4. feb 2008 Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
at amme offentligt {{forumTopicSubject}}
jo se, i dag var jeg ude at spise med en ven.. sidder der og nyder min mad da kvinden bag mig hiver babsen frem for at give sit barn mælk, mad, bryst eller hvad hulan det nu hedder.. og da jeg sidder og spiser pasta med hvid sovs mister jeg helt appetitten.. da vi kommer ud bringer jeg emnet på banen og hun siger at det kan hun intet forkert se i.. ungen skal jo også have mad... Men jeg synes bare det var så ulækkert at sidde med sådan et væskende stykke bryst lige op i ansigtet... har så snakket med et par stykker siden og alle har helt forskellige holdninger... egentlig synes jeg det er iorden, men man kunne da dække sig lidt med en sutteklud eller sådan noget... hvad synes i?
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 211 Svar: 1.238
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hvis en kvinde, der ammede ikke kunne få lov til at amme, når hun er i byen, måtte hun blive hjemme.
At dække sig til... Tjaaa... jeg ved ikke. Som sagt rører det mig ikke det mindste.
Jeg kan ikke se noget mere ulækkert i modermælk end i komælk.
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.971
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.660
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 4 Svar: 81
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 542
Ingen grund til at vise bryster til alle omkring en
aug 2006
Ens immunsystem grundlægges via modermælken og man bliver så meget mere rustet til at bekæmpe sygdomme hvis man er blevet ammet.
Næringsstofferne kan erstattes med erstatning, men det kan virkningen på immunsystemet ikke.
Jeg synes vi skal gøre hvad vi kan for at støtte de kvinder, der ammer - det er billigere for samfundet ;o)
aug 2006
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 11.001
Iøvrigt kunne Pasta med hvid sovs... få MIG til at miste appetitten..... men så måtte jeg jo bare lade være med at glo derhen...... *GG*
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.208
Christina: hvorfor skal du tage hensyn til en mor, der ammer? Jeg kan godt synes at børn der larmer i en restaurant kan være træls, og det er selvom jeg selv har børn, men at man ammer i en restaurant kan jeg altså ikke se, at det kan være et problem...og da slet ikke noget man skal tage hensyn til.
dec 2007
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 214 Svar: 1.482
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 256 Svar: 3.040
Men vil os mene, for den ammende mors egen skyld. at man lige ligger et stofble over patten:-)
Jeg ammede heller ikke og hvis jeg havde gjort havde jeg heller ikke siddet på cafe med patter ud over det hele.
Næste gang skal jeg heller ikke amme af den simple grund; mine bryster er til for mig og ikke fodermaksiner. I mit hoved er de to ting ikke forbundet og synes hverken det er hyggeligt eller noget.
Derfor vil jeg hellere give modermælkserstatning da jeg ellers ikke har det behageligt og det er det vigtigste i mit hoved:-) Selvfølglig skal baby ha det godt os, men hvis mor har det godt, har baby det oftest os godt:-)
Igen babyen mor sidder bag ved dig, du behøver jo ikke vende dig om og kigge:-)
aug 2006
Det er dokumenteret i hoved og ende, at modermælk forebygger infektioner.
I Brasilien lavede man en undersøgelse der viste, at en barn, der ikke blev ammet havde 25 gange så stor risiko for at dø af diarre i forhold til et ammet barn.
Det er ikke en lille forskel vi taler om, den er enorm. Og at en jordemoder siger sådan er HELT hen i hegnet og imod alle anbefalinger.
Enten har din veninde hørt forkert, eller også er den jordemoder fuldstændig inkompetent.
jul 2007
Vi burde allesammen være døde... :O)
jun 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 20 Svar: 443
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
Jeg ser ofte kvinder som lægger en stofble eller andet over, og det synes jeg er helt fint. Så er der da ingen der kan blive stødt, og barnet kan spise i fred.
Jeg synes det er upassende bare at svinge patterne rundt, også selvom det er naturligt.
Da jeg arbejdede på en cafe, vendte det sidste bord i rækken ud mod centret nærmest, og der var kun siddepladser på den ene side.
En dag satte en mor sig med sit halvstore barn (1 år tror jeg) der. Hun satte barnet på bordet, og af væggen, og der sad det jo godt.
Derefter tog hun sit voldsomt store blegfede, halvlyserøde bryst op, og lagde det på bordet. Og der lå det jo meget godt...
Så gik der omkring ti minutter før hun egentlig var klar til at fodre det barn..
Den slags synes jeg er upassende, og selvom jeg normalt ikke er bleg for at bede folk stoppe med ting/gå eller andet, syntes jeg det var svært at finde en indgangsvinkel, da det jo kan være et frygtelig sart emne..
aug 2006
Kig lidt her, hvor forskningen offentliggøres:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16080672?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=2&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed
jul 2007
At man så på et eller andet tidspunkt finder på , at man kan blive "underholdt " af dem...... seee... det er jo en helt anden sag......bare man ikke glemmer hvad de faktisk er beregnet til :
aug 2006
Og at en jordemoder fortæller at det er ammestuesnak, at amning har en positiv effekt på barnets immunitet i dets første leveår er simpelthen uhyrligt.
jun 2009
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
var på en cafe og spiste en gang , så kom en dame og satte seg så jeg hadde udsyn til det hele... blev lidt irritert da på denne cafe har de " ammestue " hvor mødre og børn kan være i fred og vi andre gjester slipper at se på det...
synes nu at det er mange cafe og resturanter som har " ammestue " og jeg synes de skal respektere det da jeg synes det er mange som viser hele brystet så man ser absulut alt...
det går an for dem og vise hensyn til andre mennesker også...
feb 2007
Da jeg fik Emma lå jeg i fire dage på sygehuset fordi jordmoderne ville ha jeg sku amme. Jeg fik total meget stres af det og Emma fik ikke noget at spise før på tredjedagen hvor jeg gik fuldstændig amok over at hun endnu ikke have fået erstatning.
Med lidt mere tålmodighed havde jeg nok fået gang i det, men er SÅ glad for jeg ga modermælkserstatning.
HAr man astma og allergi i familien vil jeg helt klart os anbefale modermælk men hvis ikke, så kan erstatning altså sagtens gøre jobbet.
Min datter er nu et år og lever i bedste velgående uden astma og div. andre skavanker:-)
jul 2007
aug 2006
Jeg kan forstå, at nogen finder et bart bryst grænseoverskridende ud fra et seksuelt udgangspunkt. Men at modermælk er ulækkert, det forstår jeg slet ikke.
Og at et barn får mad, det må da være naturligt.
Skægt at tænke på, at røg for ikke længe siden var acceptabelt på spisesteder. Bare lige til sammenligning.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Tiderne er altså ikke skiftet i forhold til modermælk og spædbarnets sundhed.
Det generer virkelig ikke mig, at kvinder ammer deres små børn - og ja, man kan jo lige sidde med babydynen, så der ikke bare er frit udsyn - her tænker jeg faktisk mest på kvinden. Men i øvrigt har man vel så meget pli, at man ikke sidder og overbeglor en ammende kvinde? Gensidigt hensyn er vel vejen frem?
Jeg synes, det er synd for de kvinder, der ikke vil amme deres børn - både af hensyn til barnets sundhed, men også fordi man snyder sig selv for nogle helt fantastiske stunder. Den nærhed man har med sit barn, når man ammer, den er altså slet ikke det samme med en flaske...
aug 2006
Bine - det er sørgeligt, for det er ikke rigtigt, det I har hørt.
Jeg synes, man skal vælge om man vil amme, men man skal sørme da have det hele billede inden man vælger til eller fra.
Og den besked I har fået der er altså HELT sort.....
aug 2006
Hvis nu du kigger lidt på det, så vil du se, at det ikke er ammestuesnak. Det er ualmindeligt veldokumenteret.
jun 2009
aug 2006
Hvis moderen har ubehag ved det, skal hun heller ikke. Men det er forfærdeligt at tænke på, at en jordemoder misinformerer, så en kvinde ikke har den fulde palet at træffe sit valg ud fra.
Det ER ikke ligegyldigt. Det er bedst for barnet at man ammer, men ikke for enhver pris.
jul 2007
Men om det er klamt at se andre gøre det offentligt.... :O)
aug 2006
aug 2008
Altså jeg medgiver, at man ikke skal stresse eller hetze kvinder, der af en eller anden grund ikke kan/vil amme. Men de skal træffe deres valg på et oplyst grundlag. Men jeg forstår ikke, at man vælger det fra på grund af forfængelighed eller at man ligefrem finder det ulækkert..
Jeg tror, du har ret i, at man støtter mødrene mere i deres valg i dag, end da jeg fødte, hvor amningen nærmest var hellig og man var verdens dårligste mor, hvis man ikke kunne amme. Det kunne faktisk godt være noget stressende. Så en udvikling på den front er der sket - men det ændrer ikke rigtig ved sundhedsdelen og den tidlige tilknytning mellem mor og barn.
aug 2006
Bine, du bad selv om at drømme om babser, når du laver en tråd om det så sent på dagen :o))))
Sov godt ;o)
dec 2008
nemlig.
MIn venindes datter havde frygtelig svært ved modermælken og fik det rigtig dårligt i maven af det.
Det endte med at de i samråd med jordemoder og lægen gik over til erstatning, og det kunne hun finde ud af at fordøje.
Min veninde var kke glad for det i starten, da hun følte hun svigtede sin datter, og det var virkelig svært for hende, men det var det bedste for barnet.
Da min mor hørte om det, var hun på grådens rand, da det i hendes øjne var dybt forkert!
Det var derfor vigtigt for mig at min veninde IKKE hørte hvordan min mor havde det med det! For andres fordømminger gør ikke en svær beslutning nemmere..
jul 2007
aug 2006
Ja - der er heldigvis hele tiden nogen, der stiller spørgsmålstegn ved det kendte, og det er der også om de gavnende effekter af modermælk. Men ingen har kunnet aflive den konklusion, at modermælk har stor indflydelse på immunsystemet på et lille barn....
(Den specielle modermælkserstatning har intet at gøre med at overføre antistoffer, som modermælk gør, men derimod at tilføre barnet proteiner, der i modsætning til proteinerne i almindelig modermælkserstatning, ikke er højallergener),
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 92 Hunde: 5 Emner: 233 Svar: 11.254
Mht om det er klamt eller ej - det er noget af det mest naturlige. Hvorfor folk pludselig er blevet så forskrækkede, det kan jeg ikke forstå!
Jeg går i byen og har min datter med. Hvis hun bliver sulten og har tømt flasken med modermælk så får hun det altså direkte og hvis folk har et problem med det må de gå et andet sted hen!
aug 2006
Hvem siger, at modermælk altid er sundere?
aug 2008
(link fjernet)
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
Og dem der ikk vil amme deres børn, ja det må være fordi de har et forkert forhold til deres egne bryster?
aug 2006
I sit udgangspunkt er det sundere.
Der er undtagelser - at det medfører for meget stress
At der ikke er nok mælk
At moderen tager medicin
At moderen indtager alkohol
- Og så videre.
aug 2006
aug 2006
Der kan ikke både være forskel og så ikke være det alligevel.
Eller skal jeg forstå det sådan, at der selvfølgelig er mange raske og sunde børn, der ikke er blevet ammet, men at chancerne for at børnene bliver sunde og raske er større, hvis de bliver ammet?
I så fald er jeg enig.
aug 2006
Forhåbentlig bliver en mor informeret om både fordele og ulemper ved både det ene og det andet?
Og igen - næring er ikke det store problem, det er det, der er i udover næringen..
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 114 Svar: 491
jeg vil da gøre alt for at amningen kommer til at funger for mig. Det er da langt nemmer og gratis.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.312
Amning kan være meget svært, for nogle umuligt, og disse mødre ender ofte med at føle sig som det arveste . . . fordi de får tæsket ind at det kun er amning der duer ...
Nogle kvinder stresser så meget at de helt mister mælken og føler sig endnu mere som en fiasko ...
For nogle kvinder er det meget meget grænseoverskridende at skulle amme og det vil ødelægge mere end det gavner på forholdet mellem mor og barn hvis kvinden skal herzes ud i at amme hvis dette er hende inderligt imod ...
Glem nu i stedet alt den ammestuesnak med at kun amning duer. Efter de 1. 2-3 døgn så kan modermælkerstatsning for nogle være lige så godt og for andre ligefrem bedre end amning.
Er alle klar over hvor svært det kan være at få amning i gang i forbindelse med deres udtalelser i denne tråd?
Før jeg arbejdede på en barsels/obstetrisk afd. med fokus på 1. gangsfødende og så hvilken kamp mange havde med amning på godt og ondt så var min klare holdning også at amning var det eneste rigtige. Den holdning blev hurtigt ændret da jeg så hvordan virkeligheden var ...
Ang. trådens oprindelige emne. Jeg har intet imod at kvinder ammer når deres baby har brug for at få mad, men diskretion ser jeg helst når det sker i det offentlige rum ...
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
Sønnike holder stadig rekorden i tilvækst i min kommune, nu 20 år senere...jeg lignede en jagthund i jagtsæsonen, og måtte købe bukser i børneafdelingen - dejlige tider *S*
Mælkeerstatning er konstant, ingen ekstra ingredienser så som nikotin, chilli, chokolade osv. Alt det man spiser, det går lige i mælken.
Jeg røg og spiste det jeg ville. Kaffe kunne jeg dog ik klare lugten af, før jeg holdt op med at amme. Har dog taget revance *S*
Nå, jeg kunne aldrig drømme om, at hive babsen frem i offentlighed, og da slet ik på en restaurant (måske på den gyldne måge...) Jeg ville finde et "privat" sted.
Hvorfor?
Jo for jeg ved det støder mange, og at mænd syntes bryster er pirrende.
jul 2007
Skal hun så smække servietten op omkring halskæden.... så den dækker udsatte steder... eller skal hun fise ind i ..baby-amme fodre-rummet og spise sin mad..... ...*GG*
aug 2007
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 1.097
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 1.303
Har selv 2 børn, hvor den ene fik erstatning(hun kunne simpelthen ikke amme pga. for kort tungebånd, som først blev opdaget, da hun var omkring 3 år gammel). Den anden blev ammet til han var et år...han startede op på flaske, da han var syg og, da han blev frisk nok havde jeg intet mælk. Da han så var 10 dage gammel begyndte mor at lække(da var vi kommet hjem fra hospitalet et par dage før og havde haft sundhedsplejersken på besøg for første gang...og så kom mælken). Knægten blev lagt til og holdt efterfølgende op med at knække sig og/eller spytte med maden hele tiden.
Har derfor oplevet begge.
(min datter lider ligesom jeg af laktoseintollerance, hvilket er arveligt og MULIGVIS kan være fremprovokeret af erstatningen, vi begge fik som babyer - er selv flaskebarn).
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.809
Jeg finder det vulgært... ja ligefrem frastødende!
Jeg har ammet begge mine piger... men udelukkende privat, og ikke med andre tilskuere end min mand, til stor ærgelse og forundring for div. familiemedlemmer, der syns det jo er så hyggeligt og naturligt... Det er også naturligt at menstruere og lave afføring... men det er sgisme en privatsag JEG godt vil være fri for at blive påtvunget i det offentlige rum, på samme linie finder jeg amning.
Muligt at brysterne er et køleskab sålænge poderne er små, men de er stadig kvindens (mine) og de er ikke til offentligt skue, hverken som mælkebeholdere eller som "bare" bryster.
Sålænge man dækker sig til med en stofble eller andet er det fint for mig, men at lade sit barn hænge i et blottet bryst vil jeg meget gerne fritages for at se på, hvad enten det er på en café, i svømmehallen eller i mit eget hjem.
Vi skal være tolerante og respektere hinandens forskelligheder... jo, men nøgenhed gider jeg ærlig talt ikke have påtvunget, ligesom mange ikke gider være påtvunget min cigaretrøg
jan 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 100 Svar: 501
Den jordmoderen er da fuldstændigt tabt bag en vogn.
Selvfølgelig er brystmælk det bedste. Kan dette ikke lade sig gører er erstatning en nødløsning. Vi ved jo også hvor vigtigt det er for hvalpe at få mælk fra sin mor
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.753
Ja gu er det naturligt, men det er også naturligt at være nøgen og dyrle sex, men det betyder ikke at jeg gør det i fuld offenlighed..
Hvis jeg er hjemme hos nogen sætter jeg mig lidt væk fra selvskabet, så de ikke skal se at jeg sidder og ammer
feb 2007
Camilla aka pylremor: Så har jeg et mærkeligt forhold til mine bryster:-) For for mig, er jeg ikke en fodermaskine. Sys hverken det var hyggeligt eller noget som helst da jeg prøvede at amme i starten.
Sys det er helt op til den enkle person om man vil amme eller ej.
At sidde og give folk dårlig samvittighed fordi de har valgt det fra, det sys jeg simpelthen er for lavt!
Med hensyn til offentlig amining:
Hvor vil i ellers have folk skal sidde hvis de er ude og handle hvis det ikke er på spisestederne? På bænkene midt i det hele???
Helt ærligt, mødre skal sku da have lov til at sidde og få en tår vand og bid mad, os selvom de har bebser der ammes.
Jeg kan ikke forarges over det, slet ikke. At folk så vælger at vælte deres bryster op på bordet, det undres jeg over:-)
Sys os det er ulækkert hvis en 1-årig stadig ammes. Det er for mærkeligt i min hjerne:-) Den har altså adskellige tænder og kan sagtens spise rigtig mad og hvis man sørger for den får varrieret kost, behøver den altså ikke modermælk mere:-)
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
Jeg har intet iod folk der ammer og dækker sig lidt tiol, men dem der sidder med blåsprængte bryster midt i maden, det syns jeg er utiltalende.
jun 2008
Ammeindlæg har jeg ikke helt forstand på, så det kan jeg ikke udtale mig om. :O)
aug 2006
Men vi kommer ikke uden om, at det i det helt grundlæggende er det sundeste.
Jeg ved godt, at der er en kultur, der trækker lidt på skuldrene - men det forandrer ikke på, hvad man har vidst i årtier. Kan det overhovedet lade sig gøre, så er amning klart nr 1. for barnet.
Undtagelserne handler om stress, sygdom og hvad moderen putter i kroppen.
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 781
alt sammen meget narturlig men ikke noget alle har lyst til at tage del i...
vil lige sige at jeg selv har 4 børn. og et ganske narturlig forhold til mine bryster -gg- men at jeg altså stadig ikke kan amme børn....
og Iben R hvor virker du bare til at være et dejlig menneske ...... der var nogen rundt om på de barselgange som kunne lære noget af dig
aug 2006
En anden ting - hvis nu moderen har malket ud hjemmefra, taget modermælken med i en flaske og giver barnet det på restaurenten, er det så mere ok, eller er det også ulækkert?
Væk er ammeindlæggende og brysterne - men resten er til stede.
jun 2008
aug 2006
Jeg håber også at det er indstillingen på fødeafdelingerne. Jeg synes moderen skal informeres, så valget bliver truffet på de rigtige informationer - men ALTID støttes i sit valg.
Og jeg ved godt, at verden bryder sammen for nogen kvinder i forbindelse med amning - og her er det stadig helt og holdent deres egen beslutning og vurdering, om de kan presse sig selv eller ej.
Der skal IKKE være noget udefrakommende press, men der skal være korrekte informationer.
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
Jeg synes ikke der er noget vulgært i at en kvinde der skal amme tager sit bryst frem.. men jeg mener, at når man ved man skal ud og spise eller andet, så ville jeg, hvis det var mig selv... malke ud før jeg tog afsted.. SOm sagt vidste jeg at der ville være delte meninger om dette, men jeg ændre ikke min holdning til det på baggrund af det.. jeg synes ikke man ska sidde og hive babs og nutte frem i det offentlige rum, selvom det er for at amme... Heller ikke selv om det er ih og åh så naturligt...
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 32 Svar: 781
så ved de andre har jeg frabedt mig hjælp til at amme for vil nogen hjælpe på den måde ja så springer jeg nu over ........
men ud over det for at komme tilbage til at amme offentlig ja så synes jeg gerne man må tage hensyn
aug 2008
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 329 Svar: 3.971
Jeg syndes også den speciellt kontakt mor og barn har med den intense ting amning af et barn er, den er meget vigtig for mor -barn.
men jeg har ingen ide om hvor meget dårligere det er at give flaske, men desværre gør folk det ofte at får den lille flaske er der mange forskellige der får lov at give mad og man får derfor ikke den vigtige tæt knytning. men faren får jo så en mulighed for at være en del af det, bare man stadig husker barnet skal være tæt med forældrene når det får flaske og ikke får det af en masse andre..
Om det virkelig er så vigtigt det modermælk har jeg mistanke til pga mine egne erfaringer..
Jeg ved ikke hvad jeg ville vælge næste gang hvis jeg får et barn mere, men jeg har aldrig set det som et valg, har set det som at man ammer hvis det muligt og fungere det ikke af forskellige grunde må man bruge flaske, men ikke at man kunne vælge mellem tingene.. tihii..
Så det som det mest naturlige for barnet at det skulle ammes..
og som nogle skriver, ja så må det være dem der har noget imod det, der er noget galt med, bestemt ikke de mødre der giver deres barn det de har behov for, nemlig mad!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.549
Jeg har vist ikke skrevet at kvinder der ammer ikke må tage på restaurant....vel??
Jeg skrev at JEG ikke bryder mig om at se på bare bryster når jeg er på restaurant og at jeg gerne ser at det sker: diskret og tildækket.... STOR forskel!!
aug 2006
Den er mere politisk end videnskabelig.
Jeg har gået og småtænkt lidt over, hvordan det kan være, vi i vores del af verden har den indstilling til amning som vi har.
Nogle steder i verden er det et livsvilkår, der ER ikke noget valg medmindre barnet skal dø inden for sin første leveuge.
Her i landet har vi det rigtig godt og har derfor også mange frie valg - og det "frie" valg er blevet glorificeret det sidste årti - måske i en grad der gør, at det bliver sat over almindelig sund fornuft.
Det at amme er blevet gjort kunstigt. Der er flere ting, der har skabt det - blandt andet det pres, der har været fra kvinder i ældre generationer og også fagpersonale - men bestemt også vores kultur.
Vi er nogle snerper, og vi vil helst ikke fighte alt for meget - vi er skrøbelige.
Vi håndterer ikke pres særlig godt - og det, at vi ikke håndterer pres så godt bliver understøttet af den frit-valgspolitik, der hersker.
Kan vi ikke et, så gør vi bare noget andet... tredje... fjerde....
Og så ræssonerer vi - jamen det ander ER da ligeså godt som det første - hvorfor så knokle?
Og således bliver ord til kultur.
Og i denne tråd ser vi, at det ihvertfald i et tilfælde er end som direkte misinformation. Og det er for mig at se misforstået godhed.
Selvfølgelig skal vi have frit valg - men ingen kan træffe et kvalificeret valg, hvis ikke alle informationer er tilgængelige.
Jeg trøster mig med, at de fleste møder flere fagpersoner i et graviditets- og fødselsforløb, og håber på, at kulturen ikke er blevet til, at man trækker på skuldrene af fakta til fordel for, at kvinder ikke skal træffe komplicerede valg.
At få et barn er medfører en lang række af komplicerede valg....
aug 2006
Jeg skriver intet anderledes end du gør.
aug 2006
Jeg forsøger at perspektivere en smule..
aug 2006
Sundhedsværdien af modermælk forandres altså ikke, om man er mor eller ej.
Det, jeg hele tiden har skrevet om er, at jeg synes det er uhyrligt, hvis mødre ikke får den rette information at træffe deres valg ud fra.
Og jo, jeg må meget gerne perspektivere - hvis det lige er det, jeg har lyst til. Og det havde jeg.
Og jeg mener jeg har ret i min perspektivering, der i sagens natur IKKE handler om hverken det nære eller det konkrete.
mar 2009
- ligger man måske alligvel noget seksuelt i amning, fordi det indbefatter BABSER ??
Er enig i, at det ikke gør noget, hvis mor lige dækker lidt til....men derfra og så synes det giver kvalme at se en baby få mad på den måde er der sg* langt !!
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.753
aug 2006
Sammenligne vi os med andre kulturer, så er vi lidt forkælede ;o)
okt 2007
aug 2006
Jeg er ikke i stand til at forklare, hvad jeg mener tydeligt nok, kan jeg se. Budskabet kommer ihvertfald ikke frem.
okt 2007
mar 2009
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Pernille C
Skrevet: 11-06-2009 09:35:37
Tjah... Sex er også naturligt, men det betyder da ikke at jeg gider se på det mens jeg er ude og spise.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Mht. at malke ud og give barnet mad på flaske...hvis det fungerer kan det sagtens være en løsning....desværre ville min søn hverken høre tale om flaske eller sut, så den løsning var også dømt ude.
Han begyndte desuden heller ikke at spise før han var 10 mdr.(fik lov til at smage, men ALT var "ommere"(blev spyttet ud igen) indtil han blev omkring 10 mdr.).
Derfor stoppede jeg først med at amme, da han var 1 år og en uge for at være præcis...
jun 2008
Jeg har intet imod amning i det offentlige rum, jeg er blot ikke interesseret i at kigge på patter mens jeg spiser på en restaurant. Selvom det jo er så naturligt, ligesom sex er så naturligt. Det er jeg heller ikke interessert i at kigge på mens jeg spiser.
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.271
vi andre er også betalende kunder og vil jo gærne ud å spise mad uden at se pattene henger ud og en unge slurper i seg mælken... det kan da ikke være så svært at respektere andre mennesker ?
mar 2009
jun 2008
mar 2009
Har det på samme måde med ulykker...folk himler op om hvor chokerende det var, at se en eller anden næsten dø på vejen...men øh...RIGTIG MANGE stopper jo så alligevel op for at stå og glo alligevel !!
Personligt kigger jeg lige, for at sikre mig at andre er stoppet op for at hjælpe og hvis ikke, gør jeg selv mit bedste for at yde den nødvendige hjælp...hvis der allerede hjælpes, går jeg igen...så går/står jeg jo heller ikke i vejen !!
dec 2008
Derfor synes jeg at diskretion er nødvendig! Offentlig amning er fint, men en stofble eller andet over, må da være rarest for alle parter..
Som en anden sammenligning kan bruges bleskift. Det er også helt naturligt og ikke spor seksuelt, alligevel synes jeg IKKE det er okay på cafeer og restauranter. Og der er vi heller ikke alle enige..
Selvom jeg nu nok mener at det tangerer til at være ulovligt..
mar 2009
Mht. bleskift så hører sådan noget til på et toilet eller andet aflukke...lort/tis og mad går ikke så godt i spænd...af hygiejniske hensyn !!
dec 2008
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.164
De gange jeg har været sådan nogle steder mens jeg stadig ammede, bad jeg om at få en plads henne i et hjørne på restauranten, og så kunne jeg i ro og mag sidde og vende mig lidt væk fra de øvrige gæster når den lille skulle have mad. Flaske og sut var heller ikke en mulighed for os men har aldrig oplevet at folk har siddet og stirret eller skulet - netop fordi jeg var så diskret.
Patter og sure bleer hører selvfølgelig ikke hjemme oppe i maden.
Bleskift skal under alle omstændigheder foregå på toilet/puslerum - andet er direkte uhygiejnisk.
mar 2009
Har store problemer med at se problemet i et blottet kvindebryst...men nu er jeg så også vokset op med blottede bryster hver sommer(på stranden) og synes ikke synet er kvalmende eller noget.
OG ja, jeg havde som regel madpakke med på stranden og den blev sg* også spist med stort velbehag...hehe !!
at amme offentligt