2.590 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Kikkertundersøgelse hos mennesker? Kikkertundersøgelse hos mennesker?

Er der nogle der har prøvet dette (en coloskopi)?
Vil meget gerne høre om fremgangsprocessen..
Beholder man sit tøj på, eller skal det meste af?
Er det en meget ubehagelig undersøgelse?
Fik i beroligende piller, bedøvelse, smertestillende eller lign?
Hvor lang tid tager sådan en undersøgelse ca?
Havde I mange smerter bagefter?
Var I i stand til at lave noget bagefter (især jer der fik beroligende piller)?

Vil meget gerne høre om jeres erfaringer..
Skal ind og have foretaget en sådan undersøgelse i morgen og er lidt nervøs, eftersom jeg ikke ved hvordan det foregår og hvor mange smerter der er i forbindelse med det.. Hader at få noget ned i halsen, så det gør mig også lidt mere nervøs end ellers..

Håber nogle vil fortælle deres historier..

- Dina.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kikkertundersøgelse hos mennesker?
  • #1   25. jun 2007 Har du ikke fået et brev fra sygehuset, hvori det står??

Jeg skal have foretaget en på torsdag i fuld narkose og har fået alverdens papire på hvad der skal foregå i mit tilfælde,!?

• #2   25. jun 2007 Jeg ville skynde mig at ringe til den afdelig det skal foregå på, og bede om mere info.

• #3   25. jun 2007 Vi er enige om at en coloskopi er en undersøgelse af colon = tyktarmen ikke ??
    I så fald skal du ikke have noget ned i halsen...

Jeg har overværet en coloskopi for et par år siden. Den herre der fik foretaget denne havde ikke nogen smerter iforbindelse med undersøgelsen. Der findes nemlig ingen nerver i tarmen.

Held og lykke imorgen.

• #4   25. jun 2007 Jeg skal til en kirurg og have det foretaget.. Der står kort om proceduren, men ikke særlig meget.. Kun at jeg kommer til at ligge på siden, at nogle får beroligende middel og smertestilende under undersøgelsen, hvis man føler det er ubehageligt.. Meget andet står der egentlig ikke..

• #5   25. jun 2007 Louise: Jo, det er undersøgelse af tyktarmen..
    Hvis jeg ikke skal have det ned igennem halsen, er det sådan den anden vej?
    Min læge fortalte bare at jeg ville få kameraet ned gennem halsen..

• #6   25. jun 2007 Nej en undersøgelse af tarmen skal du have kikkerten op den anden vej. Ellers var der godt nok langt igennem smiley

Det er derfor du skal ligge på siden...

• #7   25. jun 2007 Dina W: Undskyld læste forkert troede at det var en kiggertundersøgelse i knæet.......*smil*

• #8   25. jun 2007 Kamilla: Så vidt jeg ved skal jeg kun have noget lokalbedøvende det sted hvor kikkerten skal ind..
    Og hvis jeg vil, kan jeg få noget beroligende medicin, hvilket jeg formentlig vælger at få.. Er ikke gled for sådan nogle undersøgelser, så beroligende vil formentlig gøre det lettere for både mig og dem..

1 time? Det er lang tid.. Hvad skal du have undersøgt?

• #9   25. jun 2007 Jeg skal have rettet min menisk (i knæet) som er ødelagt,
    *smil*

• #10   25. jun 2007 Louise: Okay.. Det lyder nu heller ikke særlig behageligt.. heh.. Min læge fortalte bare at jeg skulle have den ned gennem halsen.. Han snakkede også om at de skulle undersøge min mave, men det har han vidst ikke skrevet til dem at de skulle.. Det står der i hvert fald ikke på de papirer jeg har modtaget fra klinikken..

Så bliver man lokalbedøvet der hvor kikkerten skal ind, ik? Eller hvad?

• #11   25. jun 2007 Kamilla: Okay.. Så kan jeg bedre forstå at det taget så lang tid for dit vedkommende.. Du må i hvert fald have held og lykke med det.. Håber det hele går i orden..

• #12   25. jun 2007 Tak og i lige måde, Jeg er sindsyg nervøs allerede nu, så jeg vælger dælme også noget beroligende inden oprationen,,,,,,,,,,*Smil*

• #13   25. jun 2007 *Team Vomløs* AM J: Ja den har jeg også været igennem, jeg fik fjernet min Galdeblære.

• #14   25. jun 2007 Hvis du har fået noget klyx du skal tage, er det gennem tarmen. Og så skal på på toilettet 50 gange i løbet af i dag.

• #15   25. jun 2007 Doggymom: Jeg skal tage klyx.. Min kæreste henter det på apoteket i dag efter arb.. Jamen, jeg glæder mig sådan set kun til at få det ud.. Har ikke haft alm. afføring i over 2 mdr. nu og har ikke kunnet komme af med særlig meget.. Har også været oppustet i de 2 mdr..

Nu håber jeg bare at de kan finde ud af hvad i alverden der er galt med mig.. Har netop mistet mit job pga. det..

• #16   25. jun 2007 Team Vomløs: Hvad var der galt med dig?

• #17   25. jun 2007 Har før fået foretaget en sigmoideoskopi.. Altså en kikkertundersøgelse af den nedredel at tyktarmen og endetarmen.. og ja, det var i hvert fald ikke igennem halsen.. meget ubehageligt og det gjorde MEGa ondt.. plejer ellers ikke at være så pivet.. men havde det så dårligt bagefter, at jeg var ved at besvime.. Men fik eller ingen smertestillende eller beroligende inden.. undersøgelsen varede i ca 20 min.. du kan søge på goggle om det du skal have foretaget..

Da det du skal have foretaget er en koloskopi, er det igennem halsen.. da det er den øvre del af tyktarmen som skal undersøges og dette ikke er muligt den anden vej.. her får man tilbudt beroligende osv, men min svigermor sagde at det alligevel gjorde Pi... ondt på hende.. og var MEGET ubehageligt..

• #18   25. jun 2007 Tag det bare roligt. Hvis du skal ha den gennem nummeren skal du ligge på siden. Du kan få noget let bedøvelse i et drop og nogle piller til at slappe af på inden. Det er lidt ubehageligt fordi de "pumper" luft ind men det gør ikke ondt. Men du er ikke særlig hyggelig at være sammen med bagefter for luften skal jo ud igen...... Tror det varede ca 10-15 min med min undersøgelse og jeg var lidt træt bagefter. Selvfølgelig er det med bar røv men jeg havde min egen bluse på. Men tag sygehusets tøj på, hvis du nu skulle blive sløj af bedøvelsen. Så skal du ikke selv vaske..... Men ingen grund til panik. Ingen voldsomme smerter, kun en underlig fornemmelse af at skulle vise røv til fremmede mennesker.............

• #19   25. jun 2007 Gastroskopi (kikkertundersøgelse af spiserør, mavesæk og tolvfingertarm)
    Sigmoideoskopi (undersøgelse af endetarm og nedre del af tyktarm)
    Koloskopi (undersøgelse af hele tyktarm)

• #20   25. jun 2007 http://www.netpatient.dk/kolonoskopi.htm

Kan ikke rigtig finde noget om det igennem halsen.. det hedder forskellige ting, om det er i den nederste del af tyktarmen eller den øvre del af tarmsystemet..

Hvorfor skal du have foretaget denne, hvis jeg må spørge.. skulle selv undersøges for om jeg havde kronisk blødende tarmbetændelse.. hvilket prøverne viste at jeg desværre har.. så er i behandling nu og slipper så aldrig helt af med det igen.. men nu er det i bero og jeg mærker ikk rigtig noget til det mere..

• #21   25. jun 2007 Jeg fik stesolid, men ikke nok...

Mit gjorde meget ondt, men havde også tarmbetændelse i super udbrud på det tidspunkt... Tarmen var ikke andet en betændt og blødende væv - så det gjorde meget ondt.. Men normalt skulle det ikke være så smertfuldt hat jeg hørt...

• #22   25. jun 2007 Betina: Skal også undersøges for tyktarmsbetændelse..
    Hvordan havde du det da det var værst (altså, betændelsen).. Indtil videre har jeg fået stillet diagnosen tyktarmskatar og har fået at vide at jeg skal holde mig langt væk fra sodavand (hvilket jeg heller ikke kan drikke da det gør utroligt ondt i maven kort efter jeg har drukket det)..

Jeg har haft det rigtig skidt i 2 mdr nu og især de sidste 4 uger har den været helt gal.. Kan stirt set ingenting.. Puster og stønner under en gåtur fordi jeg får det skidt og er meget svækket og slap i hele kroppen..

Tina: Hmm.. Det er en coloskopi, men jeg skal også ligge på siden..?

• #23   25. jun 2007 Fru B: Okay.. Nu er det også tarmbetændelse de har mistanke om at jeg har.. Så hvis jeg har det kommer det nok også til at gøre ondt på mig.. Men lige nu vil jeg bare gerne vide hvad jeg fejler.. Gider ikke at rende rundt og havde det dårligt mere og være ude af stand til at arbejde.. Keder mig når jeg ikke laver noget.. heh..

• #24   25. jun 2007 Surt... hvorfor pokker kan man ikke bare nøjes med at lide af fodvorter eller skægpest.... ???

• #25   25. jun 2007 Hmm jeg har prøvet den hvor det skal ned gemmen halsen og det er ikke spor rart, og jeg var meget nervøs og nok lidt små bange så det gjorde nok det hele en smule værre. men tror den du skal ha lavet skal op i rumpen

• #26   25. jun 2007 Nå, smutter lige ud og går med hunden.. Kommer og kigger igen når jeg kommer hjem, så vil meget gerne høre mere fra jer.. smiley

Tina R: Hehe.. Kæresten er vant til at jeg ind imellem har luft i maven.. *G*
    Men er mere nervøs for at jeg ikke er i stand til noget bagefter.. Bella skal til prøve i agility.. Og den er vigtig, da den er afgørende for om hun går videre på næste hold eller om hun skal tage holdet om igen.. Kæresten kan godt tage hende hvis det bliver nødvendigt, men ville da gerne selv kunne føre hende..

• #27   25. jun 2007 Fru B: haha.. Ja, alt andet end det jeg render rundt med nu i hvert fald.. Vil da også meget gerne høre hvordan du havde det da du havde tarmbetændelse.. Vil gerne se om jeg kan genkende nogle af de symptomer jeg har..

• #28   25. jun 2007 Man skal ligge på siden så der er bedre udsyn for lægen. Jeg lå heldigvis med ryggen til "tv'et". På venstre side. Du skal bare sørge for at holde det klyx i dig så længe som muligt, så der er "helt klar bane". Det virker rigtig godt. Men tag det roligt. Det er ikke den fedeste oplevelse, men hvis du får bedøvelse tager den det ubehag der kan være.

• #29   25. jun 2007 Tina R: Hvordan skal jeg holde det i mig? Og hvilken form for bedøvelse mener du? Vil gerne have al form for bedøvelse jeg kan få, så det er så lidt ubehageligt som muligt..

• #30   25. jun 2007 Tror ik du er på toppen bagefter, hvis du har fået bedøvelse, så mon ik kæresten skal ta den prøve for dig. Og desuden fiser du hver gang du bevæger dig, så deeeet...... Stakkels Bella.... Hun besvimer da.....

• #31   25. jun 2007 Hmmm... Tror lige jeg skriver til dig privat... ;O)))

• #32   25. jun 2007 Du skal bare klemme nummeren godt sammen..... Det er noget gele agtigt noget du skal sprøjte op i nummeren...... KLAM oplevelse...Jeg fik 2 piller. Tror det var stesolid og så lagde de drop med en mild bedøvelse så jeg halvsov.

• #33   25. jun 2007 Tina R: Haha.. Så må jeg hellere sørge for at dørene står åbne herhjemme så hun ikke bliver fuldstændig bedøvet inden hun skal til prøve.. Tror du jeg kan være frisk nok til at kigge på?

Håber også jeg kan få lov til at få noget mild bedøvelse så jeg kan halvsove imens.. Det kunne være rart..

• #34   25. jun 2007 Nå, smutter lige i noget tid.. Kommer tilbage igen.. smiley

• #35   25. jun 2007 Jeg havde diarre, blod og pus i afføringen og var som dig svag og utilpas næsten hele tiden.. men har heldigvis kun haft 1 udbrud i løbet af det halve år, hvor jeg har haft sygdommen.. så håber jeg slipper billigt, med kun det ene.. tror også mit gjorde SÅ ondt, fordi min tarm som *Fru B*´s også var betændt osv...

• #36   25. jun 2007 havde ondt i tarmen et par dage efter og tror ikke du skal regne med at være til ret meget lige bagefter.. det er ikke selve kikkerten der gør ondt, men det luft de puster ind.. føltes som om mine tarme var ved at eksplodere.. men det er heldigvis hurtigt overstået og man kan se det hele på en skærm.. (kunne jeg i hvert fald)

• #37   25. jun 2007 http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/colitisulcerosa.htm

det er dette jeg har, men der findes også denne her form:

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/crohnssygdom.htm

men der findes jo flere grader af sygdommen.. da jeg fik stillet den diagnose, læste jeg en del på http://www.ccf.dk/ hvor man kan læse næsten alt om sygdommene osv...

• #38   25. jun 2007 er du gået jeg vil med...

Kommentér på:
Kikkertundersøgelse hos mennesker?

Annonce