617 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar

Tilmeldt:
15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
? om den sorte box i et fly ? om den sorte box i et fly
Er der nogen som ved hvor længe den sorte box holder strøm til at sende bip-bip (signal) ud om hvor den befinder sig ?
0 synes godt om
okt 2005
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 17 Svar: 429
Den sorte boks er orange, da boksen så er lettere at få øje på. Og faktisk er der ikke én, men to orange bokse i et fly. Begge bokse befinder sig bagest i flyet, da det typisk er den del, der skades mindst ved en ulykke. Den ene boks optager alle samtaler og lyde i cockpittet vha. mikrofoner, som er anbragt i instrumentpanelet mellem piloterne. Denne boks kaldes CVR, Cockpit Voice Recorder, og i den kan gemmes op til to timers lydoptagelser. Den anden boks kaldes FDR. Det står for Flight Data Recorder, og den gemmer en lang række tekniske oplysninger om fx flyvehøjde, kurs og hastighed. Nogle oplysninger er det lovpligtigt at gemme, men som regel gemmer boksen langt flere, i nogle tilfælde op til 300 forskellige. Oplysningerne lagres i elektroniske chips. Boksene er lavet af rustfrit stål. De har en varmeisolerende beklædning på indersiden, og indholdet er desuden beskyttet af en meget varmebestandig isolering. Boksene skal bl.a. kunne tåle at ramme jorden med høj fart, ligesom de skal kunne tåle at ligge på seks kilometers havdybde i 30 dage eller modstå en brand, som raser i en halv time. Kommer boksen under vand, går en ultralydsender automatisk i gang. Den udsender et akustisk signal én gang i sekundet i mindst en måned.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Min mand siger tak, det var ham som var nysgerrig.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Det er ikke sikkert at der vil være nogen overlevende hvis flyet var lavet af samme materiale og derfor ikke gik i stykker.
Netop fordi flyveren kan gå i stykker, bliver nedslaget måske ikke så hårdt som det ville blive i en flyver som ikke kunne gå i stykker eller blive bulet.
Det er det samme som med en bil, hvis den kører frontalt ind i en væg, så vil køleren tager noget af farten/sammenstødet og virke lidt som støddæmpende og derfor bliver slaget ikke så hårdt for passageren.
Hvis bilen havde massiv køler og den ikke så meget som kunne bukkes eller bules bare den mindste, så ville det været et voldsomt stød der vil blive givet bagud i bilen og impact ville være hårdere for passagerne.
Jeg ved ikke om jeg har ret i ovenstående, men det er i hvert fald det jeg forestiller mig.
mar 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 1.103
? om den sorte box i et fly