{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
345 visninger | Oprettet:

garanti og reklamation?? {{forumTopicSubject}}

Vi har købt en sprit ny bil (peugeot) for 1½ år siden og nu er sædevarmen i passagersædet stået af. IIhh!!! Tog derfor ind til peugeots værksted og de ville have 2000 måske mere for at lave det. Så tænker jeg: er der ikke en regel om at når noget går i stykker dækkes det. skal de ikke betale det?
Mener jeg jo eftersom bilen kun er 1½ år og vi kun har brugt sædevarme en sæson. det burde ligesom holde lidt længere end det skulle jeg mene..

Hvad mener i? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  garanti og reklamation??
  • #1   23. sep 2008 skal de ikke dække i 2 år fra købet?

  • #2   23. sep 2008 Det vil jeg da mene, MEN MEN MEN der er noget med at det første halve år skal butikken bevise at det er DIN skyld tingene er i stykker og det sidste halvanden år skal du bevise at det IKKE er din skyld ..

    Finder lige noget om det smiley


  • #3   23. sep 2008 lyder indviklet smiley

  • #4   23. sep 2008 Søg: købeloven på google.dk

  • #5   23. sep 2008 "Det er en udbredt opfattelse - og misforståelse - at der efter købeloven gælder en garanti. Sandheden er, at købeloven ikke indeholder bestemmelser om garanti, hverken i to år, et år eller i kortere tid.

    En garanti på bilen skal derfor være aftalt med sælgeren eller i øvrigt kunne udledes af omstændighederne i forbindelse med købet, for eksempel af oplysninger i annoncer eller brochurer.

    Hvis ikke sælgeren har givet en garanti, kan man kun drage ham til ansvar, hvis køberen kan bevise, at der i købelovens forstand er en mangel ved bilen, men ikke enhver fejl ved bilen er en mangel i juridisk forstand.

    Groft sagt vil det være en betingelse, at bilen ikke svarer til, hvad man kunne forvente af en bil af den pågældende årgang og type og antal kørte kilometer. Når man køber en ældre bil, er der altså ikke nødvendigvis tale om en mangel, hvis bilen ikke kan starte få dage efter købet.

    Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at sælgeren bare kan fortie fejl ved bilen. Hvis han kender - eller burde kende - til en fejl, som har betydning for køberens bedømmelse af bilen, og han ikke oplyser om den, vil han være ansvarlig. Så taler man om, at sælgeren har tilsidesat sin "loyale oplysningspligt". Om køberen så kan bevise, at sælgeren har skjult nogle oplysninger, er en anden sag, men det vil for eksempel kunne ske, hvor sælgeren ikke kunne undgå at opdage fejlen ved almindelig brug af bilen. Tilsvarende kan sælgeren normalt ikke gøres ansvarlig, hvis det drejer sig om fejl, som køberen burde have opdaget, da han kiggede på bilen og fik en prøvetur.

    Garantier
    I mange tilfælde giver en forhandler en garanti over for køberen, ligesom der ofte gives en række oplysninger i slutseddel, annoncer, brochuremateriale med videre. Sådanne oplysninger vil ofte blive sidestillet med en garanti. Sælgeren vil være ansvarlig for rigtigheden af disse garantier og oplysninger uden hensyn til, om der ellers ville foreligge en mangel.

    Af bevismæssige grunde er det en god idé at sikre sig, at alle garantier - også mundtlige - bliver skrevet ned i slutsedlen. Ud over egentlige garantier gælder det oplysninger om for eksempel bilens stand, udstyr, motorkraft, ydeevne med videre. En garanti fra en sælger vil ofte være betinget af, at bilen serviceres og repareres hos sælgeren eller en autoriseret forhandler inden for visse intervaller, og, at der udelukkende anvendes originale reservedele.

    Sådanne betingelser er som udgangspunkt gyldige, så hvis man ikke overholder dem, bortfalder garantien, men det er vigtigt at være opmærksom på, at forhandleren alligevel stadig har et ansvar, hvis der er en mangel i henhold til købeloven.

    Opmærksomheden henledes i denne forbindelse på, at for nye biler købt efter 1. januar 2003 kan sådanne nyvognsgarantier ikke betinges af, at service og reparationer udføres på autoriseret værksted under anvendelse af originale reservedele. Er der imidlertid tale om garantiarbejde eller anden form for gratisarbejde, skal der dog anvendes autoriseret reparatør.

    6-måneders reglen
    Købeloven indeholder en bestemmelse om, at såfremt en købt bil lider af en mangel og denne mangel konstateres inden 6 måneder efter leveringen, formodes denne mangel også at have været til stede på leveringstidspunktet. Denne formodningsregel gælder dog kun såfremt dette er foreneligt med salgsgenstandens art, hvilket ofte men ikke altid vil være tilfældet ved køb af en bil.

    Formodningsreglen er endvidere betinget af, at manglens karakter ikke er uforenelig hermed. Det er imidlertid vigtigt at fastslå, at denne formodningsregel alene er en formodningsregel og ikke nogen egentlig garanti for køber.

    Reklamation
    Hvis man vil reklamere over noget ved den købte bil, skal det ske inden for visse frister. Dette er fastsat i købeloven, men det er ikke angivet præcist, hvor lang fristen er. Det afhænger af, om bilen er købt privat eller hos en forhandler og af de øvrige konkrete omstændigheder. I forbrugerkøb er det nu bestemt, at en reklamation altid er rettidig, såfremt køberen reklamerer inden 2 måneder efter, at køber har eller burde have opdaget manglen.

    Det vil føre for vidt at komme nærmere ind på reklamationsfristens længde, men det må under alle omstændigheder anbefales at reklamere, så snart man opdager manglen. Ellers risikerer man at miste kravet mod sælgeren. Køberen har bevisbyrden for, at der er reklameret rettidigt, så det er en god idé at reklamere skriftligt med nærmere beskrivelse af manglen, så man har dokumentation for, at sælgeren har modtaget reklamationen. Man kan for eksempel sende brevet anbefalet eller få sælgeren til at kvittere for modtagelsen.

    Forældelsesfrist
    Ifølge Købeloven forældes sælgerens ansvar ifølge købeloven to år efter, at bilen er leveret, og så kan bilejeren ikke gøre flere krav gældende.

    Sælgeren kan dog påtage sig at være ansvarlig i længere tid, for eksempel, hvis man aftaler en garanti, der løber ud over to år. Det vil være en god idé - men som regel også vanskeligt - at få en udvidelse af garantiperioden, når det drejer sig om nyere og især fabriksnye biler, hvor køberen forventer, at bilen kører uden fejl i mere end to år.

    Beføjelser
    Et andet væsentligt spørgsmål er, hvilke rettigheder en mangel giver køberen. Efter omstændighederne kan der være tale om erstatning, levering af en anden genstand, der stemmer overensstemmelse med aftalen, reparation, afslag i prisen og/eller ophævelse af købet.

    Også dette spørgsmål afhænger af parternes aftale og de konkrete omstændigheder i forbindelse med købet. "

    Citat: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=1


  • #6   23. sep 2008 (link fjernet)

  • #7   23. sep 2008 Hehe fik 11 i købeloven i skolen for et år siden og nu er jeg total væk i reglerne, jeg googler lige:)

  • #9   23. sep 2008 2 års reklamationsretSælgeren skal tage stilling til din klage i hele 2-års-perioden.
    Læs mere om, hvad der skal ske i forretningen, når du klager.

    Se liste over fejl, der giver dig rettigheder ifølge Købeloven.

    Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har fejl:

    0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
    været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
    sandsynliggør at det ikke er tilfældet.

    7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
    mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
    Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
    undersøge varen.

    Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om formodningsreglen, forbeholdet "købt som beset", ombytning giver ny klagefrist, klage efter 2-årsfristen m.m. Se nedenfor.

    Afviser sælgeren din klage, kan du evt. gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet eller et andet privat klagenævn.


  • #10   23. sep 2008 jeg kan stadig ikke finde ud af om det går ind under garanti eller reklamtion.. synes det er meget svært..

  • #11   23. sep 2008 jeg kan ikke bevise at fejlen var der fra starten. synes bare det er rimeligt at det skulle dække eftersom den kun er 1½ år gammen og sædevarmen kun brugt en sæson

  • #12   23. sep 2008 Du har nogle papir på bilen, ikke? Der må stå om den er solgt med garanti, for en garanti er ikke NOGET MAN FÅR bare med købeloven. En garanti er en ekstra service NOGLE giver med. Alle er dog altid stillet af købeloven!

  • #13   23. sep 2008 inde på deres hjemme side står der en garanti på 1 år

  • #14   23. sep 2008 Jeg vil da så absolut kræve at DE ordner bilen uden beregning, er du i tvivl ville jeg prøve og ringe til forbrugerstyrrelsen og høre. Så er du da sikker på at de SKAL lave den.

  • #15   23. sep 2008 Så er garantien jo desværre udløbet, link?
    Vil gerne lige se deres garanti.


  • #16   23. sep 2008 sanne
    prøvewr lige at finde et link ..


  • #17   23. sep 2008 Lyder godt smiley

  • #19   23. sep 2008 gå ind på værksted siden

  • #20   23. sep 2008 Men prøv da og ring og snak med forbrugerstyrelsen.

    Forbrugerstyrelsen rådgiver ikke per e-mail, men du kan ringe til Hotlinen på tlf. 70 13 13 30 alle hverdage kl. 9-12 og torsdag desuden kl. 15-19.



  • #21   23. sep 2008 Ja deres garanti er jo desværre ovre. Og jeg kan ikke helt finde ud af om du kan kræve de repererer fejlen uden beregning. Mener det dog!

    Men jeg synes du skal ringe og spørge forbrugerstyrelsen, for de véd da trods alt hvad de snakker om smiley


  • #22   23. sep 2008 lyder godt. tak skal i have allesammen!! smiley

  • #23   23. sep 2008 Velbekom da smiley Håber I får ret smiley Du må meget gerne gi' en opdatering her i tråden, om hvad forbrugerstyr. siger smiley

  • #24   23. sep 2008 skal jeg nok prøve at huske hihi

Kommentér på:
garanti og reklamation??

Annonce