765 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Tænk før du køber/bærer pels. Tænk før du køber/bærer pels.

Du kan/kunne være med til at støtte pelsfarme i Asien som denne barbariske video illustrere, ved at købe/bære pels.

PS. JEG ADVARER MOD MEGET STÆRKE BILLEDER.
http://www.peta.org/feat/chineseFurFarms/index.asp

Jeg syntes det er vigtigt at man spreder budskabet, for helt ærligt.. hvor lækkert er det at gå med en død ræv om halsen, døde sæler om sig, når man kan få noget der ligner ret godt, og som har samme varme givende evne og ser lige sådan ud, bare syntetisk!

Og så kan man lære det:
http://www.youtube.com/watch?v=MsM7f_AfDOo

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tænk før du køber/bærer pels.
  • #1   15. okt 2008 Er du også imod sæljakker fra Grønland? Der hvor sælen er slagtet for kød, og alle dele, inkl. pels, bliver benyttet.

• #2   15. okt 2008 Nej det er jeg ikke, de mennesker der bor op nordpå, og har været levet/været afhængig af det hele deres liv i flere generationer, de skal bare blive ved forevigt, hvis det er det der skal til.

Men dem der løber rundt på indlands isen, og hakker i sæler oppe på nordpolen og alaska, dem/det har jeg noget imod.

• #3   15. okt 2008 Det er forfærdeligt som nogen behandler slagte- og pelsdyr rundt om i verden, men ofte står man jo magtesløs, fordi regeringerne i de pågældende lande ikke gør noget, og der bliver tit svindlet med oprindelse, dyreart o.s.v. når de kommer ud på markedet.
    Jeg har ikke haft noget imod at gå med sæl eller ræv, som er fanget og pelset i Grønland (og købt i Grønland). Vil gerne støtte fangerne deroppe så de kan opretholde en livsstil, som mere eller mindre er blevet ødelagt af bl.a. danskere og canadiere, men ellers er jeg meget forbeholden m.h.t. pels. Vil vide hvor de komme fra etc. ligesom jeg helst køber oksekød af fritgående kødkvæg, køber æg fra fritgående eller økologiske høns o.s.v.
    jeg går ikke ind for at forbyde al slags pels, men går ind for dyrevelfærd - både for slagtedyr og pelsdyr. Vil dog gerne købe en pels fra en jæger, som har nedlagt et vildt dyr på lovlig vis.

• #4   15. okt 2008 Den eneste pels jeg vil have noget med at gøre, er pels jeg ved hvor kommer fra og pels hvor jeg ved at dyret har haft en ordentlig opvækst og slagtning. Har bl.a. et islandsk fåreskind og skal ude tvivl have et langhåret islandsk følskind engang!

• #5   15. okt 2008 Det er så derfor man skal købe skandinavisk pels..
    Der er intet så lækkert som en minkpels.. Og de imiterede pelse er bare slet ikke nær det samme.. Jo de ligner måske lidt på afstand.. Men det er bare ikke nær så lækkert og varmt.

• #6   15. okt 2008 jeg vil så ikke give dig ret i at syntetisk ser lige sådan og har samme varmegivende evne eller er ligeså lækkert at have på eller røre ved...

Men som en anden siger deroppe, så går jeg ind for dyrevelfærd, både for husdyr, kæledyr, slagtedyr og pelsdyr...

Så ja, vær opmærksom på hvor du køber pels, men vær ikke fanatiker og tro at alle pelsdyr er mishandlede dyr

• #7   15. okt 2008 Nå, men til jer der godt kan lide pels, hvorfor er det lækkert at gå med døde dør? Prøver man at opnå en status? Jeg tænker med det samme jeg ser en person rende rundt med pels, er det fordi hun gerne vil se ud som om hun har mange penge, ligesom mange andre gør det med biler, huse, osv... eller hvad er det ?
    Er bare nysgerrig her.

• #8   15. okt 2008 jeg går med mine ræve fordi jeg synes de er skide flotte, og så er de dejligt varme.... og mine er købt skandinavisk, fra en farm i norge, hvor man ser hvordan dyrene bliver behandlet.... men de har så heller ikke kun kostet 1000 kr....

• #10   15. okt 2008 Jeg siger ikke at pels er yt, JEG kan bare ikke lide at gå med sådan noget, og så er det lige meget hvad for noget pels det er.
    Det er jo smag og behag, jeg syntes personligt selv at det er klamt at man stadig kan se hale og huller hvor øjenene har siddet på en ræv. Jeg syntes selv et dyr er smukkere levende.

Og som der har været så meget om kan man ikke være helt 100% sikker på om hvad for noget pels man køber og fra hvor, medmindre du selv er jæger.

Jeg er glad for at jeg er en af dem der holder sig væk fra det, for så kan jeg være 100% sikker på at jeg ikke støtter sådan nogle grusomheder!

Lige lidt læsestof :
    (link fjernet)

• #11   15. okt 2008 Jeg synes at pels er flot, og at det giver god varme.

Selvfølgelig skal det være bæredygtigt og dyrene skal behandles ordentligt - men det er der jo også steder der gør.

Hvis du synes det er klamt at gå med døde dyr, så er du vel veganer - for så er det vel også klamt at spise døde dyr?

• #12   15. okt 2008 altså hvis man køber en pels herfra hvor dyret er aflivet inden så er det jo ikke så slemt, altså man bruger jo fjer til puder osv og dyr bliver slagtet også kun for det, så hvis bare dyret bliver aflivet ordenligt ja så syntes jeg ikke det gør så meget.

havde en gang noget kanin pels jeg købte på en gård, der blev kaninerne aflivet ordenligt så det er ikke så slemt syntes jeg.

• #13   15. okt 2008 Det gør bomuld sku da også. Hvis du syntes pels er flot og giver go varme, jamen så burde det da også være iorden at slagte et menneske og gå med dens skind, men det ville du jo nok syntes var ulækkert at gå med.

Ja, der findes steder som behandler dyrene ordenligt, ingen tvivl om det, og det er også iorden at folk køber det sådanne steder fra.
    Jeg spiser økologisk kød, og der er en væsentlig stor forskel for at for at spise en ko, gris whatever...når man ved både skin og kød bliver brugt! - ligesom grøndlands snakken tideligere). End at slagte udlukkende for pelsens skyld!

• #14   15. okt 2008 Hvis du spiser kød, så har jeg ikke noget tilovers for din bemærkning om at "det er klamt at gå med døde dyr" - for så burde det også være klamt at spise døde dyr. Også selvom de er økologiske.

Nu ved jeg ikke hvordan din krops volumen er, men jeg kan ikke holde varmen særlig godt og derfor ville det være oplagt at købe en pels. Nu har jeg dog en skinjakke, og det kan lige gå.

• #15   15. okt 2008 altså om dsen bliver slagtet for at få pesen eller for at lave en taske, sko eller hvad det er jo det samme.

jeg køber kød fra en der har fritgående kør og det smager også kanon godt, men hvis man kan have læder take/sko what ever så kan man også ha en pels, jeg har den smukkeste hvide pels, til at have om halsen, elsker den så højt, den er købt fra et sted der køber udelukket fra sjælland hvor de selv avler og selv afliver osv så de skal ikke engang fragtes lagt eller noget og de har fint med plads osv.

• #16   15. okt 2008 men du skal huske at næste gang du s en sød og flot katte/hundefirgur med pels, at det 99 i 100 er rigtig katte eller kanin hår de bruger, også udelukket til det...

• #17   15. okt 2008 Okay, så prøv at få brillerne på at læs det en gang til...og prøv at forstå det.

'Jeg spiser økologisk kød, og der er en VÆSENTLIG STOR FORSKEL for at for at spise en ko, gris whatever...når man ved både skin og kød bliver BRUGT! - ligesom grøndlands snakken tideligere (som jeg IKKE havde noget IMOD!).
    END AT SLAGTE UDLUKKENDE FOR PELSENS SKYLD (hvor kødet bliver kasseret efterfølegene, her er der snak om mink osv..)

Og det fint, gå med pels så tosset du vil, jeg stopper dig sku ikke, JEG har bare ikke lyst til at gå rundt i det.

Dette indlæg var møntet på hvordan folk kan behandle dyr sådan, som i videoen og ikke for at undersøge hinanden.

• #18   15. okt 2008 ej rolig nu ok, der er da ingen grund til at hidse sig sådan op, tror du at de kør du spiser at det er de samme der bliver brugt til at lave læder sofa af eller hvad? de dyr bliver altså også slagtet udelukket pga deres skind.

der er jo forskel på om man går i pels fra dyr der er mishandlet eller om man går i pels fra dyr der er blevet behandlet ordenligt (efter min mening)

• #19   15. okt 2008 Ro på, jeg kan godt læse hvad du skriver, uden at du behøver at "råbe". Jeg synes nu stadig du er dobbeltmoralsk, når du siger "det er klamt at gå med døde dyr" når du selv spiser kød - og her er jeg ligeglad med at dyret er økologisk - det er stadig dødt!

Vi er selvfølgelig enige om at dyremishandling er forkert, og ingen dyr burde blive flået mens de er levende! Det er også hamrende uetisk at skyde baby sæler for at få det fine hvide pels, det vil jeg heller ikke støtte!

Men ser jeg en flot kaninpels jakke eller en pæn ræv at have om nakken, så kunne jeg godt finde på at købe sådan en - hvis sælgeren vel og mærke kunne fortælle og dokumentere hvor pelsen kom fra.

• #20   15. okt 2008 heidi - nu med skovkatte killinger :

Den er ikke møntet på dig, og syntes ikke jeg hidser mig op. Folk forstå mig bare ikke, jeg er jo nød til at skære det ud i pap, og det kan måske virke lidt voldsomt.

Men så er jeg glad for at jeg ikke ejer en læder sofa, læder jakke, taske osv..

'der er jo forskel på om man går i pels fra dyr der er mishandlet eller om man går i pels fra dyr der er blevet behandlet ordenligt (efter min mening)'

Og ja jeg giver dig ret, og syntes jeg flere steder har givet budskabet. - at jeg ikke at lide at gå i pels og syntes det er klamt, er jo min egen personlige holdning til det. smiley

• #21   15. okt 2008 * Rilou * :

Jamen det fint at du kalder mig det, det betyder alligevel ikke en skid for mig.

'Men ser jeg en flot kaninpels jakke eller en pæn ræv at have om nakken, så kunne jeg godt finde på at købe sådan en - hvis sælgeren vel og mærke kunne fortælle og dokumentere hvor pelsen kom fra.'

Problemet er desværre bare sådan, at man ikke kan være 100% sikker på du har fået fat i det rigtige, det er også det der har været så meget snak om, de tjener styrtende med penge i Asien, ellers kan de jo ikke blive ved med at have det skide pels farme. Så der er jo nogen der ligger penge i derude, om det er os i Europa skulle ikke undre mig, det jo nemt at forfalske et garanti bevis og dokumentation for hvor er verden pelsen kommer fra.

• #22   15. okt 2008 jeg ved godt hvad du mener, og syntes også det er klamt når det foregår det på den måde der, men som sagt så hvis det sker under ordenlige forhold så kan jeg ikke se noget galt i det, for så er det, det samme som slagte dyr, de bliver kun brugt ga kødet, og så meget kød behøver vi mennesker jo slet ikke for at overleve hehe.

• #23   15. okt 2008 Det har du sikkert ret i! Men jeg har nu heller ikke en pels eller lignende pt. Når jeg engang tænker på at købe en, så kigger jeg på det og ser om det er til at hitte ud af hvor tingene kommer fra. Det er ikke noget jeg brænder for at have, så jeg ved ikke nok om det.

Jeg er sikker på at der er en måde at vide sig sikker på, men jeg kan desværre ikke fortælle dig om den smiley

• #24   15. okt 2008 Det jo det, ellers så skal man tage direkte til Grønland, island, Norge, færøerne hvis man skal have fat i noget af det rigtige, uden at have dårlig samvigtighed. ;o)

Kommentér på:
Tænk før du køber/bærer pels.

Annonce