{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

heksejagt eller ok? {{forumTopicSubject}}

Har I fulgt debatten?

https://www.bt.dk/samfund/staten-vil-nu-opspore-tykke-mennesker-til-fedmebehandling-det-er-en-heksejagt

jeg er selv i gang med et større vægttab og jeg tror ikke det ville have virket før jeg selv tog initiativ. slet ikke varigt

jeg forstår ikke den del med at der ikke er en kur mod varigt vægttab? men det handler måske om årsagen til overvægten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  heksejagt eller ok?
  • #1   24. jun 2020 Den er svær og jeg ved ikke rigtig helt hvad jeg skal synes....

    Jeg tror, hvis jeg skal tage udgangspunkt i mig selv, at jeg ville blive voldsomt fortørnet hvis en jobkonsulent sagde til mig at jeg burde tabe mig.
    Umiddelbart finder jeg at det er en overskridelse af de personlige grænser men når det er sagt: måske det er vores opdragelse der gør at jeg synes det?
    Overvægt og fedme ER et sunhedsproblem og bør tackles, men spørgsmålet er hvem der er bedste til at italesætte dette problem og hvordan...?


  • #2   24. jun 2020 Jeg lytter indimellem til podcasten
    "detox din hjerne" og andre der har med vægttab og sundhed at gøre de er gode. ??

    Jeg hørte for nylig en hvor det var ret gennemgående at alle dem der havde tabt sig gjorde det fordi de selv var klar, ikke fordi andre synes de skulle.

    Jeg tror det har modsatte effekt, lige som med så meget andet.

    Tror mange overvægtige ville få meget ud af en personlig træner, men de fleste overvægtige har ikke råd, og skal så stå for det selv.

    Personligt har jeg ikke noget problem med at snakke om min egen overvægt, det er lige så neutralt som min frisure det er fakta. Jeg ville nok undre mig over relevansen hvis en job konsulent spurgte ind til både min overvægt og frisure.. ??


  • #3   24. jun 2020 Jeg synes ikke om det. Jeg oplevede det selv, godt nok omvendt, jeg var til møde på fagforeningen og vi snakkede jobsøgning og hun sagde så at det var smart at vedhæfte et billede, bare så de kunne se at jeg ikke var sådan en der vejede 150 kg .. Jeg ved godt det var modsat af at få afvide at man er fed, men jeg synes ikke det var ok. Der skal meget til at forarge mig, men det der gjorde underligt nok.
    Jeg vil gerne tabe mig mere end de 7-8 kg jeg har tabt det seneste år, men det kommer ikke til at ske ved at andre blander sig. De skal kun blande sig hvis jeg selv beder om hjælp.


  • #4   24. jun 2020 Jeg er enig med jer og den er svær. har man overvægt fordi man som mig spiser for meget, eller gjorde, eller har man før du kan fx får medicin mm.

    Jeg er freelancer og delvis ledig nu og da og det er ikke min erfaring at jobkonsulenter kan tage den samtale. Den er svær endda for nære venner og familie hvis fedmen ikke er erkendt.

    Jeg skulle finde årsagen og da jeg fandt den gik jeg i gang samme dag. men for mig er det fordi jeg har spist for meget og ikke pga medicin, psyke osv. så det er meget simpelt at løse. Det ved jeg godt det ikke er for alle.

    Jeg har fx en veninde der får medicin for skizofreni. Hun tager på. Hun er af sig selv i gang med et større vægttab fordi psykiatrien har talt indgående med hende om fordelene, fx kan hun beholde den medicin der virker. men det har da krævet at dybt professionelle tog samtalerne, ikke en på kommunen der er uddannet i job... Det er jo læger de her psykiatere...

    så ja jeg tænker at det er vigtigt at italesætte men det skal være de rette der gør det.

    og det gælder alle ting som er usunde. Jeg har fx venner og en mand der påpeger min rygning. Det virker.... men jeg er der åbenbart ikke helt endnu... men jeg er glad for at de siger det for det er jo fordi de elsker mig....

    Jeg har også folk omkring mig der siger at min overvægt ikke er så slem... ork jo det er den da! Jeg har erkendt det og er i gang. og det gør en kæmpe forskel at tabe mig.

    Men man skal vide hvad man gør. Jeg har arbejdet med en med spiseforstyrrelse og hvis hun fik noget om sin vægt sagt forkert sendte det hende direkte hjem og spise og kaste op... så det er en farlig vej at sende uuddannede ud på tænker jeg.



  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #5   24. jun 2020 Synes det er overskridelse af personlig grænse. Man skal selv være motiveret for vægttabet. Ellers virker det ikke. Man kan heller ikke stoppe med at ryge, tage stoffer og drikke sprut hvis man ikke er motiveret for det.
    Alle dele er et sundhedhedsproblem og koster dyrt.


  • #7   24. jun 2020 Pia ja hvis årsagen er overspisning...og misbrug

    problemet er vel også her at man ikke kan tvinge en misbruger ud af misbrug... man skal selv ville.

    villighed er kodeordet.

    en alkoholiker uden villighed fx kan du sætte på en øde ø... I årevis... når vedkommende kommer i land drikker han... hvis han ikke selv har erkendt og accepteret misbruget.

    jeg tænker misbrug af mad er det samme?




  • #8   24. jun 2020 nogle er vel også bare som mit fx usunde... Jeg har hverken fejlet det ene eller andet men elsker bare usundt mad og hader motion smiley

    sådan en kunne man måske nå.... men dog... Jeg gjorde ikke noget før jeg selv ville.... men jeg er også en stædig rad smiley Jeg har jo misbrugeren sind selvom det ikke spillede ind på mad så kunne det måske spille ind på hvis nogle sagde du skal... men det er jo fordi jeg har den dobbelthed i mig... Min overvægt alene er af simple årsager og sådan en kunne man måske nå.... men jeg ved det skisme ikke.... Den er svær


  • #10   24. jun 2020 ja John... og min ryger... Det er ikke nemt smiley

    måske man skal definere hvad sundt er før man starter..... at være skelet er jo heller ikke godt... eller tynd fed.....



  • #12   24. jun 2020 Personligt ville jeg ikke bryde mig om at en ikke Uddannet begyndte at blande sig i min vægt.
    Den er er der af en årsag, for mit vedkommende så ligger der en lang periode på medicin bagved,samt noget psykisk, men primært medicin(som kommunen dengang pressede på for at jeg skulle tage for så kunnejeg jo komme i arbejde) der er skyld i et dengang vægt forøgelse på knap 70 kg, ja jeg er stadig svært overvægtigt selvom jeg nu har tabt de 30 kg har været stabil vægtmæssigt i 10 år .
    Har været på kure + div i løbet af de 10 år men uden resultat , nu er jeg så igen klar og
    vægten forsvinder stille og roligt med ca ½ kg/ugen

    Så skule nogen tage samtalen med mig så skal det være min læge eller lign sundheds fagligt personale jeg har tillid til, ikke en eller anden tilfældig på kommune/jobcenter.

    Der hvor jeg synes de kan byde ind er under de tvungne timer man skal være i aktivering , der kunne et af tilbuddene være kostvejleder/personlig træner og fitnesscenter. Men som TILBUD Ikke tvang for man skal være klar


  • #13   24. jun 2020 Jeg synes det er helt forkert!
    Det er manglende forståelse for de mennesker. Som i forvejen lever med et ekstremt stigma fra samfundet over sig.
    Man ser det også her i tråden bare: at sammenligne det med stofmisbrug!!

    Hvis man skal sammenligne med noget, skal det jo sammenlignes med de andre spiseforstyrrelser, anoreksi, bulimi osv, og man skal behandle folk med samme respekt og nedgøre dem til misbrugere eller som også sker tit: dumme uvidende mennesker.

    Til næste år kommer den ny patienthåndbog og der vil BED heldigvis indgå som diagnose, så kan man håbe en forandring i samfundet vil være på vej.


  • #14   24. jun 2020 jeg trækker så racisme-kortet her.
    Der har lige været en politiker som har defineret det ud fra næsten alt andet end hudfarve, såeh.....


  • #15   24. jun 2020 Jeg er ikke med på sidste indlæg?



  • #16   24. jun 2020 AS ja misbrug er ikke bare misbrug. enig. vigtigt at få med

  • #17   24. jun 2020 HL
    Jeg er selv overvægtig.. og hvis nogen begynder at drive heksejagt på mig pga det, så må jeg jo have lov til at råwe racisme, idet det nu ikke defineres på hudfarve.


  • #18   24. jun 2020 Klar overskridelse af en personlig grænse. Jeg er meget enig med Sabrina E. Og helt ærligt så er det altså nok ikke vægten der er den altafgørende parameter for om en person får ansættelse eller ej. Der hvor jeg arbejder er der da blevet ansat flere svært overvægtige personer i de 15 år jeg har været der. Der er også blevet ansat rygere, selvom firmaet har en antirygepolitik.
    Jeg synes at alkohol - og stofmisbrug er en helt anden historie: deres misbrug medfører jo ofte nedsat dømmekraft, nedsat reaktionsevne, uforudsigelighed o.l. Det er nogen helt andre issues det medfører for en virksomhed end fx forøget risiko for sygefravær pga rygning eller overvægt.


  • #19   24. jun 2020 enig Mette...Jeg ved ikke noget om misbrug af mad men det må da påvirke mindre mht de ting du nævner end hvis man fx er fuld eller skæv....

  • #20   24. jun 2020 Jeg er SÅ meget med Rasmus Køster-Rasmussen...

    Vi trænger SÅ meget til at det samfund her bliver en smule opdateret på fedmens biologi...


  • #23   24. jun 2020 Gak gak!

    Det er ikke sundt at være fed, det ved alle.

    Men staten skal ikke blande sig i det.

    Vi har mange der har for travlt med at pådutte x ting er den udelukkende sandhed.

    Ligesom fjolset fra folketinget forleden. Men ok, han var også tidligere i Alternativet. smiley


  • #24   24. jun 2020 Gak gak... En forsker, der bruger ti år på at undersøge eksisterende forskning og konkluderer at de dogmer, der aldrig rigtigt er underbyggede, er forkerte....

    Oh ja, det er gak gak..

    Der er tonsvis af ny fedmeforskning, der gør op med forestillingen om, at tyk er lig med usund og i øvrigt også at overvægt er et simpelt spørgsmål om intake og output...

    Vi halter som samfund håbløst efter forskningen... Og pudsigt nok holder befolkningen krampagtigt fast i det, vi er blevet tudet ørene fulde med trods det åbenlyse forkerte i det.


  • #25   24. jun 2020 Og nej, jeg gider ikke at lede efter links, gør det selv smiley

  • #26   24. jun 2020 @CH.
    Det er ret nemt at se, at voldsomt overvægtige med alt for højt BMI dør før en gennemsnitligt vægt.

    Hvordan du kan overse det faktum ved jeg ikke.

    Men du kan selv google.

    PS: Det er en dansk undersøgelse! smiley


  • #27   24. jun 2020 Christ!

  • #28   24. jun 2020 Jeg vil lige smide den her som begrundelse på hvorfor jeg syntes det er en super dårlig idé

    https://www.mortenelsoe.com/blog/detfedmefremmendesamfund#dfs10


  • #29   24. jun 2020 Færre ville blive fede, hvis man stoppede med slankekure...
    Et biologisk paradoks.
    Kroppen bruger alle mulige tricks på at få kroppen til at holde på kropsfedt når man taber sig og nogle af disse skaber præcis det problem, man forsøger at løse.
    Det handler også om mer-sult, men langt fra kun det.
    Det er fuldstændig kemisk styret via blandt andet hormoner, der nedsætter forbrændingen og forhindrer fedtceller i at blive forbrændt.
    Bare en af de mange mekanismer kroppen har ved vægttab, som fører til vægtøgning trods kaloriebalanceret kost.

    Det er et biokemisk mareridt, en ond cirkel, der fortsætter indtil man dropper at tabe sig og får fokus på at øge sundhed i stedet.


  • #30   24. jun 2020 præcis CH

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #31   24. jun 2020 Kost og motion. Det er de knapper man har at gøre med. Selvfølgelig virker det.

    Se i USA. Det har jo ændret landet fuldstændig den måde mange lever på. Dårlig kost. Manglende motion. Dårlig resultat


  • #32   24. jun 2020 Jeg er selv overvægtig - temmelig meget iflg BMI. Men altså jeg lider ikke af alt muligt der skyldes min overvægt. Jeg er ikke nogen særlig hyppig gæst hos min læge. Jeg har ikke engang forhøjet blodtryk. Jeg er et aktivt menneske med en rimelig OK kondi. Jeg løber og dyrker yoga - ud over hundetræningen smiley Jeg blev gennem en årrække ved med at tage på trods nærmest evige slankekurer. For jeg ville jo egentlig gerne af med nogle af kiloene så ikke buksebenene er alt for lange når livvidden passer smiley Det stressede mig temmelig meget. Jeg har derfor droppet slankekurer. Jeg spiser hvad jeg har lyst til og jeg elsker altså smør og fløde. Det eneste jeg egentlig tænker over er mængderne, så jeg spiser næsten altid kun en potion. Og så gider jeg ikke få et unødigt kalorieindtag på kager, deserter eller slik som jeg ikke sådan synes vildt godt om; så wienerbrød, småkager, vingummier, skumslik, ting med kokos osv spiser jeg ikke. Jeg drikker heller ikke sukkersødet sodavand; jeg kan bedre lide 'zero'-versionerne. Jeg sulter mig ikke og spiser da også både slik, chips og kage. Der skal fx udelukkende være fløde på jordbærene som jeg lige har plukket i haven. Her har mælk ikke noget at gøre smiley
    Først holdt jeg op med at tage på og lige så stille begynder vægten at gå ned igen. Nogen perioder sker der ikke så meget mens det i andre perioder rykker lidt hurtigere. Jeg var mange mange år om at opbygge min overvægt som i begyndelsen var på ca. 30 kg så må det være OK at det tager et par år at slippe af med igen smiley
    Det biologiske paradoks er noget man for alvor ved at få øjnene op får i humanfedmeforskning og det er jo sådan set slet ikke så paradoksalt. Vi skal indse at overvægt og at slippe af med den ikke udelukkende handler om kalorieindtag og kalorieforbrug. Men er nok også nød til at tage op til revision hvad man egentlig mener med 'sundhed'. Pt lader det til at man kun er sund hvis man er totalt fit og muskuløs og totalt fornægter sukker og fedt - sådan lidt sat på spidsen smiley Og sådan helt generelt er vores forhold til vores kroppe ved at blive helt forskruet.


  • #33   24. jun 2020 Det er lidt som at fastholde at jorden er flad smiley smiley
    Man kan altså ikke bare ignorerer de sidste 15 års fedmeforskning og fastholde dogmerne fra dengang ingen forskede i det.

    God kost og motion virker på sundhed men ikke på overvægt.
    Og hverken overvægt eller undervægt er modsætninger til sundhed.


  • #34   24. jun 2020 Det sjove er faktisk også at når jeg har tabt de 7-8 kg jeg har tabt indtil nu, så er det sket når jeg IKKE har fokus på min vægt og vægttab. Hvor der derimod ikke sker en skid når jeg vælger at nu skal jeg på kur eller nu skal jeg spise sundt.

    Mit er ikke overspisning, det er simpelthen for usund mad, uregelmæssige måltider og et stort forbrug af sodavand.


  • #35   24. jun 2020 Og nå ja - normalvægt (sært ord) er ikke lig med sundhed...

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #36   24. jun 2020 Det er jo fuldstændig helt væk. Masser af mennesker har tabt sig efter at omlægge deres kost. Jeg mangler ord.

    Men det må man jo fortælle alle de mennesker som det er lykkes for. Det kan ikke lade sig gøre. Og nu er jeg spændt. Hvis man ikke kan tabe sig med kost og motion.

    Hvordan skal man så gøre det.


  • #37   24. jun 2020 Man skal lade være, Max.
    Man skal leve sundt og glemme de kilo.
    Spis varieret, dyrk motion, undgå stress, gør ting, du er glad for og skab gode relationer. Nogle vil tabe sig på den facon, de fleste vil ikke. Men de vil være sunde og have længere levetid.


  • #38   24. jun 2020 Som den gode Køster-Rasmussen sagde forleden i News og Co": Ja, overvægt er en risikofaktor. Det er det også at være mand"

    Og når man nu ved, at folk bliver fede af slankekure, er det da tåbeligt at bruge dem.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #39   24. jun 2020 Det hjælper helt sikkert. Ikke at gøre noget.

    Hårdt arbejde og vilje styrke. Jeg har set masser af eksempler. Fint at man ikke kan eller vil det der skal til. Det må folk helt selv om.

    Men at bilde sig selv,og andre ind,at det ikke kan lade sig gøre. Det giver ingen mening overhovedet


  • #40   24. jun 2020 Det er præcis de dogmer forskerne arbejder på at eliminere og erstatte med noget evidensbaseret.
    Udfordringen ligger i at befolkningen har virkelig svært ved at slippe det, de tror er rigtigt.
    Derfor gik DSAM ud af samarbejdet - de vil ikke være med til at gøre ting, der forværrer problemet.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #41   24. jun 2020 Jeg kan ikke tage det seriøst. Jeg har selv tabt mig mange kilo på et tidspunkt. Nu kommer der så nogen og fortæller mig at det kan jeg ikke på den måde. Kost og træning.

    Og hvorfor kalde det slankekur. Det behøver det jo ikke at være. En omlægning af kosten. Ingen behøver at sulte.


  • #42   24. jun 2020 for mig virker kost og motion. Jeg har tabt 1 kg per uge. Jeg anvender til dels sense og så holder jeg overblik over indtag, men jeg er ikke på kur. mit mål er sundhed.

    Jeg er 42 så jeg er ligeglad med idealer, det hjælper nok på det smiley

    men det hjælper ikke alle. og så kræver det en målrettethed som nogle måske ikke magter. Det er ikke let at lave en livsstilsændring varigt jo. Jeg har gjort det før med sprut så jeg kan men på samme måde som den vej jeg tog der ikke er for alle så er min måde at blive sund heller ikke for alle

    jeg tænker man skal meget mere ind med tiltag på individ niveau



  • #44   24. jun 2020 Max jeg har også to tæt på der har gjort det sådan. 50 og 60 kg sgu. vildt... men min veninde fx med addisson kan ikke gøre det på samme måde og mennesker er jo forskellige

  • #45   24. jun 2020 Jeg tror ikke du fanger pointen her, Max.
    Rigtig mange kan smide en masse kilo - det har de fleste overvægtige prøvet.
    Men det holder ikke - heller ikke selvom man kalder det andre ting end slankekur.
    Kroppen vil modarbejde det med næb og klør og ofte er resultatet, at man vejer mere end før. Det har de fleste overvægtige også prøvet.
    Det har intet med vilje at gøre, det er biologi

    Og når man nu ved, at en sund krop ikke nødvendigvis er slank krop og en overvægtig krop ikke nødvendigvis er en usund krop, giver det så ikke mere mening at fokusere på at øge sundhed end at tabe kilo?
    Det er SÅ logisk...


  • #47   24. jun 2020 Jeg er enig. Jo mere fokuseret jeg er på vægttab, jo mere modarbejder min krop mig og jo mere sulten er jeg. Som sagt sker det når jeg fjerner fokus.

  • #48   24. jun 2020 Jeg er selv overvægtig og har lige købt en kostplan på 6 uger med relativ alm mad.

    Derudover er jeg begyndt at løbe træne for 4 uger siden og gå 10000 skridt hver dag.

    Jeg ville blive meget ked af det hvis folk på jobcenter skulle til at blande sig i hvordan jeg ser ud. Den slags synes jeg hører til læger, psykologer og lign med relevant uddannelse til at tage hånd om det.


  • #50   24. jun 2020 Hippie - som sagt er overvægt en risikofaktor. Men den slags er der mange af - blandt andet at være mand.

    Men kroppen kan godt være sund og tyk det er ikke kiloene, der afgør det.
    Ligesom en mand kan være både sund og usund trods det at hans køn medfører en statistisk kortere levetid.

    Hvis varigt vægttab er et afkast af, at man lever sundt, så er det dejligt. Det er bare ikke vægttab, der gør sund, og derfor bør fokus fjernes derfra og hen på sundhedsskabende tiltag.



  • #51   24. jun 2020 Det der med viljestyrke er noget forældet vrøvl...
    Der må jeg henstille til at man følger LIDT mere med..


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #53   24. jun 2020 Det holder ikke,fordi man ender i de gamle vaner. Det her intet med biologi at gøre. Så selvfølgelig virker det. Altså så længe man lever sådan.

    Man har tabt sig 20kg. Pludselig vil kroppen tage 25kg på. Uden grund. Selvfølgelig gør den ikke det.


  • #54   24. jun 2020 Nej det gør det nemlig ikke. For jeg overspiser nemlig ikke normalt, men det gør jeg sjovt nok ofte på kur. For så er mit fokus der og så bliver jeg opmærksom på det og så er jeg ved at dø af sult.


  • #55   24. jun 2020 Jeg mener nu også at kunne mærke at viljestyrke spiller ind.

    men jeg kan godt følge hvad CH mener


  • #57   24. jun 2020 zenta det er ikke meningen du skal være sulten hvis du spiser korrekt. måske din evne til at føle mæthed er nedbrudt? Jeg er mæt men på en anden måde. lige som lettere



  • #58   24. jun 2020 Du har tabt dig flere gange, Isabelle... hvorfor ikke kun en?
    Manglende viljestyrke?

    Jeg tænker, at med lidt held finder videnskaben også ud til lægfolk hvad det her angår.
    Jeg vil dog opfordre til at udfordre vanetænkningen lidt.


  • #59   24. jun 2020 "Det har intet med biologi at gøre". Hvad skal vi med forskere, når vi har HG'ere, der har regnet det hele ud smiley smiley

  • #60   24. jun 2020 Jeg har kun gjort det en gang. og jeg tror på det bliver den eneste.

    Det kender jeg mange der har. Det er ikke unikt

    jeg siger ikke alle er sådan men jeg tror også man skal passe på med at overtænke det. så kan folk slet ikke komme i gang.

    jeg har en simpel tilgang. Jeg skal have ca 2000 kal for at bevare min vægt. så spiser jeg Max 1500. Det falder så med min vægt, altså behovet men det har jeg en app der ca regner ud.

    så vurderer jeg om jeg vil spise 180 kal i en is i dag eller ej, og skal jeg ud og spise hos nogle så tager jeg højde for det i løbet af dagen.

    samtidig har jeg en app der minder mig om at drikke vand.

    Det fjerner min trang til sødt helt

    Og så spiser jeg delvis efter sense.

    Jeg har besluttet at prøve dette og virker det er det simpelt og let. og det ser det ud til indtil nu.

    Jeg vejer mig sjældent men måler mig for at bevare motivationen da cm ryger hurtigere end kg og da min vægt ikke kan måle alle de ting som man skal



  • #61   24. jun 2020 Et eksempel på i dag, jeg har drukket en del juice og en del sodavand, men slet intet vand, trods varmen.
    Og så har jeg lige spist en halv pizza (minus skorperne, dem har hundene spist) og det er højst sandsynligt hvad jeg får at spise i dag. Det er bare et eksempel på en hel normal dag herhjemme.
    Men siger jeg til mig selv at fra i dag er jeg på kur, jamen så modarbejder min krop mig, jeg har fokus på mad hele dagen og får spist meget mere end jeg ellers gør, fordi min krop skriger på det den ikke må få, altså mere mad.


  • #62   24. jun 2020 zenta drik vand. Det gjorde forskellen her . Du kan få en app der siger når du skal

    Jeg bruger drink water app og life sum


  • #64   24. jun 2020 Jeg snakkede faktisk med min søster om det, hun mener sodavand især er min kæphest. Men hun har samme last. Vi hverken drikker eller ryger, men vi drikker faktisk kun sodavand og intet andet. Hun er så bare tynd, tyndere end inden hun fik børn og kan spise hvad hun vil.

    Jeg overspiser ikke, kun når jeg er på kur, men jeg spiser generelt usundt. Ikke kun junk, men sådan generelt og det tror jeg helt sikkert er problemet. Og så al den sodavand.


  • #65   24. jun 2020 Hippie, jeg skriver jo også at jeg ikke overspiser, men derimod spiser usundt.
    Jeg har faktisk intet problem med at drikke vand, det er ikke sådan at jeg ikke kan lide det, jeg drikker bare sodavand. smiley


  • #68   24. jun 2020 Sodavand er helt klart min last. Hverken drikker, ryger eller tager stoffer smiley
    Men jeg er vist afhængig af sodavand. smiley smiley


  • #70   24. jun 2020 Der kommer et paradigmeskifte og nøj, det er tiltrængt smiley

  • #71   24. jun 2020 Jeg tænker samme problem som med al anden afhængighed. smiley

  • #73   24. jun 2020 HL, vil kigge på den app med at drikke vand.

  • #74   24. jun 2020 Ah så nemt kan det vist ikke sættes op. For så kan man jo også stoppe med at ryge eller drikke, hvis bare man vil det og det lader jo til at være ualmindelig svært for mange alligevel.
    En afhængighed er jo .. Ja en afhængighed.
    Hvis alt bare handlede om vilje og intet andet, så ville der sku ikke være nogen drankere eller tykke mennesker.


  • #75   24. jun 2020 Den er super god. uanset er det jo sundt med mere vand, især i varmen

  • #77   24. jun 2020 Ja præcis, min mor feks. kan slet slet slet ikke forstå at vi kan gå i den varme uden at drikke vand, men det er intet problem. Min søster er på samme måde.

  • #78   24. jun 2020 villighed er for mig et bedre ord end viljestyrke forresten

    jeg gider ikke kæmpe med ting


  • #80   24. jun 2020 ved nogle John men mange andre ting spiller ind. nogle er som mig, andre får medicin, nogle har større tendens til fedme osv osv....

  • #81   24. jun 2020 Man kan sikkert finde tal, der peger i den retning, John.... Men hvordan de skal aflæses, det er jeg mere usikker på.

    Der er noget, folk misser her..

    Ja, der er nogle, der oplever at de pludselig har levet lidt for godt, de har taget 7 kilo på, måske mere, nogle gange meget mere. De retter på kosten, smutter i motionscenteret, spiser lidt mindre og så ryger de igen, no harm done. Disse kan med held gøre det en gang hvert andet år - efter behov.
    Og ja - her er det oplagt. Vedkommende VIL tabe sig, vedkommende beslutter sig, har viljestyrke til det og taber sig...

    Med det in mente, kan man jo meget belejligt putte alle andre ind i den samme kasse og fuldstændig negligere en eventuel genetisk dispostion, som man altså IKKE kan løbe fra.
    Man kan heller ikke løbe fra, at folk med genetisk disposition vil have meget svært ved at komme gennem livet uden at blive overvægtige. Og det gælder også, at disse vil blive federe og federe hver gang, de har haft et væsentligt vægttab.
    Og her kan man stikke sin vilje skråt op, det har INTET med vilje at gøre.
    Men al den tale om vilje er med til at stigmatisere de overvægtige (og det er den der snak om offermentalitet i øvrigt også) og bidrage til at den mentale sundhed lider skade. Og som følge heraf, også overskuddet til at holde den fysiske sundhed ved lige.

    NÅR så den overvægtige smider nogle kilo og bliver rost herfra til skyerne over, hvor godt vedkommende NU ser ud, så bliver alle bekræftet i, at hvis man virkelig vil, så kan man - indtil den dag virkeligheden rammer og det ikke længere er muligt ikke længere kan holde kropens biologi stangen med sin "vilje"
    Kroppen bliver sendt direkte ud i en sand kemisk storm af stoffer, der fortæller den, at den lider nød - med alt, hvad det indebærer af hormonelle reguleringer.

    Og stille og roligt kommer kiloerne på igen. Den samme kost som før, den samme motion, samme livstil - og kiloerne kommer bare....

    Alt dette er velundersøgt, velunderbygget.... Og alligevel holder man rigidt fast i en forestilling om, at når JEG kan, så kan ALLE.

    Og så kommer krøllen på halen...
    Rosen for at have tabt, sig, tilkendegivelserne for at se godt ud, får pludselig modsat fortegn.
    Og så har vi balladen igen.... Så rammes den psykiske sundhed og den fysiske sundhed.

    For der skal overskud til at skabe overskud.
    HVIS det nu var sådan, at folk ville holde op med at fokusere på vægt og i stedet fokusere på sundhed, så ville billedet være komplet anderledes.
    Nej, den genetisk disponerede vil næppe blive slank eller sågår noget nær normalvægtig. Men vedkommende ville ikke give sig selv en hammer i hovedet hver eneste gang spejlet passeres.
    Måske det giver overskud til at spise sundt, motionere, gør ting, der gør glad, have et givende arbejdsliv og et aktivt fritidsliv..... Med overvægt...








  • #82   24. jun 2020 Jeg er overbevist om, at mennesker der tror på at vand kan programeres, også tror på at fedme, kost, motion intet har med hinanden at gøre. smiley

    Men skal bare påstå rigeligt gak gak, og så tror nogen på det!

    Jorden er flad, tror nogen også på!

    Jeg har selv læst det på intetnettet!

    Hov, de er idioter herinde:

    https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/idraet-og-motion/overvaegt-og-fedme-fysisk-aktivitet/


  • #83   24. jun 2020 Martin, det er vist ikke gået op for dig, at det netop er fedmeforskere og DSAM, der undsiger sundhedsstyrelsens vinkel fordi den er forældet og uunderbygget videnskabeligt....

  • #84   24. jun 2020 @CH.
    Jeg er overbevist om, at du ved mere end de ansatte i den danske stat!

    Eller også er jeg ikke!

    Du må selv gætte hvem jeg tror på! smiley


  • #85   24. jun 2020 Det sker mere end jævnligt at fagfæller undsiger Sundhedsstyrelsens vejledninger...
    Men ok, jeg ved godt, at jeg følger med i det og det er det langt fra alle der gør - og derfor forlader sig på autoritetstroen..
    Sundhedsstyrelsen er ikke hverken almægtig eller alvidende... Selvom Brostrøm da lige fik danskens hjerte til at banke for nogle måneder siden...

    Jeg beder ingen om at tro på mig, men om at kigge lidt på, hvad den moderne humane fedmeforskning viser i stedet på at tro på det mere dogmatiske og uunderbyggede, som vi alle er fostret op med...


  • #86   24. jun 2020 Synes måske heller ikke at DSAM ligefrem er en uvidende flok...

  • #88   24. jun 2020 @CH
    Du kommer med de vildeste påstande, og jeg tror egenligt at du selv tror på det du siger.

    Jeg kan også finde mennesker der tror at rygning og alkoholisme ikke er usundt!

    Jeg kan finde mennesker der påstår alt muligt!

    Det gør ikke påstandene mere korrekte.


  • #89   24. jun 2020 Enhver er salig i sin tro...

    Tro er bare, hvad det er...


  • #90   24. jun 2020 @CH.
    Det er jeg enig med dig i!

    "Enhver er salig i sin tro...".


  • #91   24. jun 2020 For mig handler det om at man får det til at lyde som om at det udelukkende handler om vilje og intet andet. Hvis det var så enkelt, så var der jo ingen rygere eller tykke mennesker.

  • #92   24. jun 2020 Det er så mig, der henviser til forskeren, der siger disse ting, Martin...
    I øvrigt en forsker, der ikke er står alene om det, du kalder en påstand...

    Men nok om det - der er sjældent hul igennem den pande der, så det gider jeg ikke at beskæftige mig med..


  • #93   24. jun 2020 @Zenta.
    Helt enig!

    Enhver form for misbrug har sine årsager og de kan være meget forskelligt betingede. Fra fysiske til psykiske.

    Uanset er det en sygdom.

    Heldigvis kan de behandles i 95 procent af tilfældeene.

    Uanset, er det stadig klamt hvis staten skal sætte andre borgere til at lege dommere i mine øjne!


  • #95   24. jun 2020 @CH.
    Du kan altid finde enkelt personer, der benægter sandheden!

    Helt ligesom folk der er i mod vacciner.

    Ændrer ikke på sandheden.

    https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/sundhedsoplysning/forebyggende-medicin/fysisk-aktivitet/overvaegt-og-fedme-fysisk-aktivitet/


  • #96   24. jun 2020 Synes slet ikke, det er okay.

    Lad folk leve deres liv i fred. Hvorfor skal vi til at blande os i det? Det kan da godt være, at nogle mener, at det er en god idé at tabe sig, hvis man er svært overvægtig, men det er i sidste ende ikke vores valg. Det er på ingen måde noget, vi skal blande os i, og vi skal overhovedet ikke til at føre den her type heksejagt efter overvægtige mennesker. Der er pres nok i forvejen, alle vegne.


  • #97   24. jun 2020 Præcis Martin, vi er helt enige.
    Intet er så enkelt som nogen forsøger at få det til at se ud til.
    Om det så er rygning, druk eller overvægt.
    Og så er der også en tendens til at det er dem der ikke er tykke, der mener at det bare handler om vilje og at lukke munden og lette røven. Jeg kan da også sagtens sidde og tænke hvor svært kan det dog være at stoppe med at ryge eller drikke? Det handler jo bare om viljestyrke og så det at man skal lade være med at købe sprut og smøger.
    Men jeg ryger og drikker heller ikke, så det er jo nemt nok for mig at sidde og sige.
    Jeg er afhængig af sodavand og det er ikke sundt eller noget jeg er stolt af, men det er ikke så enkelt at jeg jo bare kan lade være med at købe eller drikke det.
    Det er jo en afhængighed som alt andet og så er vi jo tilbage ved at dem der ryger jo bare kan lade være med at købe smøger eller dem der er tykke jo bare kan lade være med at spise så meget.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #98   24. jun 2020 Man kan hurtig finde ting der passer med det man gerne vil høre. Jeg har ingen ansvar. Det hele er biologi. Kost og motion har intet at sige. Det hele kommer igen. Sådan er det bare.

    At andre kan opnå resultater se vi bort fra. Kan huske en dansk undersøgelse for år tilbage. Her var der helt andre ting man fandt gældende.

    Men hvis man vil leve på en løgn må man selv om det.



  • #100   24. jun 2020 Men hvis det bare handler om at lette røven, hvorfor er du så selv overvægtig? Forstå mig ret.
    Det er det jeg mener, der er intet der er så enkelt, for så var der ingen overvægtige mennesker.


  • #101   24. jun 2020 Tror nærmere, der er nogen, der bør lette røven og informere sig selv lidt...
    Det er fuldstændig som at læse om træning fra 80'erne det her smiley


  • #103   24. jun 2020 Jeg tog 35 kilo på på meget kort tid, fordi en læge syntes, jeg skulle have nervemedicinen Lyrica.

    Jeg ved godt, der er folk som tænker "Kathrine, du kunne bare have lettet røven". Men min aktivitet og mad var fuldstændigt det samme, som inden jeg fik medicinen. Jeg tog bare på og på og på - så stoppede man med medicinen, og så stoppede jeg med at tage på, og nu er jeg ved at smide dem igen. Men 35 kilo på 14 mdr har da sat sine spor. Kunne jeg være stoppet med medicinen før? Uden tvivl, men den hjalp jo på det, den var medicineret for.

    Ingen tvivl om at der er mange grunde til overvægt - jeg har aldrig været overvægtig, før jeg fik den lorte medicin. Neurologer siger, det er et helt almindeligt symptom. Det er så nemt at sige, at folk bare skal lette røven.


  • #105   24. jun 2020 Så det vil sige at hvis overvægt skyldes medicin så er det ok, men hvis det skyldes afhængighed af sodavand, så handler det bare om dårlige vaner og dårlige undskyldninger??

  • #106   24. jun 2020 Hmm.. når det er kemi fra medicin er det ok, når det er kemi fra kroppen, skal røven lettes..

  • #107   24. jun 2020 Som Kathrine siger, så er det så nemt at sige at folk bare skal lette røven.

  • #108   24. jun 2020 Kemi er netop bare endnu en grund til overvægt. Ligesom genetik, sygdomme, afhængighed etc også er.

    Jeg er helt enig i at alle mennesker har godt af sund mad og motion (indenfor det man kan) - men grunden til at jeg nåede en str 46 er ikke dovenskab eller manglende rygrad. Men jeg ved da godt, det kan se sådan ud.

    Faktum er at man jo ikke ved hvorfor naboen eller sin kollega er overvægtig.


  • #110   24. jun 2020 Ja det var da heldigt du lige kunne få det til at passe med at dit eget skyldes medicin og du derfor er lovlig undskyldt, imens mit bare skyldes dårlige vaner og dårlige undskyldninger og intet andet smiley

  • #112   24. jun 2020 Jeg kan se at forskerne ikke ved hvad der kom først... kemi eller vaner. Det skal muligvis undersøges mere

    https://videnskab.dk/krop-sundhed/kemi-i-hjernen-gor-os-tykke


  • #113   24. jun 2020 Jeg er overbevidst om at for mig handler det om at lette rumpen og handle i stedet for at tænke på det. Jeg ved ikke hvordan det er for andre

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #114   24. jun 2020 Selvfølgelig er der forskel på raske og syge mennesker.

    Der er aldrig nogen som har sagt det er let. Men en som siger,at det ingen effekt har,hvis man gør det.

    Tænk man kan finde opbakning til noget som er så let at bevise er forkert.


  • #115   24. jun 2020 Hvorfor skal der sygdom til undtagelsen, men ikke genetik?


  • #116   24. jun 2020 Til de nysgerrige, der godt tør udfordre deres standpunkt.
    Uddraget er en artikel på PubMed, som jo altså ikke udgiver pseudoforskning.
    Jeg linker nederst.
    Mere ny forskning som beskriver en udtalt kompleksitet kan findes samme sted... Og naturligvis bunker af kilder.

    Energy Homeostasis and the Physiological Control of Body-Fat Stores
    General principles
    Background
    At its most basic level, the pathogenesis of obesity seems simple: Calories are consumed in amounts that exceed ongoing energy expenditure. Based largely on this concept, most people have historically perceived obesity as the result of negative personal traits, such as gluttony, sloth, self-indulgence, laziness, and lack of will power. However, growing evidence indicates that obesity pathogenesis involves processes far more complex than the passive accumulation of excess calories. It is this complexity that lies at the heart of why obesity is so difficult to treat. Fundamentally, humans have an “evolutionary physiology” that is predisposed to conserve body fat as a factor of survival. This evolutionary physiology in today’s climate of easy access to virtually unlimited calories has created a large segment of humanity that appears to be biologically predisposed to excessive weight gain. Hence, we see upward trends of adiposity in developed and developing communities.

    How does the energy homeostasis system bear on this issue? We see clear evidence of a properly operating energy homeostasis system in the remarkable body-weight stability of individuals who are not obese over long periods of time. Evidence from an observational study of 15,624 healthy Swedish women (7) indicates that participants were, on average, >99.5% accurate in their annual matching of energy intake to expenditure for 10 consecutive years of observation. To better understand the implications of this observation, consider that a healthy adult weighing 165 pounds can be expected to gain >2.2 pounds in a year if they expend 27 fewer calories per day than they consumed. During 50 years of adulthood [assuming a caloric intake of 2500 kcal/day (46.6 M kcal total)], a weight gain of 1 pound (~2270 kcal/pound mixed body tissue) per year (113,636 kcal total) is equivalent to a 0.24% positive caloric balance. Thus, we infer that such individuals are >99% accurate in matching energy intake to expenditure. There are caveats to such calculations relating to the fact that increased body mass increases energy expenditure (further reducing the balance error), but from a thermodynamic perspective, it is clear that obesity is generally the consequence of small, cumulative imbalances of energy intake and expenditure. Although the causes of these imbalances can involve innumerable genetic, developmental, and/or environmental factors, once individuals who are obese and individuals who were never obese achieve their “customary” body weights and compositions, they tend to maintain and defend those weights by identical mechanisms.

    Studies investigating the adaptive responses of normal-weight humans and animals to changes in body weight support the concept of a physiologically important energy homeostasis system. Weight loss induced by caloric restriction, for example, results in both an increased drive to eat and a reduction of energy expenditure. These responses both resist further weight loss and favor recovery of lost weight, and they can persist for years, provided that body-fat stores have not returned to baseline (8). These adaptive responses to weight loss are reported in both individuals who are obese and lean individuals (9), therefore suggesting that obesity pathogenesis involves the physiological defense of a higher level of body fat. This perspective offers a plausible explanation for the very frequent regain of lost weight that confounds most forms of obesity treatment (10, 11).

    Conversely, normal-weight subjects respond to experimental weight gain (induced by “forced overfeeding”) by increasing energy expenditure and reduced hunger. Once forced overfeeding is discontinued, a combination of decreased drive to eat and increased energy expenditure tends to restore body weight to normal (9). Indeed, such overfeeding studies show that it is surprisingly difficult for normal-weight individuals to achieve and sustain experimentally induced weight gain (12). Individuals who are obese also resist excess weight gain induced by forced overfeeding (13). Therefore, their elevated levels of body-fat mass appear to be similarly subject to biological defense. Stated differently, individuals who are obese and individuals who are not obese appear to use the same homeostatic mechanisms to defend different levels of body-fat mass. This observation suggests that dysfunction of the energy homeostasis system is both necessary and sufficient for the biological defense of elevated body weight in individuals who are obese (14). What remains unclear is how this dysfunction is linked to factors that enable excess weight gain, such that excess body-fat mass comes to be biologically defended. This issue is central to obesity pathogenesis and therefore a central focus of this scientific statement.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5546881/


  • #117   24. jun 2020 Vi har i lang tid været vant til at anskue kroppen meget opdelt og gør det til dels stadig, bare se hvordan det psykiske og fysiske er meget opdelt. Kroppen hænger sammen og det ene har indvirkning på det andet.. smiley

    Jeg kan virkelig anbefale at høre "detox din hjerne" der bliver virkelig snakket om en masse af disse spændende emner og så er jeg vild med deres ide om at man skal stoppe med at indele mad i sundt og usundt.. ??


  • #118   24. jun 2020 Jeg kan som Michelle også anbefale podcasten "detox din hjerne," og også "Slut med forbudt"
    Eller bare at tjekke Morten Elsøe ud på fb eller instagram smiley


  • #119   24. jun 2020 "Som Isabelle siger, så er tykke mennesker rigtig gode til at gøre sig til ofre, og nægter at tage ansvar for deres egen sundhed - ligesom rygerne nogen gange gør."
    - det var ikke det Isabelle sagde så vidt jeg kan se. Hun sagde sagde at overvægtig har overtaget rygernes plads, i at blive jagtet.


  • #121   24. jun 2020 Det er spændende det her. Det spiller uden tvivl ind

    https://www.instagram.com/p/B02v86wFods/?igshid=ec5w0pmj425n


  • #122   24. jun 2020 og sociale regler

    https://www.instagram.com/p/BzaHRRTlC05/?igshid=942tc9l249x0

    tak for tippet. Han er vild god smiley

    De sociale regler møder jeg jo og det krævede meget at lære at spise for min skyld og ikke andres. men det er vigtigt for mig


  • #123   24. jun 2020 Hippie - selvudnævnte ofre? Wow.. Bare wow.
    Muligt du er overvægtig men hold op du har en utiltalende attitude overfor overvægtige.


  • #124   24. jun 2020 Er man i tvivl om kost og motion, så se her:

    https://youtu.be/3EujdQ7rQeU

    Ja, indrømmet, jeg støttede med lidt penge i dag.

    Det er for sødt!

    Plus, en lille pige laver et trick på sin træner (albue i hovedet fra oven), som er forbudt selv i UFC.

    Altså det er nok den kampsport som er mest begrænset i UFC, da den er helt vildt gak gak. smiley

    PS: Det er et reklame indslag jeg laver. smiley


  • #125   24. jun 2020 Martin - hvem er i tvivl om kost og motion? Langt de fleste ved da at kost er 80-90% af et vægttab/livsstilsændring.

    Men psyken skal være okay og klar til det også.


  • #126   24. jun 2020 @Anya
    Ingen burde være det. smiley

    De findes dog også i denne debat!


  • #127   24. jun 2020 Du har tydeligvis ikke fanget så meget i denne tråd, Martin....


  • #128   24. jun 2020 @CH
    Sjovt nok tror jeg på, at det tror du på!

    Kan du sove godt! smiley


  • #131   25. jun 2020 CH ved du hvad man gør for de mennesker hvor fedme er genetisk?

    Er de tvunget til at leve med det eller kan man hjælpe?

    ved fx nogle misbrug som et genetisk betinget ved man jo i dag at folk kan ændre det. ikke helbredes men leve uden misbruget. fx alkoholisme og Minnesota modellen.

    er der et lignende tilbud til de genetisk overvægtige?


  • #132   25. jun 2020 Jeg hører detox din hjerne nu smiley det er skisme en god podcast. Tak for den!

  • #134   25. jun 2020 Hvis ikke man ville sige til en heroinmisbruger, at det er nemt at stoppe, for man “skal bare lade være at købe det”, så kan man da heller ikke sige sådan til en sodavandsmisbruger. En afhængighed er en afhængighed, uanset om det er af kokain, chokolade, cigaretter eller sex.

    Spiseforstyrrelser er jo også andet end anoreksi, og på samme måde som man ikke kan bede dem om, “bare at spise”, kan man da heller ikke bede folk med andre spiseforstyrrelser om “bare at spise mindre”. Jeg forstår slet ikke den tankegang.


  • #135   25. jun 2020 Jeg tror også at der er andet der spiller ind ved overvægt, end kalorieindtag og kalorieforbrænding, men jeg tror ikke nødvendigvis på at det er sådan i alle tilfælde.
    Hvis man er tyk fordi man spiser for meget/usundt og ikke bevæger sig, så kan en livsstilsændring sagtens få en til at smide kiloene.
    Men hvis overvægten skyldes spiseforstyrrelser/afhængighed, så er man jo nødt til at arbejde med det først.
    Stammer overvægten derimod fra hormoner/kemi, medicin/sygdom, så er det jo fløjtende ligegyldigt hvor meget man løber rundt med en grøn smoothie i hånden, årsagen til overvægten er jo ikke forsvundet.
    Deciderede slankekure tror jeg ikke helt på, fint man taber sig, men så går man tilbage til sit overforbrug og dovne livsstil igen, og så vender vægten tilbage - derfor jeg siger livsstilsændring og ikke kortvarig kur.

    Til det oprindelige spørgsmål - nej det er ikke OK. Folk der er overvægtige ved det godt, og det hjælper ikke at dunke dem oven i hovedet. Istedet må man finde ind til årsagen til problemet, og så arbejde på det, istedet for symptomerne/følgevirkerne af dette problem (overvægt). Men jeg synes at folk selv skal bede om hjælpen, og ellers skulle den evt.
    komme fra lægen/lignende ved tilfælde hvor det er en farlig overvægt.
    Måske man kunne lave hjælpepakker hvor man tilbyder personlig træner/kostvejleder/psykologhjælp/medicinsk udredning/whatever vedkommende måtte have behov for, istedet for bare at sige “du er tyk, find selv en løsning på det”. Men det kræver penge, og det kræver at folk selv søger den hjælp.


  • #136   25. jun 2020 Selvom overvægt og vægttab skåret helt ind til benet handler om energiinput og energioutput så er det da vigtigt at vide at, der er en masse ting der spiller ind på, hvor let/svært det vil være for det enkelte individ. Bla hormoner, gener og psyke. Hos nogen mennesker virker kroppens forsvarsmekanismer mod sult, ikke særlig godt; de vil have let ved at tabe sig. Hos andre skal man ikke sætte energiindtaget ret langt ned før kroppens advarselslamper skiger SULTKATASTROFE og kroppen går i overlevelsesmode og ALT energi, der ikke lige går til livsnødvendig 'drift' af kroppen bliver aflejret som fedt. For dem vil en almindelig slankekur, hvor strategien udelukkende er at sætte kalorieindtaget ned og/eller kalorieforbruget op ofte ikke have nogen særlig stor effekt. De vil let komme til at opleve slankekuren som en fiasko, hvilket ikke er særligt befordrende for et varigt vægttab.
    Hos mennesker virker præcis de samme fysiologiske mekanismer som hos dyr; i husdyravl kan man flyttet helt enormt meget med avl - og dermed genetik. Man kan fx skabe en kylling, der bogstavelig talt æder til den segner, en ko, der sætter fedt af ganske bestemte steder, en gris der ikke oplagre overskudsenergien som fedt, man kan flyttet på hvor meget fedt og/eller protein, der kommer i komælk osv osv. Altsammen genetik, hvor man går ind og piller ved helt basale stofskifteparametrer. Bare tænk på vores hunderacer; der er meget meget langt mellem de labradors, der ikke er helt vildt madglade. Men man ikke skal lede særlig længe for at finde en collie eller en lille selskabshund, der egentlig ikke synes at godbidder er specielt interessante.
    Det er sg* da naivt at tro at genetik ikke også spiller en rolle i mennesker. Og ja, det spiller en rolle for hvor let/svært det er at tabe sig. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre at tabe sig selvom man fx er en af dem der er så uheldige at have den genmutation der gør at hjernen ikke opdager at maven er fyldt eller den mutation, der gør at man oplagrer enhver ekstra lille joule man får ind som fedt. For nogen mennesker skal der lidt mere til end blot 'du skal tabe dig'. Fx skal der være en villighed til det og et ønske om det. Og så er der hele debatten om hvad et sundt menneske eller sundhed egentlig er ? Den er iøjeblikket enormt firkantet og fokuseret på at hvis man ikke følger nogle ganske bestemte retningslinier så er man helt galt afmarcheret.


  • #137   25. jun 2020 HL - man gør jo netop ingenting. Man (sundhedsstyrelsen) anerkender to former for overvægt. Den, hvor man æder for meget og den, hvor man æder for meget på grund af spiseforstyrrelse...
    Men endnu ikke de massive fysiologiske faktorer, der spiller ind. Og det er jo netop humlen ved hele diskussionen mellem sundhedsstyrelsen, DSAM og nu også politikerne.

    Det gode er, at tiden arbejder med videnskaben, men hold nu op, hvor er det træls at det har taget så lang tid og at det stadig trækker tænder ud selvom der nu ligger et alternativ til vanetænkningen, som bestemt IKKE har løst nogen problemer med overvægtigtes sundhed.

    Fede mennesker får tilbudt rådgivning om kost og måske en psykolog, hvis de har råd. Det er virkelig ringe hjælp. Og så er der en gruppe, der får kirurgisk behandling.
    Der er brug for, at man får hjælp til at blive glad for sig selv, at leve sundt og aktivt trods overvægten. Og så at slippe skylden og skammen over igen og igen at have spillet fallit overfor kroppen med alt hvad der dertil hører af stigmata udefra.


  • #138   25. jun 2020 Isabelle, jeg høre den via appen pocket casts. ??

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #141   25. jun 2020 Der med ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre at tabe sig. Præcis. Selvfølgelig kan man det.

    Der er blevet påstået man ligeså godt kan glemme alt om at tabe sig. Man tager det på igen. En fejlfortolkning. Og det er netop hvad man advare imod.

    Kosten og motion er i nu vigtigere hvis man har problemer i den retning.


  • #142   25. jun 2020 Selvfølgelig kan man tabe sig der er ikke en overvægtig, der ikke har prøvet det.
    Efter et utal af gentagelser burde det ikke være nødvendigt med en mere.

    Kroppen er indstillet til at passe på fedtet og gøre hvad den kan for at holde på det.
    Dette betyder at gentagne vægttab ender ud i vægtforøgelse. Mette beskriver det godt og mit uddrag fra PubMed ligeså.

    Derfor skal fokus væk fra vægten og hen på det, vægten eventuelt kan skade sundhedsmæssigt.
    Den skal erstattes af fokus sundhed fordi gentagende vægttab giver det modsatte.
    Kost, motion, gode relationer, godt arbejdsliv og et aktivt fritidsliv. Når fokus er væk fra kilo, frigives en bunke ressourcer, som kan bruges langt mere hensigtsmæssigt.

    For dem, der ikke er tykke på grund af genetisk prædisposition, vil det betyde vægttab, som kan holde.
    For dem, der er (med energi-homeostase), vil det betyde en sundere krop, der er overvægtig uanset.

    Det er skadeligt på en masse måder at forvekske vægt og sundhed, det er IKKE det samme..




  • #144   25. jun 2020 Jeg hører Detox din hjerne og Slut med forbudt på spotify smiley

  • #145   25. jun 2020 Der er vel ikke blevet påstået at man godt kan glemme alt om at tabe sig fordi man bare tager det hele og mere til på igen??? Det handler om hvad det er der skal til for at man kan tabe sig og holde vægten. Og jo, helt basalt set handler det om at få mindre energi ind end man forbruge. Men at komme dertil er ikke specielt nemt for en ret stor del af befolkningen. Eller det kan det ikke være når der er så mange overvægtige som der er. Først og fremmest så er man jo nødt til at finde ud af hvad der virker for det enkelte individ og ikke bare udstikke den samme vejledning til alle. Der mangler noget anerkendelse af hvad der virker for en virker ikke nødvendigvis for en anden og vice versa. Jeg tabte mig ikke på en kost primært bestående af store mængder grøntsager og magert kød; det er jo ellers standardsvaret og har været det i mange mange år. Jeg var kronisk sulten og det kan man ganske enkelt ikke leve med i længden. Dvs. kuren kan man ikke holde og man kan heller ikke holde vægttabet. Spiser jeg til gengæld en kost primært med kornprodukter og kød og noget fedt så er det fint. Så spiser jeg mindre mængder og jeg er ikke konstant sulten så jeg får ikke spist alle mulige 'snacks' og 'mellemmåltider'. Jeg spiste en skålfuld sødmælksyougurt med müsli i morges kl 5:45 nu er kl. 11:41 og jeg er ikke sulten endnu. Det har krævet lidt en omlægning af min måde at tænke på omkring vægttab - og det er faktisk noget jeg har fået lidt hjælp til. Det var lidt en overvindelse at sige jeg vil tabe mig og så ikke gå ned af det velkendte spor med 'forsagelse af sødt og fedt' og føle at jeg gjorde noget forkert når jeg spiste et stykke chocolade. Jeg måtte tænke alternativt og lave nogen ting om i mit liv om i små step ad gangen, så man lige kunne vende sig til den ene ændring og lade den blive hverdag før man lavede den næste ændring. Men den slags tvivler jeg på at det etablerede behandlersystem er gearet til. Mht motion så har det altid været en del af min hverdag. MEN jeg tænker mere over at få alt det motion jeg kan ud af de forskellige gøremål jeg har istedet for hvordan jeg kan gøre dem nemmest. Igen inden for rimelighedens grænser for det skal jo ikke være noget man kun gør i en kort 'kampagne'.

  • #146   25. jun 2020 Vægttab kan være et positivt afkast af en sund livsstil. (Hvad det så end er, det er mindst ligeså kontroversielt).

    KAN være... er det ikke nødvendigvis.

    Og det er vel ok?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #147   25. jun 2020 God kost og motion virker på sundhed men ikke overvægt.

    Vægttab kan være et positivt afkast af en sund livsstil.

    Først den ene vej. Så den anden.


  • #148   25. jun 2020 Tror du skal læse lidt grundigere, Max..


  • #149   25. jun 2020 detox din hjerne fortæller om overspisning og adfærd i det afsnit om det. her går de 6 adfærdsmønstre igennem.

    Den med stabilt blodsukker er også en aha oplevelse.

    Jeg hører det via Spotify.

    Jeg glæder mig til at høre mere. kæft de er gode!


Kommentér på:
heksejagt eller ok?

Annonce