{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

Nej, nu har jeg alligevel aldrig . . . {{forumTopicSubject}}

Såvidt jeg har forstået, er undervisere på Københavns Universitet blevet anmodet om ikke at benytte han/hun og den slag udtryk. De skal i stedet bruge kønsneutrale udtryk.
Nu må det fanme stoppe! Ellers ender vi med at få amerikanske tilstande.
Hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nej, nu har jeg alligevel aldrig . . .
  • #1   5. sep 2019 Øhhh … den der lyshårede på 3 række …… Læs lige det her op smiley

    Bagefter kan den der med den mellem brune sweater i midterste række …. læse videre smiley

    Og så kan den med det mørke hår og blåternet skjorte bagerst …. slutte af … smiley smiley smiley

    De er ikke rigtig kloge... hvad sker der snart rundt omkring os -------> TOSSER smiley


  • #3   5. sep 2019 så må alle jo tiltales med 'den' eller 'det'...

  • #4   5. sep 2019 Nu er jeg ganske vist ikke underviser på bemeldte sted, men det ville hæmme mig enormt, at skulle veje hvert ord på en krænkeskala. Jeg er opdraget til almindelig dansk omgangstone. Kan den ikke opfylde modtagers forventninger, så undlader jeg gerne dialog. Den slags giver bare ingen vindere.


  • #5   5. sep 2019 Nu er jeg nok smadder gammeldags... men hvis jeg nu blev krænket af at blive kaldt ved køn 1, så kan jeg jo godt formidle til folk at jeg skal tiltales med køn 2.

  • #6   5. sep 2019 Kultur ændrer sig, men sådanne ændringer kan og skal ikke påtvinges, men ske naturligt.
    Jeg synes det er ALT for meget..

    Og så hørte jeg dælme en ung kvinde sige ordet "magtovergreb" i denne forbindelse.
    Synes det er langt over grænsen..


  • #7   5. sep 2019 Hvis man ikke vil ændre sin talemåde til "hen"/"dem"/"den", så lader man være. Der er ingen, som siger at dette er et påbud smiley Det er et par råd!! Det er en mail, som er blevet sendt til en del undervisere, fordi nogle undervisere rent faktisk har ønsket vejledning i, hvordan de bedst muligt tager hensyn til studerende.

    Nu er det så blevet blæst op af medierne til at alle undervisere er blevet underlagt ALDRIG at måtte bruge han eller hun. Meget, meget typisk...


  • #8   5. sep 2019 For mig at se inviterer sådan en mail til konflikter.
    De undervisere, der vælger at tiltale folk som de altid har gjort, er pludselig gammeldags, respektløse - og som den unge kvinde sagde - udøver magtovergreb.

    Ikke ret meget frivillighed der..


  • #10   5. sep 2019 Men CH, hvordan skal denne ændring ske naturligt hvis ikke via vejledning? Via råd? Via oplysning?

    Dette er ganske simpelt nogle få råd - på opfordring - som man kan følge eller lade være. At følge med ændringen i vores kultur betyder ikke, at man ukritisk skal tage absolut ALT til sig som alle opfordrer til, men bare være åben. Du kan sortere i det - uden at være gammeldags og respektløs. Dette er nogle meget ufarlige råd som er givet uden påtvang eller regler (og ikke engang til alle undervisere).


  • #11   5. sep 2019 Jeg har hele mit liv bestræbt mig på at være tolerant, men når min tolerance udfordres af ligegyldigheder (læs- se mig, jeg er speciel), så virker det diametralt modsat på mig. Så vil jeg provokere. Men det er vel i orden for så vidt, at der skal være plads til alle.

  • #12   5. sep 2019 Fünke, hvordan efterlader det dem, der ikke følger rådene?


  • #15   5. sep 2019 Og hvad så med dem, der bliver lidt småkrænkede over at blive omtalt som "den" smiley

    Helt ærligt, hvis man afviger fra normen, fordi man vil være et andet køn eller intet køn, så er det hel fint for mig - så kan man jo bare sige, at hey, jeg vil faktisk ikke ret gerne omtales som "hun" f.eks. så skal jeg da hjertens gerne omtale vedkommende som præcis det han/hun/den/det ønsker. Men hvorfor skal ALLE omtales kønsneutralt. Det virker da temmeligt kunstigt.
    Og hvordan gør man egentligt det, for at kalde folk for "den" er da ikke ret pænt, så hvad siger man, istedet for han/hun?

    Og ja, jeg er helt med på, at det ikke er blevet påtvunget, men også som vejledning er det da ret underligt.


  • #16   5. sep 2019 Jeg vælger altså at tage hensyn til enkeltindivider, jeg møder på min vej.
    Men jeg forbeholder mig retten til ikke at dukke mig livet igennem for at forhindre at jeg med mit sprog og min kultur skulle risikere at ramme en eller anden, der stikker ud fra normen.

    Jeg vælger at bruge hun og han indtil jeg møder det specifikke menneske, der ønsker noget andet af mig.
    Og det synes jeg faktisk er helt ok...



  • #20   5. sep 2019 Hvem hidser sig op?

    Det er forskellige synspunkter.

    Det er i medierne og så er det vel ok at have en mening og udtrykke den?


  • #21   5. sep 2019 Men BATDOG - hvis jeg i alle mulige andre henseender har behov eller ønsker der ikke er sådan helt standard, så siger jeg det, og så efterkommes disse ønsker eller behov (oftest). Hvorfor er det et problem blot at sige "hey, jeg vil faktisk hellere omtales som X".

    Og hvordan, sådan helt lavpraktisk, taler man kønsneutralt? Personligt ville jeg ikke bryde mig om at blive kaldt "den" (den er en ting, ikke et menneske), så hvad siger man?


  • #22   5. sep 2019 CH, jeg kan sagtens se din pointe - forskellen er bare, at jeg ikke opfatter denne mail som påduttende. Jeg opfatter det derfor heller ikke som om, at er du en underviser der stadig siger "han" om Peter, så er du totalt forstokket og sexistisk og udstødt.

    Hvis man ikke følger disse råd til punkt og prikke så er det fair. Bare man er åben generelt - og som du selv gør fx tager hensyn til den enkelte man møder på sin vej.

    Som sagt: det er ikke et regelsæt og det er ikke engang noget der er sendt til alle undervisere. Det er nogen, som har bedt om specifik vejledning, og der er blevet sendt en kollektiv mail ud med svar smiley


  • #23   5. sep 2019 Jeg kunne forstå, der var behov for vejledning (eller sågar påbud), hvis der var tale om lærere, der havde nægtet at efterkomme en elevs ønske om at blive omtalt som X. Men at al tale bør være kønsneutralt bliver sgu noget kunstigt.

  • #24   5. sep 2019 Til gengæld håber jeg SÅ meget at diverse aviser og skribenter har røde ører over deres opførsel, for er der nogen, der opfordrer til konflikt, så er det dælme dem smiley

    Men de er da lykkes med det. Det er virkelig nogle feje kneb, og det er væmmeligt, sådan som man vil spille folk op mod hinanden blot for underholdningens skyld


  • #25   5. sep 2019 Først var det Pippis far, der ikke måtte være negerkonge, så var der den danske sang ..., (det er de problematikker, jeg sådan lige kom på).
    Personligt mener jeg, at man skal kalde en skovl for en skovl, og en spade for en spade.
    Nu har jeg selv boet i et land, som ligger langt fra vores lille andedam - på alle måder. Jeg må indrømme, at min tankegang var (og er), skik følge eller land fly, men jeg er nok bare lidt gammel (dags) smiley


  • #27   5. sep 2019 Hold op det langt ude xD Man er vel for pokker hun eller hankøn. Hvorfor skal undervisere pludselig gå på æggeskaller fordi nogle er blevet super special snowflakes der vil krænkes over det mindste.

  • #29   5. sep 2019 Svenskerne rykkede jo på det her før danskerne, men pudsigt nok tager de det mere afslappet.
    Man kalder ikke alle for "hen" i udgangspunktet, men han og hun. Kender de ikke kønnet bruger de hen og hvis vedkommende ønsker det.

    Det er ikke hamrende svært.



  • #30   5. sep 2019 Ida, jeg formoder (beklager, hvis jeg tager fejl), at majoriteten af danskere kalder sig han eller hun efter traditionen.
    Hvis man ønsker noget andet er det jo bare at sige det før vi kalder alle for "hen" eller bare afliver ikke -kønsneutrale ord og begreber.



  • #31   5. sep 2019 Lise-Lotte, hvordan mener du at man lige præcis i denne sammenhæng skal kalde en spade for en spade? Og hvad har det at gøre med, at du har boet i et andet land?

    Anya: nej, man er egentlig ikke "for pokker hun eller hankøn". Hvis du tænker rent biologisk og fysisk, så kan man altså fødes tvekønnet med både mandlige og kvindelige kønsorganer.
    Verden er ikke sort/hvid - og det går måske nok an for ens egen lille hverdagsopfattelse, men ikke når det er noget man trækker over hovedet på alle andre.


  • #32   5. sep 2019 Og bare så alle er med:

    Det handler IKKE om, at nogen er blevet krænket, og har klaget, og nu skal alle bare danse efter deres pibe.

    Det er undervisere, der selv har efterspurgt vejledning, og de råd er nu sendt til en del af underviserne på KU. Ganske udramatisk.


  • #33   5. sep 2019 Men det gælder jo os alle, Fünke...
    Nu rager det mig en papand, men jeg kunne jo også føle mig påduttet at være intetkøn i udgangspunktet....

    Kommunikation er altså løsningen.

    Her på Langeland siger man "ha'" om alt... smiley smiley



  • #34   5. sep 2019 Jeg synes det lyder som en ganske fornuftig fremgangsmåde, CH. Det betyder bare ikke at jeg synes verden er af lave fordi de her råd er blevet sendt ud smiley

  • #35   5. sep 2019 Alle mennesker er i nogen henseende ekskluderet fra flertallet og i andre inkluderet.
    Det er aldeles umuligt sprogligt at rumme alt.




  • #36   5. sep 2019 Gu' gør det ikke at verden er af lave. Det er jo bare en debat - og pt tror jeg at vi i søgen efter en måde at gøre det rigtigt på, laver nogle overkompensationer - og det synes jeg den mail er et udtryk for.

    Det behøver ikke at være så svært, det handler bare om respekt for individet.


  • #37   5. sep 2019 Nogle reagerer dælme som om det er det mest forrykte de nogensinde har hørt smiley

    Jeg er med dig - i realiteten er det simpelt, respekter de individer du møder på din vej. Men det gøres også vældig, vældig meget sværere end det behøves at være.


  • #38   5. sep 2019 Nå men så overlever vi nok at gøre de der ønske den tiltale en tjeneste og kalde dem det de føler sig bedst tilpas med.

    Men det erjeg da også helt med på, og det tror jeg da vi er mange der et. Hvis du sagde til mig, at du helst ville omtales som hen så skulle jeg da gerne gøre det. Det et jo ligesom bare ikke det, der ef vejledt til her. Der er vejledt til at holde sproget kønsneutral sådan helt generelt og altså ikke kun når en studerende ønsker det.
    Der synes jeg altså er at skyde gråspurve med kanoner. Der er (måske) en mindre gruppe, der ikke identificerer med et køn eller med det køn, de ef født som. Det er fair nok, så lad os kalde dem, hvadend de nu gerne vil kaldes hver især. Men resten kan vel for dælen godt omtales som han eller hun


  • #39   5. sep 2019 Funke - det er da også temmeligt forrykt at vejlede til kønsneutralitet for en hel gruppe, når nu det faktisk havde kunnet klares ved blot at vejlede til, at hvis nogen ønsker sig tiltalt på andrn vis, så er det naturligvis deg man gør... og forresten kan man fortsætte som vanligt

  • #42   5. sep 2019 Fik mig til at tænke på gode gamle Joe Rogan smiley

    www.youtube.com/watch?v=pICliFqVRuY


  • #46   5. sep 2019 Jeg ville blivet krænket over at blive omtalt som en "hen eller" høn" el.lign. Jeg er sgu en HUN og ikke kønsløs! smiley

  • #47   6. sep 2019 Nej, Jinx, KU har ikke febrilsk i frygt sendt en mail ud med en masse regler for at undgå anklager. Og nej, Radar, ingen kræver at du skal altid skal sige noget andet i stedet for han/hun. Altså, det kan da ikke være så svært at forstå - sorry smiley

    De her råd ændrer ikke på noget som helst i jeres hverdag. Men det er da lykkes for medierne at blæse tingene gevaldigt op.

    I stedet for at spille smart og være arrogant omkring "nymodens pop og fikse idéer", så kunne man jo bare i sit stille sind tænke... nej, det her kommer jeg ikke til at bruge (og derefter: nå nej, jeg er da ikke engang underviser ved Institut for Kunst- og kulturvidenskab på KU, så det her er slet ikke målrettet MIG)


  • #49   6. sep 2019 Tænk, at man kan vende dét at finde diskriminerende strukturer i en institution - at ville forbedre vilkårene for minoriteter - til noget afskyeligt og negativt smiley

    Og når der endda bliver brugt ord som "kastet sig på knæ på krænkelsesalteret" så ved vi godt, at det kommer fra et overdrevet fjendsk standpunkt.

    Dit eksempel viser vist ikke så meget ander end hadske skriblerier.


  • #50   6. sep 2019 Hvorfor skal man i dagligdagen forholde sig til folks seksualitet? Er dit cpr-nr lige, så er du en "hun", og er det ulige, så er du en "han". Alt andet er ligegyldigt, med mindre man tænker sig at indlede et erotisk forhold til vedkommende.
    Jeg kommer aldrig til at føje/lefle for disse selvbestaltede identiteter - ALDRIG


  • #51   6. sep 2019 Altså er det virkelig sådan, at man skal afholde sig fra at danne sig en mening om og kommentere på ting, der ikke direkte vedrører en selv?
    Nej vel?

    Sandheden er jo, at det her ikke bare er noget, der vedrører KU - det er en forsmag på en tendens, der i længden VIL vedrøre os alle - og det synes jeg egentlig er ret relevant at tage stilling til.

    Det er en ret stor sproglig forandring efter min mening. Det er ikke helt det samme som at undlade at sige negerboller og sige flødeboller i stedet. Disse kønsspecifikke pronomener bruger vi jo altså rigtig mange gange hver dag og de har stor betydning i vores omtale af hinanden.

    Det er ingen grund til at flyve op under skyerne, men der er da rigelig grund til lige at overveje perspektiverne.


  • #53   6. sep 2019 Jamen jeg synes bare ikke det er så "farligt" som beskrevet. Selvfølgelig er det fornuftigt at forholde sig til konsekvenserne, men jeg tror nu ikke det ændrer noget som helst i hverdagssproget hvad angår sætninger som fx "hey piger, vil I med på café og...."

  • #55   6. sep 2019 Det er så åndsvagt som det kan blive.

    Der findes ikke intet køn folk. Jeg bliver dybt krænket af folk der mener at være intet køn. Jeg er jo heller ikke en flyvemaskine.

    Fair nok at der er gængse regler omkring ikke at krænke folk, men det kan også blive lidt for tomhjernet.

    Et eller andet sted må folk være hvad de har lyst til, men de skal ikke blive krænket af at blive kaldt han eller hun.


  • #56   6. sep 2019 Man kan vel ikke bestemme, hvad folk finder krænkende tænker jeg. Føler man sig krænket, så forsvinder den følelse næppe af at man får at vide, man ikke har ret til at være krænket i den givne situation smiley

    Men med det sagt - det er ER for dælen da ikke sværere, end at hvis man har behov der ikke lige er standard så åbner man munden og siger det - helt som hvis man er glutenallergiker, vegetar eller ikke kan lide romkugler... Man behøver altså ikke sørge for at alle andre skal undgå gluten og romkugler, men kan bare bede om ikke selv at få dette serveret.


  • #57   6. sep 2019 Så skørt, at det er vildt sjovt!

    Hvad ønsker dine børn sig.

    Den ene af mine børn ønsker sig en kjole og den anden en pc.

    Hvem ønsker hvad?

    Det kan jeg ikke svare på, da jeg nødigt vil krænke nogen af dens kønsidentitet.

    Hon vil gerne have en kjole og hon vil gerne have en pc. Hvor svært kan det være!

    Altså, hvem fanden finder på sådanne begrænsninger i noget som almindelig kommunikation.

    Sætter 100 kroner på, at den gruppe kalder sig feminister.


  • #58   6. sep 2019 Arh.... ARH... det er vist ikke helt det som reelt er sket smiley

    Man må netop gerne bruge han og hun om folk. Det der blev rådet fra var at bruge "drenge/piger og gutter/damer" og det er blevet foreslået at man orienterer sig i elevernes køn som en del af at være anerkendende og vise forståelse for det enkelte individ.


  • #59   6. sep 2019 Ja, det bliver kun bedre og bedre smiley

  • #62   6. sep 2019 Jinx -der bliver direkte citeret;

    »Det er ikke, fordi underviserne skal slå en krølle på sig selv og overhovedet ikke må sige »han« eller »hun« i det daglige eller skal tale et neutralt og abstrakt sprog. De skal bare være opmærksomme på problematikken,« siger hun til TV 2.

    Hestens mund istedet for "en lærer har en gang sagt i frustration at.. " smiley


  • #63   6. sep 2019 JO du må gerne bruge han og hun i undervisningen. Nu er det altså efterhånden gentaget 100 gange.. smiley

  • #64   6. sep 2019 Fünke
    Jeg føler mig krænket over din nedladende retorik.


  • #65   6. sep 2019 Man må altså godt bruge han og hun endnu?

    Super hvad skal man så med det der kønsneutrale. Det virker altså så skørt, at mænd kan altså ikke være med længere (feminisme logik kaldes det også).

    Synes vi mænd skal melde os ind i foreningen der beskytter dem som følger sig forfulgt folk fra der ikke respekterer mangfoldighed.

    LGBT+M. Ja tak. smiley

    Vi er en del af gruppen nu!



  • #67   6. sep 2019 Kom til at tænke på den her:

    Morgensamling.
    Skal vi ikke synge...

    Jeg gik mig over sø og land??
    - Nej, for Rikke sidder i kørestol.
    Hvad med bro bro brille?
    - nej, for Mias mor har Borderline og kan ikke vælge imellem æbler og bananer til sidst.
    - To katte på et bord?
    Nej, Simon har allergi.
    - Tingelingelater ??
    Heller ikke, Dortes far er udsendt.
    - Mæh sir det lille lam?
    Nej, Iben er hørehæmmet og hun ved ikke hvad det siger.
    Tre små kinesere?
    Duer slet ikke da Alex er adopteret!!!
    - En lille nisse rejste?
    Og give Lone flere komplekser over hendes dværgvækst??
    - Mariehønen evigglad?
    Christians far har depression...
    - Rapanden Rasmus?
    Nej for Karen har flyskræk efter den tur med sine forældre til Tenerife.
    - Klappe klappe kage?
    Er du da sindssyg? 2/3 dele af børnene har glutenallergi...

    Det er alt for nemt at blive fornærmet, krænket og stødt i Dagens Danmark, gid det kunne ændre sig.


  • #69   6. sep 2019 @Linda.
    Undskyld, jeg har jo krænket dig for vildt.

    Jeg havde ikke overvejet at mange kvinder heller ikke kan følge med længere på ekstremistiske tanker.

    Klubben hedder nu:

    LGBT+KM.

    PS: Læg mærke til at kvinder kom før mænd, af ren respekt! smiley


  • #70   6. sep 2019 Linda
    Du ligner bare så meget en mand smiley


  • #72   6. sep 2019 Det er nok måden, som du står og tisser på - måske

Kommentér på:
Nej, nu har jeg alligevel aldrig . . .

Annonce