1.256 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

SU (forældreindkomst) SU (forældreindkomst)

Nu har jeg været inde på SU.dk og kigge og regnet ud hvad jeg burde få som udeboende efter mine forældres indkomst, men så kom jeg i tanker om at jeg har hørt for lang tid siden, at hvis man bor under 10 km. fra sine forældre, så ses man ikke som udeboende, men hjemmeboende, selvom man faktisk ikke bor derhjemme!
Jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde noget på hjemmesiden, så det kunne være der var nogen af jer herinde der vidste det? :o)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SU (forældreindkomst)
  • #1   3. mar 2008 Sådan var reglerne da jeg modtog SU men ved ikke hvordan det fungere nu.....Desværre...

• #2   3. mar 2008 Prøv at spørge vejlederen p dit uddannelsessted i morgen - der må være en Studievejleder eller lignende

• #3   3. mar 2008 Ja, det må jeg hellere. Han ved desværre ikke så meget! *G* Men det kan da være jeg/han er heldig! ;o)

• #4   3. mar 2008 det er rigtigt. Jeg bor under 10 km fra min mor, så da jeg fik su så var det efter hendes indkomst. Det er bare ikke fedt. Men f.eks. min ven han får udeboende su selvom han kun bor 2 km fra sin mor som bor tæt på skolen, men det er pga hun har stress osv. Så man kan godt få udeboende hvis mor el. far ikke har mulighed for at hjælpe.
    Men hvis din mor bor feks. 14 km fra skolen og 7 km fra dig, så mener jeg du får udeboende SU.
    Det er vist kun når mor el. far bor tættest på skolen

• #5   3. mar 2008 Jeg mener det er 20 km fra forældrene... Det var det da jeg var på SU. Men det er jo kun ind til man fynder 21 eller 20... Så får man udeboende lige meget om manbor hjemme eller hvad.
    Og det er ikek hvor langt man bor fra forældrene men hvor langt de bor fra udd. stedet. Du kan godt bo 50 km væk men dine forældre kun 10 så får du ikek noget med er det omvendt får du...

Jeg tør ikke sige om reglerne er lavet om siden jeg var på SU. det er ca. 4 år siden.

• #6   3. mar 2008 Ja okay... Forvirrende! Min mor har også stress og har ikke fast arbejde, men det er jo ikke til at sige om det er lige sådan om lidt over 1 år... :o\

• #7   3. mar 2008 Min datter er på SU. Hun bor i Svendborg og jeg bor i Horsens. Hun får SU som udeboende, men efter min indkomst. Det gælder indtil hun fylder 21.

• #9   3. mar 2008 Jeg ved godt at det stadig er efter forældrenes indkomst! :o)
    Men mine forældre er skilt og har været det i mange år, har det da noget at sige mht. når man stadig får efter deres indkomst?

Det er ski** træls, sådan noget. BÆ!

• #10   3. mar 2008 Geser - Det vil jeg helst sikkert gøre... Jeg kom bare til at snakke med min mor om det og kom så helt i tvivl og tænkte at der nok var nogle herinde der ville vide noget omkring det! :o)

• #11   3. mar 2008 Sidste år var reglerne, og jeg er ret sikker på at de stadig er de samme: Så længe du er under 20 får du SU ud fra dine forældres indkomst - uanset om de er skilt eller ej. Vælger du så at flytte hjemmefra mens du er under 20, skal dine forældre bo længre end 20 km fra dit uddannelses sted for at du kan få udeboende. Når du så fylder 20 bliver allereglerne slettet og du får udeboende su.

• #13   3. mar 2008 Det kommer an på om dine forældre har forældremyndigheden sammen eller om den kun er den ene...

Men det bliver regnet ud efter hvor tæt dine forældre bor på uddannelses stedet og ikke hvor tæt du bor på dine forældre...

• #14   3. mar 2008 www.su.dk

Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra.
    Du kan dog søge på dit uddannelsessted om at få udeboende SU, hvis du er flyttet hjemmefra og opfylder en af følgende betingelser:

Der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    Transporttiden mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl med offentlige transportmidler er mere end 75 minutter.
    Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
    Du kan pga. særlige omstændigheder i hjemmet ikke længere bo hjemme. Det kan fx være pga. pladsmangel eller sygdom i hjemmet.

• #15   3. mar 2008 www.su.dk

Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, er størrelsen på dit SU-stipendium afhængig af dine forældres indkomst (indkomstgrundlaget).
    Dit SU-lån er derimod ikke afhængigt af dine forældres indkomst. Med forældre menes biologiske forældre og adoptivforældre. Plejeforældre eller stedmoder/fader betragtes ikke som forældre.

Det er dine forældres samlede indkomst uden fradrag, der udgør indkomstgrundlaget. Har du et barn, er størrelsen af din SU ikke længere afhængig af dine forældres indkomst, og du vil få stipendium på samme vilkår som dem, der er fyldt 20 år.

• #16   3. mar 2008 Cecilie&freje - jo det har det i allerhøjeste grad, det kan man også se når man læser reglerne.
    Hvor gammel er du? og har dine forældre en meget høj indkomst?

• #17   3. mar 2008 www.su.dk

Alle studerende under 20 år, der går på en ungdomsuddannelse, får udbetalt et grundstipendium. Om du kan få mere end grundstipendiet, afhænger af hvor meget dine forældre tjener. Jo mindre dine forældre tjener, jo mere kan du få i SU.

Se hvor meget du kan få i forhold til dine forældres indkomst: Vælg 'Så meget kan du få' > 'SU efter forældreindkomst' i menuen.

Vi fastsætter dine forældres indkomstgrundlag efter deres indkomster for 2 år tilbage. Jo mindre dine forældre tjente, jo mere får du ud over grundstipendiet. Du kan dog højst få SU-satserne for hjemmeboende eller udeboende, dvs. ud fra din bopæl. For at få udeboende SU, skal du have en særlig godkendelse fra dit uddannelsessted, så længe du er under 20 år og i gang med en ungdomsuddannelse.

• #18   3. mar 2008 Det er rigtig med mindre du kan dokumentere at du har boet for dig selv i et år ;D

• #19   3. mar 2008 1 stk. 3værelse.....det står også i reglerne jeg har vedhæftet længre oppe;-)

• #20   3. mar 2008 Cecilie&Freja .

Jo det har...

"Der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl." /Taget direkte fra www.su.dk

"Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra.
    Du kan dog søge på dit uddannelsessted om at få udeboende SU, hvis du er flyttet hjemmefra og opfylder en af følgende betingelser:

Der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl.
    Transporttiden mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl med offentlige transportmidler er mere end 75 minutter.
    Du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse.
    Du kan pga. særlige omstændigheder i hjemmet ikke længere bo hjemme. Det kan fx være pga. pladsmangel eller sygdom i hjemmet."

• #21   3. mar 2008 Sigga: det har jeg vedhæftet ovenover;-)

• #22   3. mar 2008 Ja jeg så den godt, men så er vi da sikker på den fider ind! ;o)

• #23   3. mar 2008 Sigga - hihi, ja det kan du så have ret i:-)

• #24   3. mar 2008 Okay, så blev man jo så det klogere! :o) - Jeg takker mange gange.

Kommentér på:
SU (forældreindkomst)

Annonce