{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

Hvad er bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg vil rigtig gerne have en schæfer, og har bestemt mig for at jeg gerne vil have en "voksen" hund. Men er lidt usikker på hvad alder den skal have. Fordi jeg gerne vil have en voksen hund er fordi at det er første gang at jeg skal have en schæfer, og da jeg ikke har prøvet at træne på den måde som de gør i klubben så tænker jeg at det måske vil blive lidt nemmere for mig med en hund som kan de forskellige øvelser. så jeg måske kan lærer lidt af den også.

Men mit spørgsmål er så, hvad alder er bedst at få den i? det kommer jo nok til at blive en omplacerings hund jeg får, og ved godt man ikke altid kan bestemme hvad alder de skal have. Men skal jeg vælge en der er et par år eller en lidt ældre?
Håber der er nogen der kan hjælpe lidt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er bedst?
  • #1   4. jun 2013 Jeg tænker mere omvendt.... Hvis du ikke har prøvet at træne en schæfer før, så er det da bedst at få en hvalp, så du kan lære hvordan du INDLÆRE de forskellige øvelser.
    Hvis hunden allerede kan øvelserne, så lærer du jo ikke hvordan man indlære det?


  • #3   4. jun 2013 Har fået anbefalet en voksen hund til en start

  • #5   4. jun 2013 Har fået anbefalet det eftersom jeg ikk har mulighed pt for at komme ind til træning i klubben da jeg ingen bil har, og bussen stopper med at køre kl 17.30. Og en af mine venner har lovet at hjælpe mig med træningen

  • #7   4. jun 2013 Anbefalet. Det er alm lydighed og sportræning mm. Det er i schæferklubben, jeg skal gå til træning

  • #8   4. jun 2013 Enig med ovenstående^^
    Som tidligere skrevet, vil det være bedre, at starte med en hvalp, så du ikke nødvendigvis lærer af hunden, men sammen med den. Og så du kan finde din teknik, som samtidig vil passe til jeres samarbejde. Pas på, at du ikke bliver bildt en masse på ærmet, af et bestemt træningssted.

    Men hvis jeg skal svare på dit spørgsmål med alder..
    Det virker som om, at det skal være så langt væk fra hvalp som muligt, så unghund er du vel heller ikke interesseret i? Det er også der, at ens tålmodighed bliver sat på prøve, hørelsen svigter osv. Så hvis hunden skal være nogenlunde moden, vil jeg sige ca. 3 år +/- ...


  • #9   4. jun 2013 Nu er jeg lidt forvirret... Skal du træne hjemme, eller i en schæferhundeklub?

  • #10   4. jun 2013 Begge dele, indtil jeg får kørelejlighed eller selv får bil så bliver det hjemme. men hvis jeg kan finde en fra klubben som jeg kan køre med så bliver det der.

  • #11   4. jun 2013 Men ja det kunne godt ske at jeg skulle springe ud i en hvalp alligevel, de er også så nuttede, selvf kræver det mere af mig selv med træning og sådan. Det jeg nok er mest bekymret for det er at træningen skal gå i vasken, har læst meget om de forskellige ting som sportræning og det. Men er bange for at gøre det forkert.
    Har da self min kammerat som kan hjælpe med træningen, også må jeg se om jeg kan få køre lejlighed med nogen fra klubben da den jo har bedst af at komme til træning og møde andre på dens egen alder.


  • #13   4. jun 2013 vil også gerne vente indtil jeg har mulighed for at komme til træning med den. Og bliver alligevel ikk før en gang næste år jeg kan få hund, det hele skal lige passe og er lige flyttet i nyt hus så har heller ikk råd pt.

    Tror mit problem ligger i at jeg ikk er selvsikker nok i øjeblikket så er bange for at fejle, har aldrig haft støtte fra min families side af med noget som helst, og er nok bange for at få en hund som jeg ikk har trænet godt nok, self tager det tid, og der var intet med min gamle hund, hun var som 1,5 år rimelig lydig og kunne de fleste ting, og det havde jeg selv lært hende uden træning fra klub eller noget. Er bare bange for at blive dømt og blive fortalt at jeg ikk gør det godt nok


  • #14   4. jun 2013 I forhold til træning så er det vigtigste egentlig at man som ny hundefører får lært en masse ting - og alle de ting skal du lære selvom hunden har en grunduddannelse. Så arbejdet vil være det samme for dig rent træningsmæssigt.

    At en schæferhvalp og unghund er en mundfuld på hjemmefronten er så en anden ting. Jeg kan godt forstå, hvis du af den grund ønsker en hund, der lige har fået slebet de værste lømmelkanter af.

    Hvis du skal have en yngre hund, der har grundtræningen i orden, så er den nok også lidt halvdyr.
    Og i sidste ende gør det nok ikke så stor en forskel - du kan købe dig en "rå" omplaceringshund og opnå det samme, hvis den altså har fået en ordentlig opvækst.

    Alderen - et års tid, vil jeg tro vil være hensigtsmæssigt.

    Det, jeg nok selv ville være mere koncentreret om var typen af schæfer - brugs- eller udstillingslinjer.


  • #16   4. jun 2013 Oh - og så en anden ting. At træne en hund med udgangspunkt i EN hjælper og dennes synspunkt ville jeg være ked af.
    Jeg synes man skal se en masse træning og en masse resultater af træning og dermed selv få udviklet en mening om, hvordan man gerne vil have tingene skal være og også hvordan man skal komme der.

    Man skal have flere hjælpere end en smiley


  • #17   4. jun 2013 Jytte. Det bliver heller ikk nu jeg skal have en, bliver først en gang til foråret, skal lige have sparet op til en først. Og det var en labrador jeg havde sidst, og ja de er dejlige hunde, men vil have en schæfer, har min erfaring i orden til grund træning.
    Har været ude i en schæferklub en gang, men det var kun træning i forsvar jeg så.

    CH. Tak, jeg vil tænke over det, men ja havde tænkt en voksen netop for at slippe for for meget af lømmel alderen, husker den tydeligt fra min gamle hund da hun blev et år, hun blev både blind og døv og kunne pludselig ingenting smiley Og ja vil også gerne have flere hjælper, og er derfor jeg gerne vil ud i klubben, så med mindre jeg kan finde køre lejlighed, så venter jeg med at købe hund indtil at jeg har fået mit kørekort og fået bil. Gør også det hele lidt nemmere med at komme i skov og sådan


  • #18   4. jun 2013 Jeg er enig med CH.

    Der er ikke noget galt i at få en voksen hund. Jeg ville også sige omkring 1-1½ års alderen er en god alder.

    Der er som regel en del unghunde derude, da der er flere der giver op når hunden er i lømmelalderen, da det kan være en sindssyg hård tid. Så du kan være heldig at hjælpe én af de hunde til et trygt og godt hjem og så får du ikke det værste af lømmelalderen med.

    Jeg vil også gerne have en voksen hund næste gang. Hvalpe er der nok af så vil gerne hjælpe en voksen hund til et godt hjem + det er altså noget af et arbejde at have hvalp/unghund de første 1½ år. Her har det været et helvede.

    Man skal virkelig være parat og have overskud. Man kan være heldig at få en hund der ikke er problemer med eller man kan få en djævel.

    I sidste ende ender man forhåbentlig med en skøn vov. Kia blev en fantastisk vov omkring 1-1½ års alderen og har været det siden.

    Men hvorfor ikke starte ud med en harmonisk vov hvis muligheden byder sig?

    Held og lykke


  • #19   4. jun 2013 Sanne, ja det er netop en af grundene til at jeg har tænkt på en voksen hund, for ja en hvalp kræver rigtig meget opmærksomhed og det kan være et helved uden lige, især med alene hjemme træning, brugte 1,5 år på det på min gamle hund, og lige meget hjalp det. Og da jeg er studerende og skal starte i lærer til januar så tror jeg ikk overskudet er der til en hvalp. Og ja hvis jeg kan hjælpe en unghund til at få et godt liv så vil jeg gerne det, for ja der e rnetop mange unghunde som bliver opgivet fordi folk syns de bliver for svære at takle. Men klarede da min egen labrador uden hjælp fra nogen og hun var virkelig en stor mundfuld lige fra start af. brugte de første 3-4 måneder efter jeg fik hende på at lærer hende ikk at stikke af. Og hold da op hvor var jeg tæt på at opgive hende til sidst, men jeg hang i og vi fik nogle rigtig gode stunder. Bare en skam hun ikk blev så gammel, aflivede hende sidste år pga sygdom

  • #20   5. jun 2013 Hvis jeg skulle gi' et råd så vil jeg anbefale at du leder efter en unghunde tæve på 10-24 mdr. evt. af højavl typen (den gul/sorte). Grunden til at jeg siger højavl er at de, i de fleste tilfælde, har lidt mindre krudt i rø... end den grå sportshundetype, (ved godt der er undtagelser smiley ) hvilket i min verden vil passe bedst til "hjemmetræning". Og nej hvis du nu ellers havde bestemt dig for at det var en grå schæfer du må eje, så skal du selvfølgelig ikke anskaffe dig en højavlshund, for 8-10 år med en hund der ikke var førstevalget er dælme lang tid smiley

  • #21   5. jun 2013 Tak for rådet, jeg vil nu helst gerne have en hanhund, havde tæve sidst, og jo de er dejlige, men vil helst have hanner. Og ja vil helst gerne have den gul/sorte, syns ikk den grå er så pæn igen. Men nu må jeg se hvad tiden bringer, tiden skal lige være til det og pengene, og skal også have købt til hundegård så den kan være ude mens jeg ikk er hjemme.

  • #22   5. jun 2013 Lov mig bare en ting - at du ikke vælger din schæfer ud fra, hvad du synes er pænt smiley

    Gå efter egenskaber og sundhed. Du vil synes din hund er den smukkeste i verden ligegyldigt hvilke farver, den har....


  • #23   5. jun 2013 Med hensyn til valg af hanhund vs tæve, så er det jo også en smagssag, men det er min erfaring med tæver, at de prøver ikke at tilkæmpe sig mere" magt", når de kønsmodnes, hvor hanhundene gerne lige vil stille spørgsmål til "reglerne" når de når en vis alder. Sådan har det været med alle de hanhunde jeg har haft, hvorimod mine tæver, kun har været sådan overfor vores andre hunde, nå ja min seneste tæve har så ment, at hun er nummer 2 i vores "flok" lige efter mig, og selvfølgelig før konen osv., men hun er altså heller ikke helt normal (altså hunden ;-D ) Det var dog ikke noget der kom med kønsmodningen, sådan havde hun det fra hun trådte ind af døren som 8 ugers hvalp. Men igen er det en hanhund man vil ha' så skal man også vælge det, og så må man tage den derfra.

  • #24   5. jun 2013 Hehe, sikker på det ikk er konen smiley
    Ja hanner er self mere tilbøjelig til at vil tage magten, men kan godt lide den udfordring, for så kræver det jo også at man arbejder med hunden hver dag og sørger for at vise hunden at det er mig der bestemmer, og fordi jeg også helst vil have en han er fordi vi har to gravhunde i familien som også er hanner, og ingen af dem er kastreret så det vil blive et marridt med en tæve i familien, bliver det så også alligevel da familien hele tiden brokker sig fordi de to hunde hyler hver gang de er sammen, men desværre er den ene syg så den holder måske ikk så længe mere, øv bøv, han er super skøn.
    Men ja det er jo smagssag hvad man gerne vil have, og kan bedst lide hanner, og så er der jo også noget at arbejde med, men med en god træning og grundtræning så burde det ikk blive noget problem. Nu har jeg heldigvis fået en del mere erfaring, den første hund jeg købte var en dansk/svensk gårdhund hanhund, og hold da op en kamp jeg havde med ham, han var vildt stædig og kunne slet ikk arbejde med ham, men havde jo så heller ikk rigtig nogen erfaring på den måde med opdragelse. Men min anden hund af labrador tæve lærte jeg en masse, og hun var også noget af en udfordring, hun stak af hele tiden og tror næsten hun var et år før hun blev ved mig når hun var fri, der var jeg godt nok tæt på at smide håndklædet i ringen og give op med hende, men da hun så endelig fik banket alt jorden ud af hovedet og blev lidt mere voksen så skete der noget og efter få måneder så var hun rigtig lydig, og kunne gå løs med hende i byen (dog kun om aftenen og uden for mange folk, labrador meneer jo de skal snakke med alle smiley )

    CH. Nej bare rolig, gør jeg heller ikk, vil self kigge på hunden og se hvordan kemien er og sådan. Er jo ikk alle hunde man passer sammen med


Kommentér på:
Hvad er bedst?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce