2.830 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Møbler af massiv træ Møbler af massiv træ

Hejsa

Kæresten og jeg skal til at købe fælles møbler, så tingene kommer til at passe lidt sammen igen:)

Vi vil rigtig gerne have møbler af massiv egetræ. Jeg har googlet lidt rundt for at læse om vedligeholdelsen af massive møbler. Manner.. det lyder jo helt vildt.. de skal olieres eller sæbebehandles flere gange årligt, de kan ikke tåle at blive udsat for varme og de kan sprække hvis luftfugtigheden er for lav.

Øhh.. er der nogen herinde, der har erfaringer med møbler af massiv træ? Er det virkelig så besværligt?

De er jo ikke ligefrem billige, så derfor vil vi gerne være sikre inden vi køber dem.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Møbler af massiv træ
  • #2   9. nov 2008 Hejsa
    Vil lige sige at jeg har samme erfaringer som mary§ mopse-dellen
    Vi købte for 3 år siden spisebord og sofabord i sæbebehandlet massiv eg og vi har behandlet det en gang så det er atså ikke så slemt som det lyder...ss

• #3   9. nov 2008 Vores møbler er sæbebehandlet eg, og de er faktisk ret lette at holde. De anbefaler, at man sæbebehandler dem 4 gange om året, og det er hurtigt gjort med en gang sæbespåner/træsæbe og en klud. Når de er blevet sæbebehandlet nogle gange, kan træet rejse sig lidt, og så kan man lige slibe det med noget meget fint sandpapir, men det har vi kun gjort én gang i de par år vi har haft dem.

• #4   9. nov 2008 Er det ikke mega besværligt at sæbebehandle fx en skænk med diverse indhak i træet? Der er jo også noget med, at det kan give skjolder, hvis man ikke giver det lige meget sæbe alle steder.

Er det nogen af jeres møbler, der står i nærheden af en brændeovn?

• #5   9. nov 2008 Mine forældre har massiv egetræ som skænk spisebord og stole. Mine mor sæbebehandlede det 4-5 gange indenfor 1 mdr og i dag gøre hun ikke noget ved det.
    Man sæbebehandler det så der ikke kommer fedt og pletter på det, (så træet ikke suger noget)

hun har ikke gjort noget ved dem i årevis og i sidste månede da de ornede stuen fik de da lige en omgang til og de så ud som nye.. Alt røg af,.
    man skal ikke oliere det..

• #6   9. nov 2008 sæbebehandlede tingene 4-5 gange inden for en månede ( Da de lige fik tingene)

Du laver jo sæbevand så du vridder bare kluden lidt og knubber så skænken ind. Der kommer ikke skjolder, så skal der gå noget grusomt galt.

• #7   9. nov 2008 Jeg synes, det er meget nemt og praktisk med massive egetræsmøbler. Sæbebehandlingen er nemt overstået og den almindelige rengøring gøres bare med en fugtig klud. Kan kun anbefale massive møbler.

• #8   9. nov 2008 Jamen så er beslutningen truffet.. vi kører afsted og køber dem i morgen:) Kunne da heller ikke forstå, hvorfor så mange ville eje sådanne møbler, hvis det var SÅ besværligt, som jeg fandt frem til via google.

Mange tak for jeres svar:)

• #10   9. nov 2008 jeg har også alle møbler i egetræ.. og det er oliebehandlet.. og jeg har haft det i 2 år og kun behandlet 1 gang. men du må ikk spilde på det, eller have noget varmt på det.. så revner det.. men det er da klart det flotteste møbler man kan få smiley alle mine møbler er i det smiley

• #11   10. nov 2008 Jeg har arbejdet med massivtræ i 10 år, så jeg ved da lidt.

Lak: Er nemt at have. Skal som sådan ikke efterbendles. Kan dog blive ridset og det er svært selv at reparere ordentligt.
    Der kan komme hvide fugtskjolder under lakken. F.eks fra en gryde på en bordskåner. Dette kan fjernes med et viskestykke og strygejern. Man ligger viskestykket på det ramte område og varmer FORSIGTET med strygejernet. Viskestykket vil så suge fugten. Hold strygernet på viskestykket en 3-5 sek. og tjek. Det må ikke blive så varmt man ødelægger lakken.
    Køber man møbler som bøg, ask, ahorn skal man være klar over at de bliver gullige med tiden.

Naturolie og hvid olie: Giver en "hård" overflade. Personligt synes jeg hvidolieret eg er superflot.

Sæbe: Giver et lidt gråt skær. Det er en lidt mere sart behandling. Man skal ikke gå og sjatte med meget farveholdige væsker og så ikke tørre op.... Ridser og "daglig brug" er let at fjerne. Puds og giv sæbe.
    Første gang man giver sæbe, kan man opleve at fibrene rejser sig. Så derfor skal man lige pudse let på det.
    Mit eget spisebord har fået 4 x sæbe, så det er mættet med sæbe og dermed mere modstandsdygtig.

Generelt:
    Puds altid i åreretningen. På tværs giver ridser.
    Brug helst ikke under korn 240 til slutfinish. Brug gerne en pudsesvamp, den er også god til kanter og trælse steder.

Sæbe og olier skal gives "på en gang". Start i en ende og arbejd hen ad møblet. Ikke noget med sådan at smøre det det på kryds og tværs. Jævnt, langs årene og få det hele med første gang, det er vejen frem.
    Undgå løbere ned af kanter, som tører ind før du behandler resten af kanten/siden igen. De forsvinder ikke og det ser træls ud.
    Tør overskydende olie/sæbe af, ellers giver det skjolder.
    Vær opmærksom på at svampe/klude med olie kan være selvantændende.

Husk at massivtræ arbejder. Det et naturprodukt og bliver påvirket af svingninger i luftfugtighed. Skuffer kan pludselig begynde at binde. Borde kan knirke osv.
    Direkte sollys kan gøre det samme.
    Træ patinerer med tiden. Nogle træsorter mere og hurtigere end andre. Sådan er det bare. Så hvis man stiller noget på sit møbel og aldrig flytter det, kan det resultere i en "bleg" plet.

Hvis man vil vide lidt mere om vedligehold kan man eventuelt se det her:
    http://www.brdr-andersen.dk/

• #12   10. nov 2008 Jeg har nogle mørkbejdsede møbler i massivt træ, men de har fået voks. Det er uden farve, så kan også bruges til natur-egetræ. De kan efterfølgende vaskes af med sæbespåner eller brun sæbe og så skal de bare have noget møbelvoks ca 1 gang om året (f.eks. bordplade) alt efter hvor meget slid der er på, ellers er der næsten ingen vedligeholdelse. Voksen farver ikke men gør at træet skyer vand og andet, som man kan spilde, og så er det bare at tørre af med en fugtig klud.

• #13   10. nov 2008 Jannie L
    Egetræ arbejder jo lige som andet træ, og det med luftfugtiheden, det skal være meget tørt for at det sprækker, og hvis det bliver så tørt så for i nok også problemer med jeres slimhinder,

Min bedere havldel har astma, der var et tidspungt hvor hun sage at hun hade det beder på arbejde end her hjemme, og hun er på møbelfarbrik, så det kan jo sommetider støve noget,
    så fik jeg fundet end til at måle fugtihed med, og det var alt for tørt her hjemme,

Det du skal passe lidt på med er bord der står op til en radiator, der kan det godt gå galt, problemet er at træ i dag ikke får lov til at ligge, længe nok inden det bliver brugt.

• #14   10. nov 2008 Mange tak for jeres svar:)

Vi prøver at købe dem, og så må vi gøre vores egne erfaringer med, om de sprækker ved at stå ved brændeovnen.

Kommentér på:
Møbler af massiv træ

Annonce