{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Markedsføringsloven {{forumTopicSubject}}

Garanti

§ 4. Over for forbrugere må erklæring om ydelse af garanti eller lignende kun anvendes, såfremt erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.
Stk. 2. Ydes der garanti, skal den erhvervsdrivende på klar og tydelig måde informere forbrugeren om dens indhold og give de oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien gældende. Endvidere skal den erhvervsdrivende på en klar og tydelig måde oplyse, at forbrugerens ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke berøres af garantien. Efter anmodning skal den erhvervsdrivende udlevere garantien skriftligt. Skriftlige garantier skal være affattet på dansk.

Garati er således ikke "bare" noget en opdrætter kan slynge ud den skal være velbegrundet.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Markedsføringsloven
  • #1   15. mar 2007 DKK s købekontrakt er en standardkontrakt som er bindende for parterne, Idet det er en klub med speciale i hundes forhold der har udformet samme må man sige at den vil være mere bindende end en kontrakt parterne selv udformer.

I DKKs kontrakt afkrydser opdrætteren hvilken "type" hund der er tale om (familie, udstillings- eller avlshund. Dette lægges til grund når man skal vurdere om den fejl en hund har skal betegnes som en mangel. Er hunden solgt som en avlshund skal den kunne avlsgodkendes kan den ikke det er der tale om en væsentlig mangel. Er hunden solgt som familiehund vil fejl der har betydning for livskvaliteten eller som fordrer operation være væsentlige fejl og en sådan fejl gøres op i penge som opdrætteren tilbagebetaler til køber. Er hunden solgt som udstillingshund er jeg i tvivl hvor gode placeringer der skal til for at den kan betegnes som en udstillingshund, man kan forvente med en sådan at kunne gøre sig i konkurrensen men ikke at vinde altid.

Hunde der er solgt med tillægsydelser vil typisk være dyrere end hunde der sælges som familiehunde uden tillægsydelser.

Sælges en hund med tillægsydelser bør opdrætter og køber aftale hvilke konsekvenser det evt vil få hvis hunden viser sig ikke at honorere det lovede. Parterne bør forsøge at tage højde for alle tænkelige fremtidige situationer. Jo mindre der er usagt og overladt til efterfølgende fortolkning jo større er chancen for at undgå misforståelser og uvenskab/retslige tvister.

• #2   15. mar 2007 Det gør man vel heller ikke? Jeg bruger den skriftlige købskontrakt du kan se på www.belgiskehyrdehunde.dk under hvalpeliste og giver derudover garanti på specifikke områder som hvalpekøberen ønsker at bruge hvalpen til. Det er samlet set en meget bedre dækning end købeloven giver og alle opdrættere i SBH skal benytte den kontrakt for at kunne annoncere på klubbens hvalpeliste.

• #3   15. mar 2007 Karin H har desværre ikke lyst til at høre min mening i sin tråd så jeg tænkte siden jeg er erhvervsjurist kunne jeg jo lave min egen og svare på nogle af de spørgsmål der rejses i hendes tråd ............ flink dame ikk`?

Karin H har rejst spørgsmål vedrørende "garanti" så det er på sin plads med en klar definition så vi ved hvad vi taler om.

Tvister opstår som regel ikke fordi folk er dumme svin men simpelthen fordi man er for dårlig til at tale om de negative ting fremtiden kan finde på at byde på ................... og begge parter synes jo som regel de har ret men det kan sagtens skyldes at parterne oplevede situationen forskelligt så det kan ikke understreges nok hvor vigtigt det er at nedskrive alt....

• #4   15. mar 2007 Louise:

Hvad gør man ikke??

• #5   15. mar 2007 Kære Kipler

1. HD skal have en betydning for hundens helbredstilstand for at køber kan få t6ilbagebetaling og det har det ikke for bullmastiffen.

2. En betingelse for at ifalde erststningsansvar er at opdrætteren har handlet culpøst (skyldigt) når det skal vurderes sammenligner man opdrætterens adfærd med en bonus pater (fornuftig opdrætter) opdrætter og har opdrætteren ikke handlet mere ufornuftigt end en bonus pater opdrætter ifalder vedkommende ikke erstatningsansvar. Da vi har avlsrestriktioner for HD hvor DKK har begrænset avlsdyrene til at være af A, B
    og C har de opstillet en bonus pater grænse og har vi anvendt et avlsdyr med status A, B eller C har vi handlet som en bonus pater og køber får ikke erstatning.

Jeg skal til sidst tilføje at DKK af og til optræder som om scenen var the wild wild west og afsiger kendelser der vil være i modstrid med det omkringliggende samfunds regler og det kan de gøre fordi det er de færreste der anlægger civilt søgsmål.

I det almindelige samfund har man også visse sagsbehandlingsregler eks. aktindsigt, oplysningspligt og høringsret og mange flere som man godt kunne ønske DKK anvendte som principper fpr deres virke .................. disse regler er blandt andet med til at karakterisere vores samfund som et demokrati............

• #6   15. mar 2007 Kære Kipler

Når jeg siger at bullmastifferne ikke har problemer med HD taler jeg ud fra den erfaring jeg har. Jeg har derudover forsøgt i min egenskab af koordinator for sundhedsudvalget at få en undersøgelse i gang om bullmastiffens sundhed for at få be- eller afkræftet diverse myter.

Jeg synes det er krænkende at du insinuerer at jeg nok er en slyngel, hvis det er dit udgangspunkt ser jeg ingen grund til at diskutere med dig. Har du lyst til at diskutere med mig må du sætte dig ud over dine dårlige erfaringer det gider jeg ikke ligge under for. Jeg sidder ikke her i timevis for at narre dig hvorfor skulle jeg dog det???

Har du læst det sidste afsnit i mit indlæg?? vedrørende DKK og de civile domstole??

• #7   16. mar 2007 Hvis du er gravid så får du et barn efter 9 måneder ikke sandt?? så vi er ret gode til at forudsige børn ikke sandt

Hvis en hund har HD så bør den udvikle slidgigt ikke sandt?? når den ikke gør det og antallet af hunde der ikke gør det er tilstrækkeligt stort er der grund til at frygte at den metode der anvendes ikke er god nok ikke sandt ....................... det er det jeg prøver at diskuterer og vende i forum.

Kan du se pointen??

Jeg synes du har nogle meget negative forventniger til dine medmennesker måske skulle du prøve at spørge ind til hvad de mener istedetfor at tage afstand fra en skjult dagsorden du tror de har??

• #8   16. mar 2007 så det jeg diskuterer i den anden tråd er egentligt troværdigheden af de resultater DKK kommer ud med, hvilket jeg også har forsøgt at skrive gentagende gange.

• #9   16. mar 2007 Slynger garantien ud uden den er velbegrundet...

• #10   16. mar 2007 Slynger garantien ud uden den er velbegrundet...????? undskyld men er det du vil garantere??

• #11   16. mar 2007 Kipler

Det handler om videnskabelighed ok??

Når man skal dokumentere at en påstand er videnskabelig vil man i den medicinske verden foretage empiriske forsøg (ved HD vil man sammenligne HD status og slidgigtsforekomst). Det vil sige man vil fotografere hunden når den er ex. 1,5 år og så vil man ved hundenes død obducere dem. (forsøgsbeskrivelse)

Kravene til udtagning af hunde til stikprøve er at stikprøven skal være representativ. Det betyder at stikprøven skal være et "minibillede" (eksempelvis skal hanner og tæver være represænteret i det samme forhold som i virkeligheden) af universet (alle bullmastiffer)

Hvis resultaterne viser at en HD grad E i alle tilfælde fører til slidgigt, har man bevist rigtigheden af HD metoden. Fører status E aldrig til slidgigt er metoden således forkert.

Hvis resultaterne viser at A status i 50% af tilfældene viser slidgigt kan man diskutere metoden den er således ikke 100% korrekt men heller ikke 100% forkert.

Jeg efterlyder en sådan undersøgelse idet mine erfaringer er at metoden for bullmastiffernes vedkommende (den eneste erfaring jeg har) ikke er retvisende ................................ jeg synes således det er et interessant spørgsmål af relevans for avlen og racen.

(Jeg beklager den med graviditeten jeg troede du var med på sammenligningen **SS** det er noget man joker med på KVL)

• #12   16. mar 2007 Nete, hvad er det du har så svært ved at forstå? Det jeg svarer på er at man som seriøs opdrætter vel heller ikke slynger en garanti ud uden at den er velbegrundet (dine ord i det oprindelige indlæg)

Hvis du har svært ved at forstå hvad jeg mener må det være fordi jeg svarer forkert på dit spørgsmål/dine udtalelser og så er det måske dig, der ikke har udtrykt dig korrekt i første omgang?

Jeg slynger ingen garantier ud uden at jeg står ved dem. Hvad mine garantier dækker kan du læse på den hjemmeside jeg refererer til. Den giver mere garanti end købeloven. Ingen kan give en garanti på at hunden ikke bliver syg, men man kan give en garanti på at hvis det skulle ske så kan køber på økonomisk kompensation/ny hund og det er en garanti for at jeg som opdrætter arbejder hårdt på at minimere risikoen for fejl da ligegyldighed i sidste ende vil koste mig dyrt i kroner og ører.

Jeg har aldrig hørt om at folk skal aflevere deres hund hvis de får udbetalt penge jf. garantien. Jeg har stående at såfremt hunden får en sygdom som den invalideres af skal hunden aflives for at garantien træder i kraft ,men det er jo logisk nok. Hvis hunden er invalid pga. sygdommen er det jo synd at lade den leve. Hvis sygdommen ikke er invaliderende men påvirker hunden vil køber jo altid få halvdelen af pengene tilbage og har retten til at beholde hunden.

• #13   17. mar 2007 pennhip kan foretages når hvalpen er 4 mdr og den sakl ikke tages om og jeg betaler for undersøgelsen. Jeg har skrevet hvad pennhip går ud på i en af de første indlæg i HD debatten.

• #14   17. mar 2007 og gennemsnitshoften på en bullmastiff har et index på 0.48 (efter vores sidste fotograferinger). Jeg har en bestemmelse i kontrakten der siger at mine hvalpe har bedre/strammere hofter end gennemsnittet ellers betaler jeg penge tilbage (7000,-) og hvalpen har avlsforbud. Hvilket skyldes at jeg har et sigte om at de hvalpe jeg sælger for fuld pris skal kunne avlsgodkendes og jeg mener ikke det er noget problem at få en 2 præmie på en udstilling.

I kan se en nærmere redegørelse for pennhip og A-kuldets status på www.bullsaints.dk hvis der er nogen der er interesserede.

• #15   18. mar 2007 Ifølge "opfinderen" University of Pennsylvania er resultatet retvisende +/- en ganske lille afvigelse når hvalpen er 4 mdr. (man skal huske at det er løsheden de vurderer og den kan ikke ændre sig over tid)og de har bevist (videnskabeligt) at metoden medfører forbedrede hofter(hvis princippet om "altid at bruge dyr fra den "gode" ende" benyttes), så jeg tror på metoden og synes der er for mange fejl ved "den gamle" metode, så jeg bruger egne avlstæver fra "den gode ende" og parrer dem med A eller B hanhunde. Når jeg så efterfølgende pennhiper hvalpene finder jeg ud af om den hanhund jeg har brugt var en ægte HD-fri hund.

Det spændende er om der findes hunde hvis hofteløshed der kan forbedres og visse hunde hvor arveligheden af deres hofter er meget dominerende. Jeg tror det sidste er tilfældet for bullmastiffen og jeg kan fornemme at opdrættere har en ganske god fornemmelse af hvilke hunde der er tale om i deres område.

Jeg kasserer altid en hvalpe til avl hvis den er dårligere end gennemsnittet og jeg tror ikke på den gamle metode og heller ikke på resultaterne så jeg glæder mig blot til den dag hvor pennhip bliver den mest anvendte metode. Men det er jo kun tiden der kan vise om jeg har ret indtil videre er det første kuld bestået, de blev bedre end moderen.

Skal man retfærdiggøre at bruge en hund med et pennhip index dårligere end gennemsnittet alligevel skal den være meget tæt på gennemsnittet og have ekstraordinære egenskaber derudover og selv da ville jeg tøve for det er ikke værd at gå og være bekymret for hvordan hvalpene falder ud .............. better safe than sorry

Jeg skal til sidst nævne at jeg ikke har opfundet at bruge pennhip, dens udbredelse bliver stadig større og mange opdrættere hælder til den simpelthen fordi den er fri for den subjektive vurdering Dyrlægerne på Uneversity of Pennsylvania måler ud og så har man sit index ikke noget mumboojumbooo der og det kan jeg godt lide for alle kan forstå hvad der foregår og resultatet.
    Jeg er ikke så lidt stolt over at have været med til (sammen med Kennel Librrani) at forbedre bullmastiffens gennemsnit fra 0.5 til 0.48.

En af grundene til at DKK ikke er vilde med metoden er at Uni of P ikke vil lade andre måle og det vil sige de vil have patent på at måle index og dermed også betalingen og så må DKK afgive magt ..................... men jeg synes det er at foretrække at man måler i forhold til alle hunde i populationen efterfølgende kan man få lavet et nationalt index hvis der er tilstrækkeligt mange hunde nationalt til at man kan sikre en forsvarlig avl, jeg synes også det er tiltalende at det foregår et sted=sikrer ens bedømmelser.

• #16   18. mar 2007 Ok jeg tager spg et ad gangen:

1. Hvorfor SKAL de 2 sygdomme kædes sammen, for at du mener man kan tro på DKK`s bedømmelser?

Sakset fra netdyredoktor:

"Hofteledsdysplasi er en arvelig lidelse, hvor hofteleddet bliver ustabilt. Normalt passer lårbenets ledhoved nøjagtigt ind i hofteskålen i bækkenet, så der er en god tæt forbindelse. Men ved hofteledsdysplasi kan der under opvæksten udvikles ustabilitet, så hunden får smerter, når den bevæger sig. Udviklingen af hofteledsdysplasi skyldes et sammenspil af forskellige faktorer:

Den ustabilitet der nævnes gør at lårbenshovedet og hofteskålen gnider imod hinanden Det betegner vi som slidgigt. Det starter med, at brusken i leddet begynder at blive tynd og ujævn. Til sidst forsvinder den helt. Samtidig fortykkes ledkapslen, og der dannes mere ledvæske, hvorved leddet bliver tykkere, en meget smertefuld tilstand.

Det centrale i avl er at undgå hunde der giver dispositionen for denne proces videre, men DKKs system virker ikke!! I 50 år har man prøvet at forbedre Schæferhundens status og der er ikke overbevisende resultater .............. for mig er det tilstrækkelig grund til at se efter en anden metode og pennhip mener at have fundet svaret på hvad det ARVELIGE ASPEKT er ved slidgigt, Det hundens arvemasse bidrager med ved slidgigten er løsheden af hoften, hvordan hofteskålen er bygget er miljø (kost osv bestemt)

2.Men hvad med de hvalpe og unghunde som får konstateret HD: hvad mener du? De skal naturligvis ikke bruges i avl?? er der noget andet som jeg ikke ser??

3. Ældre hunde får i nogle tilfælde konstateret slidgigt som en FØLGESYGDOM til fejludviklingen i hofterne.
    Jeg tror jeg har besvaret ovenfor?? Og både unge og ældre hunde kan få stillet diagnosen. Jeg synes dyredoktor forklarer det ganske glimrende: (link fjernet)

Kommentér på:
Markedsføringsloven

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce