{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
438 visninger | Oprettet:

Hjælp til strikkeopskrift {{forumTopicSubject}}

Jeg skal i gang med en sweater til min bror. Opskriften er med høj hals, det kan han ikke lude, så den skal ændres til rund hals i stedet. Den strikkes top down og med raglanærmer, så det burde jo være en smal sag, der skal bare lidt flere masker til i starten, men min hjerne kan altså ikke helt gennemskue, hvor de masker skal lægges til (OBS. Den har formet halsåbning, se billeder, og mønsteret løber over 4 masker).
Skal jeg have dem lagt til fra start, eller skal der bare strikkes frem og tilbage over flere pinde, før jeg samler halsen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til strikkeopskrift
  • #1   20. okt 2022

    profilbillede
  • #2   20. okt 2022 Kan du ikke ligge linket på billedet ind? smiley

  • #3   20. okt 2022 https://chezlizzie.blogspot.com/2014/07/the-cable-cast-on-with-wrinkle.html?m=1

    Men det er jo bare en vejledning til en teknik til at slå de 16 masker op, når halsen samles og har ikke som sådan noget med opskriften at gøre.

    Jeg strikker str L/den der starter med at slå 42 masker op.


  • #4   20. okt 2022 Jeg plejer bare at finde en opskrift med den ønskede halskant i samme strikkefasthed, hvis jeg ikke lige kan regne mig frem til hvor mange masker jeg skal starte op med smiley

  • #5   20. okt 2022 Joo, men nu er det ikke så meget antal masker jeg er i tvivl om, men hvordan hvordan de skal fordeles og hvornår - altså hvordan jeg lige får halshullet større, men passer de ekstra masker ind i raglan og halsformen - trøjen strikkes oppefra og ned, men starter med at forme halsudskæringen ved at strikke frem og tilbage mens der tages ud til raglan + yderst i hver ende, senere samles de to ender så og resten strikkes på rundpind - halsribben strikkes op til sidst.
    Men kan ikke helt greje, hvordan jeg lige får placeret ekstra masker og bibeholder "måleforholdet" til hhv for/bag og ærmer samt formen på halsen, hvis det giver mening.

    Nå, men jeg tror jeg måske er nået frem til noget.

    Opskriften lyder på at slå 42 masker op og så på 2. pind tages 8 masker ud, herefter i alt 10 masker på hver 2. pind.

    Tænker jeg starter med at lægge de første 8 masker til når jeg slår op og så starter på opskriftens 3. pind. Derudover strikker lidt længere frem og tilbage, før jeg samler halsen og strikker videre på rundpind.
    - håber det giver mig et større hul, men uden at fucke med den øvrige pasform... måske... jeg kan ikke regne, om så det galt mit liv, så plejer troligt at følge en opskrift uden de store ændringer.


  • #6   20. okt 2022 Altså når jeg har skiftet hals på trøjer, så har jeg bare strikket halsen efter en opskrift hvor jeg kan lide halsen, og når halsen så er færdig, så har jeg sprunget lidt længere ned i trøje opskriften, så det ca svarede til maskeantal I opskriften hvor jeg har strikket hals fra.
    Det har virket fint smiley

    Jeg håber din løsning virker for dig.



Kommentér på:
Hjælp til strikkeopskrift

Annonce