23. nov 2004 Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
Copyright. Copyright.
Hej alle,
Jeg vil høre om der er nogle af jer der ved noget om copyright.
Det er således at jeg har lagt en særopgave om hundemassage til husbehov, som jeg har lavet i 2002/2004, da jeg uddannede mig som hundeinstruktør, hvor jeg har oversat , omformuleret nogle steder og kopieret fra forskellige bøger og fra internettet.
Nu har en vred forfatter henvendt sig til mig og påpeget overfor mig at jeg bla har brugt hans bog som udgangspunkt og oversat den fra svensk til dansk.
Nu kommer mit spørgsmål til jer alle:
Når jeg har oversat en bog fra svensk til dansk og omformulerede sætningerne nogle steder samt anført kildehenvisninger...må man så gerne have det på sin hjemmeside eller kommer jeg i 'fedtefadet' ????
Jeg håber I kan hjælpe
En venlig hilsen
Ninna Oline.
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Prøv at læse herinde:
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20040071029-REGL
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
Ved du hvor jeg skal kigge for jeg har tidligere været derinde men kan ikke finde det jeg skal bruge
nov 2004
Bearbejdelser
§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.
Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk.
Kopieret fra denne hjemmeside:
http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20040071029-REGL
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
"men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk."
Dvs som jeg læser det, skal du ind og fokusere på hvad den oprindelige ophavsret siger om værker.
Men jeg ved det ikke ;o)
maj 2006
Følger: 66 Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 257 Svar: 4.095
Ninna Oline >> Umiddelbart ville jeg jo ikke mene der er noget galt i det du har gjort, med mindre at det er så stor og betydelig en del af hans bog du har skrevet af... Men jeg synes da helt klart du skal snakke med en god advokat om det. Det kan jo i værste tilfælde gå hen og blive temmelig dyrt for dig.
maj 2006
--> og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.<--
Denne her tror jeg også er relevant for dig... Men igen... Jeg vil råde dig til at søge advokathjælp.
maj 2006
--> og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur‑ eller kunstart eller i anden teknik.<--
Denne her tror jeg også er relevant for dig... Men igen... Jeg vil råde dig til at søge advokathjælp. § 5 synes jeg også siger noget om det "du har gjort". Håber det arter sig for dig.
§ 5. Den, som ved at sammenstille værker eller dele af værker frembringer et litterært eller kunstnerisk samleværk, har ophavsret til dette, men retten gør ingen indskrænkning i ophavsretten til de enkelte værker.
nov 2004
Copyright.