543 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Må man faste en kat? Må man faste en kat?

Ja ved godt det ikke lige er et hundespørgsmål, men prøver alliveller...*s*

Min kat får mmm mener det er Hills c/d for at modvirke krystaller i urinen.. Det plejer han at trives på..

Men nu har han kastet gevaldigt op små 5 minutter efter at have spist (2 gange i dag, og har fundet noget de sidste par dage også).. Det er ikke bare de sædvanlige hårbolde, men alt hans foder..

Han er 11 år, kastreret og indekat.

Men må man faste en kat?

Og hvad ville være skånekost til en kat? hvor man ville give ris og fisk/kylling til hunde..

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskiftning af afløbsrør i køkkenvasken 1.000 kr.
  • Stoppet vandløb 800 kr.
  • Toiletmontering 1.790 kr.
  • Skift af kogeplade 1.300 kr.
  • Jeg skal have gravet et aflangt bed på ca 5x1 mtr. Jeg kan selv ligge ukrutsdug osv, det er kun udgravningen jeg ikke kan. Der er lidt rødder fra hækken. Jorden er en blanding af jord og sand, mest sand. Der skal ikke graves ret dybt. Jeg har en spade og en skovl, men andet har jeg ikke. Det er ikke så stort et stykke der skal graves, så jeg tror ikke det tager ret lang tid. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må man faste en kat?
  • #1   16. aug 2007 Jeg har fastet min kat engang hun havde fået killinger..

Hun blev ved med at producere mælk og fik ondt i patterne, så jeg fastede hende 3 dage på dyrlægens anvisning og hun trak mælken tilbage =)

• #2   16. aug 2007 Jeg syntes du skal snakke med dyrlægen om det.. Personligt ville jeg ikke faste en kat, men ville så helelr aldrig fate en hund *g*

• #3   16. aug 2007 Umiddelbart tror jeg ikke det gør noget et par timer...
    Jeg blev anbefalet at give min kat a38 med torskerogn da hun kastede op...men hun var så desværre uhelbredelig syg viste det sig...

• #4   16. aug 2007 evt. giv din kat kattegræs, der virker som når hunde spiser græs, så kaster de op, og får det som regl bedere

• #5   16. aug 2007 jeg ringer til dyrlægen i morgen.. Skal alligevel afsted og have vejet Luna...

Han var syg for nogle måneder siden, men da var det i den anden ende.. Der fik han Royal Canin's foder mod urinkrystaller og de var for stærke for hans mavse..

Nej har ikke prøvet A38, er selvfølgelig løbet tør efter at Luna har været syg i et par dage..

• #6   16. aug 2007 Ratster: oliver spiser ikke kattegræs.. han slikker det bare fladt..

Men det ser ud som om han selv fravælger maden lige nu..

• #7   16. aug 2007 Hvorfor skulle man ikke kunne faste en kat? Tror da næppe vildkatte er lige heldige med fast mad hver dag.

Skriver du "kat faste" i google kommer der i toppen noget frem med dyrlægen siger god for faste i 1-3 dage, men jeg kan skisme ikke finde det inde i selv linket.

• #8   16. aug 2007 Jeanette *Køge * - hehe okay smiley

janie F - De fleste vildkatte jeg har set, der ikke bliver fodret har været tynde og skelet agtige :S

• #9   16. aug 2007 Ratster.........ja men nok ikke efter en enkel fastning ;o)

• #10   16. aug 2007 Janie: nej det er jo nemlig det.. VIldkattene faster jo ufrivilligt..

Men synes bare jeg har hørt at katte ikke må sulte.. at det skulle skade deres lever og nyrer.. Men det virker bare ikke særlig logisk, når man så tænker vildkatte...

Og med hensyn til at tabe sig.. det ville han ikke tage skade af *s*

Men altså, jeg hader når mine små pus er syge:-(

Nu er Luna lige blevet rask og så er det Oliver igen:-(

Stakkels gamle dreng:-(

Lyder meget væmmeligt når han kaster op.. ikke som med hårbolde, som ellers kan lyde slemt nok:-(

Tak for svar:-)

Kigger lige på dit link Camilla M

• #11   16. aug 2007 Janie: nej næppe efter et enkel døgns fastning.. og da slet ikke Oliver *s*

Camilla: tak, det lyder godt:-)

Så må jeg lige se, hvad skånekost til katte er.. Kan købe noget i tørfoder form hos dyrlægen.. det fik han dengang han var syg sidst..

Håber pokkerme ikke det er det her foder, for så er vi ved at være ret lost.:-(

• #12   16. aug 2007 God bedring med den gammel mis c",)

• #13   16. aug 2007 Selvfølgelig kan en kat faste.
    Faste= ingen mad, kun kogt afsvalet vand.
    Hvis han kaster op og har diarre, skal du faste ham i et døgn, derefter starter du op med at give ham udkogt ris, blandet med f.eks. udkogt kylling. Det får maven til at falde til ro, hvis det er den det er galt med?

• #14   16. aug 2007 Pøj pøj Jeanette og god bedring med ham.

• #15   16. aug 2007 Tak skal I have.. Ja han er ved at være en gammel dreng:-(

Camilla: Han er indekat.. har aldrig været ude..

Inge-Merete: okay så katte får samme skånekost som hunde?

Så må jeg lige igang med at koge ris igen i morgen *s* og så tror jeg han får fisk, ligesom Luna.. det har jeg masser af i fryseren..

Men faste og kun kogt vand i et døgn....

Han drikker kun af hundens vandskål.. har ingen selv, for han drikker ikke af den..

• #16   16. aug 2007 janie F - nej men når det kommer til vildkatte er det netop ikke en enkelt fastning, så syntes ikke man kan sammenligne vildkatte og tamkatte i den her sammenhæng.. Ikke med mindre man vil have ens kat skal ligne et skillet :s

• #17   16. aug 2007 kan ikke se hvad der er galt ved at faste en hund eller kat....
    Fra naturens side står der jo heller ikke en skål med mus fremme 3 gange dagligt smiley

• #18   16. aug 2007 Luna har skam også været fastet mange gange i hendes levetid.-)

Men det var bare fordi jeg havde fået noget andet at vide om katte..

Men pt har han ikke noget mad..

Åh en sjov nat vi får.. Han snakker meget i forvejen.. bare vent til han bliver sulten...

• #19   16. aug 2007 Jeanette - Jeg har haft katte i 6-7 år nu og når de har været bræksyge eller lignende har de ikke fået noget i et døgnstid.. Men de lever da stadig smiley

• #20   16. aug 2007 Stine: jeps, det lød heller ikke så logisk *s*

• #21   16. aug 2007 Jeanette: Netop, lige som hunde. Det med kogt fisk er også godt at blande med ris. Noget af vandet man har kogt fisken i, kan så bruges når du blander maden.
    Han skal altså have KOGT afkølet vand.
    Jeg har haft katte i over 40 år, så jeg har været møllen igennem mange gange.

• #22   16. aug 2007 Jep kogt afkølet vand.. Så får hunden også "bare" det.. For som sagt så drikker de af samme skål.

• #23   16. aug 2007 Jeanette: Og hunden tager jo ikke skade af noget "steriliseret" vand.:o) Må ikke stå ret længe, så er "virkningen" væk.
    Sidst vi måtte tage fasten i brug var faktisk med min søns udenkat. Hun havde en tarminfektion. DET tog tid. Hun fik skånekost i over 14 dage. Men skal love for det hjalp. (selvfølgelig var hun ved dyrlæge)

• #24   16. aug 2007 I kortere perioder kan det godt lade sig gøre at faste en kat, men katte har et andet mave/tarm system end hunden, så hvis de ikke spiser i ængere tid, så vil deres lever tage skade af det. De vil få det der hedder fedtlever - altså leveren vil danne større fedtmængder end kattens krop kan klare.

Hvis du vil give din kat skånekost, kan du give den kogt ris, som er kogt ekstremt længe... (det er omkring en time) sammen med kogt fisk.

Du kan evt. prøve at give din kat zoolac, til at stabilisere maven. A38 er også godt i mindre mængder.

Jeg vil dog prøve dr. dyr, når din kat kaster maden op som den gør, for den optager ikke den mængde mad den har behov for, hvilket kan give den indre skader. smiley

• #25   16. aug 2007 Glemte lige..

Når katten danner de store mængder fedt, så udskiller den en større mængde affaldsstoffer i kroppen, som den ikke kan nedbryde - derfor kan den tage skade på lever og nyre. smiley

Den må max faste i 1½ døgn - ikke længere.
    Vildkattene fanger også føde om vinteren, og de faster ikke i flere dage smiley

• #26   17. aug 2007 Inge-Merete: Næh det tager hun ikke skade af:-) Åyha det var lang tid, hva?

Annette O: jeg skal til dyrlæge og have vejet hunden i dag alligevel, så tager lige en snak med dem..

• #27   17. aug 2007 Da jeg først fik min kat, kastede han op af stortset alt untagen tørfoder, så måske din kat er blevet allergisk overfor det foder du bruger..

• #28   17. aug 2007 Det håber jeg dæleme ikke, for så er vi for alvor i problemer.

Som sagt lider han af krystaller i urinen og skal have specielt foder.

Royal canin's Urinary blev han syg af (det kan være ret hårdt for maven) og nu får han så Hills c/d..

Aner ikke, hvad jeg skal give ham, hvis han ikke kan tåle det:-(

• #29   17. aug 2007 Det kan være han vil barfes smiley

• #30   17. aug 2007 jeanette- min brors gamle kat på 17 år blev pluselig syg og kastede op i lang tid.. det viste sig den havde lungebetændelse...

• #31   17. aug 2007 Ratster: nej det vil han ikke.. Er forsøgt *g* Dengang jeg begyndte at barfe Luna.. Men næh det passede ikke herren..

Mette: Åh da:-(

Han har ikke kastet op siden i går da jeg skrev denne tråd.. Så håber det bare var lidt irritation. Kunne ikke fange dyrlægen i dag, men har en tid på tirsdag til Luna...

• #32   17. aug 2007 hehe okay smiley

• #33   17. aug 2007 Janie havde endda været så sød at hakke en masse kyllingevinger for mig, men det ville han ikke have.. fik prøvet en masse forskelligt, men næh tak..

Ved heller ikke om jeg helt tør med sårn en gammel dreng med urinvejsproblemer..

• #34   17. aug 2007 Tusind tak Camilla:-) Nej han virker også mere frisk i dag.. Man bliver sgi bare så nervøs for sådan en gammel dreng..

• #35   17. aug 2007 aj for søren sikke en forskrækkelse... pyha godt han bare sov..

• #36   17. aug 2007 Lyder dejligt at han har det bedre i dag.
    11 år er jo ingen alder på en kat :o)
    Måtte aflive min 18 år gamle kastrerede hankat for ½ år siden. Tog ham med hjem, da han sad ved dyrlægen og skulle aflives, da var han 9 uger!
    Han var i sin velmagtsdage en stor grå 11 kg kat. Ikke tyk, men bygget harmonisk, sagde dyrlægen.
    I løbet af 3 uger, blev han skin og ben og jeg måtte tage beslutningen om at nu var det nok.
    Dyrlægen mente at han enten var dødsyg af kræft, eller nyresvigt.
    Jeg holdt ham i mine arme (i min sofa), da han fik sprøjten, og sad så i næsten 2 timer, kælede for ham, vrælede og fortalte hvor meget jeg havde elsket ham.
    Altid forfærdeligt at skulle tage den beslutning, men det var det bedste for Speedy Gonzales aka Baby!

• #37   17. aug 2007 Nej 11 år er ingen alder, det ved jeg godt.

Men han har næsten altid været overvægtig.. Vejer ca 6-6.5 kg og burde veje ca 4.5 kg.. Men kan ikke rigtig slanke ham på det der foder.. han får allerede noget mindre end han skulle have iflg posen.

Han lider som sagt af krystaller i urinen og har næsten lige haft blærebetændelse..

Ja, det er ekstremt hårdt.. Har måtte aflive 3 katte i alt.. og føj det er hårdt.. Ingen af dem var dog samme alder som min Oliver...

Han har jo været her..... altid..

• #38   17. aug 2007 Jeanette: Med min 11 kg Baby, skal jeg vist ikke kommentere nogen overvægt :o)
    Men jeg tror han var en enten Russian Blue eller British Blue, stor var han ihertfald.
    Har du snakket med dyrlægen om andet foder, selv om han er kræsen?
    Har selv måtte aflive min del af katte, har jo haft katte i snart 40 år (fra barn af, behøver jo ikke at gøre mig ældre end jeg er:o)) Ubehageligt og sørgeligt hver gang. Har også haft en Oliver. Han var sort og hvid. Noget så dejlig.

• #39   17. aug 2007 Vi har næsten lige skiftet.. Han fik Royal Canin Urinary før, men det blev han syg af.. Så nu får han Hills c/d.. Pga de der krystaller.. det skulle forebygge..

Han var på noget senior light førhen, men det var der, jeg opdagede det med krystallerne..

Ja det er sgi hårdt:-(

Min Oliver er rød og lidt hvid:-)

Kommentér på:
Må man faste en kat?

Annonce