{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.168 visninger | Oprettet:

manual til påkørte dyr? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens.

En kat hoppede idag ud foran bilen, men jeg nåede heldigvis at bremse... intet skete.
Sidste efterår var jeg ved at køre et pindsvin over...
Sad så i bilen efter denne nær-døds-oplevelse med katten, og tænkte: Hvad er egentlig proceduren hvis man rammer et dyr?
Proceduren er sikkert forskellig afhængig af hvilket dyr der er tale om... jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I mener, man skal gøre, og hvem man skal kontakte, hvis man rammer:

1. Hund
2. Kat
3. Pindsvin
4. Dådyr
5. Andet (såsom ræv, fugl m.m.)

med løftet pote

Karina og
Bergkamp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  manual til påkørte dyr?
  • #1   18. mar 2008 OK... så man skal holde på hunden/katten og tilkalde falck.... ikke noget med selv at køre til dyrelæge?

    Og så var der lige det med pindsvinet... har set at der findes nogle pindvine-rednings-grupper på nettet, som henter påkørte pindsvin og prøver at redde dem.


    Nogen der har prøvet at påkøre en hund eller kat? Var Falck hurtige til at komme? Hvad skete der inden, mens og efter Falck kom?

    Er så nysgerrig, for efter jeg er flyttet til Jylland, har jeg allerede været tæt på at påkøre forskellige dyr (faktisk også et dådyr!! Og ja, de stoppe sgu bare op og kigger ind i lygterne!) Og jeg vil gerne være hurtig og velforberedt, så jeg evt. kan redde det stakkels dyr.


  • #2   18. mar 2008 Med då- rådyr osv. kommer det også an på hvordan de er ramt det er ikke nødvendigt med swheisfører hvis dyret er DØDT der tilkalder du bare falck (nogle jæger sprcielt brækker dyret (hvis det ikke er meget ødelagt) og tager det med hjem det er IKKE lovligt, men folk gør det)

  • #4   18. mar 2008 Lajla B: Er godt nok overrasket over at Falck kommer og henter, hva de tror er en død fugl.
    Jeg ringede engang til falck fordi der gik en herreløs hund rundt ved en trafikeret vej... den krydsede vejen flere gange... og jeg var naturligvis bange for at den ville bliver kørt over. Ringede til falck, de sagde de havde noteret mit opkald, og ville se om de kunne få tid til at komme ud.
    Dårlig oplevelse!!!!!
    Også derfor jeg skriver og spørger med påkørt dyr, fordi jeg havde den dårlie oplevelse... men super fedt af falck kommer og henter en fugl... så der findes også gode oplevelser!! Det er dejligt at høre.


  • #5   19. mar 2008 hmm afliv det ?? hvad ellers ?

    det er da umenneskeligt at sidde og vente på falck mens et dyr ligger i grøften og lider ?


  • #6   19. mar 2008 Anders Y: Jeg håber virkelig aldrig du rammer Bergkamp (min hund) så... hmm...

  • #7   19. mar 2008 jamen.. syntes du det er fair at dyret skal ligge og lide indtil der kommer nogen måske 30 min ?? altså self hvis den bare har brækket ben eller andre lette skader, så er det da bare til dyrelæge med den. men er den rimelig meget til skade ville jeg da aflive den på stedet.

  • #8   19. mar 2008 (link fjernet)

  • Lena H
    Lena H Tilmeldt:
    jan 2007

    Følger: 41 Følgere: 40 Svar: 270
    #9   19. mar 2008 Karina.....

    Man ringer til falck...telefonnummeret i hele landet er 70102030 den stiller automatisk om til den falckstation der ligger nærmest...

    Ser du f.eks. et rådyr eller for den sags skyld en hund... løbe rundt på motorvejen... eller en flok køer der er brudt ud på en vej.... kan du ringe til vejdirktoratet og derved advare andre trafikkanter gennem radioens P4. Nummeret til vejdirktoratet er 80202060.

    Tag og kode dem ind i mobiltelefonen... det har jeg gjort....

    Har selv for ca. 3 uger siden påkørt et dyr.... Dyret døde heldigvis ved påkørslen... Bilen smadret foran, men kunne heldigvis køre... skaden tog kasko´en....
    Ringede til Falck, beskrev nødagtig hvor dyret lå, ved at opgive kilometerpæl.... og de ville sende nogen ud og hente den...
    Rigtig træls oplevelse... og så var det ved at gentage sig igår aftes da jeg var på vej hjem fra arbejde... heldigvis fortrød dyret at løbe over vejen men istedet vendte den om og løb tilbage... havde den fortsat... havde jeg ramt den... pu-ha... der er godt nok mange dyr i nordjylland...


  • #10   19. mar 2008 Lena H ja det er der sku.. vi har dælme også alt for mange rådyr her ude ved voreså/ Holtbjerg.

  • #11   19. mar 2008 Lene h: Ja der er vildt mange dyr, også her i syd/midtjylland... det er jo det jeg har fundet ud af efter en flytning fra Valby.... i Valby var det ikke lige dådyr og pindsvin jeg mødte så ofte. ;0)
    Tlf.numrene er hermed kodet ind.

    Og pyha sikke nogle historier... jeg beder alt hvad jeg kan til ikke at stå i en situation hvor dyret lider og svære beslutninger skal tages. Be be be be be be.


  • #12   19. mar 2008 Pudsigt... så henter jeg posten og i Give-avisen er der en udførlig artikel idag om påkørt vildt, fordi vi snart skifter til sommertid, hvilket gør, at daggryet ligger i myldretiden, og det er i denne periode vildet vandrer.

    Der står man skal tilkalde falck hvis dyret er såret, har man mulighed for at aflevere dyret til et vildtcenter kan man gøre dette, og løber dyret væk, skal man have fat i sådan schweiss-ting gennem falck.

    Jeg synes der er 3 ting jeg har lært og taet til mig gennem denne tråd:

    1. Falck kan og skal bruges. (selvom min dårlige oplevelse med dem). De skal komme ud.

    2. Intet dyr er for småt eller "ubetydelig" til at man reagerer på det. (Historien med fuglen fra tråden)

    3. Der er noget der hedder scweiss-førere. (Anede jeg ikke hvad var)


    Så klogere er jeg da blevet... for det var da noget af et kulturchok for sådan en Kjøwenhavner med det dyreliv på vejene her i Jylland. ;0)

    Og så de generelle råd fra vejdirektoratet som jeg altid følger:
    - Kører langsommere i vildt-områder og er særlig agtpågivende.
    - Ser jeg et vildt rå/dådyr krydse vejen kommer der ofte flere da de som regel krydser veje i flok.
    - Og ser jeg noget vildt i vejkanten går jeg IKKE ud fra det løber væk, de det sagtens stadig kan finde på at krydse vejen.

    Selvom man siger man ikke må lave mærkelige undvigelsesmanøvre, ligger det altså i min reaktion at undvige.... jeg arbejder på dette, for ikke at gøre mere skade...

    Jeps.... that's it..... velkommen til Jylland til mig! ;0)


Kommentér på:
manual til påkørte dyr?

Annonce