Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle afbryder korrekt 400 kr.
  • Rengøring af huset - 3 timer arbejde 1.200 kr.
  • Hænge maleri op 500 kr.
  • Slibe terrasse og give olie efter. 1.500 kr.
  • Opsætning af skab 600 kr.
  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  rå kartoffel!
  • #1   6. apr 2008 Det er noget med at de kan være ret giftige for hunde

• #2   6. apr 2008 Er det rigtig?! Hmm så man han sgu passe på han ikke taber flere.... Den var bare væk.. slurp og væk var ludvig som så lagde sig og gnaskede!!

• #3   6. apr 2008 Det er kun grønne/umodne karfofler der er giftige for hundene.

• #4   6. apr 2008 Øhh de var ikke grønne... Det er ny indkøbte kartofler... so vi selv har spist kogte med medister idag.... Og jeg har faktisk aldrig set Ludvig være så glad for noget mad.. selvom han er madglad!!

• #5   6. apr 2008 de grønne er da også gifte for mennesker.... har jeg da ihvertfald hørt!

• #6   6. apr 2008 Ok... det tror jeg da vist også Ludvig skal til han have... jeg lyver ikke.. det var virkelig et fest måltid for ham at ligge og gnufle den i sig... Det var vi aldrig tænkt på før.. Det var som sagt kun fordi kæresten tabte en...!

• #7   6. apr 2008 Ja de grønne er også giftge for os, det er jo en natskyggeplante. Alle mine hunde gennem årene har da også spist kartofler med det største velbehag, og de har nu heller aldrig taget skade. :o)

• #8   6. apr 2008 (link fjernet)

• #9   6. apr 2008 Ville aldrig udfordre skæbnen og give Lilly rå kartofel - gerne kogt.

• #10   6. apr 2008 Jan>> jo men det er jo selve planten og grønne kartofler!

• #12   6. apr 2008 "Kartoffelplanten og rå kartofler

Kartoffelplanten (Solanum tuberosum) er tæt beslægtet med planter fra natskyggefamilien. Umodne kartofler, rå grønne kartofler, kartoffelplantens grønne blade og kartoffelæblerne indeholder giftstofferne solanin og chaconin. Solanin er ætsende, kan give mavetarm-irritation, pludselig blodmangel og påvirker hundens nervesystem. Desværre er det ikke altid let at se om en rå kartoffel har et grønligt skær, og det er da svært at undgå risikoen for disse giftstoffer. Forgiftningen er dog oftest mild, og det er således ikke sikkert at hunden udviser tegn på forgiftning. Dette skyldes at stoffet solanin optages meget dårligt af hunden, ligesom det ofte omdannes til mindre giftige stoffer, der hurtigt udskilles fra kroppen. Symptomerne på kartoffelforgiftning viser sig som mavetarm-irritation med kvalme, opkast, nedsat appetit, bugsmerter og blodig diarre. Nervesystemet påvirkes også. Hunden vil virke sløv og fraværende, den vil få kramper og vil begynde at savle. Til tider ses åndedrætsbesvær, lammelse af kroppens muskler samt bevidstløshed. Kogte kartofler udgør ingen sundhedsmæssig risiko for en sund og rask voksen hund. "

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

• #13   6. apr 2008 Mine sviger forældre sankt berhnard graver dem selv op og han spiser dem med velbehag ( ved nok de tilhøre natskygge familien og er giftig )
    og der er aldrig sket noget og de smager nu også bedst når de er rå syntes jeg

• #14   6. apr 2008 NU har jeg ikke læst alle indlægene, men vores gamle hund Robin, sjal tit kartofler, og der skete ikke noget.. Men Hvis den spiser mange om dagen, er det nok ikk så sundt...

Kommentér på:
rå kartoffel!

Annonce