7.550 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 54 Svar

sygemeldt samt tjene penge ved siden a sygemeldt samt tjene penge ved siden a

Må man det?? Altså jeg er godt klar over man ikke må have et fast arbejde med fast indkomst - kan man passe det er der jo ingen grund til sygemeldingen

Men hvad med at tjene penge sådan på fritisd niveau. Altså jeg skal til at sælge nogle billeder og andre effekter via en hjemmeside og får et evt salg sat direkte ind på min konto... Er det tilladt? Og blir de trukket af min sygedagpenge?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sygemeldt samt tjene penge ved siden a
  • #1   18. jan 2009 Jeg ville nok tage kontakt med kommune og spørge... Det kan ende i en bedragerisag, hvis du får sygedagpenge uberettiget...)0:

• Z e n t i C
    Z e n t i C Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 1
    #2   18. jan 2009 Nej det kan de ik gøre noget ved, med mindre det er i sådan et omfang at du går hen og bliver momsregisteret, for at kunne sælge dine produkter online. Det vil nok blive set på som.... Kan du tjene ekstra, kan du klare digselv tror jeg... smiley

• #4   18. jan 2009 Nej det må man ikke . Og pas på det kan blive en dyr historie hvis det bliver opdaget.

• #5   18. jan 2009 det var ikke ment som sorte penge da de evt penge blir sat ind på min konto og vil blive opgivet helt efter bogen.. Det var ikke meningen jeg skulle momsregistreres i første omgang - hvis beløbet sniger sig op i nærheden af de 50.000 så jo..

• #6   18. jan 2009 Og det er jo ikke et arbejde som ssådan - det er noget jeg alligevel laver hvad enten jeg er syg eller ej.. Fysisk hårdt eller psykisk belastende er det helle rikke... Men det er kommunen måske ligeglad med:-)

• #7   18. jan 2009 Vandringsmanden - kunne ikke være mere enig.

• #8   18. jan 2009 Jeg har skam brug for hjælpen. tiden går langsom og derfor laver jeg lidt forskelligt for at holde mig igang. Det bruger jeg penge på og søger udgifterne dækket:-) det er ikke noget jeg kommer til at tjene en formue på. Men jeg havde måske troet at det ville blive trukket fra mine SD.. Men jeg vil da lige tjekke med kommunen i morgen - ønkser ikke at gøre noget jeg ikke må eller få en efterregning eller bedragerisag på nakken

• #9   18. jan 2009 selvfølgelig må du da ikke tjene penge et andet sted hvis du er sygmeldt.!

hvis man er i stand til at arbejde så må man tage på arbejde.! alt andet er da totalt umoralsk overfor sine kollegaer,! samt dem man er i fagforening med.!

men hvad er det du har tænkt dig at lave.?

er selv selvstændig, og mener at den regel med 50.000, den holder jo ingen steder.! hvorfor skulle man ikke betale moms af det.? desuden kan man jo heller ikke trække noget fra hvis man ikke er momsregistreret.

• #10   18. jan 2009 Jeg maler og sætter møbler i stand. Det sker i det omfang det er mig muligt.
    MEn sad og spekulerede i en teori. Lad os sige du har en internet baseret virksomhed - du har måske et 37 timers job ved siden af. Internetbutikken er af så lille format at den ikke tager mere end en time om dagen af din tid. Du blir på den ene eller anden måde syg, hva så??
    Kan kommunen kræve du lukker internet biksen ned?

• #11   18. jan 2009 En internet virksomhed eller andet internet arbejde, er vel et arbejde.. En arbejdsevne bliver målt i alle områder, hvis du kan dette,kan du f.eks også være telefonsælger og derved reelt ikke gå sygemeldt

• #12   18. jan 2009 Jeg ringer til kommunen i morgen - det er vist det bedste....
    Jeg regner skam heller ikke med det er muligt at tjene penge ved siden af - men det kunne jo være at jeg med tiden kunne overgå i noget flex halløj

• #13   18. jan 2009 Jeg har lige spurgt min kære mor der sidder med disse ting på kommunen...

Og du må IKKE arbejde ved siden af, UANSET hvor lidt det er...

Gør du det alligevel er det socialt bedrageri og mindste straffen for det er UBETINGET FÆNGSEL, det vil sige du er helt sikker på en spjældtur hvis du kendes skyldig...

Har du en lille forretning ved siden af, tja enten så skal du lukke den ned midlertidigt, eller få en anden til at passe den (og her skal du ved hjælp af lønudbetalinger til vedkommende kunne bevise at vedkommende virkelig HAR passet din forretning)

Du må altså IKKE arbejde overhovedet...

Tanken er at hvis du kan arbejde 1 time med din forretning derhjemme så kunne du lige så godt arbejde den time for dit faste arbejde/firma, så de får en lille nytte ud af dig...

• #14   18. jan 2009 Super carina.. TAk for det:-)

• #15   18. jan 2009 Kasper og Lisa P

Det er nu rigtig nok, har du en virksomhed, med en indtjening på mindre end 50.000 kr om året, behøver du ikke, at lade dig momsregistrere...

• #16   18. jan 2009 Carina N et er teori et andet praksis - jeg tror ikke det din mor siger er korrekt - beklager ...............

Søster Lagkage - du vil få samme besked hvis du ringer til kommunen, men hvem kan kontrollere at du arbejder lidt ved siden af ?

• #17   18. jan 2009 Pia P - det er sgu da et spørgsmål om moral.... grof

• #18   18. jan 2009 Korekt at under 50.00 ingen momsreg. Men alt arbejde mens man er sygemeldt er ikke tilladt. Og kan blive en meget dyr fornøjelse.

• #19   18. jan 2009 Hvis det bare en dig en fritidshobby at lave ting for folk på computeren og så få penge for det, er der ingen der kan forbyde dig .. Det er vel bare ligesom hvis du havde noget til salg her på hjemmesiden og så køberen skal betale over din konto.. Det kan jeg ikke se det store problem i... Mange mennesker er jo syge og bruger derfor tid ved computeren.. Det er vel ikke en "forretning" du har ??
    Go for it, ville jeg sige..

• #20   18. jan 2009 Hvordan fanden kan i opfordre folk der er sygemeldte til at arbejde, det er sgu ulovligt, hun er for fanden sygemeldt. Jeg håber fandme at alle de der gør det bliver opdaget. Har i overvejet at der er en grund til at det er så svært at blive sygemeldt, det er sgu fordi nogle idioter snyder, så dem der virkelig er syge skal så meget igennem

• #21   18. jan 2009 Jamen det er jo helt unfair at det er drevet helt derud nu på arbejdsmarkedet CHARLOTTE H .. Det jeg bare siger (hvis det bla. er en kommentar til mit).. Så sidder folk der er syge foran deres computer.. Og om man nusser med en hjemmeside eller lidt hækletøj kan vel være ligemeget.. Det er jo ikke ARBEJDE.. Det vil jeg godt nok ikke synes !!

• #22   18. jan 2009 Må nu give Charlotte H ret... Er man sygemeldt , er man sgi syg og kan ikke drive forretning i friiden.. Man kan skam også arbejde om aftenen eller om natten...

• #23   18. jan 2009 Jamen hvis man kan drive forretning over nettet så må man jo gøre det og så droppe sine sygedagpenge. Hvis man er sygemeldt kan man ikke arbejde, så skal man slappe af så man kan blive rask igen. Ellers kunne vedkommende jo få et job hvor man skal sidde ved en computer.

• #24   18. jan 2009 Som jeg læser dette indlæg , spørger personen om hun må sælge noget over nettet på fritids base . .

Jeg kan da virkelig ikke se hvad det vedkommer kommunen hvis hun sælger et billed , bog , møbel eller what ever det nu må være .

Det er da ikke arbejde at sidde ved sin computer og sælge ud af sine ting .. eller hva ??

Eller har jeg misforstået indlægget her ?

• #25   18. jan 2009 Charlotte H

Man kan da godt være syg og sidde ved sin computer alligevel .

Når jeg har været syg har jeg da af og til siddet ved min computer bare for at få tiden til at gå .

Men det er måske ikk lovligt eller ?

• #26   18. jan 2009 Fam Sørensen S:

Du har fuldstændig ret, det er også akkurat sådan jeg har forstået dette indlæg !

• #27   18. jan 2009 Uanset om det er på fritidsbasis eller ej, så må konklusionen være, at hun ville have en indtjening og det er da kun ret og rimeligt, at hun derved så ikke kan indkassere sygedagpenge fra det offentlige..... Og hvor er rimeligheden over for arbejdsgiveren ????...

Det er muligt, at det er småpenge vi snakker om, men så må man lave en ordning med kommunen om en flexordning, for er man i stand til bare få timer om ugen er det for alle parter da bedre end ingenting....

• #28   18. jan 2009 jeg bliver rigtig harm over folks lave moral og socialt bedrageri.

Det er sq folk som dem, der er skyld i at velstanden daler i DK.
    Ydermere gør de det skide svært, for dem som virkelig har brug for hjælp. Jeg har desværre set mange eksempler på bedrageri, mens jeg har været i sygedagpenge systemet. Jeg kom slemt til skade med min ryg, og er blevet slebt i gennem det ene og det andet, fordi der er så meget snyd.

Til at starte med, synes jeg ikke at kommunerne kunne være bekendt at udsætte syge mennesker for dette pres, men jeg har godt nok ændret mening. Der er så mange som prøver at snyde systemet, at man tror det er løgn. Har mødt flere, som blev så 'gale' på kommunen over at deres sygedagpenge stoppede, at de ved gud fandt et arbejde, JAMEN HALLO, det var da godt de stoppede så, hvis man pludselig kan arbejde når kommunen lukker kassen i, ja så mener jeg man har røvrendt systemet.

tænk hvis alle betalte den skat de skulle, og ikke var på overførselsindkomst med mindre der virkelig var brug for det, sikke et velfærds samfund vi så kunne leve i.

• #29   18. jan 2009 Jamen det er jo ikke en form for penge hun tjener.. Hvad hvis fx. hendes forældre ville forære hende penge.. Og som få herinde også siger, at hun bare lige vil sælge et møbel eller noget.. Det har da intet at gøre med, at hun ikke er nødsaget til at få sygedagpengene.. Jeg synes virkelig denne tråd er gået ud i en yderlighed, hvor den slet ikke høre hjemme.. - min mening.

• #30   18. jan 2009 Karina og Fam. Sørensen

Der er da ingen der siger, at hun ikke må sidde ved sin computer under hendes sygefravær.... Der bliver sagt, at kan hun sidde og drive forretning over nettet, kan hun også være beskæftiget med et arbejde foran en computer... Det er ikke det samme som, at det er forbudt, at sidde ved computeren under ens sygeforløb

• #31   18. jan 2009 Karina

Hun skriver, at hun vil tjene lidt penge på at sælge nogle billeder OG nogle andre effekter via en hjemmeside..... Synes det siger sig selv bare ordet sælge via en hjemmeside!!

• #32   18. jan 2009 Inten er man syg eller ikke.

Det er da noget der siger sigselv..
    Man kan ikke modtge penge (sygepenge) og så arbejde samtidigt.

Man har skærpet reglerne, og det kan blive en dyr fornøjelse, man risikere en dom for bedrageri, og skal betale alle penge tilbage som man har modtaget..

På samme måde, hvis du er arbejdsløs, så skal du stå til rådighed i hele perioden du går arbejdsløs.

Der er mange der er blevet taget i at rejse på ferie mm, Skat kontroler om du er arbejdssøgende og modtager evt. bistand eller understøttelse..

Så man skal tænke sig rigtigt godt om, inde man gøre noget, som man senere evt. kommer til at betale for...

• #33   18. jan 2009 Det lyder på hende som en forretning ja.. Men det kan man ikke betragte det som.. Hvis nogen ønsker hun skal sidde og nusse med at lave et billede og hun så siger, jamen for at hun bruger sin tid, vil hun gerne have 50.00 kr. Så er det jo ikke som sådan en forretning.. Det er jo ikke noget hun skal anstrenge sig med at nå til noget tidspunkt..
    Det er da klart hvis hun sidder og driver en virksomhed i sine sygedage, at hun ikke er berrettiget, det kan vi da blive enige om.. Men det her er på fritidsbasis.. Jeg skulle sælge mit hesteudstyr på hestegalleri, det beskæftigede jeg mig da også med mens jeg var syg fra skole.. På arbejdsmarkedet og i skolen skal du bruge nogle helt andre ressourcer, end når du sidder og puller med noget under tæppet ved TV'et med en kop varm te...

Jeg kan virkelig ikke se hvad det har med bedrageri og inddragelse af kommunen at gøre, det kan jeg virkelig ikke !

• #34   18. jan 2009 karina: *RIP* ......... :

Ordet sælge, jo jo ..
    Men det var jo også det jeg gjorde med mit hesteudstyr.. Hvis vi tager udgangspunkt i et eksempel.. Det er jo slet ikke en forretning.. Det er jo en fritidsinteresse, ligesom du sidder herinde nu..
    Mange har da deres egen hjemmeside.. Hun har bare lavet nogle ting på fritidsbase som folk måske kan blive interesseret i.. Det er jo ikke en forretning.. Sådan vil jeg da ikke tolke det ..
    Men hvad ved jeg tilsynladende..

• #35   18. jan 2009 Karina R.I.P

Det vil sige at hvis jeg var syg måtte jeg ikke sælge noget af det babytøj og nogen af mine møbler i hjemmet privat på nettet og få penge for det ?? for så er det socialt bedrageri ?? hmm , synes det lyder langt ude , hvis det er det du mener .

• #36   18. jan 2009 Karina

Hun bliver i forvejen betalt for, at være syg......... Skal hun så ydermere belønnes med ex. 50 kr i timen oven i købet sort så vil det være 100 kr i timen for, at udføre et stykke arbejde, eller som du selv skriver for, at bruge sin tid.... som hun forøvrigt i forvejen bliver betalt af det offentlige ????

• #37   18. jan 2009 Om folk synes det er i orden eller ej så er det altså ikke folks personlige mening der tæller i sådan et spørgsmål.
    Der er helt klare love og regler på dette område og der er ikke, inednfor disse, plads til personlig fortolkning..... Heldigvis. Og når jeg skriver heldigvis er det fordi, at folk har meget forskellig moral og ser med meget forskellige øjne på sådanne ting.

• #38   18. jan 2009 Jamen det har jeg ikke en skid med arbejde at gøre...
    Hun bliver betalt for at være syg, ja .. Så får hun da mad på bordet..
    Hun bliver jo ikke belønnet.. Hun sælger bare noget af det hun har, som hvis jeg ville sælge dig min hundekurv, halsbånd, eller andet - som folk kan gøre herinde på markedet ... Så er det jo også forretning af sorte penge, eller??

• #39   18. jan 2009 Fam. Sørensen.... Du sælger nogle private effekter f.eks DBA... Jeg har indtryk af at trådstarteren vil sælge noget hun går og laver... Hvis man har energi til at " lave noget" ja så burde man ikke være sygemeldt i min verden....

• #40   18. jan 2009 *Tibetansk Mastiff- Kolosserne fra Fyn* :

Det har du fuldstændig ret i : HELDIGVIS, ja !
    Men jeg mener ikke der er love og regler omkring dine fritidsinteresser..
    At så nogle ønsker det og giver en bette skilling, det er jo ikke forretning og såkaldte sorte penge i den forstand sorte penge menes..

• #41   18. jan 2009 Fam. Sørensen

Det er jo ikke det jeg siger.... Jeg siger, at kan hun sidde og udføre et stykke arbejde, hvor hun sælger billeder (skal vi være enige om, at denne tråd ikke var blevet oprettet, hvis vi snakkede om et privat billede, fra stuen, som skulle udskiftes ?????) og andre effekter og tjener penge... Der er væsentlig forskel på, at sælge sine private ejendele og drive forretning, så er jeg ligeglad med, hvor god en indtjening der er !!

Karina... Som du selv skriver, hun har lavet nogle billeder som andre kan være interesseret i....... Hun sælger disse for x-antal kr. = forretning... Hun har udført et stykke arbejde for, at kreere disse billeder

• #42   18. jan 2009 Synes virkelig denne tråd er røget af sporet for længe siden . For der er åbenbart nogen der virkelig er paragraf ryttere .. og aldrig sælger noget fra hjemmet eller andet uden at de oplyser det til kommunen / skattefar ..

• #43   18. jan 2009 Jeg vil nu stadig ikke kalde det en forretning, men synes efterhånden vi skal lade den ligge der, og så skal hun gøre hvad hun finder rimeligst i forhold til hende selv og samfundet ..
    Vi er kommet ind og vil overbevise hinanden, og jeg har min mening, såvel som du din.. - Så diskussionen kommer ikke rigtig længere..

• #44   18. jan 2009 Fam. Sørensen:
    Der er da forskel på at drive en internetside med salg eller sælge en enkelt genstand.... Det første er virksomhed /evt. hobbyvirksomhed) det andet er privat og ganske lovligt, så længe du ikke organiserer det og har indtjening....
    Har ikke noget at gøre med at være paragrafrytter men noget at gøre med at sådan er reglerne

• #45   18. jan 2009 Marianne.

Kan godt se hvad du mener , men fordi man maller et billed eller bord eller hvad det nu må være , kan altså stadigvæk ik få mig op i det røde felt .

Der er ingen der kan bilde mig ind de ligger passive i sengen når de er syge medmindre de har brækket begge ben eller hofte eller noget andet og er tvunget til det .

Mener bare at man skal vide nøjagtig hvor forskellen er imellem forretning og fritid . Og lade være med at være så 4 kantet .

Selvfølgelig må man ikke / skal man ikke drive direkte forretning når man er på sygedagpenge , men fordi man sælger nogen ting man selv har lavet eller købt kan jeg ikke se nogen problemer i overhovedt .

Men vi har alle vores forskellige meninger og så må det blive ved det for vi bliver jo nok aldrig enige allesammen herinde.

• #46   18. jan 2009 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30746#A2

Link til regler omkring sygedagpenge.

Læst det..

• #47   18. jan 2009 maller= mailer

• #48   18. jan 2009 Jeg ved personligt hvad det vil sige at virkelig have brug for sygedag penge pga slem ulykke , men mener da godt jeg må sælge mine ting herhjemme hvis det passer mig uden jeg skal sige det til nogen . Og når man ligger i en syge seng kan man jo strikke og lave andet håndarbejde . Så skulle jeg også trækkes i sygedagpenge for at sælge noget af det jeg selv havde lavet da jeg var sengeliggende på sygehus ???

Men okay vi har hver vores meninger og så er den jo ikke længere.

• #49   18. jan 2009 Jeg synes jo den er lidt ulden. Jeg har også været sygemeldt i lang tid pga af depresseion, og der kan man i perioder knap nok have overskud til at tage sig af dagligdagen, mens man andre dage har lidt mere overskud. Det er jo ikke noget en arbejdsplads kan bruge til noget, for hvornår kommer man og hvornår kommer man ikke. Men det er samtidig godt at have lidt at få tiden til at gå med på gode dage, en lille hobby der får glæden lidt frem og tiden til at gå lidt hurtigere. ligesom så mange raske mennesker har hobbyer.

Der er for mig stor forskel på om man strikker huer, laver kort eller har en hjemmeside man hygger med eller om man hver dag tager ud til landmand Olsen og hjælper i stalden og har en fast indtægt for det ved siden af sine sygedagpenge.

• #50   18. jan 2009 Kan sagtens følge dig men så vent med og sælge dine hobbyting til du er raskmeldt. Om du tjener pengene ved og sælge huer eller ved og hjælpe landmand Olsen er da ligemeget. Du trener eks penge ved begge dele.Hvis jeg er sygemeldt fra mit arbejde må jeg da heller ikke lave en bod ved vejen med hjemmelavet marmelade, så tror jeg nok jeg var fyret ret hurtigt.

• #51   18. jan 2009 Sommerfugl S

Stram lige hjelmen , det er da altså ik det samme ..

Synes godtnok folk fejer for deres ejen dør hele tiden , for i sælger da absolut aldrig noget og hvis i gør så oplyser i det selvfølgelig til kommunen / skatte far Ik ??????????????????? også selv om det er ubetydelige små beløb som 50 kr ...

• #52   18. jan 2009 Fam. Sørensen......Nej har slet ikke haft energi til at fabrikere noget dengang jeg gik sygemeldt og i dag hvor jeg er på pension, ville jeg da ønske at jeg bare havde energi til frivilligt arbejde.... Når så nogen på sygedagpenge, har overskud til dette, ja så får jeg da mine tvivl om oprigtigheden af en sygemelding... Så vidt jeg kan læse overvejer trådopretteren endda en løn som gør at hun muligvis skal momsregistreres.....

• #53   18. jan 2009 Fam Sørensen:
    Ved ikke hvorfor du bliver ved med at hevise til salg af ens private ting til små penge.... Det må man gerne!!
    Har jeg et brugt spisebord med 4 stole jeg vil sælge er det fuldt legalt.....
    Køber jeg ting og sager, også brugte, restaurerer og sælger via min hjemmeside... Så er det forretning...

• #54   18. jan 2009 Famm Sørensen. Hvori ligger forskellen.

• #55   18. jan 2009 Fam. Sørensen

Jeg forstår simpelthen ikke, at du ikke kan se forskellen.....

Hvis jeg køber forskellige møbler ind og restruere disse, for herefter at sælge dem, så har jeg gjort det med et eneste for øje - at tjene penge - at drive en forretning!!!...

"Du" køber et møbel for x-antal kr., bruger x-antal kr. for, at sætte det i stand og x-antal timer for, at gøre det i stand og sælger det for x-antal kr. for, at tjene på det....

Hvis jeg køber en ny sofa og sælger den gamle så gør jeg det for, at få nogle penge hjem for den - dette er så en engangs"fortjeneste" og jeg tjener IKKE på den!!

Kommentér på:
sygemeldt samt tjene penge ved siden a

Annonce