{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Høns, mærkning {{forumTopicSubject}}

Ja virkelig ot smiley og i hg’ere ved jo mange ting. Vi vil gerne have et par høns i haven. Nu har man jo chip/halsbånd osv. ved en hund og kat men kan man ringmærke høns med tlf? Det bliver vores kæledyr og ville gerne kontaktes hvis de stikker af (vi hegner haven ind og det men det kan ske). Jeg googler uden held.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Høns, mærkning
  • #2   9. maj 2023 Og med et par mener jeg 4 smiley

  • #3   9. maj 2023 Altså man kan bruge hønseringe i forskellig farve til at markere at 'grøn er dem fra i år', 'gul er dem der skal slagtes' osv osv. Men decideret ringmærkning med navn og nummer har jeg aldrig hørt om. Høns plejer så ikke ligefrem at løbe væk (ikke særlig langt ihvertfald smiley ) så hvis naboerne ved hvor de hører til så plejer det ikke at være noget issue smiley

  • #4   9. maj 2023 Man ringmærker også høns, på samme måde som fugle, men det er vist kun racehøns.


    https://racefjerkrae.dk/dffr/

    Klik på !salg fra kontoret, der kan du se salg af ringe.


  • #5   9. maj 2023 Jeg tænker, at chancen for at naboen/naboerne indfanger en strejfende høne for at aflæse evt. telefonnr. på ringen er ret lille. Og det er så heller ikke mit indtryk, at de strejfer særlig langt omkring.

    Nu ved jeg ikke, hvad det er for en type nabolag, I skal bo i, men umiddelbart vil det give mere mening for mig at kontakte naboerne - altid rart at have et godt forhold til naboerne - og fortælle om jeres høns og at I naturligvis hegner for dem, men skulle de slippe ud, så vil I være glad for at få det at vide.


  • #6   9. maj 2023 Ved godt, at det ikke var det du spurgte om, men sørg for at vælge nogle "tunge" høns, så bliver de nok i haven.

    Nogle høns, som fx mine Antwerpener skæghøns, vil meget gerne flyve. De kan godt finde på at fjerne sig fra haven, men de går ikke så langt, og de kan sagtens finde hjem igen smiley


  • #7   9. maj 2023 Men på ringene fra dffr står der ikke telefonnummer osv; der står et avlernummer. Det hjælper næppe naboerne ret meget smiley Jeg har selv haft racefjerkræ; Dværgwyandot, Wyandot og Orpington smiley
    Som Liselotte siger vælg en race der er lidt tung i rumpetten så flyver de kun ganske lidt og kommer kun yderst sjældent over et almindeligt havehegn. Ingen af de racer jeg har haft var særlig gode flyvere og var meget nemme at holde inde. Og så snak med dine naboer om at i får høns og at i meget gerne vil have dem hjem igen hvis de skulle rende ud.
    Sørg for at have er hegnet ind så hønsene ikke bare kan vade ud; de kan hurtigt blive upopulære hos naboerne hvis de tager støvbad i deres nysåede blomster eller klatter på deres terasse smiley Derudover så skal du sørge for at have en hønsegård med netoverdækning klar til de perioder, hvor der bliver dømt indespæring af alt fjerkræ pga fugleinfluenza. Det er efterhånden hele vinteren og langt ind i foråret nu smiley


  • #8   9. maj 2023 #7
    Fugleinfluenza er ikke et problem, når det drejer sig om et par enkelte hobbyhøns.

    Her i den seneste sæson, fandt man i Danmark ud af, at overdækning ikke gælder for hobbyfjerkræ.
    Sådan har det hele tiden været i de andre lande.

    Mine egne høns har slet ikke været spærret inde denne vinter smiley


  • #9   9. maj 2023 @7: OK - det var en ændring jeg ikke havde opfattet. Dejligt at de har nået den konklusion smiley Jeg vil sige det videre til min svigermor, hvis stakkels høns har været spærret inde i deres hønsegård hele vinteren.

  • #10   9. maj 2023 Tak for svar smiley vi vil nemlig gerne have orpington, evt i dværg. Og så har jeg et soft spot for kochin og silkehøns da de er nemme at få tamme.
    Vi kommer til at bo i et villakvarter.
    Haven er i forvejen hegnet ind


  • #11   9. maj 2023 Orpington - også dværg - er en virkelig skøn race. Supernemme at gøre tamme og helt utrolig søde, tillidsfulde og hyggelige smiley Jeg holdt virkelig meget af mine orper smiley
    Jeg har samme indtryk af Kochin, men de kan være svære at få fat i. Silkehøns er vildt populære og kan fås allevegne og kvaliteten svinger noget.


  • #13   9. maj 2023 Uha da, da, det var svært at finde, men hermed link:

    https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Spoergsmaal-og-svar-om-fugleinfluenza.aspx


  • #14   9. maj 2023 Ikke et svar for det der bliver spurgt om.
    Men når hønsene går frit i haven, så går de også og klatter over det hele.
    Det er jo god gødning for ha ens planter, men hvad med barnet når det kravler/leger i haven?


  • #15   9. maj 2023 Vi har en avler af kochin i byen så det burde være til at få et par stykker der smiley

  • #16   9. maj 2023 Øj det var heldigt smiley Jeg ledte efter Kochin for ca 10 år siden, men det var komplet umuligt at opdrive nogen. Synes det er sådan nogle kønne høns smiley

  • #17   9. maj 2023 De er så nuttede smiley dog mindes jeg de kunne døje med utøj på benene men det må der være råd for

  • #18   10. maj 2023 Da jeg i sin tid havde fritgående høns i haven,lærte jeg dem indkald, en bestemt høj lyd,når der var mad ,det var meget effektivt..

  • #19   10. maj 2023 @17: De kan få nogle mider på benene. Det kan alle høns og det kaldes 'kalkben'. På høns med fjer på benene går der typisk bare lidt længere tid før man opdager at der er noget galt.
    Fnatmidler til mennesker virker på det.


  • #20   10. maj 2023 Ja jeg husker godt vores høns havde det. Og som du siger, så husker jeg egentlig kun at det var dem med fjer på fødderne der var ramt. De andre blev nok bare behandlet hurtigere

Kommentér på:
Høns, mærkning

Annonce