{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

Artikel i 'Hunden': Reproduktionens.. {{forumTopicSubject}}

..biologi og den sociale orden.

Er der nogle der har læst den artikel?
Jeg synes virkelig at den bragte mange interessante problemstillinger omkring avl og det at tæver går tomme efter parring sat i perspektiv i forhold til en social orden blandt hundene.

Jeg synes at det er vildt fascinerende at matriarken kan yde så stor indflydelse på en (ret så stor, har jeg indtryk af gennem artiklen) flok.
Forfatteren beskriver blandt andet at hun har oplevet en importeret tæve og dennes datter begge gå tomme tre gange i træk efter at være bekræftet drægtige, og hun tillagde det matriarken og dennes datter pres på de to førnævnte så at disse absorberede deres fostre.

Også at matriarken går ind og forstyrrer en kurtisering og parring mellen to yngre individer.

Jeg formoder at de ting forfatteren beskriver og oplever som oftest foregår i store flokke da tingene vel ikke foregår således mellem to eller tre hunde?!

Når I opdrættere planlægger og gennemfører en parring oplever I så noget af det samme som beskrevet i artiklen? Og overvejer I at der er nogle sociale parametre der skal opfyldes mellem en han og en tæve for at det kan blive en vellykket parring?
Er forfatterens argumenter logiske i jeres øjne?

Jeg er jo ikke opdrætter og er ikke inde i alle spekulationerne omkring avl og reproduktion, men jeg synes at hendes argumenter og problemstillinger er logiske, og finder det interessant at (og hvis) det er en faktor der skal overvejes i en parring mellem to hunde..



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Artikel i 'Hunden': Reproduktionens..
  • #1   16. mar 2007 Jeg har læst artiklen og finder den meget intereesant. Min tæve udvælger selv hanner. Hun vil ikke parre med vores gamle hanhund og heller ikke hendes søn. Hun er racist og står kun for Border hanner, meget praktisk når men kun vil have hvalpe med stambog smiley Jeg vælger hanhund, men afviser hun ham, bliver der ingen parring - jeg vil ikke tvangsparre - jeg tror på hun ved bedst.

  • #2   16. mar 2007 Jeg læste den også med stor interesse og kunne nikke genkendende til faktisk alle ting. Virkelig god artikel fulgt op med fine billeder.

  • #3   16. mar 2007 Ja sådan er det at have en stærk tæve. Min yngste kom i sin første løbetid da hun var over et år. Før "turde" hun vist ikke.

  • #5   17. mar 2007 Jeg læste den også.

    Men spændende artikel.

    Men jeg overvejede da lige engag hvordan lidt stærre opdræt ( tænker - 8-10 hunde ) klarer at parre andre tæver end lige matriarken.

    Og det gør de jo - det ved jeg da.

    Gad vide hvad flokfører-tæven, siger til at en af de andre laverede rangerende tæver har hvalpe. Er de rnogen der ved noget om det ? Om det er et problem - generelt set.

    Det er jo en værre historie du har der, Sofie.


  • #6   17. mar 2007 Fyldt med stavespasser-fejlt. Beklager- jeg har grus i øjnene. Er vist lidt træt.

  • #7   17. mar 2007 Nette, forfatteren havde da fået hvalpe på den importerede tæve og dennes datter ved at adskille dem fra matriarken og hendes datter.. om det så foregår gennem hele drægtigheden og alle 8 uger indtil hvalpene forlader reden er et godt spørgsmål..

  • #8   18. mar 2007 Hej Mie!

    Ja - det læste jeg godt.

    Jeg tænkte på alle de opdrættere, som ikke har gjort de her erfaringer, og har dem gående sammen. Jeg kender da til en del........

    Men har aldrig fået spurgt ind til, om det skulle være et problem.


  • #9   18. mar 2007 Ja, det var helkt klart en af de bedste artikler jeg længe har læst i Hunden.
    Og hold da op hvor er det dog nogle fscinerende betragtninger forfatteren har gjort sig.


  • #10   18. mar 2007 Det er noget man kan se når man har flere tæver. Der er stor forskel på mine tæver. Hende der bestemmer er meget large med besøg når hun har hvalpe, de andre hunde må gerne komme til dem - hun ligger bare og kigger.

    Sidste år da den yngste havde hvalpe, vogtede hun som en høg over dem og viste gebisset til enhver hund der forsøgte at komme ind i hvalperummet de første tre uger.

    Magt balancen skiftede lidt mens den yngste havde hvalpe. Hendes status var højere og den gamle tæve lod hende bestemme, men ligeså snart hvalpene var flyttet, fi hun kraftigt besked på, at nu var hun nederst igen. Ingen slagsmål, men beskeden var tydelig smiley


  • #11   18. mar 2007 Anette, hvordan havde den ældste tæve det med den yngstes hvalpe så?

    Det er virkelig fascinerende!


  • #12   18. mar 2007 Hun var ret ligeglad med dem. Hun gad ikke og lege med dem, kun opdrage *GGG* Men ikke ond - hun gik bare sin vej hvis de prøvede at komme i kontakt med hende.
    Den yngste derimod er alletiders legetante for den ældstes.


  • #13   18. mar 2007 Ok..

    I artiklen fornemmede jeg at der var en ret rå tone mellem tæverne i den flok forfatteren havde, og at hierakiet blev håndhævet med hård hånd deri også i forhold til reproduktionen, men der er selvfølgelig forskel på racer, flokstørrelser osv om man kan generalisere i en given retning.


Kommentér på:
Artikel i 'Hunden': Reproduktionens..

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce