SSH eller SSA herinde? {{forumTopicSubject}}
Hejsa - findes der mon nogle SSH ere eller SSA ere herinde der har taget uddannelsen for nylig..
jeg sidder med min eksamensopgave og skal skrive begrundelsen for problemformuleringen..
jeg smider et udsnit her:
Den første problemstilling jeg møder hos min borger X, er hans kost og alkoholvaner i forhold til hans overvægt og diabetes.
Hvis X ikke laver om på sine kostvaner vil det med tiden få konsekvenser.
En diabetiker der ikke følger en diabetes diæt vil i første omgang få flere og tydeligere symptomer som fx, forhøjet tissetrang, træthed, kløe omkring kønsorganer og infektioner i hud og på slimhinder. Disse er dog kun de milde komplikationer hvis man negligerer sin diabetes. I Værste tilfælde kan en negligering af diabetes udløse det der kaldes de sendiabetiske komplikationer som er; diabetiske øjensygdomme som specifikt udløses af forhøjede blodsukkerværdier, herunder grå og grøn stær som kan føre til blindhed.
X har allerede fået amputeret højre ben grundet dårligt blodomløb og venstre ben er meget rødt og til tider hævet. Hvis X ikke gør noget ved sine kostvaner risikerer han også at miste venstre ben.
De andre senkomplikationer er; nervebetændelse, åreforsnævring og nyresygdomme. Sidstnævnte kan være direkte livstruende, da den i sidste ende kan kræve både dialyse og nyretransplantation.
Hvis min Borger X til gengæld gør noget aktivt ved sine kostvaner, så han spiser og drikker mere hensigtsmæssigt i forhold til sin diabetes vil fremtidsudsigterne være nogle helt andre.
Udover at X nedsætter sin risiko for komplikationer merkant vil han også opleve en forbedring i sin fysiske tilstand som den er nu.
Er det helt hen i hækken!?
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 234 Svar: 1.425
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
feb 2006
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
feb 2006
og det gode ved et PBL er jo at man ikke behøver at være realistisk - men at man bare skal skrive ALT hvad der vil være muligt at gøre.. :o)
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
feb 2006
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
feb 2006
SSH eller SSA herinde?