759 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
91 Svar
Rygning i lejelighed. Rygning i lejelighed.
Nu begynder folk sq at blive mærkelig mht. rygning.
En ting er at der rygeforbud, i offentlige bygninger, men nu begynder folk, at mærke røgen fra naboen i lejelighedsblokke..
Hvornår stopper det, den klappejagt på ryger,, vi skal da ikke til at ha svenske regler om rygeforbud i lejeboliger.. eller skal vi..???
Jeg synes at det er op til folk selv hvor og hvornår de tage sig en smøg, det skal man da ikke spørge naboen..
Hvad synes du om dette..???
(Hørt i radioen kl. 12,00)
0 synes godt om
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.260
Forleden blev jeg skældt harren fuld oppe i byen , fordi jeg røg udendørs , jo det kunne være dårligt eksembel for børn sagde manden , imens han godt vissen stod med en øl i hånden...
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 38
jeg syntes det er gået for vidt alt det her med rygning.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Lastbilchauferer må ikke ryge i deres lastbiler..
og nu begynder naboen at brokke sig over at man kan lugt røg inde hos dem..
Klap lige hesten og ta dig en smøg..
maj 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 97 Svar: 1.806
aug 2006
maj 2007
feb 2006
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 258 Svar: 11.265
Er selv ryger, men ryger uden for sommer og vinter.
jan 2006
sep 2005
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 466
;0)
maj 2007
aug 2006
Den slags kan der ikke sættes pris på..
Men måske skal man have set en man elsker dø af kvælning som følge af lungekræft før man helt forstår omfanget... Det er muligt...
jan 2006
Og så kan man ike engang komme ind af døren, da der stå folk i morgenkåber og med iltbomber lige uden for døren og pulser løs..
Det ser komisk ud.. men de syge er sq ligeglad hvor syge de end er, de skal bare ha den forbandet smøg.. koste hvad det vil.
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 74 Svar: 985
jeg synes det tager overhånd er selv ryger har ærligt røgfrit i mit hus pga min datter men om der er nogen der skulle bestemme hvor jeg skulle ryge dælme nej ikke i min egen om jeg bor til leje eller ej så betaler jeg ski husleje så må jeg da selv vælge...
aug 2006
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Så skal der også sættes ind overfor hundes gøen, børns råben, motorkøretøjers larm og os, landmændenes gyllesprædning, skraldemændenes forsinkelser osv osv osv osv
aug 2006
Hvis du havde set, hvor frygtelige lidelser de mennesker gennemgår ikke bare fysisk, men også mentalt fordi de endnu slet ikke er gamle nok til at dø, og har mere livsvilje i sig, så ville du ikke lave den prioritering. Det kan jeg garantere dig.
aug 2006
aug 2006
Og min ærlige mening er, at røg er noget djævlen har skabt og jeg synes det ville være dejligt for menneskeheden hvis den blev afskaffet.
Således gælder det for mange andre ting, men her i tråden er det jo røg, der diskuteres...
jan 2006
Jeg røg selv men stoppe, for 1 år siden, da jeg fik en blodprob i hjertte og måtte gennemgå en Bypass operation..
Men det genere ikke mig at folk ryger..
aug 2006
Og at du finder lykke i den tro ;o)
Hør nu her - jeg er ikke ude på at diktere nogen noget, og jeg er også tilhænger af menneskets frie valg..
Jeg taler helt for mig selv når jeg siger, at jeg er vild med, at jeg i et eller andet omfang nu kan leve et liv, hvor jeg ikke bliver påtvunget andre menneskers rygevaner.
Jeg hader røg helt ind i sjælen, det har taget mine kære, jeg har set dem lide, når de har ønsket at leve. Jeg har set dem fortryde, jeg har set dem græde over, at de ikke kan gøre deres beslutning om...
Jeg ville ønske røg ikke fandtes...
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 3.260
Vil du lukke fabrikkerne , standse alt kørsel med bil bus og tog ? Slu Brændeovnen og pejsen...
Så har du nemlig de ting der forurener mest... Nu har jeg været erhvervsschauffør og ved at bilernes forurening er lanht værre for lungekræft end cigaretrøg og sidste år kom det frem at pejse og brændeovne er meget store syndere på det område...
aug 2006
Men igen - når jeg skriver som jeg gør, så er det fordi jeg personligt er glad for endelig at kunne være lidt fri.... Det er skønt for mig....
jan 2006
Hvis de vil komme med et totalt forbud, skal benzin, diesel, sukker, fedt osv osv osv også afskaffes.
Ja.... lad os endelig komme tilbage til stenalderen hvor vi kan dø af udmattelse inden vi bliver 30, se DET var tider.
Hvad er der blevet af det frie valg, for ikke rygere såvel som rygere?
aug 2006
jan 2006
Aller har jo en mening og en holdning det det..
aug 2006
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 103 Svar: 716
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Det er lagt farligere at løbe en tur rundt om søerne i indre kbh end det er at ryge en smøg - det er der også folk der bliver alvorligt syge af, men hvem går op i at standse det?
aug 2007
maj 2007
vi som tænder en smøg er efter min mening bedre end dem som leger spøgelses belister på motorvejen... bare min mening.
jan 2006
Tråden hander om røg, og holdning til ryger mm.. ikke om hvordan vi forurener vore tilværelse med andre usunde ting.
Om manden vil drikkke en kasse øl om dagen, det er jo op til ham sev.
aug 2006
Det, der er så grumt ved det er, at det valg ikke bare har konsekvenser for en selv, men også for sine omgivelser. Både i forhold til de konkrete røggener, man uvægerligt vil give sine omgivelser, men også hvis det skulle gå så galt, at man bliver syg af sin vane.
Hvis det bare var sådan, så det kun var en selv, der fik konsekvenserne at mærke, så ville det være en let sag, synes jeg - men det er ikke virkeligheden.
I forhold til den konkrete sag mener jeg, at en ikke ryger har ligeså meget ret til at være fri for røg, som en ryger har ret til at ryge.
Kommer røgen ind i naboens lejlighed, synes jeg faktisk at ikke-rygeren bør være den, der tages mest hensyn til, i det det også for ham/hende er sundhedsskadeligt og
ikke et valg der er truffet frivilligt.
Og så bør den udlejer gøre noget ved sin bygning...
mar 2006
så er løsningen da at man påbyder ejerne at isolere de lejligheder ordenligt... hvad ligner det at der kan fise røg ind allevegne
aug 2006
aug 2007
aug 2006
Verden ER fuld af ting, vi kan dø af, men vi bliver nødt til at tage debatterne hver for sig, ellers bliver det en misk mask af den anden verden...
jan 2006
Skide være med alle de mennesker i kbh der bliver forgiftede hvis de vil lufte ud i ders lejlighed.
Skide være med at folk og fæ drikker sig ihjel, at familier bliver ødelagt på alkoholens bekostning, øl og sprut er jo vores nationaldrik, den kan vi ikke fjerne.
I stedet for at forbyde rygning, hvorfor ikke forbyde cigaretter osv.... det ville da have en effekt hvis det endelig skal være, men så må de sgu da tage spiritusen med i købet.
Og lav kørsels forbud i større byer mellem klokken 06 og 20.
Forbyd diesel og benzin køretøjer
Forbyd olie og lignende opvamning.
Forbyd plastik og alverdens andre svært nedbrydelige stoffer
Forbyd alt man ikke vil kunne æde råt, for det er farligt og vi dør alle sammen... lige om lidt... bare vent og se !
mar 2006
For mit vedkommende handler det om at jeg synes at forurening er et større og i allerhøjeste grad beslægtet problem når vi taler sundhed (frem for gene). Det vil ikke hjælpe på byboernes sundhed at forbyde cigaretter fordi det er bilerne der er ved at slå dem ihjel.
aug 2006
Det vil jeg da sætte pris på, hvis det blev respekteret også af rygere ;o)
Jeg må gerne hade røg af mit inderste væsen, det har intet godt gjort mig, tværtimod.
Det har taget mennesker fra mig, som jeg har elsket højt og savner dybt.
Det er vel ok?
aug 2007
aug 2006
Vi kan jo tage en bilforureningsdebat i en anden tråd... Det er ligeså relevant, men vi kan ikke løse alle de globale trusler og så samtidig have en debat om røg... Det holder bare ikke..
jan 2006
Hvor mange af jer ryger??
Om hvor mange har røget - men er stoppet??
Og hvem har slet ikke røget???
aug 2006
En lejer i en lejlighed ryger, naboen, der ikke ryger bliver generet.
Hvem skal føje sig?
aug 2007
jan 2006
Men jeg vil have lov til det samme.
Og jeg mene det er sørgeligt at leve i et land, hvor vi i den grad taler uden om de virkelige miljø- og lugt gener, for ikke at tale om folkesundheden.
Folk vil stadig dø af rygerlunger, kræft og des lige, selvom der ingen cigaretter er.
mar 2006
Jeg synes bare at vi skal indføre statstøttede plastikbobler til alle.. så slipper vi for at høre/lugte/mærke hinanden overhovedet.
aug 2006
Røg i et par år som ganske ung..
Har til gengæld været passiv ryger i over halvdelen af mit liv..
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
mar 2006
Så forstår du ikke min pointe. Det jeg vil frem til er at sundhed ikke kan være hovedargumentet når der tales om at naboen lugter (fordi det i virkeligheden ikke gør den store forskel medminde bygningen er bygget af papir). Så er vi nødt til at se på det som enhver anden lugtgene, ikke som om det var zyklon b der siver ind.
aug 2007
aug 2006
Men derfor er røg da relevant at diskutere alligevel. Det ene udelukker jo ikke det andet..
Om der vil dø ligeså mange af rygerelaterede sygdomme, hvis der ikke ryges? Næppe ;o)
jan 2006
aug 2007
aug 2006
Når man kan lugte røg hos naboen, så er der fordi der er kommet røgpartikler ind i lejligheden. Røgpartikler er skadelige om de er friske eller de først lige har sevet rundt en time eller to - eller mere..
Lugtgener..Det er beslægtet men alligevel ikke. Der er nogle mennesker, der lider alvorligt af allergi overfor stærke lugte - for dem er det noget skidt, for os andre er det jo ikke noget, der præger vores sundhed generelt.
Ihvertfald ikke når det kommer til det fysiske helbred ;o)
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 90 Svar: 1.693
okt 2007
Og ja - rygningen koster samfundet penge, det gør den - men det gør alkoholen også - rigtig mange penge endda. Og den tager andre mennesker også skade af.
Spirituskørsel - overfald - slagsmål - osv derud af - jeg mener ikke at have hørt om en ryger - påvirket af nikotin - går amok i byen - eller kører andre ihjel i nikotin påvirket tilstand - osv
men nej - det er legitimt at drikke - også på gaden - men rygere - uha nej de er simpelthen for farlige til dette samfund
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.052
selvom jeg holder, syns jeg stadig det er grotesk sådan som de kører hetz på rygere......
og det er da svært ikke at hive andre eksempler frem, da der bliver gjort så stor forskel på rygere og andre folk med laster.............
aug 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 1.124
Alle rygere ved jo godt det ikke er særligt sundt at ryge, derfor har vi nok så travlt med at fremhæve alle de andre usunde ting i vort samfund hvergang rygning debatteres.
mar 2006
Problemet er så bare at lejligheden i forvejen er fyldt med alle mulige andre partikler (fra gaden, rengøringsartikler, støv osv), så du kan ikke med sikkerhed skyde beboerens sundhed på naboens røgpartikler.
Det kan være generende i hele verden at det lugter, men det betyder ikke at man bør bruge sin sundhed som argument hver gang man lugter den mindste smule (medmindre man er allergisk, som du skriver).
aug 2006
Arrrj... det holder ikke..
Røgpartikler er og bliver skadelige og bare fordi vi også får skidt andre steder fra, skal vi da gøre alt for at undgå det, der kan lade sig gøre.
Rygning er ikke livsvigtigt, har ikke et dybere formål andet end personlig behovstilfredsstillelse, derfor er det sørme et ment sted at sætte ind når det drejer sig om at begrænse skadelige stoffer i luften..
Og helt ærligt - hvis en ryger skal have frihed til at ryge i sit eget hjem, så skal en ikke-ryger vel også have frihed til at være fri for røg i sit eget hjem?
Eller gælder frihed ikke begge veje?
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.217
Min bil stinker af røg.
mar 2006
Nej, men det jeg vil sige er at det er for langt ude at sidde og sige at folk ender i respirator fordi naboen tager sig en smøg. Det er vel konstruktionens skyld at røgen overhovedet kan sive ind?
Selfølgelig gælder den ret begge veje, men af en eller anden grund er det altid rygeren der er prygelknape i disse diskussioner. Det er for dårligt at røgen overhovedet siver igennem bygningen, men der skrives op og ned om at rygerne langsomt men sikkert er ved at slå alle ihjel. Så skriver du om ret, men taler alligevel for at rygeren ingen har alene fordi rygning er "behovstilfredsstillelse", ligesom næsten alt andet i hele verden. Det er meget få ting der er livsnødvendige: vand, luft (som ikke kan være ren medmindre man bor langt ude på landet), mad (ikke junk og slik), tag over hovedet, intimitet/socialt samvær.
Hvis det virkelig er noget argument burde vi forbyde alt der generer folk. Hvis min nabo spiller højt musik, så beder jeg ham skrue ned. Jeg går ikke til ejeren og beder om at få musik forbudt, selvom det er generende.
Der må være en alternativ løsning på rygerproblemet, men folk er så forblændet af rygerhetzen at de ikke stopper op og tænker hvad man kan gøre ud over at forbyde ting. Jeg ved ikke hvad løsningen er, men jeg foreslog da at man gjorde noget ved bygningerne, og det var der kun en der reagerede på (men jeg forstod ikke svaret).
okt 2007
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.181
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.217
Det må da være betydeligt dyrere at folk lever 10-15 år mere fordi der så sunde.... 10-15 år mere på pension ? hvad koster DET samfundet ?
aug 2006
"Nej, men det jeg vil sige er at det er for langt ude at sidde og sige at folk ender i respirator fordi naboen tager sig en smøg?"
Er der da nogen der siger det??
"Selfølgelig gælder den ret begge veje, men af en eller anden grund er det altid rygeren der er prygelknape i disse diskussioner"
Det er vist noget der kan deles 50/50
Som ikke-ryger får man temmelig mange ting skudt i skoene, så det er vist noget alle er lige gode om ;o)
"Hvis det virkelig er noget argument burde vi forbyde alt der generer folk. Hvis min nabo spiller højt musik, så beder jeg ham skrue ned. Jeg går ikke til ejeren og beder om at få musik forbudt, selvom det er generende."
Gad vide, hvad der sker, hvis man beder en ryger om at skrue ned for røgen?
Desuden er musik ikke sundhedskadeligt når der først er skruet ned - røgen er skadelig efter cigaretten er slukket...
Hvis du har bemærket det, så har jeg ikke sagt et ord om at forbyde noget som helst - bortset fra i mit første indlæg, hvor jeg fortæller, at jeg elsker rygeforbud - og det gør jeg ganske inderligt ;o)
Jeg har ikke nogen gylden løsning på problemet, men jeg erkender dog, at der er et problem og at vi skal arbejde for at løse det så fornuftigt som muligt.
Jeg mener bestemt ikke, at vi skal fjerne fokus fra et problem, bare fordi der er andre. Det vil jo svare til, at vi ikke skal tage os af simpel vold i samfundet fordi der er kommet terrorisme til.
Jeg plæderer for, at der også er plads til et liv uden røg. Det har der ikke været i hele min levetid, og jeg må indrømme, at jeg er SÅ lykkelig for, at jeg nu kan nyde en cafe latte eller en pizza uden at inhalere naboens giftstoffer.
Jeg synes faktisk det er en menneskeret - således synes jeg også det er en menneskeret, at man kan være i sit hjem uden at blive udsat for røg, der både stinker og er skadelig.
mar 2006
- Ikke direkte, men "Men måske skal man have set en man elsker dø af kvælning som følge af lungekræft før man helt forstår omfanget" er enten irrelevant for debatten, eller en grov overdrivelse af problemet. og der måtte jeg selv gætte da det ikke er præciseret.
Gad vide, hvad der sker, hvis man beder en ryger om at skrue ned for røgen?
- De åbner vel et vindue, tænder emhætten eller noget i den retning. Jeg ved det ikke, men ideen er at røg ikke bør være generende medmindre det fiser ind til naboen, og hvis man kan på en eller anden måde kontrollere mængden der "fiser" (for nu mangler jeg et bedre ord) ville begge parter nok kunne leve med det.
Jeg mener bestemt ikke, at vi skal fjerne fokus fra et problem, bare fordi der er andre. Det vil jo svare til, at vi ikke skal tage os af simpel vold i samfundet fordi der er kommet terrorisme til.
- Det mener jeg hellere ikke, men jeg synes at man skal være lidt realistisk i sin tilgang til tingene. Vi diskuterer ikke et offentligt rygeforbud, men rygeforbud i eget hjem. Selfølgelig skal der gøres noget ved det (jeg har ikke sagt andet), men det må gerne gøres så begge parter kan være i eget hjem - også rygeren. Forbyd endelig rygning i opgangen, men lad dog folk hjem være i fred.
aug 2006
Du kalder det en grov overdrivelse...
Du aner ikke, hvor virkeligt det er, når man står der...
Da mine søstre mistede deres far, der døde af lungekræft. - Den yngste var 17 på det tidspunkt.. .Helt ærligt - det sætter tingene i perspektiv.
Da min morfar kæmpede en kamp for at bevare livet, mens han langsomt blev kvalt... Han ville så gerne leve...
Tjaa... en grov overdrivelse...
Helt ærligt, sådan føles det ikke, når man ser folk lide og dø.
Jeg har svært ved at se, at den slags kan overdrives...
mar 2006
"Du aner ikke, hvor virkeligt det er, når man står der..."
- Hvad ved ud egentlig om det?
apr 2007
og kan godt være at jeg er kold og kynisk nu... (siger hun og tager et hiv af smøgen)
men.......
folk kan lige så godt få kræft af så meget andet...det behøver ikke være smøgerne......... og nogle ryger til de er 90 uden at tage skade.....
jeg nyder livet mens jeg har det.... der er så mange andre ting i denne verden der kan slå dig ihjel end lige smøgerne.......
mar 2006
"En ting er at der rygeforbud, i offentlige bygninger, men nu begynder folk, at mærke røgen fra naboen i lejelighedsblokke..
Hvornår stopper det, den klappejagt på ryger,, vi skal da ikke til at ha svenske regler om rygeforbud i lejeboliger.. eller skal vi..???"
^^ Emnet
apr 2007
vi skal alle dø en dag... af det ene eller det andet.........
apr 2007
INGEN skal forbyde mig at ryge i mit eget hjem.......
var det bedre? hehe
mar 2006
aug 2006
Det er ikke mit forslag og jeg er da langt fra sikker på, at jeg synes det kan være en løsning..
Jeg skriver, at ikke-rygeren har ligeså meget ret til et røgfrit liv, som rygeren har ret til at ryge.
Der er sådan set det hele.
Jeg har ingen anelse om, hvordan det skal løses, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg synes at det er ikke-rygeren, der i første omgang skal tildeles det største hensyn, da det for det første er nemt for rygen at stille sit behov ved at gå uden for døren - eller whatever, og for det andet fordi rygning nu engang er noget, man ikke har brug for, men vælger til for hyggens skyld.
Jeg synes ikke, at en menneske skal udsættes for gener eller skadelige stoffer i sit hjem, fordi et andet menneske skal hygge sig.
Sådan har jeg det...
Du spørger om, hvad jeg ved om at du har stået der... - Hvis du havde det, så havde du aldrig kaldt det en overdrivelse - alternativt er du et køligt menneske og det kan jeg på ingen måde se, at du skulle være... derfor min konklusion ;o)
Se i øvrigt her: (link fjernet)
mar 2006
"er enten irrelevant for debatten, eller en grov overdrivelse af problemet", hvor "problemet" = naboen ryger.
aug 2006
Det er grumme tal, synes jeg..
Heldigvis kan man ikke længere tvinges til at arbejde i røgfyldte miljøer og det tror jeg da på, vil pynte på den statistik...
mar 2006
mar 2006
Det tro jeg du har ret i, men igen snakker vi slet ikke om det samme.
Iflg den rapport du linkede til er tallene: "Det estimeres, at der sker mellem 27 og 85 dødsfald pr. år i Danmark og mellem 483 og 1961 sygdomstilfælde pr. år, som kan tilskrives passiv rygning på arbejdspladserne og som kunne forebygges, hvis passiv rygning blev elimineret."
aug 2006
Men det er logisk, at jo mere der er, jo større er risikoen og jo mindre der er, jo mindre er risikoen.
Men svar mig på, om du synes det er rimeligt, at man ufrivilligt og uønsket udsættes for røg i sit eget hjem?
Mange bække små ;o)
mar 2006
"En effektiv reduktion af udsættelse opnås kun sikkert, hvis der er fysisk adskillelse mellem områderne, hvis der er særskilt ventilation, og hvis luften fra rygeområdet ikke føres tilbage til bygningen."
side 10. http://www.arbejdsmiljoforskning.dk/upload/passivrygning.pdf
Det vil sige at der skal være en mur, hvert sted har eget vindue og beboerne ikke veder ind til hinanden hele tiden...
mar 2006
Nej, men det har jeg hellere ikke sagt. Jeg har bare sagt at sundhed nok ikke er argument nr 1 hvis man vil overbevise folk.
aug 2006
mar 2006
ja
aug 2006
Jeg skriver bare, hvad jeg mener og hvorfor jeg gør det ;o)
aug 2006
Men røg - DET kan jeg ikke fordrage ;o)
mar 2006
aug 2006
Men det gør den i denne, så det må jeg forholde mig til.
Jeg vil helst have, at alle har frit valg - og derfor må folk selvfølgelig selv vælge om de vil ryge eller ej.
En ryger skal have lov at ryge i sit hjem (men jeg synes altid det skal være under den betingelse, at det ikke generer andre mennesker - så må der en løsning på banen).
Samtidig skal alle mennesker have lov til at vælge røg fra, så man kan leve et almindeligt socialt liv uden at blive udsat for røg...
Når det kommer til børn..
Jeg er ikke meget for en masse forbud, men jeg synes faktisk at de bør beskyttes.. Der kan ikke lovgives på dette område, men her er det ligefør, jeg synes man burde gå på kompromis med privatlivets fred..
Men det er en anden diskussion...
Rygning i lejelighed.