Certificeret psykiskservicehund Certificeret psykiskservicehund
Sidder og vender emnet om en servicehund, fordi jeg tænker det kunne være en god hjælp i hverdagen.
Men, er Trinitas det eneste sted herhjemme som tilbyder et træningsforløb, som giver den officielle certificering til at hunden må være mere med i det offentlige rum?
Jeg kan se de kun samarbejder med 28 kommuner (ud af 98), og man skal opretholde et medlemskab hos dem samt gen-certificering. Vil det sige at ens certificering kun er gyldigt, så længe man er medlem? Og hvor ofte skal man så have den certificering igen?
Jeg kunne forstå at man også kan opnå denne træning i udlandet, som Sverige, som følger nogle internationale standarder for det - betyder det at Trinitas ikke følger disse?
Virker måske også lidt overkill at tage fra Jylland og til Sverige for den træning, og jeg forstår som sådan godt at man skal sikre sig at hunden fortsat egner sig som servicehund, men det lyder potentielt som en høj udgift at opretholde certificeringen så?
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
Jeg ville prøve at spørge der. De virker enormt vidende
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.788
Trinitas tilbyder selvtræning med en instruktør på sidelinjen, for dem der har kompetencerne til den slags. Man skal være medlem og man skal forny hundens certificering jævnligt ja. Det er stadig væsentligt billigere end at købe sig til en færdig hund.
Kan du få bevilget en servicehund kommunalt, så vælger kommunen leverandør.
okt 2019
Følger: 149 Følgere: 193 Hunde: 5 Emner: 15 Svar: 306
Der er servicehundeforningen, servicehunde akademiet, team servicehunde dk, OSS(tror det kun er ejen træning), Holistisk hundetræning(kun ejen træning). Som jeg lige kan huske.
Kommunen må ikke sige at du skal have hund fra et sted af, du må selv vælge!
Nogle steder er ventelisten længere end andre.
Du er altid velkomme til at skrive til de forskellige og spørge dem. Både om de kan hjælpe dig med at træne hunden til det du vil have den til og vejledning. Og hvem der skal sidde med til møde til kommunen. Ofte er det Hanne (cheftræner) fra servicehunde foreningen. Men du må gerne sige at det skal være Tibbe (akademiet), Catja (team), Estel (holistisk) Trine (trinitas) eller hende fra oss. De endeste i dk der er medlem af ADI er sth, og de er kun til kørestolebruger. Ikke noget psykiske.
Hvis kommunen ikke mener at du er godkendt, alle andre behaldnings muligheder er udtøm, eller se bare er dumme, kan du anke, søge en fond eller vælge selv at betale.
Foreningen du vil træne hos kan også hjælpe med at finde den rette hvalp/hund, hvis du vil have det. Lige meget med race.
Hvis man påbegynder træning (med træner fra en af foreningerne) eller selv starter med at betale, i håb om at man hurtigere kan få hunden certificeret, vil kommunen ofte ikke dække det betalte eller hunden overhovedet.
Kan sige så meget at en servicehunde lov er på vej. En der er nemmer og forstå og stiller nogle krav til foreningerne og til hundene.
Den her prut skal være min, vi venter bare på kommunen og at jeg skal starte hos psyk igen igen og få en rigtig diagnose og rette medicin. Hun skal trænes til flere forskellige ting, bl.a.: migræne, angst, blodsukker, tankemylder, finde vej ud, huske på at jeg skal spise, drikke, på wc, at jeg skal slappe af, berolige mig, hente vand, medicin, og hvad jeg ellers har brug for. Hun kan det meste. Men vi er ikke som sådan tilknyttet nogle træner da jeg venter på svar fra kommunen.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 3 Svar: 931
Jeg vil nemlig gerne selv vælge hund/race, og så træne den - men der er lidt langt til Sverige
Trine M: Hvordan fungerer en hund der er trænet på migræne (og andet)? Kan den spotte anfald på vej eller?
Har selv kronisk migræne, angst og flere psykiske ting som gør at jeg pt. står og skal kigge mod førtidspension. Jeg vil have hund igen uanset hvad, men min tanke er at det kan give en fordel at få en hund der er certificeret og trænet, og som dermed kan give mig lidt mere frihed og den reelt kan være med mig mere.
Men blev lige nysgerrig på hvad den kan gøre, ift migrænen
okt 2019
Når der er et år for du skal have hund, kan du godt begynde at søge nu (hvis du ikke allerede har) nogle kommuner trækker de det ud i flere år, andre et halv og så er der vente tiden fra foreningen oven i.
Du kan sige at du gerne vil have en *race* til foringen, så vel de påbegynde træningen af en hund de mener kan klare opgaven og så kan de træner videre med dig. Jeg har haft en shih tzu i træning, han var rigtigt god til migræne og sådanne ting han skulle mærke for det skete. Dog gøet han en del (og var meget race typisk) så han gik ikke igennem. Men så fandt de en på 2 år, og hun kan det hele og er nu ude hos sin bruger.
Jeg er hos servicehundeforningen, men vælg dem du føler dig tryg ved og alt det. Ved at akademiet er begyndt at lave flere medicinske, som blodsukker. De er ret nye, kun 1,5 år gammel. Og Tibbe startet ud hos servicehundeforningen, da hun stoppet der startet hun team servicehund med Catja.... Estel er kun hende. Hun er vist fra København.
Hanne startet ud hos førerhunde, men kunne mærke at der manglet nogle til fysiske og starte så servicehubdefonden op. Da der kom efterspørgsel på psykiske startet hun på dem. Nu laver de også føre hunde og kombi. (Fx føre og psykiske)
Personligt selv syndes jeg at trinitas veste ser lidt sjove ud og sidder vist ikke så godt. De andres veste er ret ens, altså hvordan de ser ud. Ikke i farve eller hvad der står eller hvad de er lavet af.
Der er en del krav for at blive medlem af ADI, men flere af dem vil gerne være med.
okt 2019
Certificeret psykiskservicehund