{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Danskerne er uvidende - folkesygdom...
  • #1   11. nov 2008 Jeg bliver checket for diabetes jævnligt, da nogle i familien har det. Det er bare en blodprøve hos lægen, hvor man i øvrigt også kan få checket kolesterol indholdet samtidig.

• #2   11. nov 2008 Det lyder fornuftigt Gitte smiley

• #3   11. nov 2008 Jeg tror ikke så mange ved hvor "nemt" det er at få diabetes. Diabetes type 2 fås bl..a. ved forkert kost. Der skal ikke ret meget justering til at få rettet op på det. Symptomerne er bl.a. træthed og dårligt humør.

• #4   11. nov 2008 Problemet er jo at der slet ikke har været fokus på sygdommen.

• #5   11. nov 2008 Jeg tror bestemt ikke, at forekomsten af diabetes 2 har noget med uvidenhed at gøre - jeg tror det handler om komfort.

Vi ved det jo godt allesammen. Ligesom alt det andet grumme, vi bliver tudet ørene fulde med. Nok er nok - og jeg tror faktisk, at mange mennesker på et tidspunkt får nok af alle de dommedagsprofetier og vælger at leve livet. Nogle med dårlig samvittighed, andre med stor fornøjelse ;o)

• #6   11. nov 2008 Ja men danskerne er vel vidende om at sund kost og motion er vejen frem og iøvrigt fedmeforbyggende og dermed forebyggende for en del sygdomme.

• #7   11. nov 2008 Hvis det handler om komfort så synes jeg det er skræmmende at de lader det gå ud over deres børn.. tilfældet af type 2 hos børn og unge er eksploderet over de senere år, de bliver federe og federe og der sker bare ikke ret meget ved det før det er for sent... jeg kan da godt se det er nemmere at give junior en playstation og det nye spil i stedet for at lette bagdelen og starte til noget sport (eller bare gå nogle ture) men i mine øjne er det skræmmende at mange vælger den løsning...

• #8   11. nov 2008 Jeg tror, det er en meget tabubefængt sygdom.
    Iøvrigt er jeg som type 1 diabetiker mødt med mange skrøner og misforståelser gennem livet og hører det også fra andre med sukkersyge.
    Fx :
    - Jamen troede da ikke, at man måtte få sukker, når man er diabetiker.
    - Du er da ellers ikke tyk ?
    - Du ka roligt spise dette - jeg har ikke tilsat sukker.
    - Følgesygdomme kommer kun, hvis du ikke følger reglerne.
    - Ingen i familien har det, så jeg får det ikke.

Tror iøvrigt CH har meget ret i, at vi danskere har tendens til at lukke øjnene for info omkring sundhed og sygdom, hvis det ´koster´ smiley

• #9   11. nov 2008 Sus...helt enig, de ting kommer dælme tit! og hvor har jeg dog ofte oplevet folk kigge forarget på en fordi man har drukket en juice ved lavt blodsukker...
    jeg har også fået stukket i hovedet at det var min egen skyld at jeg havde sukkersyge når nu jeg spiste så meget slik (da jeg var noget yngre)

• #10   11. nov 2008 Colour - så vidt jeg kan forstå stiger tilfældene af sukkersyge forekomster da ...

• #11   11. nov 2008 Jeg har selv arbejdet på en diabetesafdeling.
    Sus... lige præcis de " fordomme" er foreningen selv skyld i... De har slet slet ikke været på mærkerne med oplysning, som så mange andre foreninger har. Der ligger problemet..

• #12   11. nov 2008 Marianne... ja, jeg ka heller ikke finde andre årsager til, at det er gået galt.
    Er spændt på at se, hvad man vil gøre for at ændre befolkningens syn på sygdommen...

• #13   11. nov 2008 det skal du ikke være ked af - det kan jeg heller ikke.. og har haft type 1 siden jeg var 2... men det har da givet nogle perioder hvor jeg nægtede at tage min insulin for jeg skulle bestemt ikke stikkes da! der kunne min mor da heldigvis overtage og give mig det..

• #14   11. nov 2008 Plejer ellers at være mænd der besvimer, når de ser en nål smiley

• #15   11. nov 2008 Hjælper det ikk lidt at tænke på, at nålene nu om stunder er mindre end en knappenål ? Ikke de harpuner som i ´gamle dage´ smiley

• #16   11. nov 2008 jeg er heldigvis aldrig blevet stukket af en hveps eller en bi..men myggene æder mig og dem ka jeg ikke tåle smiley
    puh..blodprøve...så siger de at man ikke kan mærke når de skifter glas..sikke noget fis, det gør ondt gør det.. jeg kan nu godt få dem taget men de skal ikke sige til når de stikker for så har jeg en lang flænge hen af armen...

• #17   11. nov 2008 Når man har været indlagt på sygehus så bliver man kureret for nåle. Jeg regner det ikke for noget, selvom mine blodårer er seje. Jeg bliver endda stukket i højre hånd hver gang. Lige pt. går jeg til jævnlig kontrol for leddegigt og det kræver blodprøver. Jeg fokuserer bare på at det niver et splitsekund, og så er det overstået.

Det værste jeg har prøvet er at få en nål af større størrelse stukket ned i håndledet, for at tage en iltmætningsprøve, de 2 gange jeg har været indlagt med astma. Det gjorde nas, men var da til at holde ud. Det holder jo heldigvis op hurtigt.

• #18   11. nov 2008 Gitte, jeg har været indlagt i 14 uger for en del år siden - og TRO mig, da jeg igen skulle igang med det system, var jeg langt fra kureret fra nåleskræk. Nok nærmere tværtimod.

Da jeg i efteråret blev indlagt til infusion med binyrebarkhormon var mine vener så smadrede, at der måtte 12 forsøg til at lægge 3 venflon. Forsøgene blev gjort af anæstesisygeplejerske, hvoraf flere måtte opgive. Jeg var et nervevrag til sidst - og da mine vener klaskede sammen i løbet af et døgns tid, endte det med, at jeg - hvis jeg skulle bevare mit fulde fem - måtte få tabletbehandling i stedet.

Så da jeg skulles starte på en anden infusionsbehandling i år, var jeg ved at dø af skræk - men har nu fundet en teknik til at psyke mig selv lidt. Og så insisterer jeg på, at røret skal lægges i albuebøjningen, selvom den vene er mere end slidt efter et utal af blodprøvetagninger.....

Hader de nåle..

Paradokset er, at jeg er akupuntør :o))))))

• #19   11. nov 2008 Jeg stikker mig selv op mod 10 gange dagligt - insulin + blodsukkertests.
    Efter min mening (ka jo kun tale for mig selv...), er de stik minor i forhold til sygdommens væsen.
    Kom da lige i tanke om endnu en misforståelse :
    - Din diabetes må være meget slem, når du nu får insulin så tit.

• #20   11. nov 2008 Sus, jeg synes heller ikke det er så slemt med de ting, der lige gøres på et splitsekund... Det giver jo bare et lillebitte smæld, så er det overstået..

Blodprøver synes jeg heller ikke er slemme - heller ikke, når de skifter glas. Tværtimod fascinerer det mig en del... Men der, hvor de skal RODE inden i en med nålen... BRRRRRRRR *GG*

• #21   11. nov 2008 Ja STORE nåle er jeg ski heller ikk meget for - ka godt nok gøre nas og være yderst ubehageligt ! smiley

• #22   11. nov 2008 Det er jo lige dét - ska til nyrefunktionsundersøgelse i morgen og det er jo et helt VVS-anlæg, der sættes ind i mine seje vener *G*

• #23   11. nov 2008 *GLUP*

Hvordan foregår sådan noget? Min veninde fik lavet sådan en et par gange - det var vist noget med kontrastvæske og så'n... er det også sådan for dig?

• #24   11. nov 2008 CH...det er nu slet ikke så slemt smiley
    Undersøgelsen går ud på at undersøge, hvor gode nyrerne er til at rense blodet for affaldsstoffer og hvor hurtigt, de gør det.
    Man tilfører radioaktivt sporstof...gyys gg...og tar en masse blodprøver med nærmere bestemt tidsinterval.
    Ved mine allerførste undersøgelser for over 20 år siden, fik man iøvrigt en jodpille først - det bruger man ikke længere.

Kommentér på:
Danskerne er uvidende - folkesygdom...

Annonce