{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
548 visninger | Oprettet:

God gammelsdaws mad...... {{forumTopicSubject}}

Det er skisme hvad jeg kan lave nu.......

Min mor kom i aftes og gav mig en "ny" kogebog. Hun ved jo, jeg elsker selv at lave alt i et køkken så jeg får hvad hun falder over af spændende kogebøger.

Men den jeg fik i går er mere spændende end normalt.

Det er min tipoldemors egen hjemmeskrevet opskriftsbog. Sirligt skrevet med krøller og blæk. Side og og side ned. Den nærmest råber af kærlig til madlavning den bog.

Så tror I lige den står på RIGTIG gammeldaws klejner og hjemmelavet rødkål denne jul herhjemme?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God gammelsdaws mad......
  • #1   29. okt 2007 Aj Janie, hvor godt:-)

    Det er jo uerstatteligt:-)


  • #3   29. okt 2007 Arj, hvor er du heldig!!!

    Det værste ved de gamle bøger er, at målene de bruger er heeeeelt anderledes end dem vi bruger... Og mystiske ting, har de puttet maden, med mærkelige ukendte navne...

    Og så kommer skriften oveni....

    Men sjovt, det er det.. og så gad jeg godt at være en flue på væggen i dit velduftende køkken!!


  • #4   29. okt 2007 Den er bare pragtfuld den bog. Har siddet og blandret i den i timer og finder stadig nye herlige ting.

    F.eks har hun 5 vanilliekranse opskrifter. De tre er "almindelige", en er til finere gæster og en til hvis borgmesteren skulle dukke op.

    Den er meget fint delt op i forret, middag, dessert, supper, kage osv osv. igen delt af op til de forskellige samfundslag.

    Man får helt lyst til at slægtsforske :o))


  • #5   29. okt 2007 mums hvornår skal vi komme - det lyder rigtigt lækkert : )

  • #6   29. okt 2007 pas godt på den inden hunden ødelægger den - så gemt den godt af vejen efter brug også hvis du har småbørn i huset

  • #7   29. okt 2007 Mine gamle kogebøger er låst inde i et skab.........Jeg har en del efterhånden.

    Ved godt det lyder voldsomt,men jeg har helt tilbage fra 1885 og ikke om et barn eller dyr skal have fingerne i dem.

    Det er skatte for mig :o)


  • #8   29. okt 2007 Misundelse er en grim grim men, NARJ, hvor ville jeg gerne have det var mig, der ejede sådan nogle kogebøger!

    Det er jo historie - og den kan blive så virkelig, at man kan smage den.
    Mens man kokererer kan man stå og forestille sig de kvinder, der har læst de samme bogstaver før - udført de samme opgaver som bogen beskriver. Tænkt tanker, smagt og levet...

    Jamen det er jo fantastisk...


  • #9   29. okt 2007 Ihh sån en har jeg osse Janie, men ka dårligt tyde mig igennem....fuld af sovs...hæhæ...dog ikke fra 1885.
    Det var dog nogle underlige mål, de brugte dengang og morsomt, at alle navneord er med stort ;O)


  • #11   29. okt 2007 nej, hvor en dejlig og personlig gave - det skal der værnes om ;O) god fornøjelse

  • #12   29. okt 2007 Pernille........De har ikke navn som sådan.

    Det er gamle håndskrevne kogebøger jeg arver, skrevet af folk selv.

    Jeg er åbentbart den første, eller den der råber højst, i familien der kan gå i en helt anden verden når jeg står i et køkken. Så efterhånden som de ældre falder fra arver jeg kogebøger da de ved jeg virkelig værdsætter, bruger og vogter dem.

    Det er nok også det der gør dem mere værdifulde for mig. De er personlige og der findes kun det ene eksemplar. Fyldt med små firnulige notater der ikke kun er om kogekunsten, men også om borddækning, skikke, regler og de besøgende :o)

    Den ældst trykte, af hvad jeg lige nu kan komme i tanke om her og nu, jeg har er nok Madam Jensens Kogebog fra 1902 udgivet af P.Jensens Forlag :o))


Kommentér på:
God gammelsdaws mad......

Annonce