660 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

undre mig lidt.. undre mig lidt..

dette er ikke for at hænge nogen ud aller at starte en vild debat om alder...

Har gået og tænkt lidt.. normalt ville jeg aldrig overlade buffy eller eddi til børn uden forældres opsyn... Nu så jeg en sød pige på 12 lave en anconce om at være hundepasser og lufter.. først tænkte jeg det samme som alle andre.. ejj det hun for ung til og det kan hun slet ikke tage ansvar for..

Så kom jeg til at tænke, jeg var 10 da jeg fik min første pony, en gamel araber pony på 148 i stg (ryg højde)..
Mine forældre vidste ingen ting om heste, (havde gået til ridning i et godt stykke tid)
Jeg fik den opstaldet på et lille ridecenter/stutteri for islænder... det gik ned af bakken for stedet i forvejen.. så der var ikke meget opsyn med os unger...
Jeg kan huske at Laika (pony) var en sær gamel dame, jeg har flere gange stået og græd fordi krækken stod midt i gårspladsen med mig ved siden af, hvor jeg ikke ku få hovedtøj på hende, og hun sipelthen bare begyndte at bakke så hun stod helt fri..
Ja ved det godt, grimen om halsen, men det var hun sku ligeglad med den gang...

så tænker jeg bare, man ser utrolig mange piger på den alder have deres egen hest. Er det ikke lige så huld i hovedet.. der kan da umuligt være voksne til stede hele tiden og hvad kan en voksen gøre hvis det går galt, jo self ringe 112 eller hvad nu.. men det kunne jeg dælme os som 12 årig.. faktisk stod mig og min jævn aldrende veninde for alt fodring og pasning af det sted..
Måske ikke en god løsning, og kan da også se nu at det var alt for stort et ansvar.. men vi gjorde det sku.. og det kørte..

Med det mener jeg ikke at vi bare skal sende vores børn ud med hundene, men syntes klart de skal da have en chance for at lære tingene. om så man som forældre må med ud og jogge..

Men ja undre mig lidt over forskellen... Børn plus hest på 500 kg.. ikk noget problem..

Børn plus hund på 30 kg.. stort problem..

hvorofr er der ingen der siger noget til det.. vil da mene at det klart er mere farligt at sende sit barn ud på en hest i naturen..
Har tre bekendte der er døde af en rideulykke.. de alle under 18

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• VVS installatør 1.800 kr.
  • Lampe rep 650 kr.
  • Klipning af hæk 1.700 kr.
  • Eletriker 1.500 kr.
  • Udskiftning af dele på cykel 600 kr.
  • Rengøring 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  undre mig lidt..
  • #1   8. mar 2008 hov jeg var 12 ikke 10.. fik laika i 12 års fødselsdagsgave..

• #2   8. mar 2008 Tjah jeg startede med at arbejde for den lokale købmand efter skoletid, da jeg var 13 - og kæledyr har vi altid haft med dertil hørende ansvar ....
    Så hvis hun fysisk er i stand til at holde hunden og kan skabe et godt samarbejde mellem hund og menneske, så kan jeg ikkek se noget galt i det - men er hun et lille nips og hunden er Grand Danoir - så ...... Ikke sandt?

• #3   8. mar 2008 kan godt se hvad du siger men jeg ville alligevel aldrig lade mine børn gå med mine hunde tænk hvis den blev kørt ned eler hvis der skete det uheldige at de mødte en anden hund og de kom op og slås så mener jeg ikke en 12 årig kan holde en hunde på 30 kg. selvom jeg stoler på mine hunde og nok sagtens kunne lade vores 12 årig søn gå med dem så nej for de ville aldrig tilgive sig selv hvis der skete noget. men kan helt klart godt se hvad du mener og syntes også det er et atl for stort ansvar du har haft og skulle min datter have en hest ville jeg have den skulle kunne stå hos os selv eller ville jeg tage med hende hvis der ikke var andre voksne tilstede.

• #4   8. mar 2008 Husker mange oplevelser med min veninde, hvor vi har været på tur med hestene.. hvor det er endt næsten galt.. har engang redet over en grevlingegrav hvor den styrted sammen om min hests ben.. heldigt at laika var en stabil dame når hun ville være det. trog det hele koldt og roligt og lod os grave hende ud... i denne situration er der jo ingen voksne...

• #5   8. mar 2008 Jeg arbejde fra jeg var 10 og ikke 13 - ved ikke hvordan den fejl opstod - men under alle omstændigheder - hvis børn får lov, så kan de jo meget mere end vi tiltror dem. Men det forhindrer ikke at man tænker sig lidt om - klart.

• #6   8. mar 2008 Jeg havde også ansvaret for en stor travhest da jeg var 12 (: Og der gik det også tit, næsten galt

• #7   8. mar 2008 nej det er vi ikke men børns sanvittighed og det de skulle tilgive sig selv hvis der skete noget og os forældrer hvordan ville vi ikke have det hvis vores børe eller dyr kom tilskade, jeg ville personligt hade mig selv for ikke være gået med.

• #8   8. mar 2008 Pernille O også min mening... det også derfor jeg bringer det på banen.. for der er ikke rat meget opsyn på de forskelige heste steder.. Og det ikke alle forældre der tænker sådan...

Og ja Kirsten.. sååå.. altså nu vejer jeg næsten det samme som min hund.. jeg er størst, hehe med tre 3-4 kg.. hihi men ja jeg er meget ops på at jeg ikke er støre.. derfor kræver jeg også visse ting af min hund.. men ja ville heller ikke gøre det...

• #9   8. mar 2008 man kan også sagtens give børn ansvar hvis man er med, men de ved man er der hvis uhellet er ude. mine børn går også med vores når vi er afsted men jeg er der altid men det har aldrig været nødvendig at tage over for dem endnu, så de føler jo at det er dem der har gået tur

• #10   8. mar 2008 Rikke.. kan godt lide din indstlling..

• #11   8. mar 2008 rikke go indstilling

• #12   8. mar 2008 ja nemlig.. det er også lidt der jeg vil hen,, men hvordan fanden kan man få sådan noget ført ud.. det sku være en lov, at børn under en hvis alder ikke må arbejde alene med bestemte dyr uden en voksens tilstedeværelse..

havde også en veninde som havde en hest.. hun boede desvære et godt stykke fra os af, så vi kunne ikke ride sammen med hende særlig tit.. så hendes far tog cyklen hvergang hun sku ud på tur.. smart og hyggeligt..

• #13   8. mar 2008 tror ikke man kan gøre særlig meget men igen er det jo os som forældre der skal sætte grænser og selvon man har en travl hverdag så har man selv valgt at få børn og så må man også lette sig fra sofaen og tage med og man kunne jo aftale med andre forældrer om at skiftens til at hygge med ungerne.

• #14   8. mar 2008 Ja tror i har rat...

• #15   8. mar 2008 I denne situation tænker jeg ikke så meget på om hun kan holde hunden eller ej, men det er mere tanken om at der kommer en anden person med en ustyrlig og arrig hund, hvad ville der så ikke ske?

Jeg ville aldrig tilgive mig selv for at havde udsat både min egen hund og et barn for fare.

Betina - Det kan godt være at jeg hat misforstået og ret mig endeligt hvis jeg har, men så vidt jeg forstod så var du med på at hun godt måtte passe din hund?
    Men herinde er du imod det?

Har jeg misforstået noget helt?

Kommentér på:
undre mig lidt..

Annonce