1.019 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Forstuvet fod. (Menneskebarn). Forstuvet fod. (Menneskebarn).

Ja, som overskriften siger har min datter forstuvet foden. Ja, måske altså. Tror jeg.

Igår aftes så jeg at min 4-årige datters højre ankel (indersiden) var ret hævet og rød. Hun har ikke klaget over smerter, men det gør hun jo sjældent. Jeg valgte at se tiden an, da det jo ikke gjorde ondt.

Indrømmer at jeg havde glemt det idag, og først husker det da hun bliver lagt i seng og jeg ser foden igen.

Den er meget hævet, så man nu ikke kan se ankelknoglen, den også stadig rød (det røde område er på størrelse med en tennisbold (altså ikke hævelsen)) og så ser det også lidt blåt ud.

Jeg spurgte hende flere gange igår om det gjorde ondt eller var ømt, men hun kunne ikke rigtig bestemme sig, og hun har ikke klaget over at det gør ondt.
Idag mente hun det gjorde lidt ondt når jeg trukket på knoglen, men er ikke sikker på om det gør ondt, fordi hun ved det burde gøre ondt.

Jeg vil egentlig bare høre om ens fod kan være forstuvet uden at det gør ondt?

Har ellers tænkt mig at køre hende på skadestuen imorgen, men ville lige høre lidt fra jer også.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forstuvet fod. (Menneskebarn).
  • #1   12. sep 2008 Nej en forstuvning gør altid hamrende ondt... Med mindre hun fejler andet så hun ikke kan vurdere smerter???

Men det ku godt være en infektion, et insektbid eller lign... Borelia også...
    Så læge bør i søge til.. Desværre er skadestuen kun for folk der er kommet til skade inden for 24 timer..... Derudover skal man vente på egen læge...

• #2   12. sep 2008 en skade der er over 24 time gammel, tager skadestuen ikke imod - du skal ringe til lægen og så skal han se på det og evt give dig en henvisning til skadestuen.

Vil give K&B ret, det kan være et insektstik - sådan reagere jeg nogle gange på det.

Hvis hun intet siger til at gå på det og intet til at du bevæger foden eller trykker på det, så tror jeg bestemt ikke at der er noget galt

• #3   12. sep 2008 K&B så er det ikke en forstuvning..... Forstuvninger er når væv/muskler bliver strukket for langt ud, og det gør ondt fordi der kommer skade i vævet..........

• #4   12. sep 2008 Altså, da hun var 2 år brækkede hun begge underarmsknogler på højre arm uden at sige det helt store til det.
    Det eneste var at det var skide irriterende for hende at sove med en hel arm i gips.

Derfor jeg undrer mig, da hun sjældent er super smertepåvirket.

• #5   12. sep 2008 havde ogs tænkt på insektbid, men kan ikke se noget "bidhul"

• #6   12. sep 2008 Hvad med lægevagten så? Vil de tage imod hende imorgen tror I?

• #7   12. sep 2008 K&B nej men så siger folk jo også forkert.... At træde forkert er ikke det samme som at forstue noget.......

Og man har som sådan ikke nøde at ku se insekt bidet. Min kæreste havde en fod lidt som du beskriver der, og det var borelia......
    Men lyder til hun ikke reagere helt normalt på smerter... Måske i også sku kigge lidt på det på et tidspunkt... Der er jo nogen der har sådanne sygdomme og de kan komme slemt tilskade uden at mærke det

• #8   12. sep 2008 Nope du må vente til mandag og din egen læge nu du har ventet så længe... :S

• #12   12. sep 2008 Det er værd at få undersøgt hendes smertetærskel. Jeg læser til fysioterapeut og der er altså rigtig mange mennesker der har ændret forhold til smerte og varme bla. pga div. sygdomme (ex. diabetes). Hvis hun ikke mærker smerte "normalt" kan det i den sidst ende medføre at hun får en forkert behandling eller overanstrenger sin fod/led uden selv at være klar over det.

• #14   12. sep 2008 andrea, ja det har jeg hørt folk kan ha de nerve forstyrrelser. Det kan være rigtig farligt. Du kan jo nå at skolde dig selv rigtig meget før du opdager det. Os derfor det er smart for en forældre at vide....

Vidste ikke man ku få tid hos lægevagten for en hævet fod... Men ok så blev jeg da det klogere. Troede det sku gå gennem lægen når det var mere end de 24 timer der...

• #15   12. sep 2008 andrea P

Jeg ville bare synes de er dybt tragisk hvis en lille pige skal ødlægge sit led pga at der ikke er nogen der har opdaget hendes anderledes smerteforhold. For når man ikke er større er man jo ikke selv i stand til at udtrykke sin smerte i ord.

• #16   12. sep 2008 selvfølgelig tager lægevagten imod hende - de har ingen tidsfrist på. Du forklare bare at du er utryg ved situationen og gerne vil have en læge til at se på det

• #18   12. sep 2008 dengang min far brækkede albuen, gjorde det heller ikke ondt, men den hævede helt vildt op, så tror at du skal ringe til lægevagten og få hende ryntgen fotograferet..

det er ikke sikkert at det gør ondt hvis hjernen ikke har registreret at den er brækket, jeg havde engang en ven, der blev påkørt og han opdagede ikke at han havde åbent benbrud, før ambulancefolkene gjorde ham opmærksom på det.. og der havde han ikke ondt...

• #19   12. sep 2008 Nina, det er så lidt noget andet, når det handler om færselsulykker, for der går overlevelse i det og kroppen udsender hormoner så man intet mærker.... Det kommer når "Faren" er dreven over....

• #20   13. sep 2008 hvis man får en forskrækkelse når man brækker noget, kan hjernen opfatte det på samme måde som en ulykke.. og det får børn som regel..

• #21   13. sep 2008 Jo men det fortsætter ikke i flere dage, med mindre der er andet galt...

• #22   13. sep 2008 Jeg får hende til lægevagten så. Om ikke andet så må jeg insistere på at de skal se på hende.

• #23   13. sep 2008 Min datter fik en grim forstuvning for et halvt år siden...Men det blev ikke rødt...det blev mørkt/blåsort......
    Men der er altså nogle lede sataner af insekter i år...herhjemme får vi en del fordi dørene næsten altid står åben til langt ud på aftenen (dumt ja)...og der er ingen "bid" at se...men de hæver meget op og er meget røde...har haft en hel "tennisbold" siddende på låret og datteren på sin fod.

Men lægevagten er en rigtig god ide...!

• #24   13. sep 2008 Selvfølgelig vil de se på hende...

Ring da med det samme..!

Kommentér på:
Forstuvet fod. (Menneskebarn).

Annonce