345 visninger
|
Oprettet:
garanti og reklamation?? {{forumTopicSubject}}
Vi har købt en sprit ny bil (peugeot) for 1½ år siden og nu er sædevarmen i passagersædet stået af. IIhh!!! Tog derfor ind til peugeots værksted og de ville have 2000 måske mere for at lave det. Så tænker jeg: er der ikke en regel om at når noget går i stykker dækkes det. skal de ikke betale det?
Mener jeg jo eftersom bilen kun er 1½ år og vi kun har brugt sædevarme en sæson. det burde ligesom holde lidt længere end det skulle jeg mene..
Hvad mener i?
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
Finder lige noget om det
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 176
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
En garanti på bilen skal derfor være aftalt med sælgeren eller i øvrigt kunne udledes af omstændighederne i forbindelse med købet, for eksempel af oplysninger i annoncer eller brochurer.
Hvis ikke sælgeren har givet en garanti, kan man kun drage ham til ansvar, hvis køberen kan bevise, at der i købelovens forstand er en mangel ved bilen, men ikke enhver fejl ved bilen er en mangel i juridisk forstand.
Groft sagt vil det være en betingelse, at bilen ikke svarer til, hvad man kunne forvente af en bil af den pågældende årgang og type og antal kørte kilometer. Når man køber en ældre bil, er der altså ikke nødvendigvis tale om en mangel, hvis bilen ikke kan starte få dage efter købet.
Alt dette betyder selvfølgelig ikke, at sælgeren bare kan fortie fejl ved bilen. Hvis han kender - eller burde kende - til en fejl, som har betydning for køberens bedømmelse af bilen, og han ikke oplyser om den, vil han være ansvarlig. Så taler man om, at sælgeren har tilsidesat sin "loyale oplysningspligt". Om køberen så kan bevise, at sælgeren har skjult nogle oplysninger, er en anden sag, men det vil for eksempel kunne ske, hvor sælgeren ikke kunne undgå at opdage fejlen ved almindelig brug af bilen. Tilsvarende kan sælgeren normalt ikke gøres ansvarlig, hvis det drejer sig om fejl, som køberen burde have opdaget, da han kiggede på bilen og fik en prøvetur.
Garantier
I mange tilfælde giver en forhandler en garanti over for køberen, ligesom der ofte gives en række oplysninger i slutseddel, annoncer, brochuremateriale med videre. Sådanne oplysninger vil ofte blive sidestillet med en garanti. Sælgeren vil være ansvarlig for rigtigheden af disse garantier og oplysninger uden hensyn til, om der ellers ville foreligge en mangel.
Af bevismæssige grunde er det en god idé at sikre sig, at alle garantier - også mundtlige - bliver skrevet ned i slutsedlen. Ud over egentlige garantier gælder det oplysninger om for eksempel bilens stand, udstyr, motorkraft, ydeevne med videre. En garanti fra en sælger vil ofte være betinget af, at bilen serviceres og repareres hos sælgeren eller en autoriseret forhandler inden for visse intervaller, og, at der udelukkende anvendes originale reservedele.
Sådanne betingelser er som udgangspunkt gyldige, så hvis man ikke overholder dem, bortfalder garantien, men det er vigtigt at være opmærksom på, at forhandleren alligevel stadig har et ansvar, hvis der er en mangel i henhold til købeloven.
Opmærksomheden henledes i denne forbindelse på, at for nye biler købt efter 1. januar 2003 kan sådanne nyvognsgarantier ikke betinges af, at service og reparationer udføres på autoriseret værksted under anvendelse af originale reservedele. Er der imidlertid tale om garantiarbejde eller anden form for gratisarbejde, skal der dog anvendes autoriseret reparatør.
6-måneders reglen
Købeloven indeholder en bestemmelse om, at såfremt en købt bil lider af en mangel og denne mangel konstateres inden 6 måneder efter leveringen, formodes denne mangel også at have været til stede på leveringstidspunktet. Denne formodningsregel gælder dog kun såfremt dette er foreneligt med salgsgenstandens art, hvilket ofte men ikke altid vil være tilfældet ved køb af en bil.
Formodningsreglen er endvidere betinget af, at manglens karakter ikke er uforenelig hermed. Det er imidlertid vigtigt at fastslå, at denne formodningsregel alene er en formodningsregel og ikke nogen egentlig garanti for køber.
Reklamation
Hvis man vil reklamere over noget ved den købte bil, skal det ske inden for visse frister. Dette er fastsat i købeloven, men det er ikke angivet præcist, hvor lang fristen er. Det afhænger af, om bilen er købt privat eller hos en forhandler og af de øvrige konkrete omstændigheder. I forbrugerkøb er det nu bestemt, at en reklamation altid er rettidig, såfremt køberen reklamerer inden 2 måneder efter, at køber har eller burde have opdaget manglen.
Det vil føre for vidt at komme nærmere ind på reklamationsfristens længde, men det må under alle omstændigheder anbefales at reklamere, så snart man opdager manglen. Ellers risikerer man at miste kravet mod sælgeren. Køberen har bevisbyrden for, at der er reklameret rettidigt, så det er en god idé at reklamere skriftligt med nærmere beskrivelse af manglen, så man har dokumentation for, at sælgeren har modtaget reklamationen. Man kan for eksempel sende brevet anbefalet eller få sælgeren til at kvittere for modtagelsen.
Forældelsesfrist
Ifølge Købeloven forældes sælgerens ansvar ifølge købeloven to år efter, at bilen er leveret, og så kan bilejeren ikke gøre flere krav gældende.
Sælgeren kan dog påtage sig at være ansvarlig i længere tid, for eksempel, hvis man aftaler en garanti, der løber ud over to år. Det vil være en god idé - men som regel også vanskeligt - at få en udvidelse af garantiperioden, når det drejer sig om nyere og især fabriksnye biler, hvor køberen forventer, at bilen kører uden fejl i mere end to år.
Beføjelser
Et andet væsentligt spørgsmål er, hvilke rettigheder en mangel giver køberen. Efter omstændighederne kan der være tale om erstatning, levering af en anden genstand, der stemmer overensstemmelse med aftalen, reparation, afslag i prisen og/eller ophævelse af købet.
Også dette spørgsmål afhænger af parternes aftale og de konkrete omstændigheder i forbindelse med købet. "
Citat: http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=1
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 176
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
Læs mere om, hvad der skal ske i forretningen, når du klager.
Se liste over fejl, der giver dig rettigheder ifølge Købeloven.
Her gælder følgende regler for, hvem der skal bevise at varen har fejl:
0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have
været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren
sandsynliggør at det ikke er tilfældet.
7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller
mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet.
Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig
undersøge varen.
Læs konkrete afgørelser fra Forbrugerklagenævnet om formodningsreglen, forbeholdet "købt som beset", ombytning giver ny klagefrist, klage efter 2-årsfristen m.m. Se nedenfor.
Afviser sælgeren din klage, kan du evt. gå videre med sagen til Forbrugerklagenævnet eller et andet privat klagenævn.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
Vil gerne lige se deres garanti.
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
prøvewr lige at finde et link ..
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
Forbrugerstyrelsen rådgiver ikke per e-mail, men du kan ringe til Hotlinen på tlf. 70 13 13 30 alle hverdage kl. 9-12 og torsdag desuden kl. 15-19.
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
Men jeg synes du skal ringe og spørge forbrugerstyrelsen, for de véd da trods alt hvad de snakker om
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
okt 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 801
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 633
garanti og reklamation??