Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ? om den sorte box i et fly
  • #1   8. jun 2009 Du kan læse om dem her:

Den sorte boks er orange, da boksen så er lettere at få øje på. Og faktisk er der ikke én, men to orange bokse i et fly. Begge bokse befinder sig bagest i flyet, da det typisk er den del, der skades mindst ved en ulykke. Den ene boks optager alle samtaler og lyde i cockpittet vha. mikrofoner, som er anbragt i instrumentpanelet mellem piloterne. Denne boks kaldes CVR, Cockpit Voice Recorder, og i den kan gemmes op til to timers lydoptagelser. Den anden boks kaldes FDR. Det står for Flight Data Recorder, og den gemmer en lang række tekniske oplysninger om fx flyvehøjde, kurs og hastighed. Nogle oplysninger er det lovpligtigt at gemme, men som regel gemmer boksen langt flere, i nogle tilfælde op til 300 forskellige. Oplysningerne lagres i elektroniske chips. Boksene er lavet af rustfrit stål. De har en varmeisolerende beklædning på indersiden, og indholdet er desuden beskyttet af en meget varmebestandig isolering. Boksene skal bl.a. kunne tåle at ramme jorden med høj fart, ligesom de skal kunne tåle at ligge på seks kilometers havdybde i 30 dage eller modstå en brand, som raser i en halv time. Kommer boksen under vand, går en ultralydsender automatisk i gang. Den udsender et akustisk signal én gang i sekundet i mindst en måned.

• #2   9. jun 2009 Birthe
    Min mand siger tak, det var ham som var nysgerrig.

• #3   9. jun 2009 Men når den tilsyneladende ligger på 4-5 km dybt vand, er det nok uvist om de finder den - for slet ikke at nævne problemet med at få den/dem bjerget.

• #4   9. jun 2009 Hvis boxen er vigtig nok for deres udredning af hvad der skete, så skal de nok få den bjerget.

• #5   9. jun 2009 Ja, hvis de bare lavede flyene i samme materiale som den sorte boks, der så er orange, så ville folk da have en chance for at overleve flystyrt:-)

• #6   9. jun 2009 Lykke J
    Det er ikke sikkert at der vil være nogen overlevende hvis flyet var lavet af samme materiale og derfor ikke gik i stykker.
    Netop fordi flyveren kan gå i stykker, bliver nedslaget måske ikke så hårdt som det ville blive i en flyver som ikke kunne gå i stykker eller blive bulet.

Det er det samme som med en bil, hvis den kører frontalt ind i en væg, så vil køleren tager noget af farten/sammenstødet og virke lidt som støddæmpende og derfor bliver slaget ikke så hårdt for passageren.
    Hvis bilen havde massiv køler og den ikke så meget som kunne bukkes eller bules bare den mindste, så ville det været et voldsomt stød der vil blive givet bagud i bilen og impact ville være hårdere for passagerne.

Jeg ved ikke om jeg har ret i ovenstående, men det er i hvert fald det jeg forestiller mig.

• #7   9. jun 2009 Nu har det jo heller ikk i alle tilfælde fx i et biluheld noget med om persornerne slår sig fysisk, men at trykket er alt for stort til hv ad organerne i kroppen kan klare.. man ser jævnligt folk er døde med små ydre skader, men man så senere ser at organerne ikk har kunnet holde til det voldsomme G-tryk..

Kommentér på:
? om den sorte box i et fly

Annonce