{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

at amme offentligt {{forumTopicSubject}}

jo se, i dag var jeg ude at spise med en ven.. sidder der og nyder min mad da kvinden bag mig hiver babsen frem for at give sit barn mælk, mad, bryst eller hvad hulan det nu hedder.. og da jeg sidder og spiser pasta med hvid sovs mister jeg helt appetitten.. da vi kommer ud bringer jeg emnet på banen og hun siger at det kan hun intet forkert se i.. ungen skal jo også have mad... Men jeg synes bare det var så ulækkert at sidde med sådan et væskende stykke bryst lige op i ansigtet... har så snakket med et par stykker siden og alle har helt forskellige holdninger... egentlig synes jeg det er iorden, men man kunne da dække sig lidt med en sutteklud eller sådan noget... hvad synes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af badeværelsesventilator 1.000 kr.
  • Mobil Cykelreparation 500 kr.
  • opsætning af lamper (redigeret) 1.000 kr.
  • There is problem with the sink. Water is liking from the pipe 1.200 kr.
  • Slibe og lakere bordplade i køkken 1.500 kr.
  • Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at amme offentligt
  • #1   10. jun 2009 Jo, jeg vil også mene det er helt på sin plads at dække sig til, hvis man skal sidde og amme offentligt. Personligt ville jeg ikke selv bryde mig om det, medmindre jeg var dækket til, så alle og enhver ikke kunne glo på mine bryster...

• #2   10. jun 2009 Det rører mig intet...

Hvis en kvinde, der ammede ikke kunne få lov til at amme, når hun er i byen, måtte hun blive hjemme.

At dække sig til... Tjaaa... jeg ved ikke. Som sagt rører det mig ikke det mindste.
    Jeg kan ikke se noget mere ulækkert i modermælk end i komælk.

• #3   10. jun 2009 Jeg syndes det helt iorden så længe man dækker sig til også for barnets skyld, mad tid skal være en rolig hygge tid og derfor brugte jeg selv altid baby dynen til at dække med så han lå "gemt og trygt" inde ved mig.. så generede det ikke andre der så på(som jo ærlig talt bare kunne kikke den anden vej tiihi men gjorde også han ikke havde tusinde ting at følge med i samtidig for så rev han da bare til tihi. men de skal jo have mad de små og vi kan ikke forvente folk gider amme hvis de i 6-8mdr ikke må komme ud ret længe ad gangen fordi de ikke må amme offentligt.. det ikk fair..

• #4   10. jun 2009 Jeg ser heller ikke noget problem i det- dog tror jeg ikke at jeg selv kunne finde på det, jeg ville nok ikke bryde mig om at vise "mig frem" offentlig.

• #5   10. jun 2009 Jeg har det på samme måde. Og så er jeg p... træt af at man altid skal tage hensyn til folk med børn. Som om, de har første ret til alt, fordi de har børn! - JA - bare min mening!

• #6   10. jun 2009 Jeg syns det er ok så længe man lige lægger en stofble over eller sådan.
    Ingen grund til at vise bryster til alle omkring en

• #7   10. jun 2009 Det er virkelig ærgeligt, at nogen vælger amningen fra på grund af forfængelighed.

Ens immunsystem grundlægges via modermælken og man bliver så meget mere rustet til at bekæmpe sygdomme hvis man er blevet ammet.

Næringsstofferne kan erstattes med erstatning, men det kan virkningen på immunsystemet ikke.

Jeg synes vi skal gøre hvad vi kan for at støtte de kvinder, der ammer - det er billigere for samfundet ;o)

• #8   10. jun 2009 Den jordmoder er da fuldstændig tabt. Det er da pinligt!

• #9   10. jun 2009 jeg kan nu heller ikke se det kan genere dig ..... når du sidder med ryggen til....... medmindre du hele tiden vender dig om , og glor på hende og babyen..... :O)

Iøvrigt kunne Pasta med hvid sovs... få MIG til at miste appetitten..... men så måtte jeg jo bare lade være med at glo derhen...... *GG*

• #10   10. jun 2009 Jeg kan ikke se noget problem i det, de må da gerne lige dække sig lidt til, personligt brød jeg mig ikke om at amme offentligt, jeg er måske også til den lidt generte side, men miste appetiten, de gør jeg altså ikke ved at se det.

Christina: hvorfor skal du tage hensyn til en mor, der ammer? Jeg kan godt synes at børn der larmer i en restaurant kan være træls, og det er selvom jeg selv har børn, men at man ammer i en restaurant kan jeg altså ikke se, at det kan være et problem...og da slet ikke noget man skal tage hensyn til.

• #11   10. jun 2009 jeg synes det er helt iorden lig og hive bas eller nutte frem, men de skal lige tildækkes hvis man er i det offentlige

• #12   10. jun 2009 Sys selvfølgelig man skal have lov til at amme hvor man vil og at du vælger at kigge på er jo op til dig:-)
    Men vil os mene, for den ammende mors egen skyld. at man lige ligger et stofble over patten:-)

Jeg ammede heller ikke og hvis jeg havde gjort havde jeg heller ikke siddet på cafe med patter ud over det hele.

Næste gang skal jeg heller ikke amme af den simple grund; mine bryster er til for mig og ikke fodermaksiner. I mit hoved er de to ting ikke forbundet og synes hverken det er hyggeligt eller noget.
    Derfor vil jeg hellere give modermælkserstatning da jeg ellers ikke har det behageligt og det er det vigtigste i mit hoved:-) Selvfølglig skal baby ha det godt os, men hvis mor har det godt, har baby det oftest os godt:-)

Igen babyen mor sidder bag ved dig, du behøver jo ikke vende dig om og kigge:-)

• #13   10. jun 2009 Bine - joo.. men det er nu stadig helt sort.

Det er dokumenteret i hoved og ende, at modermælk forebygger infektioner.

I Brasilien lavede man en undersøgelse der viste, at en barn, der ikke blev ammet havde 25 gange så stor risiko for at dø af diarre i forhold til et ammet barn.

Det er ikke en lille forskel vi taler om, den er enorm. Og at en jordemoder siger sådan er HELT hen i hegnet og imod alle anbefalinger.
    Enten har din veninde hørt forkert, eller også er den jordemoder fuldstændig inkompetent.

• #16   10. jun 2009 Nu har man jo lige fundet ud af , at man kun skal amme i 4 måneder..... ellers får barnet for mange tungmetaller fra moderen ind med modermælken..... ..... tjaaa..... hvad de dog finder ud af i dag.....
    Vi burde allesammen være døde... :O)

• #17   10. jun 2009 Der skal mere til at jeg mister apetiten. et barn skal spise , naar det er sulten og at se en kvinde amme genere mig ikke . Ser det mere , som en madpakke end et bryst.

• #18   10. jun 2009 Amning hører, efter min mening, til privatlivet.... diskret og tildækket!! Bryder mig ikke om at være tvunget til at se bare bryster på en restaurant...

• #19   10. jun 2009 Jeg har ikke noget imod ammende mødre ude i offentligheden. Men jeg synes dog gerne de må være lidt diskrete - især på madsteder!

Jeg ser ofte kvinder som lægger en stofble eller andet over, og det synes jeg er helt fint. Så er der da ingen der kan blive stødt, og barnet kan spise i fred.
    Jeg synes det er upassende bare at svinge patterne rundt, også selvom det er naturligt.

Da jeg arbejdede på en cafe, vendte det sidste bord i rækken ud mod centret nærmest, og der var kun siddepladser på den ene side.
    En dag satte en mor sig med sit halvstore barn (1 år tror jeg) der. Hun satte barnet på bordet, og af væggen, og der sad det jo godt.
    Derefter tog hun sit voldsomt store blegfede, halvlyserøde bryst op, og lagde det på bordet. Og der lå det jo meget godt...
    Så gik der omkring ti minutter før hun egentlig var klar til at fodre det barn..

Den slags synes jeg er upassende, og selvom jeg normalt ikke er bleg for at bede folk stoppe med ting/gå eller andet, syntes jeg det var svært at finde en indgangsvinkel, da det jo kan være et frygtelig sart emne..

• #23   10. jun 2009 Nu er bryster jo helt fra starten af , beregnet til at babyer kan få mad....og ikke andet.

At man så på et eller andet tidspunkt finder på , at man kan blive "underholdt " af dem...... seee... det er jo en helt anden sag......bare man ikke glemmer hvad de faktisk er beregnet til :

• #24   10. jun 2009 Iben - Ja, sørme skal de støttes i deres valg - men valget skal være kvalificeret.

Og at en jordemoder fortæller at det er ammestuesnak, at amning har en positiv effekt på barnets immunitet i dets første leveår er simpelthen uhyrligt.

• #26   10. jun 2009 Tibetansk. Dvs at bebsen maa undvare mad , eller mutter ikke skal gaa i byen og spise hvis hun ammer ? Selfolgelig skader det ikke at vare lidt diskret , men samtidig vil jeg som ammende mor sige , at hvis jeg sad et sted og min datter var sulten , saa kom hun altsaa i forste rakke , og brod folk sig ikke om at jeg ammer , saa maa de kigge den anden vej.

• #27   10. jun 2009 jeg mister også apetitten...

var på en cafe og spiste en gang , så kom en dame og satte seg så jeg hadde udsyn til det hele... blev lidt irritert da på denne cafe har de " ammestue " hvor mødre og børn kan være i fred og vi andre gjester slipper at se på det...

synes nu at det er mange cafe og resturanter som har " ammestue " og jeg synes de skal respektere det da jeg synes det er mange som viser hele brystet så man ser absulut alt...

det går an for dem og vise hensyn til andre mennesker også...

• #28   10. jun 2009 Ingen tvivl om at modermælk er sundt for bebs, men det skal ikke være på bekostning af en selv...

Da jeg fik Emma lå jeg i fire dage på sygehuset fordi jordmoderne ville ha jeg sku amme. Jeg fik total meget stres af det og Emma fik ikke noget at spise før på tredjedagen hvor jeg gik fuldstændig amok over at hun endnu ikke have fået erstatning.

Med lidt mere tålmodighed havde jeg nok fået gang i det, men er SÅ glad for jeg ga modermælkserstatning.

HAr man astma og allergi i familien vil jeg helt klart os anbefale modermælk men hvis ikke, så kan erstatning altså sagtens gøre jobbet.

Min datter er nu et år og lever i bedste velgående uden astma og div. andre skavanker:-)

• #30   10. jun 2009 Trådstarter er sørme gået i seng..... hmmm...... måske har hun kvalme.... *GG*

• #31   10. jun 2009 Jeg fatter nada - hvad er det, der ligefrem er ulækkert ved amning?

Jeg kan forstå, at nogen finder et bart bryst grænseoverskridende ud fra et seksuelt udgangspunkt. Men at modermælk er ulækkert, det forstår jeg slet ikke.

Og at et barn får mad, det må da være naturligt.

Skægt at tænke på, at røg for ikke længe siden var acceptabelt på spisesteder. Bare lige til sammenligning.

• #32   10. jun 2009 Bine: Mon ikke I har hørt det, I gerne ville høre? Ellers er den jordemoder da helt umulig.
    Tiderne er altså ikke skiftet i forhold til modermælk og spædbarnets sundhed.

Det generer virkelig ikke mig, at kvinder ammer deres små børn - og ja, man kan jo lige sidde med babydynen, så der ikke bare er frit udsyn - her tænker jeg faktisk mest på kvinden. Men i øvrigt har man vel så meget pli, at man ikke sidder og overbeglor en ammende kvinde? Gensidigt hensyn er vel vejen frem?

Jeg synes, det er synd for de kvinder, der ikke vil amme deres børn - både af hensyn til barnets sundhed, men også fordi man snyder sig selv for nogle helt fantastiske stunder. Den nærhed man har med sit barn, når man ammer, den er altså slet ikke det samme med en flaske...

• #34   10. jun 2009 Det tror jeg nok lige, vi er, Daisie *GG*

Bine - det er sørgeligt, for det er ikke rigtigt, det I har hørt.

Jeg synes, man skal vælge om man vil amme, men man skal sørme da have det hele billede inden man vælger til eller fra.

Og den besked I har fået der er altså HELT sort.....

• #35   10. jun 2009 Bine, jeg sendte dig link til den førende forskning inden for området.

Hvis nu du kigger lidt på det, så vil du se, at det ikke er ammestuesnak. Det er ualmindeligt veldokumenteret.

• #36   10. jun 2009 jeg har fodt for 6 maaneder siden og har heller ikke hort om andringer.

• #37   10. jun 2009 Iben, du har fuldstændig ret i, at stresser det mere at amme end ikke at gøre det - så skal der ikke ammes.

Hvis moderen har ubehag ved det, skal hun heller ikke. Men det er forfærdeligt at tænke på, at en jordemoder misinformerer, så en kvinde ikke har den fulde palet at træffe sit valg ud fra.

Det ER ikke ligegyldigt. Det er bedst for barnet at man ammer, men ikke for enhver pris.

• #38   10. jun 2009 Nu er det jo heller ikke det tråden handler om...( for eller imod amning )

Men om det er klamt at se andre gøre det offentligt.... :O)

• #39   10. jun 2009 Bine, ja det er sådan, at de sagde det - men det er ikke sådan, at det er sandt... ;o)

• #40   10. jun 2009 Jeg har ikke født for nylig, men vi har små børn i familien..

Altså jeg medgiver, at man ikke skal stresse eller hetze kvinder, der af en eller anden grund ikke kan/vil amme. Men de skal træffe deres valg på et oplyst grundlag. Men jeg forstår ikke, at man vælger det fra på grund af forfængelighed eller at man ligefrem finder det ulækkert..

Jeg tror, du har ret i, at man støtter mødrene mere i deres valg i dag, end da jeg fødte, hvor amningen nærmest var hellig og man var verdens dårligste mor, hvis man ikke kunne amme. Det kunne faktisk godt være noget stressende. Så en udvikling på den front er der sket - men det ændrer ikke rigtig ved sundhedsdelen og den tidlige tilknytning mellem mor og barn.

• #41   10. jun 2009 *GG*

Bine, du bad selv om at drømme om babser, når du laver en tråd om det så sent på dagen :o))))

Sov godt ;o)

• #42   10. jun 2009 No name,
    nemlig.

MIn venindes datter havde frygtelig svært ved modermælken og fik det rigtig dårligt i maven af det.
    Det endte med at de i samråd med jordemoder og lægen gik over til erstatning, og det kunne hun finde ud af at fordøje.
    Min veninde var kke glad for det i starten, da hun følte hun svigtede sin datter, og det var virkelig svært for hende, men det var det bedste for barnet.

Da min mor hørte om det, var hun på grådens rand, da det i hendes øjne var dybt forkert!
    Det var derfor vigtigt for mig at min veninde IKKE hørte hvordan min mor havde det med det! For andres fordømminger gør ikke en svær beslutning nemmere..

• #44   10. jun 2009 Trådstarter er gået i seng for længe siden..... :O)

• #45   10. jun 2009 Iben, jeg går ud fra, at du i dit job hele tiden skal forholde dig til forskning, der er evidensbaseret?

Ja - der er heldigvis hele tiden nogen, der stiller spørgsmålstegn ved det kendte, og det er der også om de gavnende effekter af modermælk. Men ingen har kunnet aflive den konklusion, at modermælk har stor indflydelse på immunsystemet på et lille barn....

(Den specielle modermælkserstatning har intet at gøre med at overføre antistoffer, som modermælk gør, men derimod at tilføre barnet proteiner, der i modsætning til proteinerne i almindelig modermælkserstatning, ikke er højallergener),

• #47   10. jun 2009 Fik en datter for lidt over 4 mdr siden og på barselsgangen på rigshospitalet sagde de at modermælk var bedst! Jeg havde svært ved at amme i starten men jeg gjorde dælme også noget for at få det til at fungere og det lykkedes også - på trods af smerter og lign...

Mht om det er klamt eller ej - det er noget af det mest naturlige. Hvorfor folk pludselig er blevet så forskrækkede, det kan jeg ikke forstå!
    Jeg går i byen og har min datter med. Hvis hun bliver sulten og har tømt flasken med modermælk så får hun det altså direkte og hvis folk har et problem med det må de gå et andet sted hen!

• #48   11. jun 2009 No name - hvorom alting er, så kan der aldrig komme antistoffer i modermælkserstatning.

Hvem siger, at modermælk altid er sundere?

• #49   11. jun 2009 Her lige et link om amning:

(link fjernet)

• #50   11. jun 2009 tænk at nogen kan have noget imod det... Det er skuda noget af det mest naturlige........ Barnet skal skuda ha noget at æde...... Det kan på ingen måde røre mig... Jeg synes det er en smuk ting!
    Og dem der ikk vil amme deres børn, ja det må være fordi de har et forkert forhold til deres egne bryster?

• #52   11. jun 2009 No Name - jeg vil lige pointerer, at jeg ikke mener, det ALTID er sundere.
    I sit udgangspunkt er det sundere.

Der er undtagelser - at det medfører for meget stress
    At der ikke er nok mælk
    At moderen tager medicin
    At moderen indtager alkohol
    - Og så videre.

• #54   11. jun 2009 Iben kunne du finde på at sige til en mor, at det er ligegyldigt om hun ammer eller hun giver modermælkserstatning?

• #55   11. jun 2009 Iben - den sidste sætning synes jeg modsiger den første?

Der kan ikke både være forskel og så ikke være det alligevel.

Eller skal jeg forstå det sådan, at der selvfølgelig er mange raske og sunde børn, der ikke er blevet ammet, men at chancerne for at børnene bliver sunde og raske er større, hvis de bliver ammet?
    I så fald er jeg enig.

• #56   11. jun 2009 Iben, hvem taler om at male fanden på væggen?

Forhåbentlig bliver en mor informeret om både fordele og ulemper ved både det ene og det andet?

Og igen - næring er ikke det store problem, det er det, der er i udover næringen..

• #57   11. jun 2009 Jeg venter tvillinger inden for de næste uger. Og jeg har bestemt heller ikke hørt noget om at erstatning skulle være bedre end modermælk. Tværtimod.
    jeg vil da gøre alt for at amningen kommer til at funger for mig. Det er da langt nemmer og gratis.

• #59   11. jun 2009 Er 100% enig med Iben hele vejen igennem denne tråd.

Amning kan være meget svært, for nogle umuligt, og disse mødre ender ofte med at føle sig som det arveste . . . fordi de får tæsket ind at det kun er amning der duer ...

Nogle kvinder stresser så meget at de helt mister mælken og føler sig endnu mere som en fiasko ...

For nogle kvinder er det meget meget grænseoverskridende at skulle amme og det vil ødelægge mere end det gavner på forholdet mellem mor og barn hvis kvinden skal herzes ud i at amme hvis dette er hende inderligt imod ...

Glem nu i stedet alt den ammestuesnak med at kun amning duer. Efter de 1. 2-3 døgn så kan modermælkerstatsning for nogle være lige så godt og for andre ligefrem bedre end amning.

Er alle klar over hvor svært det kan være at få amning i gang i forbindelse med deres udtalelser i denne tråd?

Før jeg arbejdede på en barsels/obstetrisk afd. med fokus på 1. gangsfødende og så hvilken kamp mange havde med amning på godt og ondt så var min klare holdning også at amning var det eneste rigtige. Den holdning blev hurtigt ændret da jeg så hvordan virkeligheden var ...

Ang. trådens oprindelige emne. Jeg har intet imod at kvinder ammer når deres baby har brug for at få mad, men diskretion ser jeg helst når det sker i det offentlige rum ...

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #60   11. jun 2009 Jeg ammede min søn til han var over 1 år, ja han levede faktisk kun af min mælk, som var uhyre go. Blev faktisk tilbudt, at malke ud til andre, og få penge for det *S* Måtte stoppe, da faderen skulle ha sønnike hver 14 dag. Og det ville nok ha været i overkanten, hvis sønnike selv havde kunne sige:" Anden mam mor".....tøhø....
    Sønnike holder stadig rekorden i tilvækst i min kommune, nu 20 år senere...jeg lignede en jagthund i jagtsæsonen, og måtte købe bukser i børneafdelingen - dejlige tider *S*
    Mælkeerstatning er konstant, ingen ekstra ingredienser så som nikotin, chilli, chokolade osv. Alt det man spiser, det går lige i mælken.
    Jeg røg og spiste det jeg ville. Kaffe kunne jeg dog ik klare lugten af, før jeg holdt op med at amme. Har dog taget revance *S*

Nå, jeg kunne aldrig drømme om, at hive babsen frem i offentlighed, og da slet ik på en restaurant (måske på den gyldne måge...) Jeg ville finde et "privat" sted.
    Hvorfor?
    Jo for jeg ved det støder mange, og at mænd syntes bryster er pirrende.

• #61   11. jun 2009 Hvad så , hvis der sidder en " Dulle " overfor jer.... der er så nedringet at Babs og Nutte er lige ved at ryge ned i tallerkenen , hver gang hun bøjer sig ind over for at tage en mundfuld......

Skal hun så smække servietten op omkring halskæden.... så den dækker udsatte steder... eller skal hun fise ind i ..baby-amme fodre-rummet og spise sin mad..... ...*GG*

• Anne R
    Anne R Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
    #62   11. jun 2009 Hun skal hive op i blusen, eller smutte ned på stranden/ind på natklubben

• #63   11. jun 2009 Jeg synes amning i det offentlige rum er oki og ganske naturligt....og sålænge babs ikke er pestbefængt eller lækker i stride strømme hen i sidemanden kaffekop, så er det da heller ikke ulækkert !!

Har selv 2 børn, hvor den ene fik erstatning(hun kunne simpelthen ikke amme pga. for kort tungebånd, som først blev opdaget, da hun var omkring 3 år gammel). Den anden blev ammet til han var et år...han startede op på flaske, da han var syg og, da han blev frisk nok havde jeg intet mælk. Da han så var 10 dage gammel begyndte mor at lække(da var vi kommet hjem fra hospitalet et par dage før og havde haft sundhedsplejersken på besøg for første gang...og så kom mælken). Knægten blev lagt til og holdt efterfølgende op med at knække sig og/eller spytte med maden hele tiden.

Har derfor oplevet begge.

(min datter lider ligesom jeg af laktoseintollerance, hvilket er arveligt og MULIGVIS kan være fremprovokeret af erstatningen, vi begge fik som babyer - er selv flaskebarn).

• #64   11. jun 2009 Jeg absolut HADER offentlig amning !

Jeg finder det vulgært... ja ligefrem frastødende!

Jeg har ammet begge mine piger... men udelukkende privat, og ikke med andre tilskuere end min mand, til stor ærgelse og forundring for div. familiemedlemmer, der syns det jo er så hyggeligt og naturligt... Det er også naturligt at menstruere og lave afføring... men det er sgisme en privatsag JEG godt vil være fri for at blive påtvunget i det offentlige rum, på samme linie finder jeg amning.

Muligt at brysterne er et køleskab sålænge poderne er små, men de er stadig kvindens (mine) og de er ikke til offentligt skue, hverken som mælkebeholdere eller som "bare" bryster.

Sålænge man dækker sig til med en stofble eller andet er det fint for mig, men at lade sit barn hænge i et blottet bryst vil jeg meget gerne fritages for at se på, hvad enten det er på en café, i svømmehallen eller i mit eget hjem.

Vi skal være tolerante og respektere hinandens forskelligheder... jo, men nøgenhed gider jeg ærlig talt ikke have påtvunget, ligesom mange ikke gider være påtvunget min cigaretrøg smiley

• #65   11. jun 2009 at amme er en naturlig ting. Der er da intet smukker end en mor som ammer sit barn, kan man ikke tåle det har man et problem med sig selv .
    Den jordmoderen er da fuldstændigt tabt bag en vogn.
    Selvfølgelig er brystmælk det bedste. Kan dette ikke lade sig gører er erstatning en nødløsning. Vi ved jo også hvor vigtigt det er for hvalpe at få mælk fra sin mor

• #67   11. jun 2009 Jeg ammer, og jeg kunne ikke finde på at gøre det offenligt, jeg kan ikke have når andre gør det heller..

Ja gu er det naturligt, men det er også naturligt at være nøgen og dyrle sex, men det betyder ikke at jeg gør det i fuld offenlighed..

Hvis jeg er hjemme hos nogen sætter jeg mig lidt væk fra selvskabet, så de ikke skal se at jeg sidder og ammer

• #68   11. jun 2009 Med hensyn til amme/ikke amme:
    Camilla aka pylremor: Så har jeg et mærkeligt forhold til mine bryster:-) For for mig, er jeg ikke en fodermaskine. Sys hverken det var hyggeligt eller noget som helst da jeg prøvede at amme i starten.
    Sys det er helt op til den enkle person om man vil amme eller ej.
    At sidde og give folk dårlig samvittighed fordi de har valgt det fra, det sys jeg simpelthen er for lavt!

Med hensyn til offentlig amining:
    Hvor vil i ellers have folk skal sidde hvis de er ude og handle hvis det ikke er på spisestederne? På bænkene midt i det hele???
    Helt ærligt, mødre skal sku da have lov til at sidde og få en tår vand og bid mad, os selvom de har bebser der ammes.

Jeg kan ikke forarges over det, slet ikke. At folk så vælger at vælte deres bryster op på bordet, det undres jeg over:-)

Sys os det er ulækkert hvis en 1-årig stadig ammes. Det er for mærkeligt i min hjerne:-) Den har altså adskellige tænder og kan sagtens spise rigtig mad og hvis man sørger for den får varrieret kost, behøver den altså ikke modermælk mere:-)

• #69   11. jun 2009 Tjah... Sex er også naturligt, men det betyder da ikke at jeg gider se på det mens jeg er ude og spise.

Jeg har intet iod folk der ammer og dækker sig lidt tiol, men dem der sidder med blåsprængte bryster midt i maden, det syns jeg er utiltalende.

• #70   11. jun 2009 Iben-- Det var også kun for at overdrive lidt. *G* Uanset hvordan brysterne ser ud, bryder jeg mig ikk om at skulle kigge på dem mens jeg spiser. Amning er helt okay offentligt, men jeg syns man bør dække sig lidt til, og det vil jeg helt sikkert også gøre når den tid kommer.

Ammeindlæg har jeg ikke helt forstand på, så det kan jeg ikke udtale mig om. :O)

• #71   11. jun 2009 Sanne, hvis du læser efter så skriver jeg faktisk, at det ikke altid er det bedste for mor og barn.

Men vi kommer ikke uden om, at det i det helt grundlæggende er det sundeste.
    Jeg ved godt, at der er en kultur, der trækker lidt på skuldrene - men det forandrer ikke på, hvad man har vidst i årtier. Kan det overhovedet lade sig gøre, så er amning klart nr 1. for barnet.

Undtagelserne handler om stress, sygdom og hvad moderen putter i kroppen.

• #72   11. jun 2009 det er vel på sin plads at tage hensyn til andre om man ammer eller skal skifte en ble på sit barn eller man skal prutte eller bøvse eller pille næse-

alt sammen meget narturlig men ikke noget alle har lyst til at tage del i...

vil lige sige at jeg selv har 4 børn. og et ganske narturlig forhold til mine bryster -gg- men at jeg altså stadig ikke kan amme børn....

og Iben R hvor virker du bare til at være et dejlig menneske ...... der var nogen rundt om på de barselgange som kunne lære noget af dig

• #73   11. jun 2009 Ydrk, nej, ammeindlæg er ikke særlig lækre ;o)

En anden ting - hvis nu moderen har malket ud hjemmefra, taget modermælken med i en flaske og giver barnet det på restaurenten, er det så mere ok, eller er det også ulækkert?

Væk er ammeindlæggende og brysterne - men resten er til stede.

• #74   11. jun 2009 CH-- Det ville ikke røre mig overhovedet, det er kun det med at skulle sidde og glo på bryster jeg finder upassende.

• #75   11. jun 2009 Iben - vi er rørende enige.

Jeg håber også at det er indstillingen på fødeafdelingerne. Jeg synes moderen skal informeres, så valget bliver truffet på de rigtige informationer - men ALTID støttes i sit valg.
    Og jeg ved godt, at verden bryder sammen for nogen kvinder i forbindelse med amning - og her er det stadig helt og holdent deres egen beslutning og vurdering, om de kan presse sig selv eller ej.

Der skal IKKE være noget udefrakommende press, men der skal være korrekte informationer.

• #76   11. jun 2009 hun sad ikke bag mig, men foran, sorry fik skrevet det forkert, så hver gang jeg kiggede op kunne jeg ikke undgå og se hende..

Jeg synes ikke der er noget vulgært i at en kvinde der skal amme tager sit bryst frem.. men jeg mener, at når man ved man skal ud og spise eller andet, så ville jeg, hvis det var mig selv... malke ud før jeg tog afsted.. SOm sagt vidste jeg at der ville være delte meninger om dette, men jeg ændre ikke min holdning til det på baggrund af det.. jeg synes ikke man ska sidde og hive babs og nutte frem i det offentlige rum, selvom det er for at amme... Heller ikke selv om det er ih og åh så naturligt...

• #77   11. jun 2009 Iben R ..da jeg fik min den første gik alt bare i sort for mig og mit barn og aligevel skulle jeg da amme for alt andet var jo så grumt så jeg stod med et barn som skreg og var sulten og tabte sig vildt meget .. så til sidst købte jeg jeg ind til flaske og tog det hele med hjem til min mor og gav hende det hele og gik for jeg var virkelig nået dertil hvor alt var ligemeget...

så ved de andre har jeg frabedt mig hjælp til at amme for vil nogen hjælpe på den måde ja så springer jeg nu over ........

men ud over det for at komme tilbage til at amme offentlig ja så synes jeg gerne man må tage hensyn

• #78   11. jun 2009 Min søn blev ammet i 8mdr ca og jeg har aldrig røget og drukket og ikke fejlet noget men han endte alligevel med astma, bonkitis lungebetændelser x mange osv ..
    Jeg syndes også den speciellt kontakt mor og barn har med den intense ting amning af et barn er, den er meget vigtig for mor -barn.
    men jeg har ingen ide om hvor meget dårligere det er at give flaske, men desværre gør folk det ofte at får den lille flaske er der mange forskellige der får lov at give mad og man får derfor ikke den vigtige tæt knytning. men faren får jo så en mulighed for at være en del af det, bare man stadig husker barnet skal være tæt med forældrene når det får flaske og ikke får det af en masse andre..
    Om det virkelig er så vigtigt det modermælk har jeg mistanke til pga mine egne erfaringer..
    Jeg ved ikke hvad jeg ville vælge næste gang hvis jeg får et barn mere, men jeg har aldrig set det som et valg, har set det som at man ammer hvis det muligt og fungere det ikke af forskellige grunde må man bruge flaske, men ikke at man kunne vælge mellem tingene.. tihii..
    Så det som det mest naturlige for barnet at det skulle ammes..

og som nogle skriver, ja så må det være dem der har noget imod det, der er noget galt med, bestemt ikke de mødre der giver deres barn det de har behov for, nemlig mad!

• #79   11. jun 2009 Metomia& Andrea:
    Jeg har vist ikke skrevet at kvinder der ammer ikke må tage på restaurant....vel??
    Jeg skrev at JEG ikke bryder mig om at se på bare bryster når jeg er på restaurant og at jeg gerne ser at det sker: diskret og tildækket.... STOR forskel!!

• #80   11. jun 2009 Iben, det er vist næppe en særlig objektiv side den der ;o)

Den er mere politisk end videnskabelig.

Jeg har gået og småtænkt lidt over, hvordan det kan være, vi i vores del af verden har den indstilling til amning som vi har.

Nogle steder i verden er det et livsvilkår, der ER ikke noget valg medmindre barnet skal dø inden for sin første leveuge.

Her i landet har vi det rigtig godt og har derfor også mange frie valg - og det "frie" valg er blevet glorificeret det sidste årti - måske i en grad der gør, at det bliver sat over almindelig sund fornuft.

Det at amme er blevet gjort kunstigt. Der er flere ting, der har skabt det - blandt andet det pres, der har været fra kvinder i ældre generationer og også fagpersonale - men bestemt også vores kultur.
    Vi er nogle snerper, og vi vil helst ikke fighte alt for meget - vi er skrøbelige.
    Vi håndterer ikke pres særlig godt - og det, at vi ikke håndterer pres så godt bliver understøttet af den frit-valgspolitik, der hersker.

Kan vi ikke et, så gør vi bare noget andet... tredje... fjerde....

Og så ræssonerer vi - jamen det ander ER da ligeså godt som det første - hvorfor så knokle?
    Og således bliver ord til kultur.

Og i denne tråd ser vi, at det ihvertfald i et tilfælde er end som direkte misinformation. Og det er for mig at se misforstået godhed.

Selvfølgelig skal vi have frit valg - men ingen kan træffe et kvalificeret valg, hvis ikke alle informationer er tilgængelige.
    Jeg trøster mig med, at de fleste møder flere fagpersoner i et graviditets- og fødselsforløb, og håber på, at kulturen ikke er blevet til, at man trækker på skuldrene af fakta til fordel for, at kvinder ikke skal træffe komplicerede valg.

At få et barn er medfører en lang række af komplicerede valg....

• #81   11. jun 2009 Iben, jeg tror du får læst mine indlæg meget farvet.

Jeg skriver intet anderledes end du gør.

• #83   11. jun 2009 Maianne - kulturelt set mener jeg bestemt, vi er.

Jeg forsøger at perspektivere en smule..

• #85   11. jun 2009 Maianne - den holder ikke.

Sundhedsværdien af modermælk forandres altså ikke, om man er mor eller ej.

Det, jeg hele tiden har skrevet om er, at jeg synes det er uhyrligt, hvis mødre ikke får den rette information at træffe deres valg ud fra.

Og jo, jeg må meget gerne perspektivere - hvis det lige er det, jeg har lyst til. Og det havde jeg.

Og jeg mener jeg har ret i min perspektivering, der i sagens natur IKKE handler om hverken det nære eller det konkrete.

• #86   11. jun 2009 Hmmm..kan ikke finde ud af, hvordan man kan sammenligne amning og sex(bare fordi nogle mener det er naturligt at amme og derfor ikke synes det er ulækkert, når mødre ammer deres børn offentligt).

- ligger man måske alligvel noget seksuelt i amning, fordi det indbefatter BABSER ??

Er enig i, at det ikke gør noget, hvis mor lige dækker lidt til....men derfra og så synes det giver kvalme at se en baby få mad på den måde er der sg* langt !!

• #87   11. jun 2009 Heidi O - Jeg sammenligner ikke AMning og sex, for mig er de 2 ting ikke det samme, men det er begge 2 ting der er naturlige (SOm at en rotte og en mus begge er gnavere, men det gør dem ikke til samme dyr)

• #89   11. jun 2009 Jeg taler rent kulturelt - ikke på indvidplan.

Sammenligne vi os med andre kulturer, så er vi lidt forkælede ;o)

• #90   11. jun 2009 Enig med Iben. Har samme oplevelser :o)

• #91   11. jun 2009 Jeg er ganske enig, Iben...

Jeg er ikke i stand til at forklare, hvad jeg mener tydeligt nok, kan jeg se. Budskabet kommer ihvertfald ikke frem.

• #92   11. jun 2009 CH: Jeg synes nu nok jeg kan forstå hvad du mener og er helt enig :o)

• #93   11. jun 2009 Tanja...det var nu ikke henvendt til dig men denne :
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    Pernille C
    Skrevet: 11-06-2009 09:35:37

Tjah... Sex er også naturligt, men det betyder da ikke at jeg gider se på det mens jeg er ude og spise.
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Mht. at malke ud og give barnet mad på flaske...hvis det fungerer kan det sagtens være en løsning....desværre ville min søn hverken høre tale om flaske eller sut, så den løsning var også dømt ude.

Han begyndte desuden heller ikke at spise før han var 10 mdr.(fik lov til at smage, men ALT var "ommere"(blev spyttet ud igen) indtil han blev omkring 10 mdr.).

Derfor stoppede jeg først med at amme, da han var 1 år og en uge for at være præcis...

• #94   11. jun 2009 Heidi-- Det var blot for ligesom at klargøre en pointe.

Jeg har intet imod amning i det offentlige rum, jeg er blot ikke interesseret i at kigge på patter mens jeg spiser på en restaurant. Selvom det jo er så naturligt, ligesom sex er så naturligt. Det er jeg heller ikke interessert i at kigge på mens jeg spiser.

• #95   11. jun 2009 man kan da sagtens gå ud og være sosial lell om man ammer... de kan jo gå på de cafe og resturang hvor de har ammestue / rom...

vi andre er også betalende kunder og vil jo gærne ud å spise mad uden at se pattene henger ud og en unge slurper i seg mælken... det kan da ikke være så svært at respektere andre mennesker ?

• #96   11. jun 2009 Pernille C : så kig dog den anden vej...der er jo ingen, der tvinger dig til at være med på en lure...medmindre du og/eller andre selv vælger det !!

• #97   11. jun 2009 Heidi-- Godt ord igen. Hvis kvinden bare gør det diskret så rører det mig ikke. Ligesom flere andre i tråden har påpeget. Kan ikke se problemet.

• #98   11. jun 2009 Pernille C : Jamen så er vi næsten enige....men diskret eller ej, så kan man jo stadig bare lade være med at kigge.....selvom jeg nok heller ikke ville synes det ville være fedt, hvis ALT bare blev hevet frem....men altså, så kunne jeg jo også bare lade være med at kigge.

Har det på samme måde med ulykker...folk himler op om hvor chokerende det var, at se en eller anden næsten dø på vejen...men øh...RIGTIG MANGE stopper jo så alligevel op for at stå og glo alligevel !!

Personligt kigger jeg lige, for at sikre mig at andre er stoppet op for at hjælpe og hvis ikke, gør jeg selv mit bedste for at yde den nødvendige hjælp...hvis der allerede hjælpes, går jeg igen...så går/står jeg jo heller ikke i vejen !!

• #99   11. jun 2009 Men Heidi, om man lurer eller ej, så kigger vi på andre mennesker. De behøver hverken skille sig ud eller andet, men vi "scanner" altså vores miljø, og kigger på de folk der er omkring os. Derfor kan man jo ikke undgå at se et blottet bryst. Det gør mig vel ikke pervers at jeg ser det, når en mor ammer?
    Derfor synes jeg at diskretion er nødvendig! Offentlig amning er fint, men en stofble eller andet over, må da være rarest for alle parter..

Som en anden sammenligning kan bruges bleskift. Det er også helt naturligt og ikke spor seksuelt, alligevel synes jeg IKKE det er okay på cafeer og restauranter. Og der er vi heller ikke alle enige..
    Selvom jeg nu nok mener at det tangerer til at være ulovligt..

• #100   11. jun 2009 Ja, vi scanner vores omgivelser, og et hurtigt scan og så videre kan jeg slet ikke se skulle kunne ødelægge folks appetit(er enig i at diskretion foretrækkes, men jeg kan altså ikke hidse mig op over det).

Mht. bleskift så hører sådan noget til på et toilet eller andet aflukke...lort/tis og mad går ikke så godt i spænd...af hygiejniske hensyn !!

• #101   11. jun 2009 Men det forhindrer ikke folk i at skifte ble på sådanne offentlige steder..

• #102   11. jun 2009 Jeg har ikke noget imod at fmødre ammer deres små poder på cafe/restaurant, hvis det gøres diskret.
    De gange jeg har været sådan nogle steder mens jeg stadig ammede, bad jeg om at få en plads henne i et hjørne på restauranten, og så kunne jeg i ro og mag sidde og vende mig lidt væk fra de øvrige gæster når den lille skulle have mad. Flaske og sut var heller ikke en mulighed for os men har aldrig oplevet at folk har siddet og stirret eller skulet - netop fordi jeg var så diskret.
    Patter og sure bleer hører selvfølgelig ikke hjemme oppe i maden.

Bleskift skal under alle omstændigheder foregå på toilet/puslerum - andet er direkte uhygiejnisk.

• #103   11. jun 2009 Nej, men her må det så være personalets PLIGT at bede dem benytte et toilet eller andet aflukke(som sagt drejer det sig om hygiejnen).

Har store problemer med at se problemet i et blottet kvindebryst...men nu er jeg så også vokset op med blottede bryster hver sommer(på stranden) og synes ikke synet er kvalmende eller noget.

OG ja, jeg havde som regel madpakke med på stranden og den blev sg* også spist med stort velbehag...hehe !!

Kommentér på:
at amme offentligt

Annonce