlig ikke at det er så stort et problem..
    Vi gør det fordi vi gerne vil vide hvad vi har og hvad vi sætter sammen.. Vi fik oss lige lavet en MDR1 på dem alle.. Så det venter vi oss svar på..


  • #10   20. mar 2012 Det er rigtigt at vi ikke ved hvor udbredt HD er i kraft af manglende tests, men det jeg mener er at det ikke er et udbredt problem (med tryk på problem) - altså, at der ikke er observeret mange sheltier der går med smerter i hofterne.

    Hvad status er aner vi klart nok ikke, men vi har "heldigvis" en race der pga sin størrelse lever ret symptomfrit. Som du er inde på så havde du ikke anet at Sonja har E hofter før hun bliver noget ældre. Til sammenligning blev min Amstaff aflivet 2½ gammel for D hofter efter længere tids smertebehandling.

    Men HD er altid godt at teste for - det er også noget jeg har tænkt mig at vægte næste gang jeg skal have hvalp.


  • #11   20. mar 2012 Det er helt sikkert godt at teste for.. Men synes der burde være flere der laver MDR1 på deres hunde, så man ved om det er en god kombination man laver..

  • #12   20. mar 2012 Christina. Min gamle hund ( ikke sheltie ) havde HD. Han fik kosttilskuddet Stride Plus. Det var meget mærkbart og synligt at det hjalp ham. Hans gang blev flydende og hans hofter "kørte" rigtigt i stedet for hakkende. Vi løb ind i mellem tør for kosttilskuddet, også blev det meget synligt, hvor meget det hjalp ham.


  • #13   20. mar 2012 Okay, hvor har i købt det henne?

    Jeg har lige kobt canosan, som jeg også har fået anbefalet. Det er ikke fordi hun "lider" af det endnu, hun har jo ikke oplevet andet, men kan jeg "forebygge" noget, så gør jeg gerne det. Alt for min skat men ikke når det bliver af egne egoistiske grunde.


  • #14   21. mar 2012 Krydser fingre for resultatet på Linda

    Håber at Canosan kan hjælpe Sonja i fremtiden.


  • #15   21. mar 2012 Jeg fik min yngste tæve Zushi HD og AD fotograferet i januar måned. Hun har A hofter og AD 0, så det var dejligt. Begge hendes forældre er også HD fotograferet.

  • #16   29. mar 2012 Tillykke Christina med A og 0 på Linda. SUPER

  • #17   29. mar 2012 Jaaa! Hvor dejligt!

  • #18   29. mar 2012 Taaaaark smiley Nu er det sort på hvidt. Linda har super smukke albuer og hofter smiley

Kommentér på:
HD og AD

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce