10.474 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 246 Svar

Min dreng vil gerne gå i kjole... Min dreng vil gerne gå i kjole...

Efter snak med en veninde, har jeg brug for input fra det kloge panel smiley

Hvis jeres 3-4 årige dreng gerne ville gå i kjole, gerne ville have håret sat op, ikke ville klippes og meget gerne ville lege med make-up (neglelak, øjenskygge, læbestift mm).

Hvad ville I så gøre?

Bonusinfo: Han går i børnehave - de er aldersinddelt og i hans gruppe (yngstegruppen) er de omkring 20 børn hvoraf ca 14 er piger.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Min dreng vil gerne gå i kjole...
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 667 Svar: 5.765
    #3   4. jun 2020 helt ok, dog ikke make up. Det er en holdning men jeg ser ingen grund til at putte det på deres hud uanset senere køn smiley

• #4   4. jun 2020 Jeg ville helt sikkert lade ham gøre det, jeg ved ikke hvorfor det er sådan et stort spørgsmål når det går den vej.
    Min mindst (pige) gider næsten kun "drenge" ting og der er aldrig nogen der rynker et øjenbryn

• #5   4. jun 2020 Er glad for jeres svar...

Jeg kan virkelig virkelig heller ikke se problemet. Vi har i dag været ude og købe en kjole, for det var lige præcis hvad han ønskede sig. Hans sko er lilla og han vil kun gå i lyserøde strømper. Når han skal være fin skal håret sættes op. Make-up er kun herhjemme eller til fest, men det er bare fordi han er lille (og har selvfølgelig købt noget uden for meget kemi) neglelak går han med hver dag. Hans største ønske til jul var en dukke med lyserød dukkevogn. Som han selvfølgelig fik.

Men ekspedienten i dag spurgte undrende: hvad skal du dog med en kjole? - jeg fik svaret lidt studst, at det var fordi han bare gerne ville have en.

Min mand er ikke vild med det - men fandt sig da pænt i at få øjenskygge på i dag (efter et par onde øjne fra hans kone).

Men møder bare meget enten: det er SÅ flot, at du lader ham gøre det, eller folk der er lidt skeptiske. Og jeg synes egentlig begge ting antyder, at det skulle være forkert, at han gør det. Tænker han er et helt normalt sundt barn, der egentlig bare agerer ud fra, at han omgåes mest med piger. Og hvis det fortsætter... så er jeg sgu også pænt ligeglad - bare han er glad.

• #6   4. jun 2020 Jeg ville ærger mig over at mit barns interesse ikke var noget jeg kunne være super god og sej til at hjælpe med. Men selvfølgelig ville mit barn få lov til at udfolde sig fuldstændig uden hensyntagen til kønstereotyper.

• #8   4. jun 2020 Jeg har ikke barn, men måske kan mine tanker bruges alligevel smiley

Jeg tror jeg ville vende den om og spørge mig selv: Hvad kan der ske, hvis han fik lov?

Jeg kan ikke få øje på noget der ville være skidt hvis jeg gav lov.

Omvendt ville jeg have det meget svært ved at forklare at det ikke ville være godt fordi det er ude for normen.

Det værst tænkelige er vel at de andre børn måske synes det er mærkeligt, og så må man tage en snak om det.

Jeg ville have det dårligt med ikke at acceptere mit barn som det er. Man kan vel undlade at fremskynde det, men blot efterkomme, hvis han ønsker sig noget specifikt.

I bund og grund ser jeg intet problem i at en dreng går i kjole. Men det kan da få en til lige at stoppe op, fordi det ikke er det man ser oftest.

Synes generelt det er vildt der er kommet så meget fokus på det med køn. Den stigning man ser med børn der vil være det modsatte køn.

Jeg tænker... Kan det mon være alt den fokus på køn, der er kommet? Ikke nødvendigvis på hjemmefronten, men når de færdes rundt omkring. Bliver der snakket om det i børnehaven?

Jeg husker ingen af mine jævnaldrende, som gik op i om man var en dreng eller pige.

Når vi legede med biler, så gjorde vi det, og når vi legede med dukker, så gjorde vi det. Helt uden tanke på om det var en drengeleg eller pigeleg.

• #9   4. jun 2020 Ginne - heldigvis er 3-årige ikke så kritiske med hvordan håret sættes eller make-up'en lægges - for så var jeg sgu også på den smiley

profilbillede
  • #11   4. jun 2020 Tinna - jeg snakkede faktisk med den ene pædagog der fortalte, at når ungerne legede far, mor og børn var det altid moren, der gik hjemme med børnene og faren, der gik på arbejde - og det undrede hende, for det var sgu ikke noget hun havde lært dem smiley

Er glad for alle jeres svar. Jeg troede virkelig også det var sådan langt de fleste havde det - men synes faktisk ikke, at det er det, jeg møder

• #13   4. jun 2020 PS - storebror er mega dreng-dreng og har ALDRIG gidet bamser, dukker og lyserødt tøj. Så er ikke noget han har 'lært' hjemmefra

• #14   4. jun 2020 Da min nevø var 4-5 år gammel vil jeg tro, havde han også en fest når han var hjemme på besøg hos mig og min mor, for vi havde en lyserød prinsesse kjole, som havde været hans mor, og drengene har da også leget med dukker. Ligesom da jeg var barn både legede med Barbie og traktorer osv.
    Senere blev det for min nervøs vedkommende til risengrød og pyrus året rundt, jeg elsker begge dele men der gik lige et par år hvor man ikke behøvede servere risengrød når jeg kom på besøg smiley

Jeg synes at det er vigtigt at lade børn udfolde sig og ikke lægge en masse i det, for langt de fleste er det en periode, selvom jeg nu ikke ser noget galt i det uanset smiley
    Min nevø er blevet en stor helt normal teenager, som syntes at det var pænt pinligt at hans moster havde taget billeder så vi kunne bruge dem til hans konfirmation smiley

• #15   4. jun 2020 Hvis jeg havde en dreng måtte han gerne det smiley

Min datter er lidt af en drenge-pige, hun gider (lige som mig) ikke kjole og diverse smykker.

man skal kunne tåle at blive beskidt smiley

hverken mig eller min datter ser os selv som drenge smiley

• #16   4. jun 2020 Min datter er i øvrigt 11 år

hendes hår har været kortere, hun gider ikke langt hår smiley

profilbillede
  • #19   4. jun 2020 i øvrigt så hvis han skal lege med make-up, så vælg det til voksne, da det man kan købe i BR og lign er der ikke samme strikse regler for, som ved alm. make-up smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#21   4. jun 2020 Pia han er 3... smiley ikke en teen... selvom de ved gud kan føles som en i den alder!

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#22   4. jun 2020 Holly hvorfor er det bøvlet? Hvad skyldes det?

det er vel bare tøj....

nu går jeg selv i kjole og det er da nemmere end bukser til mange ting smiley

Og make up er da handy. så ser man bare lige det bedre ud... Jeg har svært ved at se det bøvlede

jeg synes ikke om børn og make up. min pige skal vente med det til hun er ældre har vi valgt. men det er vores holdning. Jeg synes det tilhører en anden alder.

fx er en rød mund jo et symbol for noget som man kan Google. og lange vipper osv.... men det er muligvis mig der har læst for meget Desmond Morris smiley

jeg har den samme holdning til børn og bikini. eller g streng når man skal se på de helt slemme tilfælde. men der er make up naturligvis mere uskyldigt men ja.... Jeg har en holdning der smiley

• #24   4. jun 2020 HL - mange af dem har (desværre) dårligt selvværd over ikke at føle sig hjemme i deres egen krop.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#26   4. jun 2020 man behøver ikke være i en forkert krop fordi man går i kjole og dameundertøj osv. der er også mænd der går i høje hæle.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#28   4. jun 2020 aha sorry Pia smiley

• #29   4. jun 2020 Hans kønsidentifikation er hans egen - den har sit eget forløb og udvikler sig, så længe man ikke forstyrrer.
    Hvad det ender med betyder ingenting, han skal bare støttes nu og her, så han kan imødekomme de udfordringer, der kommer.
    Helt som alle andre smiley
    Det er min holdning til det smiley

• #30   4. jun 2020 Jeg tror bestemt heller ikke det er sjovt at føle, man er det forkerte køn. Det strækker meget bredere om sig end bare at synes kjoler er pæne...
    men altså. Der er vi jo slet ikke med en på 3

Pia - det er mig der er forælder - og jeg er overhovedet ikke bekymret. Jeg blev bare overrasket over endnu engang at møde: det er så flot som du håndterer det, det er så flot du lader ham osv. Netop fordi jeg jo ikke synes, at der er noget at håndtere.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#31   4. jun 2020 men det er ikke min måde at se verden der gør det bøvlet for ham du nævner Holly, men din smiley

Kan du ikke være ligeglad hvis du ikke skal knalde med ham du beskriver? hvorfor går du så op i hvordan han ser ud?

det har jeg aldrig fattet.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#32   4. jun 2020 hjemmegående ikke alle forældre er så rummelige. desværre.

de tror det er udtryk for alt muligt som en 3 år og slet ikke rummer

Han er ikke kønsmoden endnu og dog ser folk en masse spøgelser..... Jeg undrer mig over at så mange ved så lidt om børns udvikling.... og jeg kan godt forstå du undrer dig.

han ser iøvrigt super sød ud!

• #33   4. jun 2020 Han var selv slet ikke i tvivl om, at han ville have den her kjole med flotte gule sommerfugle (den er så krøbet lidt op på billedet)

profilbillede
  • #35   4. jun 2020 Den er også rigtig fin, og ligner til forveksling bare en lang bluse, hvis nogen forældre skulle have ondt i nummeren over det smiley

• #36   4. jun 2020 HL - tak. Han er fantastisk! Det sjoveste, skøreste, mest irriterende og sødeste barn! Han får mig til at storgrine dagligt!

Nej altså - havde min mand stået alene med opdragelsen havde han jo også 'håndteret' det anderledes åbenbart smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#37   4. jun 2020 Holly det er tit bare en fase. Jeg har hørt om det tit hos venner.

vores datter har en pige fase pt. alt er pink.... Det går også over....med mindre det er lady gaga reborn smiley

• #38   4. jun 2020 Lige et billede mere fra den anden dag sammen med hans allerbedste ven(inde) i hele verden. Mit seje barn, der selv hopper op på sin Pony Hop og bare rider rundt uden sadel, så længe det passer ham smiley

profilbillede
  • #40   4. jun 2020 Det er vel meget naturligt at ønske for sit barn at det går ukompliceret gennem livet?

Faktum er, at det komplicerer - længere er vi jo ikke.

• #41   4. jun 2020 # 9

Hold da op, hvor er han kær smiley

• #44   4. jun 2020 Hjemmegående, har du set på tv2 det program der handler om børn der føler sig som "det forkerte køn". Der er også en lille dreng der går i kjole, får lyserød skoletaske osv.
    Der er det også faderen, der er lidt tilbageholden med at købe de mere feminine ting til drengen.

• #45   4. jun 2020 Nu siger du storebror er drenge-drenget. Vi har 3 sønner. Da den yngste var lille, sådan 4-5 år, der var han også helt ekset med "pigefarver". Jeg tænkte det var helt naturligt, da det ikke var det han så herhjemme. Anderledes er spændende. Jeg er selv ret drenget, så ikke engang mor havde de flotte farver på sit tøj.
    Jeg tænker simpelthen at det er interessant og en del af deres udvikling. Min svigermor sendte et par uld underbukser i rød og lyserød. Han ELSKEDE dem.
    Modsat så var der en dreng i børnehaven og der var det sygeligt synes jeg. Eller nej det er det forkerte ord, men han var nermest besat af at skulle gå i de største og mest glitrende kjoler, få prinsessesko osv. Det var det eneste han gik i. Der ville jeg nu nok mene at det ville overskride mine grænser.
    Han blev senere diagnosticeret infantil autist og han havde heller ikke en normal social adfærd. Han havde det bedst med sine kataloger i hånden og iført prinsesse-outfit. Så skal det også bare være sådan!

• #47   4. jun 2020 Holly - Så din knægt skulle gå og føle sig forkert fordi DU ikke kunne have det?

• #48   4. jun 2020 Holly - jeg har jo ikke stadset ham op FOR at tage billeder - og billederne er taget i hverdagssituationer. Han har fået håret i rottehaler, fordi vi skulle til ergoterapeut og så mente han, at han skulle være fin. Og i kjolen sidder han i sofaen og æder vandmelon. Han har altid arvet sin storebrors drengetøj i grøn og blå - så det er startede fordi han fik et par lyserøde sokker med hjem ved en fejl - og jeg så fandt ud af, at han faktisk hellere ville have dem - så fik han lov til selv at komme med ud og købe tøj og vælge fuldstændig selv. Hans yndlingstrøje PT er en Batman med kappe... det her billede tog jeg OGSÅ den anden dag. Han er generelt bare mega lækker - så der bliver taget MANGE billeder.

Jeg går selv altid rundt uden make-up med håret i knold, sportsbukser og beskidte sko og trøjer - fordi jeg bruger dagen ved hunden, hestene og hønsene smiley så det er ikke MIN drøm med en lille make-up interesse eller kjoler smiley tværtimod

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

• #50   4. jun 2020 Han er da også en charmerende lille trold med det mellemrum og smilehul smiley

• #51   4. jun 2020 Hvor ville jeg ønske for alle de små børn ude i verden, at flere forældre var som flertallet herinde smiley

Tænk, hvor må det være befriende for et barn, at få lov at klæde sig, som de føler for lige nu. For langt de fleste er det en fase, men for ganske få er det alvor. 70% af transkønnede har forsøgt at begå selvmord! Fordi de føler sig forkerte i deres krop, har lavt selvværd og så skal kæmpe med at få omverdenen til at acceptere, at de skifter til det køn, de føler sig.

For de som vitterligt føler sig fanget i den forkerte krop, er det alfa omega, at det bliver anerkendt inden de går i puberteten, så de ikke skal igennem flere år, hvor det de hader mest bliver mere fremtrædende.

At man som forældre, hellere vil se sit barn forsøge selvmord og have et forfærdeligt lavt selvværd, er ikke bare et udtryk for at være snæversynet, men er decideret manglende forældrekompetencer i min verden. At man vil ofre sit barn, fordi man ikke vil se ud over de almindelige kasser.

Hjemmegående, hvor er din knægt heldig at have en mor som dig smiley

• #53   4. jun 2020 Holly - Man skifter altså ikke køn bare fordi man går i det modsatte køns tøj..

Så havde jeg været en mand idag, og låner da nogle gange min kærestes t-shirt hvis jeg ikke lige selv har fået en ren med.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#54   4. jun 2020 A enig. samtidig er det foruroligende hvis man som forælder ikke ved at dette er en normal fase for mange børn.... Det er simpelthen en helt normal adfærd.

man bliver ikke homoseksuel eller trans af at gå i kjole. små børn har slet ikke sådan nogle snævre kønsroller og idéer som voksne.

perverst er godt nok et stærkt ord.
    lige som det vidner om en grundlæggende mangel på basis viden om børns udviklingstrin når man mener at forældre fremmer eller på anden vis blander sig i børns seksualitet.

en 3 årig er ikke en gang kønsmoden for pokker.....

men ja det er dejligt at se at flertallet ved disse basis ting

Vi har en pige der hver anden dag siger at hun er en dreng, at mor er en mand, at far er en pige og råber hej piger til drenge på gaden. min oplevelse er at hun ikke ved hvad hun eller vi er. køn spiller endnu ingen rolle for hende

og hun kan lide pink fordi hun har to veninder der kan. ikke fordi hun er pige. men fordi farven er pæn og fordi en kjole er sjov og måske med perler og det ser flot ud.... ikke fordi hun er et bestemt køn

hendes mor elsker blå. Jeg forsøger at få hende i den farve og når det lykkes bliver hun ikke en dreng.

Hun er ikke en pige eller en dreng i hendes verden. hun er iflg sig selv sit navn.

og for os et barn.

resten må vi se på senere.

• Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 60
    #55   4. jun 2020 Heldigvis føler færre og færre sig stramt bundet til de værste kønsstereotyper. HELDIGVIS er samfundet ved at udvikle sig videre end det, selvom nogle naturligvis altid vil "hænge i bremsen". Bare tænk på hvordan de første kvinder i bukser blev modtaget smiley

Jeg tror også det er det, folk tænker, når de siger at du "håndterer det flot". Det er ikke fordi de egentlig mener, der er en situation der skal "håndteres", men fordi man kunne frygte det modsatte; at en lille dreng blev nægtet at følge sin egen, naturlige udvikling, fordi du KUNNE have reageret som en demonstrerer her i tråden.

Din knægt ser skøn ud, og var jeg hans mor, ville jeg nyde hans sunde udvikling og dejlige smil smiley - OGSÅ selvom jeg ville frygte lidt for den modgang, drenge med 'pigeinteresser' desværre stadig af og til møder.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#56   4. jun 2020 og ang modgang

ikke fra andre 3 årige da.... de er da ligeglade med hvad andre har på.... med mindre det er en farve de selv kan lide eller en Disney figur de genkender. så siger de se Paw patrol osv....

Men mere sker der ikke er vores oplevelse smiley

og et sekund senere går legen med noget andet i den alder.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#59   4. jun 2020 Linda er en 3 årig modnet i køn ?
    Kan man se forskellen på 3 årige i køn? hvordan?

glæden ved at klæde sig ud og kopiere mm er en helt basis fase som alle forældre burde kende. den hænger ofte sammen med selvstændigheden som spirer hvor barnet finder ud af at det kan træffe valg og påvirke sin verden via disse valg.

Det har intet at gøre med en senere seksualitet eller kønsidentitet

at man genetisk er skabt som et bestemt køn er vi enige om, med mindre man selvfølgelig er begge som et fåtal er rent genetisk.

men det er ret irrelevant når vi taler børn på 3 år....

• #60   4. jun 2020 Jeg er enig i, at rent genetisk ER der forskel på piger og drenge. Der er jo også en grund til at man ikke er ens. Men samtidig er der også forskel på individer og hvem man nu lige bliver sat sammen med i institution osv. Jeg ville heller aldrig fratage storebror at han er DRENG - men han må godt lære at det er ok alle ikke er ens. Jeg er nok mest af alt bare ligeglad så længe mine børn er glade og er ordentlige overfor andre.

Og så får I sgu også lige et billede af møgerterne samlet - fordi jeg er mega stolt over begge mine lækre unger smiley

profilbillede
  • #63   4. jun 2020 Af fare for at lyde gammel, så var det sgu nemmere, da jeg var barn - særligt der hvor jeg voksede op.

Tøj var noget man arvede fra ældre børn, uanset køn. Frisure var noget man i udgangspunkt fiksede derhjemme. Og ingen havde nogen holdning til hvem der skulle være hvad, før man blev gammel nok til at begynde at kysse.

Jeg har ingen erindring om, at vi blev “delt op” eller påduttet noget som helst. Vi gik i bad sammen efter idræt, til og med 7. klasse. Det var bare sådan det var.

Ingen var udenfor eller unormale, vi var jo bare børn.

• #65   4. jun 2020 Haha Holly - så kan han bare få lov at se billeder af hans mor mens hun voksede op - så kan han se han ikke skal være flov. Der er både billeder, hvor jeg har dreads, hvor jeg derefter er skaldet, hvor jeg har fingerstrik i hele håret, hvor jeg tegnede make-up på med tusch i flotte farver i hele hovedet og og og....

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#67   4. jun 2020 Det er da en julebluse! ikke en pigebluse!

jeg kan heller ikke se forskel hahaha

• #68   4. jun 2020 Den er sgu da så unisex som noget kan være

• #69   4. jun 2020 Så er Bosses sikkert også smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#70   4. jun 2020 her er min.... Jeg tror det er en pige men jeg ved det ikke... nogle gange tror jeg det er en pitbull smiley hahaha

Hun poserer og siger se jeg er en pige. men helt ærlig... Vi aner ikke hvor hun har det fra og vi oplever hende som total blank hvad angår køn... som i total blank lol

jeg tror det er så simpelt at hun gør det fordi omgivelserne siger neeeeeej hvor søøøøøød og fiiiiiiin... og det scorer hun opmærksomhed på.... men hun siger det sjovt nok ikke til mig... se jeg er en pige... for jeg er ikke så let at køre rundt som bedstefar fx er smiley

til mig siger hun mor er en mand!

møgunge hahaha

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#71   4. jun 2020 hahaha hjemmegående han kan også den med hovedet på skrå smiley

så springer omgivelserne op og siger nååårh...

Ja de er kloge i den alder smiley mig mit og mig! herligt!

• #72   4. jun 2020 Hvor er det grotesk at koble seksualisering og perversitet på en TRE-årig!

Selvfølgelig skal han da bare have lov at give den gas, være glad, være et normalt barn og gå i det han vil smiley
    Hvad der sker senere hen er ikke til at vide - men man kan gøre en del for at ens barn føler sig accepteret, inkluderet og elsket i øjeblikket; det er sværere at rette op på når først begrænsninger og udskamning har sat sine spor..

• #74   5. jun 2020 Min facebook gav mig dette i et minde.

Mors møjbeskidte møjunge i lang t-shirt, der er også Short.

Vi sidder på et tag og ser Dannebrog (skibet) komme sejlende ind til Fredericia smiley

Selv med det hår troede folk hun var en dreng smiley

profilbillede
  • #81   5. jun 2020 Helt ærligt, det jeg finder aller mest fjollet er da at børnehaver m.m gør det til et projekt som kræver læringsplaner! Det er da en helt normal udvikling og har altid været, alle børn afprøver forskellige “roller” det har de altid gjort, det er da ikke noget der skal laves “læringsplaner” eller video om i min verden! Det er da først et “problem” hvis man fokuserer på det! Lad nu da for pokker børn være børn og hold op med at gøre deres opvækst til et projekt både for pædagoger og forældre!

• #82   5. jun 2020 Man stjæler børnenes barndom ved at gøre deres opvækst til et projekt! Lad de børn være for pokker

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#83   5. jun 2020 Jeg kan godt følge dig Bodil men ser du videoen føler du så det er det de gør?

du skriver at det først er et problem hvis der fokuseres på det. Det er derfor jeg spørger om du har set videoen

• #86   5. jun 2020 Synes det er en misforståelse at tro, at 3 årige børn er "kønsløse". Det er de ikke.
    De har haft forskellige fysiologiske vilkår under graviditeten, der udvikler både hjerne og krop forskelligt. Det løb er kørt, når de rammer 8. fosteruge.

Vi lægger meget ned over børn kulturelt, allerede fra første dag og i al kommunikation - men de responderer også forskelligt på påvirkninger.

Børns kønsidentitetsudvikling er en kompliceret affære som sker i et samspil mellem et væld af faktorer. Fysiologiske, følelsesmæssige, kulturelle....
    Og altid i relationer.

Men det er noget, der sker inde i barnet og det er ikke noget vi hverken kan eller skal påvirke. Vi skal gøre det muligt, at barnet finder SIT sted og og trives med sin kønsidentitet. Uden skyld og skam, uden pegen fingre, uden forkerthedsfølelse.

Det kræver, at man er der i de store hormonmæssige udsving uden at stille spørgmålstegn ved, om det nu også er den rigtige vej.

Den rigtige vej finder barnet, det, vi kan have indflydelse på er, hvordan barnet har det med at være på den.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#87   5. jun 2020 Jeg tror ikke nogen siger de er kønsløse

jeg taler om modnet køn og kønsidentitet som de ikke er. ej heller seksualitet som igen er noget andet.

Jeg oplever nogle blander de ting sammen.

man bliver fx ikke trans eller homoseksuel af at gå i kjole som 3 årig og barnets motiv fremstilles af enkelte helt skævt. fordi det motiv ikke er alderssvarende hverken fysisk eller mentalt

• #88   5. jun 2020 Om kønsidentiteten er modnet eller ej (gør den mon nogensinde det?), så er børn bevidste om køn.
    De bemærker forskellene og de har stort fokus på det, hvis de får muligheden.
    Seksualitet ligeså.
    Det er ikke ensrettede størrelser for børn, men de er der.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#89   5. jun 2020 Jeg er uenig i at børn er seksuelle og modnet til at forstå disse ting som voksne pådutter dem hvis de ser et problem i en kjole. det sker senere. ja de har en seksualitet men som et barn på det alderstrin de er på. Jeg kan bedst linke til det her

http://www.sundhedstjenesten-egedal.dk/sundhedstjenesten/smaaboern/boern-og-seksualitet

kan du give eksempler på det du mener? Så er det måske nemmere at forstå. Det er muligt vi taler om to forskellige ting eller det samme med forskellige ord.

jeg anser det for et helt andet motiv end kønslig og seksuelt når en dreng tager en kjole på som 3 årig. og jeg oplevet at når voksne synes det er perverst mm så er det.fordi de ikke evner at se det fra barnets motiv men ser det fra en voksens. Jeg mener ikke en 2 årig ved hvad der kan ligge i det at en mand går i kjole eller er homo eller trans. Det er barnet ikke gammel nok til at forstå

og ja børn anses i dag som individer. udviklingen kan ikke puttes i kasser heldigvis

• #90   5. jun 2020 Læringsmiljø, fancy ord smiley det handler om at lade børn være børn, lade dem lege og lære sammen ikke styret af uddannede folk med læringsplaner og læringsmiljø smiley børn skal finde deres plads i vores samfund, de skal lege og hygge og opfinde den verden de vil leve i som voksne, ikke styret af velmenende voksne som tror alt skal læres efter en plan smiley
    Verden er deres, de skal ud og bruge deres liv til det de vil, ikke det vi vil have dem til:)

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#91   5. jun 2020 men Bodil planen er for at lære de voksne netop det.... ikke børnene men de voksne

det du efterspørger er det de gør, fordi de satte fokus på de voksne

• #92   5. jun 2020 Det er lidt pudsigt: Der var aldrig nogen der løftede et øjenbryn over at jeg var en 'dreng' da jeg var lille. Jeg hadede kjoler og pynt - og det er stadig ikke noget jeg iføre mig. I '70'erne var vi ellers allesammen nærmest ens klædt uanset køn. Det var dejligt befriende. Det var først i '80'erne at der var nogen der begyndte at lægge mærke til at jeg ikke så ud som de andre piger (der i mellemtiden havde fået pastelfarver, makeup, skulderpuder, skjortebluser og nederdele på). Jeg gik i stramme jeans og t-shirts og hang ud med gutterne. Min mor insisterede på langt hår - måske for at bevare illusionen om at jeg var en pige. Det varede lige præcis til den dag hvor jeg fik lov at gå alene til frisøren; har røg de lange gyldne lokker og håret blev helt kort (og det har det været siden). Min mor sukkede men accepterede det.
    Det er langt mere acceptablet at jeg er en kvinde, der klæder mig somom en mand og på mange måder opfører mig som en mand end den anden vej rundt. Jeg har en bekendt, der er bøsse og meget feminin og som engang imellem klæder sig som en kvinde. Han bliver i mange miljøer anset for at være dybt unormal og han har sågar fået tæsk for det.

• #93   5. jun 2020 Jeg får også gåsehud af det ord. Voksne skal ikke styre børns udvikling, de skal gøre den mulig, ikke andet.

HL, du tænker seksualitet i voksen kontekst. Børns seksualitet er som alt andet - umiddelbar, ny, uudviklet og uspoleret.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#94   5. jun 2020 nej det gør jeg ikke CH se herover. Jeg har lige uddybet

men jeg mener voksne der ser et problem ved en kjole gør

• #95   5. jun 2020 Mette, jeg tror vi kulturelt har en bevidsthed om, at det at være pige er forbundet med egenskaber, der ikke er så eftertragtede...

• #96   5. jun 2020 Voksne, der tror, at tøj producerer seksualitet/kønsidentitet har i den grad misforstået noget...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#97   5. jun 2020 Enig det har de

børns seksualitet kan også beskrives som en nysgerrighed. men linket forklarer egentlig hvad jeg mener.

problemet opstår når voksne ikke ser børn alderssvarende. Det ved vi kan føre til alvorlige overgreb endda så ja det er et problem

• #98   5. jun 2020 Jeg er nu ikke helt enig i det du påstår, Bodil. Til en vis grad, ja - men bestemt ikke alt.
    Alting i verden skal ikke kunne tælles og måles og bedømmes på præstation og succes, nej. Men jeg synes det er vældig problematisk at mene, at man ikke "skal fokusere på det for så er det da først et problem". Det negligerer virkelig de udfordringer der findes i vores samfund.

Jeg tænker, der skal være en fornuftig balance, og den kan nok selvsagt være svær at finde. Men intet i yderpolerne er sundt.
    Det handler vel ikke om at de skal bruge deres liv til det vi vil have dem til, men at ændre vores tilgang og det vi tilbyder dem, så de netop kan gå ud i verden og finde deres plads smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#99   5. jun 2020 læringen er de voksnes i børnehaven som jeg læser det. Caroline er det ikke den vej rundt det skal forstås? at I er blevet bedre klædt på?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#101   5. jun 2020 Jeg har lige givet mit barn en kjole på efter eget valg. Jeg tænkte på tråden imens. fordi hun er en pige ser vi ikke et problem hvis hun tager bukser på en dag...

min mands bror gik i kjole som 3 årig, og fik lov til det siger han lige.

• #102   5. jun 2020 Amen CH.

• #103   5. jun 2020 Jeg havde købt noget kemifri neglelak i lige den farve, min dreng ønskede sig.

Han bliver hverken mere eller mindre det, han allerede er, af at få noget bestemt tøj på.

• #109   5. jun 2020 Det er altså lidt pudsigt, Holly - børn skal have lov at være hvem de er, der skal ikke tvinges noget over hovedet på dem og de skal ikke dømmes.. men så snart der er tale om en lille dreng som gerne vil have kjole på og prøve noget neglelak, SÅ skal han fandme ikke have fingrene i sådan noget, puha det skal han da i hvert fald ikke have glæde af, ja lad os skynde os at vise ham hvordan en dreng er en DRENG!

Det var hurtigt den pludselig kunne vendes, når man selv bliver ukomfortabel smiley

• #113   5. jun 2020 Holly, hvis du havde en pige og hun ville lege med biler og have en traktor (dem i børnestørrelse), ville du så deltage i legen med de ting?

• #114   5. jun 2020 Nej, jeg tror simpelthen du skal skære det mere ud i pap for mig, Holly.
    Du skriver selv at ungerne skal have lov til at være hvem de er, i stedet for at skulle tvinges til bestemt aktiviteter og interesser. Du skriver selv, at dit barn på negativ vis er blevet dømt.

Når det så handler om en dreng, der vil have kjole på, så vil du dælme ALDRIG indfri hans ønske eller på nogen mulig måde deltage eller anerkende hans interesse.

Jeg kan da godt "stoppe mit pis" og lade være med at lægge ord i munden på dig, men så må du nok være lidt skarpere til at forklare dig.
    For lige nu lugter det mest af alt af, at du selv er utroligt usikker i din egen maskulinitet, og heraf har et kæmpe behov for at trække meget sort/hvide grænser mellem dreng/pige/maskulint/feminint.

• #115   5. jun 2020 Jeg kan da også fortælle, at jeg var et barn som vidste intet bedre end at klatre i træer og lege med biler. Jeg kunne ikke sidde på rumpen i mere end 5 sekunder.

Så hvordan behandler man en dreng som en dreng, og en pige som en pige?
    Hvordan "lader man knægte være knægte"?

• #121   5. jun 2020 Du er sørme god til at være nedladende, Holly - men kunne du så ikke prøve at pege på de steder, du mener jeg lægger ord i munden på dig? Hvor jeg skriver en direkte løgn som du ikke selv har lagt op her i debatten?

• #122   5. jun 2020 "Selv en 10-årig burde kunne læse og forstå det, du har en feministisk pædagoghjerne" - nå, det er da heldigt du ikke selv er sådan én der opfinder meninger og holdninger hos andre mennesker smiley smiley

• #123   5. jun 2020 Vores drenge går heldigvis i en helt fantastisk institution, hvor der er plads til det hele og pædagoger, der er til det hele. Til slåskamp, til bål og vilde lege, til fodbold, til perler, til yoga og til rolleleg og til... ja det hele smiley der er både mandlige og kvindelige pædagoger - men kvinderne er faktisk dem der er mest til vilde lege osv. Desuden har vi vores skønne mandlige, homoseksuelle pædagog med galopperende ADHD, der tager lyserød skjorte på, når drengene påstår, at lyserød er En pigefarve, og som gerne er moren i mor og far og børn lege. Ligesom han ikke kan sidde stille og gerne klatre i træer med børnene. Vi har en dag om ugen hvor der er skemalagte skovture og hvor der er skemalagte slåskampe - så børnene kan lære at slås for sjov uden det bliver for vildt. Så jeg er egentlig ikke så bekymret på den front

• #124   5. jun 2020 Haha Isabelle - jeg rendte rundt med Osvald og fem af ungerne på hans stue en halv time i mandags, hvor vi skød hinanden med pinde og råbte meget højt BANG

• #127   5. jun 2020 Helt enig med dig, Emma (og andre, der har sagt det samme smiley ) Det er da vildt problematisk med så indgroede forventninger til børn, at de ikke bare kan være dem selv, men absolut skal presses ned i en eller anden kasse.

I det hele taget er det der kasse-samfund ved at give mig pip engang imellem. Jeg kan ikke se ret meget godt ved det. Det er da blot med til at sætte mennesker i en masse dilemmaer og få dem til at føle sig forkerte, når man ikke længere passer ned i den kasse omgivelserne har forventning om, at man passer ned i.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#128   5. jun 2020 Emma hvorfor sagde du det ikke til dine forældre når de spurgte om du var glad for at komme i børnehave? Så de slet ingen tegn?

jeg synes børn i den alder er til at snakke med om ting og få svar fra.

sådan er vores børnehave i hvert tilfælde ikke smiley der er rigelig plads til alle køn, lege og typer, dygtig personale og glade unger smiley

vores barn har kun udviklet sig positivt siden opstart og hun springer op om morgenen for at komme afsted. når.man spørger hende så fortæller hun detaljeret om sin dag og griner højt af nogle ting. Det er simpelthen så dejligt.

pædagogerne er super dygtige og hun kan efterhånden alles navne og har fået et par foretrukne venner også.

den ene er sjovt nok en af de vildeste drenge og han er 4 år så nogle gange gynger han hende for vildt eller kaster sand på hende og så græder hun men så kommer de voksne jo ilende og kort efter sidder de og krammer. han kører også rundt med hende bag på en cykel hahaha diva! Han hedder Muhammed Ali og jeg tænker han skal være bokser for han er godt nok en vildbasse smiley

der er 50 50 mandlige og kvindelige pædagoger der. Jeg tror det spiller ind positivt plus de er uddannede

børnehaven har også en højere normering og vi valgte den af de grunde her.

Det er vildt som vores pige har udviklet sig motorisk, i tale osv.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#131   5. jun 2020 Emma men der må da have været andre tegn.... Det forstår jeg ikke.... mistrivsel kan jo ses ved endnu yngre børn som ikke kan tale....

og jeg tror ikke du som så lille har kunnet forstå at skjule de tegn..

Jeg kan fortælle at jeg ved lidt om emnet grundet min opvækst. Jeg blev passet hjemme så ingen opdagede det men jeg havde tydelige tegn på mistrivsel.

apati, legede alene, stille, og begyndte først at gå da jeg var over 2 år.... og jeg har aldrig kravlet. Jeg kan huske at jeg lige som lod mig glide væk... Det var apatisk adfærd.

Vi skulle have været fjernet og jeg er sikker på at pædagoger ville have opdaget de ting her hvis jeg altså ikke havde været holdt skjult derhjemme.

desværre greb familien som så mig ikke ind.

der var flere tegn men alene det at et barn ikke går som to årig... den var skisme blevet opdaget i institutionen... Det råber jo til himlen...

så det er derfor jeg undrer mig.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#134   5. jun 2020 den dokumentar er jo heller ikke med dygtig personale. Jeg forstår ikke forældre vælger den slags institution.

men den gjorde jo at der blev ryddet op de steder.

Ja jeg undrer mig bare over at du kunne gå stille i den alder og udvikle så alvorlige ting uden dine forældre så det. eller andre. Det er jo alvorlige ting du nævner. Det burde vise sig i adfærden

samtidig er det tidligt at lyve om hvordan man har det.

men der er naturligvis forskel. Jeg har nok en anden baggrund til at bemærke små signaler fordi jeg selv har haft en del tydelige. samtidig er jeg øvet i hvordan man skal.spørge børn så man får et svar. og ellers kan de tegne ting frem osv. den viden har jeg fra et arbejde med seksuelt misbrugte børn mm som jeg har haft. der lærte vi nogle metoder. I dag bruger jeg dem når jeg interviewer børn smiley

De ting er jeg sikker på at du også ville kunne med dit eget barn en gang smiley

vores barn fortæller om både gode og dårlige oplevelser. der vil være nogle dårlige og så er det rart at kunne snakke det væk når man kommet hjem. fx hvis hun er faldet eller en har skubbet osv... smiley så lytter vi. og hun får det ud. men de dårlige skal fylde meget mindre end de gode

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#136   5. jun 2020 Ja det er muligt. Det tror jeg desværre også sker.

men du har en erfaring som kommer dit barn til gavn. Det ved jeg smiley

Og det var fint den doku fik ryddet op! skrækkeligt var det

• #138   5. jun 2020 Jeg sidder og tænker på hvad jeg skal udlede af det her … smiley smiley

Mit yngste barnebarn .. ( dreng ) … kørte da han var ca. 1 år rundt med sin fodbold i en lille rød træ-dukkevogn.

Han har spillet fodbold i en klub fra han var 5-6 år … nu er han målmand og er 10 år.

Og forrige år … 8 år gammel …. sad han sammen med sin mor og lavede perleplader med nisser og hjerter , som skulle stryges og hænges i vinduerne i deres nye hus .

Hvad skal vi dog gøre ved ham ? …. smiley smiley smiley

PS : … i øvrigt har han gået i en ganske alm. børnehave , hvor de bare var børn .

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#141   5. jun 2020 Jeg oplever forældre som enorm kritiske smiley spørg en pædagog.

Jeg kender kun vores børnehave jo og der er vi en super forældre gruppe som også bakker de forældre op der ikke altid kan smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#143   5. jun 2020 hahaha nittib smiley uha... Jeg fatter ikke at ingen har grebet ind og set de tegn!

jeg synes i øvrigt tråden er lærerig. Jeg har tit undret mig over at jeg har sådan en pige pige... Jeg er ikke selv en... men hun påvirkes jo mange steder. hendes to bedste venner er meget pyntet. men hun leget som sagt også med bokseren smiley så det er spændende at læse jeres tanker

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#145   5. jun 2020 Emma nej har ikke set dem før får det fysisk skidt af det pga min fortid så jeg ser slet ikke den slags mere... helst ikke. kun sjældent.

Ja alt for få.

Vi valgte bevidst et sted med flere og uddannet personale. Vi fik dem anbefalet af andre forældre og så havde vi et møde med kommunens psykolog eller hvad hun er... Hun holder opsyn og styrer tobis osv... og jeg er ikke bleg for at være direkte så hun hjælp os med at finde det bedst egnede sted til vores barn... selvom hun egentlig ikke må gøre forskel og pege en ud. men jeg er en insisterende flåt af en mor når det handler om trivsel hahaha smiley

• #147   5. jun 2020 Det er rigtig hårdt at se sådan noget, men det er også rigtig hårdt at stå i som ansat. Man har en følelse af at halte bagefter hele tiden og man VED godt, at nogle bliver overset. Jeg snakkede tit med pædagogerne om det. Men man har bare ikke tiden til at nå omkring alle og så må man prøve at fordele opmærksomheden så godt som man kan.

Jeg arbejdede som pædagogmedhjælper og blev fyret og det er jeg på en eller anden måde glad for i dag. Jeg var enormt glad for ungerne, men det er slet ikke et job for mig. Ikke som det er i dag. Det er stressende, at man ikke kan gøre sit job ordentligt. Og man ved jo, at det er børnene, der bliver taberne.

• #148   5. jun 2020 Haha Isabelle - den ene pædagog sagde: render du og skyder vores børn? Og jeg svarede: ja - jeg regnede med, at så længe jeg ikke SLOG dem med kæppen var det ok - og det var hun heldigvis helt enig i smiley

Ville få mega fnidder hvis mine børn endte i institutioner som nogen af jer beskriver.

Og de dokumentarer - de gør SÅ ondt. Og ingen tvivl om, at der findes en helvedes masse dygtige pædagoger derude, der bare ikke har muligheden for at gøre deres arbejde ordenligt pga vilkårene smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#149   5. jun 2020 Jeg synes det er vigtigt at huske at det aldrig var et problem i alle børnehaver men i nogle og i enkelte kommuner

man kan hurtigt sprede en masse uro. og udstille en masse ansatte som gør et flot arbejde

smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#151   5. jun 2020 så er vores nok unik smiley for der er 8 børn per 3 voksne. Jeg er helt tryg og synes Viborg gør det ekstra som blev krævet.

de har jo ansat det flere og uddannede efter dokuerne må man huske

synes I den normering er lav? Jeg får normalt den modsatte reaktion hos forældre i andre kommuner og børnehaver. Jeg kender ikke de andre, kun en mere som vi overvejede. der var ca halvdelen af ansatte så det var en af grundene til vi valgte den fra

• #152   5. jun 2020 PS.
    Jeg vidste, at der ville komme en spændende snak omkring emnet, hvis jeg postede herinde - så tak for det

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#155   5. jun 2020 lige måde Isabelle smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#157   5. jun 2020 Ja de er fremme i den alder når de trives smiley der er mange gode grin.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#159   5. jun 2020 Helt ok med mig smiley jeg går ikke rigtig op i hvad en fremmed som aldrig har mødt mig synes om mig smiley

kender dig ikke så det aner jeg intet om. Det bliver derfor lidt mærkeligt at svare på

• #160   5. jun 2020 Som jeg forstod mine kolleger fra sexologisk klinik, så udvikler fetish'er sig ofte netop ofte fra en undertrykt nysgerrighed... så hvis man vil være med til at øge "risiko'en" for en besættelse skal man nok bare gøre som Holly

Hvis man er transseksuel -ikke transvestit som nok er mere fetish (om end jeg ikke helt ved hvad det er) end kønsidentitet, så er der påvist flere mutationer eller forskelle i de 26 kromosom-par som er med til at kønsdefinere et menneske -og da genetik ikke ændres af beklædning så gør det reelt ingen forskel om man lader børn gå i den ene slags tøj eller den anden...

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#164   5. jun 2020 retter lige for den er kommunal stadig smiley lidt endnu så.må vi se hvad der sker

nej det er ikke den Holly

se her

https://www.tvmidtvest.dk/viborg/viborg-kommune-er-grebet-til-lommerne-ansaetter-mange-nye-paedagoger

i vores er børnene stadig delt op i grupper pga corona og der er det endnu tydeligere. der er 8 børn i hver gruppe og 3 voksne. ganske som vi fik at vide før opstart. de andre kender jeg ikke som jeg skrev herover. kun en. og den valgte vi fra pga normeringen var for lav

om eftermiddagen er de blandet men stadig ikke alle børn sammen. Jeg synes det er en fin børnehave

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#165   5. jun 2020 Holly har lige rettet. Ja det bliver den måske snart men jeg kan se beslutningen ikke er taget endeligt så rettede det. det beklager jeg. Det er en proces der er i gang

Ja den er lidt dyrere. men det er ok for os bare børnene trives smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#166   5. jun 2020 nej en privat er ikke en garanti. vi følger det nøje som forældre men nu må vi se hvad de beslutter. Vi er glade for den i hvert tilfælde

jeg kommer ikke til at skrive navnet. Jeg vil ikke skrive på nettet hvor mit barn går. Det er privat for os smiley folk vi kender i virkeligheden ved det men HG kan søges frem i Google og det synes vi ikke vi vil.

Jeg gør af og til nogle sure pga mit job med kriminalstof så det værner vi om. men man kan sikkert se det hvis man går dem igennem på hjemmesiden over børnehaver.

• #167   5. jun 2020 Jeg tror ikke man kan sammenligne normeringer nu i forhold til når alt er almindeligt.
    Der er jo fantastiske normeringer overalt lige nu og børn og voksne stortrives.

Det bliver ikke ved sådan.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#168   5. jun 2020 I vores børnehave er det normalen igen mht antal børn. Jeg har spurgt.

men det er også samme antal som vi fik at vide på besøget der før vi valgte dem.

Jeg har ikke ejerskab i den. hvis den forringes tager vi vores ud. Det kan jeg kun opfordre til smiley

• #177   5. jun 2020 Ja, tre voksne til 8 børn lyder sgu fornemt. Man burde næsten flytte til Viborg og få kommende yngel passet der smiley smiley

• #178   5. jun 2020 Hos os er de PT 4 voksne til 31 børn (byens førskole-børn, der er samlet eg sted i stedet for skolen pga corona)

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#179   5. jun 2020 50 børn wow.. så mange er der heldigvis ikke hos os. har I det hvor jeres har gået? Det var da crazy

det er ikke alle børnehaver der har samm nomering her. Det var jeg vist skrevet et par gange, om hvorfor vi blandt valgte en anden fra.

men ja det er super dejligt at de steder findes smiley vi betaler gerne det ekstra

Caroline det lyder som hos os smiley der er også egen madmor og køkken og bålmad, de spiser godt de små smiley og så har de en kæmpe legeplads og en skovlegeplads som de besøger. Det kræver gode omgivelser at tiltrække gode pædagoger jo. børnene er fordelt i grupper, også når der ikke er corona. og så mixes de. der er også en skøn vuggestue. Vi havde glæden af at være med hele dage da vores pige startede. Det var virkelig dejligt. Jeg kan godt forstå nogle vælger det job smiley også selvom pædagoger ofte må høre meget smiley

• #181   5. jun 2020 Vores BH har vist omkring 60 børn - inddelt i yngste, mellem og ældste. Det fungerer meget meget bedre end den mindre, integrerede de kom fra - med små stuer med stor aldersforskel (der er ret stor forskel på en 3-årig og en 5-6-årig)
    Men de har også rigtig gode faciliteter både indendørs og udendørs.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#183   5. jun 2020 Det med løn tror jeg kommunen har helt styr på. Det går jeg ikke op i. Vi betaler ekstra for pladsen med glæde smiley man kan jo ikke både kræve ekstra voksne og så tro de er gratis. Vi synes de er pengene værd.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#187   5. jun 2020 Måske men sådan er det nu engang her.

Ja det gør vi Holly og med glæde smiley

100... wow....Ja der har jeg nok nogle andre værdier men det ville jeg til gengæld ikke give 2 kr for smiley så sådan prioriterer vi forskelligt.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#190   5. jun 2020 Holly hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver? Er det femte gang jeg skriver nu at det ikke er dem alle og at vi betaler for det fordi det er vigtigt for os med normeringen

men nå nu kan jeg se, at det er med den på... så gider jeg ikke deltage. så spilder jeg jo min tid. Jeg svarede fordi jeg tolkede jeres spørgsmål som en oprigtig interesse.

det kommer jeg ikke til en anden gang, belært

hav en god aften og på med kjolerne smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#192   5. jun 2020 Enig Caroline... Det er godt nok mange... er det i Kbh eller? for det må være et sted med mange mennesker.... Jeg tror slet ikke der er børn nok i Viborg til det hahaha

Det endte med 50 flere efter dokuen

https://www.viborgnyt.dk/viborgnyt/50-flere-voksne-til-boernene-i-Viborg-Kommune/artikel/439541

og siden er der tilført yderligere 9 millioner kroner i budgettet via omprioriteringer i år. frem til 2025 er der 27 millioner afsat ekstra derudover.

man er startet hos enkelte og så ser man på behov individuelt.

Jeg synes det er flot

Langeland er godt med

https://viborg-folkeblad.dk/artikel/postnummer-afg%C3%B8r-hvor-mange-p%C3%A6dagoger-der-er-om-dit-barn-2018-9-28(4)

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#193   5. jun 2020 Ja Holly den er god med dig - og tak for et herligt grin her til sidst smiley godnat ven smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#195   5. jun 2020 absolut ikke Linda. Det har jeg heller aldrig skrevet eller tænkt. den slags ligger mig meget fjernt

vi betaler og så for det. Det er en mulighed som vi er glade for.

I 2019, før ændringerne og de mange penge nævnt herover, var der en normering på 3,5 i vuggestuer og på 6,2 i børnehaver i Viborg og andelen af uddannet personale er 70 %, før ændringerne.

https://www.berlingske.dk/danmark/se-normeringen-i-daginstitutioner-i-din-kommune

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#198   6. jun 2020 der er flere kommuner der opfylder kravene nu. Det kan også se på kortet. de mange penge fra staten mm har måske gjort en forskel. Jeg kender ikke de andre men tallene viser mig at en del mindre kommuner er med. Langeland mfl kan findes af det. så kan de andre også. ingen undskyldning.

Emma en hjemmeside siger ikke ret meget. Du skal besøge og snakke med institutionen. plus pågældende kommune før du kan se det reelle tal. ledere skal ikke tælles med. Det blev de i første opgørelse men ikke den seneste. men tallene viser at man kan så det er positivt at se

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#200   6. jun 2020 så må I jo tro det smiley

det er jo umuligt for mig at svare på. Jeg kan dog slet ikke se hvorfor i alverden man skulle lyve om sådan en ting men det er helt fint. Jeg kan jo slet svare noget som viser at jeg ikke er fuld af løgn, så det er virkelig en sær situation at komme i online men så må det være sådan.

mine sidste ord vil derfor være at vi er super glade for vore børnehave og glæder os over de mange spændende tiltag der er gjort for snart forhåbentlig at privatisere den, og at det er en service vi gerne betaler for, fordi den er udvalgt med omhu netop fordi normeringen er en af de ting som et ekstrem vigtige for os.

og så håber jeg hjemmegående fik nogle gode brugbare svar og oplevede en støtte i sit forældreskab for jeg blev så glad af at læse så mange der bakker op om en dreng i kjole mm smiley

• #201   6. jun 2020 Lad drengen have en kjole på hvis han vil det.
    måske er det lige nu som andre siger - bare en fase.
    men der er absolut heller intet galt i drengen kan lide en kjole -.

Jeg kan sætte mig ind i det med min historie.
    Jeg har så tidligt som jeg kan huske - HADET kjoler, "pige farver" osv.
    mit værste mareridt var farven rød.

jeg blev som barn påtvunget tøj og farver jeg ikke ønskede mig, helt op i teenage alderen også.
    og til min konfirmation - var jeg også påtvunget en kjole.

Det var i sådan en grad, at jeg faktisk begyndte at føle mig forkert.. fordi jeg ville jo have blå og grøn på, men det måtte jeg ikke.. fordi det var jo drenge ting.

så jeg begyndte faktisk i en lang årrække.. at føle jeg var født i en forkert krop.. jeg måtte jo være en dreng.. siden jeg følte mig så forkert i pigetøj.. når jeg jo var en pige.

og da jeg var stor nok at tjene mine egne penge og selv købe mit tøj - blev det også skiftet ud.
    men jeg kæmpede en del år efter det også - med det psykiske i om jeg var "forkert".
    og det var faktisk først da jeg mødte Rasmus for 8 år siden, at jeg smed den usikkerhed fra mig.

Jeg er en kvinde, og jeg går lige akkurat i det tøj jeg har lyst til.. og det gør mig ikke mindre kvinde af den grund.

• #202   6. jun 2020 Du er sej Malene! Tak for ærlighed og svar!

Osvald er sendt hjem til sin mormor og morfar i dag - i sin nye kjole (som jeg måtte vaske i nat, da han ikke vil have andet på :D) og med sin rygsæk pakket med sine neglelakker, øjenskygge og læbestift - og så selvfølgelig dukkelise og hendes ting (og ja han har selv pakket)

Mormor og morfar er heldigvis også fuldstændig ligeglade om han har kjole eller blå trøje på.

Til gengæld er jeg lidt stolt af hans storebror - der ellers går meget op i om tingene er drenge eller pige ting osv. Over at han overhovedet ikke har været pinlig over, at følges med hans lillebror i hans kjole siden torsdag smiley vi har tidligere haft snakken om, at Osvald selv må bestemme, hvad han vil lege med, hvilke farver han kan lide osv. Og at der ikke er drenge og pigeting. Og det har åbenbart hjulpet smiley

PS. Jeg blev ikke konfirmeret - men jeg holdt nonfirmationsfest i UFO-bukser med lyserødt militærprint - så jeg kan ikke ligefrem påstå - at jeg kkke også selv valgte, hvad jeg ville dengang

• #205   6. jun 2020 Emma - Jeg havde som den eneste pige ikke kjole på til min konfi smiley Havde dog hvidt tøj på smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#206   6. jun 2020 Emma jeg gik rundt med en hvid cowboy hat hahaha

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#210   6. jun 2020 radar jeg har linket samme artikel herover allerede

Hvad er mon forklaringen på Langeland mfl. ved nogen hvad de gør anderledes?

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#212   6. jun 2020 Ja det er gennemsnit

der må være noget at lære af Langeland mfl. prøv at se deres tal.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#219   6. jun 2020 nå jeg dropper tråden. gider ikke kaldes en løgner af fremmede. Det er for weird for mig

hav en god dag og debat og tak for et super spændende og lærerigt emne om køn hjemmegående. Carolines video var virkelig god også smiley

PS er i Esbjerg hos min mor. kæft hun er på toppen... sikke et forløb! miraklernes tid er ikke forbi. Jeg skrev herinde om det så synes jeg lige vil dele min store glæde også smiley

• #223   6. jun 2020 Langelands demografi kan være en del af svaret, HL.

• #226   8. jun 2020 Og sådan her bliver man sendt i børnehave, når man er verdens bedste Osvald og selv vælger outfittet.

Pædagogerne og de andre børn syntes han var mega-sej
    Det samme gjorde en mor.
    En anden mor troede jeg havde fået en pige og en træls far spurgte Osvald: Osvald. Hvorfor har du kjole på? Er du da en pige?
    Jeg svarede for Osvald: nej - han er bare Osvald, der gerne ville have kjole på.

profilbillede
  • #227   8. jun 2020 Det er altså også bare en virkelig fin kjole! Den kan jeg godt forstå, at Osvald gerne vil have på

• #228   8. jun 2020 Ja den er da rigtig sommer-fin smiley men vi må vist ud og købe nogle flere, hvis det fortsætter, for jeg er snart træt af at vaske hver dag smiley

PS - det barn fylder mig med så meget kærlighed, stolthed, glæde og sjov hver dag.

• #231   8. jun 2020 Han får en masse positiv kontakt, sikkert primært fra kvinder, ved at skille sig ud, så mon ikke det har meget at sige også, i forhold til, at han jo virkelig dyrker det?

Det er der ikke noget ondt i, men måske man kunne have det i mente, om det her er noget han virkelig vil, i så stort et omfang, om han får lige så meget positiv kontakt, når han opfører sig som en "dreng", eller er det noget han gør, fordi så får han, og hans Mor noget anerkendelse ud af det ...?

Hvordan han sætter sit hår, eller får andre til det, og hvad han iklæder sig, betyder ikke så meget, i sig selv, i mine øjne, fred være med det.

Motivationen ville jeg være undersøgende overfor.

• #232   8. jun 2020 Sanne - jeg synes egentlig han får lige så meget positiv respons, når han er klædt som dreng. Jeg tror (uden at vide) simpelthen primært motivationen ligger i, at han stortset kun har jævnaldrende piger omkring sig. Altså han har en drenge-ven i BH - resten er piger (pga kønsfordelingen) - så han ser jo mest pigernes tøj og frisure, leger mest med dem osv.

Ligesom hans storebror aldrig har set eller spillet Fortnite - men leger Fortnite, danser Fortnite danse og er vild med sin Fortnite- bluse fordi hans nærmeste jævnaldrende legekammerater må se og spille Fortnite.

• #233   8. jun 2020 Billede af mit skønne barn fra i går smiley

profilbillede
  • #235   8. jun 2020 Hold op en charmebøf. Sej dreng smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#237   8. jun 2020 nittib sådan en dukkevogn har vi også og både min bror og jeg lærte at gå med den smiley den holder evigt tror jeg

• #238   9. jun 2020 Efter et kort ubevogtet øjeblik i eftermiddags smiley

frodes kommentar: øhh Osvald - du ligner jokeren.... med blomster.

Osvalds svar: nej - jeg har læbestift på.

Mit svar: Frode har nu lidt ret i, at du ligner jokeren - men en FLOT joker

profilbillede
  • #240   14. jun 2020 smiley smiley :D smiley :D

Fedt nok at sådan et stavehjul lige kunne give dig din mand tilbage. Tror du, man kan gøre det med mænd, man ikke kender også? Det lyder lettere end at skulle på en masse dates smiley

Og ja, et lotteri gad jeg også godt vinde. Eller pengene, i hvert fald.

Der er også en herinde, der lige har mistet sin cykel. Kan man mon få sin cykel tilbage ved hjælp af den der magiske e-mail adresse?

• #241   14. jun 2020 Det er skønno at den ene HA’er, som ikke mener der var behov for en ekstra, ikke har slettet den magiske tosse endnu smiley

• #242   14. jun 2020 A
    Måske den magiske tosse har en usynlighedskappe smiley

• #244   14. jun 2020 Helbrede for hærdelig sygdom? smiley

• #245   14. jun 2020 Ej ja, Mike's, du siger noget! Gad vide om sådan et stavehjul også kan få opvasken til at forsvinde?

• #247   14. jun 2020 Altså jeg synes da det er fantastisk, at sådan en stor mand med guddommelige og helbredende evner, som vel nærmest kan betegnes som Gud på jord, har både WhatsApp og Viber smiley

• #248   14. jun 2020 Mike's, ja, det ville jeg ikke klage over smiley Jeg håber også på et svar!

• #249   14. jun 2020 Klipper det også hæk og ordner hønsehuset?

• #250   14. jun 2020 Lige til snakken om nomineringer.. i min søns børnehave var de 115 børn og 21 voksne. De var delt ind på 6 stuer (2 vuggestue, 2 tumlinger, 2 store) og pædagogerne var af begge køn og alle aldre (ældste var 68 ). Derudover var de delt op i 2 legepladser. En til de små og en til de store. Det var et utroligt hjertevarmt hus, med fokus på de enkelte børn. De voksne kendte alle børnene og alle forældre ved navn. Vi har aldrig afleveret en dreng der var ked af det og ikke ville afsted. Så at fordi der er mange børn er det ikke ligmed at det er et skidt sted.

• #251   14. jun 2020 Er der nogen, der har informeret den omtalte HA'er om de indlæg eller er forventningen at alle indlæg læses af en HA?

• #252   14. jun 2020 Jeg anmeldte det første trylleindlæg igår morges, og jeg kan se at HA’en har været online, men har ikke umiddelbart gjort noget ved det...

• #254   14. jun 2020 Der skal x antal anmeldelser til, før en ha kan slette en bruger.

• #255   14. jun 2020 Som sagt 500 gange før, så ser en HA ikke alt der sker på siden, jeg ( dengang vi) sidder ikke og leder tråde , annoncer mm igennem for at finde noget der er imod reglerne/spam osv. Min computer har været træls de sidste dage, og derfor har jeg ikke kunne logge på adminsystemet, og jeg kan ikke se at I har anmeldt noget , med mindre jeg logger derind.
    Så hvis man mener noget haster/er vigtigt, eller man bare observere noget stride imod reglerne, så er det smarteste at sende en pb, for den kan jeg se uanset om jeg er på telefon eller computer, og er der noget jeg ikke selv kan reagere på, ja så kan jeg gå videre med det.
    Der var en der var sød at sende mig linket tidligere i dag, fremfor bare at øffe i tråden her over at jeg ikke har reageret.
    Den omtalte bruger er udelukket da der var udstemmer nok til at jeg kunne gøre det uden at skulle have fat i Big admin, som jeg normalt ville gøre hvis der enten ikke var udstemmer, eller hvis det bare ikke var så åbenlyst hvorfor personen havde fået udstemmer .

Og altså så synes jeg det er lidt sjovt at folk normalt synes der ikke burde være Haèr herinde/ at de blander sig for meget , men når der så lige en sjælden gang går lidt tid inden der reageres på noget der egentlig er ret uskyldigt i modsætning til personangreb mm, ja så er den helt gal smiley

• #257   25. sep 2020 3 måneder senere smiley hele garderoben er efterhånden udskiftet/fordoblet

profilbillede
  • #258   25. sep 2020 smiley

profilbillede
  • #259   25. sep 2020 Han er bare en sej lille gut, og i er nogle virkelig seje forældre.
    Håber ikke at han bliver mobbet af de andre børn.

• #260   25. sep 2020 hvor er han dog bare fantastisk smiley

• #261   25. sep 2020 Anni - hans største 'problem' er at han er så populær i børnehaven, at pædagogerne bliver nødt til at hjælpe ham, fordi de andre ellers skændes om, hvem der skal lege med ham smiley og vi har en venteliste så lang på børn, der gerne vil med herhjem - så DET gør han bestemt ikke.

• #262   25. sep 2020 Hvor er det dejlig at høre smiley

• #263   25. sep 2020 Han ligner også en, der er fucking sjov at være sammen!

• #264   25. sep 2020 Julie - han er en fest smiley og så er han bare så god og mild med sine kammerater og fuld af fantasi

• #265   25. sep 2020 Kan jeg komme på den venteliste smiley i virker squ til at leve fedt, skønt, rummelig og fantastisk smiley

• #266   4. dec 2020 Nyt om verdens bedste Osvald - hun har erklæret, at hun blev født som pige - ved en fejl blev dreng og nu er pige igen. Hun ønsker at blive kaldt hun og hende og er ret sikker i sin sag om at være en pige. Så.... efter snak med FTSB, psykologer mm. (Altså jeg har snakket med dem) er det så bare det hun er. Jeg er mest bange for, at proppe Osvald i nogen kasse endnu - men de kloge siger - at vi bare skal følge hende og hele tiden gøre hende klart, at det er helt ok, at være som man vil - også hvis man en dag er dreng igen.

profilbillede
  • #267   4. dec 2020 Held og lykke til Osvald og jer. Det bliver med garanti en vild rejse, som I skal ud på sammen.

Men hun er heldig, at det er netop jeres familie, hun blev født ind i. Også selvom I fik rodet lidt rundt i det med at være en dreng en periode smiley

Og shit hun rocker det tylskørt!!! smiley

• #268   4. dec 2020 Hvor er hun fin og hvor er det fedt at hun sætter ord på og står ved det. Jeg bliver så glad over, at I bakker op. Giv endelig opdatering smiley

• #269   4. dec 2020 Louise. Hun er SÅ sej - havde endda selv været henne ved pædagogen og sige, at nu ville hun gerne kaldes hun, for hun var en pige!
    Julie - tak smiley og ja - hoooold nu op det kommer med mange mor-bekymringer. MEN jeg prøver at sige, at det jo kan ændre sig igen - så alle bekymringer om skole osv må simpelthen vente. Vi tager den i nuet og der trives Osvald heldigvis.
    Og ja - vi var på vej til første dansetime - kæmpe succes smiley

• #270   4. dec 2020 Jeg må give Julie ret, i er jordens mest seje forældre og hvor er det godt at hun er blevet født hos jer.
    Jeg håber, at hun kommer til at gå gennem livet uden alt for meget modgang, for børn kan godt nok være onde ved hinanden.
    Og varme tanker til jer forældre, for det kan vist ikke undgås at i forældre kan være lidt nervøse for hvordan det kommer til at gå for hende.

• #271   4. dec 2020 Hvor er hun fin smiley

• #272   4. dec 2020 Tillykke med Jeres skønne barn. Hun må da få en dejlig fremtid, hun kan næsten ikke andet, med sådan nogle dejlige forældre smiley

• #273   4. dec 2020 Jeg håber Osvald vil møde mange fantastiske mennesker som vil have lige så god en forståelse for hende som hendes fantastiske familie har.
    om Osvald så vælger at være pige for evigt eller hvis hun skifter mening.

Det bør nemlig ikke være ens køn der er vigtigst, men ens personlighed og individ. smiley

Og hvor er det bare flot at hun sådan tør at "springe ud" og komme og fortæller det er det hun føler - det beviser jo bare at den forståelse og accept der har været fra starten, simpelhen har givet hende mod på ikke at holde sig tilbage smiley

• #274   4. dec 2020 Ja Malene - jeg er også så glad for at O ikke bare har gået og følt sig forkert uden at kunne sætte ord på. Heldigvis tager børnehaven SÅ godt imod og støtter bare helt op. Hvilket er dejligt for både O og os

• #275   4. dec 2020 Og PS - præcis med personlighed. Det ændrer jo intet på MIN Osvald om hun er pige eller dreng.

• #276   4. dec 2020 Hvor er det dejligt smiley Vil hun stadig kaldes Osvald? smiley

• #277   4. dec 2020 Burde hun ikke hedde Osvaldsigne nu? smiley smiley

• #278   4. dec 2020 Hun mente, at hun ville hedde Poulsen (ligesom vores tæve) men det måtte jeg altså sige, at det hed Poulsen jo allerede smiley hun overvejede kun andet navn fordi storebror sagde at det så skulle være et pigenavn. Og er ellers fint tilfreds med Osvald indtil videre. Jeg foreslog Osvild smiley jeg ELSKET navnet osvald - det er det eneste jeg virkelig ville være ked af at miste smiley men altså ... mon ikke det kommer på et tidspunkt at hun ønsker andet navn

• #279   4. dec 2020 Er det ikke noget med at Oswalds partner hedder Oswaldine?

• #280   4. dec 2020 Tillykke med din seje pige smiley

Jeg bliver helt varm i maven på hendes vegne. Tænk at være vokset op så tryg, at man bare siger det. Og at folk omkring bare gør det smiley

Jeg stemmer for Olivia smiley

• #282   4. dec 2020 A - må hellere lade hende selv vælge når den tid kommer. Lige nu er det Osvald lidt endnu. Moren synes nu også det er ok det kommer lidt i etaper. Det er dælme svært at vænne sig til hun efter 4 år med han

• #284   4. dec 2020 Osvilda er genialt! Hvorfor har jeg ikke tænkt på det smiley

• #285   4. dec 2020 Jeg har længe kaldt ham Bosse eller osvaldo - så osvilda ligger da lige for.

• #287   4. dec 2020 Haha radar - jeg trækker tilbage hun selv må bestemme smiley

• #291   4. dec 2020 Tak Nicole smiley

• #292   5. dec 2020 Radar - jeg introducerede forsigtigt osvilda og det var et mega hit - hun vil ikke kaldes andet nu smiley

• #293   5. dec 2020 Åh denne tråd er da simpelthen lige til at blive i godt humør af . Sikke en skøn familie lille Osvilda vokser op i , og hvor er hun bare sej !

• #295   5. dec 2020 Ej hvor fedt.
    Giv hende et stort kram og sig tillykke med det nye navn, som bare er sejt. smiley

• #297   6. dec 2020 Holdkæft hvor er der meget kærlighed at spore her!!! Sejt af både Oswilda og resten af familien. I må virkelig gøre noget helt rigtigt hjemme hos jer!

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #298   7. dec 2020 Hvor er hun lækker smiley
    Ja, det er begge dine unger smiley

Vi har en dreng som blev født som en pige. Det er noget værre rod når det sker. Heldigvis kan man helt selv bestemme hvad man vil være smiley smiley

• #301   11. dec 2020 Jeg vil bare indskyde jeg synes i virker til at være de sejeste forældre og at hun ser super flot ud i kjole. ??

Min datter sad ved siden af og sagde "se en prinsesse mor" smiley

Børn er nogle imponerende små størrelser synes jeg. Tænk at kunne sætte ord på så store tanker når man er så lille smiley

• #302   11. dec 2020 Årh Anya - det fortæller jeg osvilda - så bliver hun så glad smiley

• #304   11. dec 2020 Nej hun er fra juli. Hvorfor ?

Selvfølgelig med enkelt V -det er Osvald jo også smiley

• #305   11. dec 2020 Hold nu op hvor har hun været heldig at havne i en så rummelig familie! Og hvor er det god bare fantastisk, at børnehaven er helt med jer og Osvilda smiley

Som “næsten” ny mor gør det mit hjerte varmt helt ind i hjertekulen smiley Jeg håber dybt og inderligt, at jeg vil kunne møde mit barn på samme måde i livets store spørgsmål smiley

Tak for at dele smiley Hun ser simpelthen bare så glad ud smiley smiley

• #306   11. dec 2020 Tak Linda

Ja de siger dog også nede i børnehaven, at de har absolut 0 erfaring med 'situationen' - men vi skal til møde med dem og psykolog + sundhedsplejerske på torsdag og ellers vil de gerne kontakte foreningen for transkønnede børn for vejledning. Synes det er dejligt at de bare er ærlige omkring egen manglende viden. Det er mest i forhold til at skulle formidle til de andre børn osv

• #307   11. dec 2020 Ej hvor bliver jeg bare glad for at læse, at de er ærlige! Manglende viden er vel heller ikke så mærkeligt, men fedt at de er villige til at gøre, hvad de kan for at hjælpe smiley Stor ros for at møde både jer og jeres skønne Osvilda, hvor I er smiley

• #309   29. dec 2020 Jeg ved ikke om du har set det, men på TV2 Play (jeg ved ikke om den bliver sendt på TV2 også) er der kommet en ny dokumentar der hedder Mit nye liv

den handler om 2 drenge der som 11 årige fandt ud af de ikke var piger smiley

De er i go morgen Danmark og tale lidt om det, blandt andet det med at de ikke juridisk kan skifte køn når de er under 18 (altså CPR nummer)

• #310   29. dec 2020 Tak frk Jensen - har ikke set det men det vil jeg da gøre smiley

Har snakket med flere forældre til transkønnede børn efterhånden - og alle minder lidt om vores historie.

Ps - osvilda er stadig vild med osvilda - og kaldes ikke andet nu smiley

• #311   29. dec 2020 Hvor dejligt smiley

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
    #312   31. dec 2020 I er bare SÅ fantastiske.
    Arbejder selv med børn, og det er så skønt når børn får lov at være lige præcis som de er.
    Og du har bare det mest fantastiske barn.

• #313   31. dec 2020 DET har jeg heldigvis ja smiley og tak

• #314   27. jul 2021 Nu er det over et år siden denne tråd blev oprettet. I dag er hun ikke længere en dreng - hun er en dejlig pige - kaldes hun og hende og Osvilda.

Det er hendes eget ønske. Hun blev 5 år den anden dag. Hun stortrives og alle omkring hende har accepteret navn og køn - også alle de andre børn.

profilbillede
  • #315   27. jul 2021 smiley

profilbillede
  • Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#316   27. jul 2021 tak for en dejlig opdatering.

en hilsen fra min favorit skuespiller Robin Lord Taylor passer godt ind her.

profilbillede
  • #317   27. jul 2021 And what you are smiley

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

#318   27. jul 2021 nemlig!

• #320   27. jul 2021 Sikke en dejlig opdatering.
    Oswilda er heldig at hun har så dejlige forældre som jer. smiley
    Håber at omgivelserne vil blive ved med at akceptere Oswilda uden forbehold.

• #321   27. jul 2021 Fedt fedt fedt! Elsker det. I har fået et helt barn nu og en datter der ved hjælp af sin opbakkende familie og omgangskreds, får en fantastisk barndom. Godt for jer alle smiley

• #322   27. jul 2021 Sikke en solstråle historie - og stort tillykke med de 5 år til Osvilda! smiley

• #323   27. jul 2021 Sikke en heldig lille pige smiley

Bliver simpelthen SÅ rørt over, hvordan I alle favner og rummer Osvilda, med alt hvad hun er smiley

Og selvfølgelig stort tillykke med fødselsdagen, skønne Osvilda smiley smiley

• #324   27. jul 2021 Tusind tak. Hun er så stolt over at være 5 år nu smiley

• #325   28. jul 2021 Fantastisk opdatering! Hvem der dog bare havde forældre som jer, det er simpelthen så dejligt at se - Også super dejligt at hendes omgivelser fuldt ud accepterer hende smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #326   28. jul 2021 Tillykke med de 5 år til din smukke pige smiley smiley

• #327   28. jul 2021 Det er også så dejligt for hende, at håret nu er blevet så langt - så de der ikke kender hende, bare antager hende for at være en pige uden problemer. Så mangler vi bare officielle navneskift - men det er noget af en kamp desværre

• #329   28. jul 2021 Isabelle.

Jeg har selv flere transkønnede venner i min omkreds.
    og jeg kan sige - ja det er desværre rigtig besværligt og hårdt..
    Ikke nok med at ventetiderne er helt ekstreme, men de er virkelig også strenge med alt.
    og du bliver stillet vildt grænseoverskridende spørgsmål om ALT

• #330   28. jul 2021 hvor er det ellers dejligt med en opdatering om at det hele går godt for Osvilda smiley
    Man kan ikke blive andet end i varm i hjertet over at hun har nogen så dejlige og forstående familie og omgangskreds. smiley
    Det er bestemt en støtte og forstående hun vil få behov for igennem det hele, for det er helt ok at føle sig som noget andet end den krop man er blevet givet smiley

• #331   28. jul 2021 Isabelle - ja - eller nej. Vi har været afsted til samtale (far og jeg) fordi hun er så lille. Heldigvis kan vi måske nå at tage nogle af kampene inden hun blevet gammel nok til at vide, at de er der. Men de er nu rigtig søde derovre - eller det var de ved os. Og var ikke i tvivl om, at vi havde en meget bestemt ung DAME, der vidste hvem hun var

• #332   28. jul 2021 Så blev hun også fejret i børnehaven i dag. Haha.

Vi bor på Fyn - så ja det er da lidt en køretur til KBH - men altså - det er jo trods alt kun nogle timer

profilbillede
  • #333   28. jul 2021 Jeg har også en veninde, der valgte at skifte sit navn - Bare fordi hun ikke kunne lide sit navn og ville have et andet.

Det var også enormt omstændigt og besværligt. Kan ikke helt forstå hvorfor, det skal være så svært at "få lov".

• #334   29. jul 2021 Jeg har slettet mit efternavn (så mit mellemnavn blev efternavn), som sønderjyde er det også lidt mere besværligt end andre steder i landet smiley

• #337   29. jul 2021 Min venindes var også hendes fornavn, så det var nok også derfor, det var lidt besværligt.

• #338   29. jul 2021 Christina - Er du sønderjyde? for inde på nettet står der: "Ansøgningen behandles i sognet, hvor du bor. Hvis du er født i Sønderjylland, behandles den i din sønderjyske fødekommune"

og så henviser de til denne side:

https://www.personregistrering.dk/soenderjylland.html

hvor der står: "Navneændring

Hvis du ønsker at ændre navn, skal du henvende dig til den kommune hvor du er født. "

Så nej det ser ikke ud til at være lavet om for sønderjyder.

• #339   29. jul 2021 Men Frk Jensen, det er stadig et EFTERnavn, du har ændret, ikke et FORnavn. Og det besværlige er FORnavne, uanset om man er sønderjyde eller ej. Og særligt når man skifter fra et drengenavn til et pigenavn. Det er sådan set på ingen tænkelig måde det samme som, at du sletter et efternavn.

• #340   29. jul 2021 Jeg skrev det var mere besværligt end andre steder i landet at skifte navn. Ikke noget om det ikke var besværligt at skifte fornavn andre steder i landet.

• #341   29. jul 2021 Så ER det heller ikke mere besværligt, heller ikke i Sønderjylland. Tro mig, jeg har skiftet efternavn 2 gange, og selv en blind chimpanse kan klare det.

• #342   29. jul 2021 Nu er besværlig jo ikke det samme som umuligt smiley

• #343   29. jul 2021 Kan du ikke lade dit eget navnefjolleri ligge, og respektere, at tråden her er om noget meget vigtigere, end dit tidligere efternavn?

At det handler om noget så stort, som en lille pige der skal kæmpe en kamp, for at få lov at være den hun er. Fordi hun tilfældigvis er født i den forkerte krop. Men som er så ufattelig heldig, at hun har et sæt forældre, som giver hende al den støtte og kærlighed, hun fortjener. Uanset om du skifter navn eller ej smiley

• #344   29. jul 2021 A - Som sædvanlig tror du at jeg syntes det handler om at muligt andet.

Hvilket jeg ikke gør smiley Hvilket du også kan se når du læser tråden.

• #346   29. jul 2021 TS, prøv at se lidt på en forsker, der hedder Ann E. Knudsen. Hun forsker i hjerner, specifikt børns hjerner, og har skrevet en håndfuld bøger om emnet. Jeg hørte et foredrag med hende for et par måneder siden, og hun er FANTASTISK!

Hun fortalte bl.a. at man på PET-scanninger kan se, hvis børn er transseksuelle. Og så har hun en masse forskning og viden om børn, pædagogik og udvikling. Måske kan I finde noget hos hende, som kan hjælpe jer med at hjælpe Osvilda bedst? Jeg ved ikke hvor travl hun er, men hvis I sender hende jeres historie, kan I være heldige at hun svarer jer.

• #347   29. jul 2021 A - jeg har selv læst artiklerne om PET-scanning. Vildt fascinerende. Jeg er uddannet psykolog - så kan lidt omkring udvikling, hjerneforskning, de mentale processer Osv. Heldigvis. Det har helt ærligt gjort det lidt lettere - også at kunne trække -viden-kortet om børns udviking, udviklingen af kønsidentitet osv. når folk har været skeptiske:

• #348   29. jul 2021 Ps. Det er familieretshuset der i sidste ende skal træffe afgørelse om navneændring i de her tilfælde - så hvilket sogn man tilhører er ligegyldigt

• #349   2. aug 2021 Og af familien smiley

profilbillede
  • #350   14. dec 2021 Min smukke julepige med sin flotte julestorebror. Alt stadig godt herfra smiley

profilbillede
  • #351   14. dec 2021 Sikke smukke krøller hun har smiley

og rigtig dejlig billede af de 2 børn smiley

Har du vænnet dig til hun har skiftet køn?

• #353   14. dec 2021 Jaja - det har ikke været svært. Hun er jo en pige i alt hvad hun gør og er. Nu glemmer jeg bare nogle gange... at hun stadig har en tissemand smiley

• #354   14. dec 2021 haha smiley

• #355   14. dec 2021 Havde blandt andet følgende samtale med lægen i telefonen:

"Ja jeg ringer fordi Osvilda har fået forhudsbetændelse. Det har hun haft to gange nu - så jeg skal lige høre, hvad vi kan gøre, og om hun skal undersøges"

.... dyb tavshed i den anden ende....

Læge: "undskyld - men en pige kan ikke have forhudsbetændelse"

Nårh nej - jeg forklarer lige forfra smiley

Og så er vi møgtrætte af tests - fordi hun hver gang konfronteres med, at hun hedder Osvald på sygesikringskortet. Og det gør det stakkels testpersonale meget forvirret. Så nu husker jeg at have en seddel med, hvor der står: mit barn er transkønnet.

• #356   15. dec 2021 Ej hvor træls smiley

Men tak fordi du gider tage kampen, det er der bestemt ikke alle forældre der vil smiley

Jeg er sikker på at folk som dig gør at folk i fremtiden er mere åben overfor transkønnede børn smiley

• #357   15. dec 2021 Jeg tænkte så meget på den her tråd, da jeg så "Danmarks yngste drag" forleden dag.
    Ikke pga. hovedpersonen, men pga. de fuldstændig fantastiske, støttende, forstående forældre - godt der er flere som jer derude.
    Det har børnene brug for smiley

• #358   15. dec 2021 Jeg havde det på eksakt samme måde som Karina! smiley

• #359   15. dec 2021 Min mand storhylede til den udsendelse. Han kunne slet ikke rumme tanken om, hvad der var sket, hvis han havde fået lov at bestemme smiley

• #360   13. jan 2022 Nyt nyt nyt smiley efter en længere kamp, har hun nu fået lov at skifte navn OG navnet Osvilda er officielt godkendt som pigenavn i Danmark smiley

profilbillede
  • #362   13. jan 2022 Tillykke med navneskiftet!
    Er både navn og cpr nr så rettet til en pige?

• #363   13. jan 2022 Ej, hvor er det fantastisk smiley

• #364   13. jan 2022 Tak smiley nej cpr kan først skiftes når man er fyldt 18. Men det betyder nu heller ikke så meget. Det er mere navnet - har været et helvede her u alle disse testninger hver gang at skulle forklare at hun ERr Osvald. Plus hun er blevet ked af det hver gang. Så er SÅ dejligt. Også inden skolestart

• #365   13. jan 2022 Hvor er det skønt for Osvilda,
    Og hvor er hun heldig at have jer som forældre. smiley

• #366   13. jan 2022 Hvor dejligt, stort tillykke smiley

• #367   14. jan 2022 Åh, hvor var det dog bare den dejlig opdatering!! Tillykke til jer og allermest til Osvilda selv smiley

• #368   14. jan 2022 Dejlig opdatering, stort tillykke smiley

• #369   8. aug 2022 Så blev trunten 6 og havde første skoledag i dag i 0. Klasse

profilbillede
  • #370   8. aug 2022 smiley

profilbillede
  • #371   8. aug 2022 Hold op nogle dejlige billeder smiley Håber hun får en rigtig dejlig skolegang.

• #372   8. aug 2022 Hvor er hun blevet stor smiley

• #373   8. aug 2022 Sikke nogle skønne billeder. Og hvor spændende med skolestart smiley

• #374   8. aug 2022 Tak smiley ja hun er et langt hyl smiley hun havde i hvert fald en dejlig første dag

profilbillede
  • #375   8. aug 2022 Og hun har altså selv valgt outfit og krævet make-up smiley

• #376   8. aug 2022 Hun er bare helt perfekt smiley

• #377   8. aug 2022 DET er hun! Og så er hun oveni det sjoveste barn! Hun er simpelthen en fest at være i nærheden af.

• #378   8. aug 2022 Fordi hun har det godt, er tryg og føler sig accepteret smiley

Kommentér på:
Min dreng vil gerne gå i kjole...

Annonce