{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Skal vi ikke snart lære... {{forumTopicSubject}}

at snakke ordentligt til hinanden herinde på HG?

Hvis man ikke har noget godt at sige, burde man så ikke tie?

Selvfølgelig er det et debatforum, men har I ingen opdragelse?

Jeg kan også sagtens hidsig mig op og tror også at jeg har snakket grimt en enkelt gang, men nu er det næsten hver tråd man læser. Om den er positiv eller negativ, der er altid en eller anden der skal ødelægge den gode stemning.

Hvornår lære I alm. respekt for andre mennesker? Og ja jeg siger I, for ved at jeg selv er ordentlig opdraget!

Håber dette måske kan hjælpe med at få en ordentlig tone ind i div. indlæg for jeg kan da ikke være den eneste der er træt af diverse interne/private intriger osv.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal vi ikke snart lære...
  • #1   24. jul 2009 Velkommen til HG......tror desværre ikke at det ændrer sig, men man kan da altid give folk en opsang.....

  • #2   24. jul 2009 Lykke, har faktisk været her i over et år nu mener jeg, men sys de bliver værre og værre.

    Så nu ville jeg lige prøve at oprette en tråd om det og så se om der faktisk er nogen der istemmer:-)


  • #3   24. jul 2009 Line: kunne godt se, at du har været her siden 2007, men yja, desværre er det sådan hundegalleri er....nogen gange ikke så slem andre gange hul i hovedet. Det kommer vist an på hvillke emner man bringer på banen.

  • #4   24. jul 2009 Ja ja nogle emner er mere sprængfarlige end andre, men lige meget hvor stærke ens meninger er, sys jeg godt man kan snakke pænt til hinanden. Vi er her forhåbentlig af samme grund, kærlighed til vores dyr:-) Den kan vi a blive enige om:-)

  • #5   24. jul 2009 Thumbs up for denne tråd!;)

    Hil kammertonen;)


  • #6   24. jul 2009 Jamen kunne ikke være mere enig...folk snakker ikke særligt pænt til hinanden.

  • #7   24. jul 2009 Jeg er også stor fortaler for, at man taler ordentligt til hinanden, men må så sige at det gælder da i lige så høj grad, at man ikke tager folks holdninger personligt, og også lærer at LÆSE det som bliver skrevet istedet for at tolke på udsagn og danne forhastet konklusioner.

    Og så er det iøvrigt rigtig mange mener den gode stemning bliver ødelagt pga andre har en anden opfattelse end de selv har og tilmed giver udtryk for det i en debat.


    / Trine


  • #8   24. jul 2009 Trine: ja, ofte ser man at f.eks en trådstarter bliver muggen fordi folk ikke giver denne ret....jeg snakker altså ikke om denne tråd, for jeg giver helt ret i at folk bør snakke pænt til hinanden. Men mere for at give et eksempel.

  • #9   24. jul 2009 Hæ hæ Lykke jeg taler heller ikke om nogen specifik tråd, men sådan generelt.

    Det burde da være muligt, at kunne udveksle erfaringer og meninger uden man skal blive uvenner....


  • #10   24. jul 2009 Susanne....

    Ja det er det og starten kunne netop være at man taler pænt til hinanden og respekterer hinandens forskelligheder og holdninger - det kunne jo være man kunne lære et og andet af andre selvom de har en anden holdning, men det kræver selvfølgelig, at man også er åben og frefor alt tolerent.


  • #11   24. jul 2009 Enig, og især på nogle af de heftige emenr, men hvis vi alle bestræber os på at have en god dialog og meningsudveksling kan det være det lykkedes?

  • #12   24. jul 2009 Enig Kai...

    Tror bestemt heller ikke at vi skal opdrage på hinanden, men komme med gode råd som så kan tages til efterretning.

    Tror på dialog og argumenter for at oplysning istedet for at dunke folk i hovedet - det tror jeg ikke man opnår spor andet ved end at folk bliver kede af det og går i baglås....


  • #13   24. jul 2009 Vil tilslutte mig som enig med ˜”°*º• Polski Owczarek podhalanski •º*°”˜ .
    Det bedste kunne være hvis voksne mennesker kunne opføre sig som det de er, at ytre forskellige meninger i et sobert sprog.
    Men det lykkes ikke altid lige godt for alle.

    Og ja det kan da ærge mig at der ikke altid er plads til forskellige holdninger. Vil næsten gå så langt at sige at, hvis en post i en tråd ikke er en 100 % rygklapper til det første indlæg, stemples den ind i mellem straks for at være ødelæggende for emnet.


  • #14   24. jul 2009 det jeg synes er værst herinde, det er at folk kan blive så pokkes personlige, og køre på personen i stedet for emnet, der har været mange tråde de sidste dage, hvor folk kommer med hentydninger og glade deler ud af deres holdning til personen/trådstarter, og straks køre den store 'hets', med beskyldninger og mindre pæne ord.

    Det synes jeg ikke er rar læsning, så må folk tage den privat, hvis der er noget der skal udredes, og ikke i forum.



  • #15   24. jul 2009 Selvfølgelig skal man skrive pænt til hinanden.
    Men i mine øjne er der mange det tolker budskabet i det skrevne, som værende "ubehøvlet skrivesprog" og "dårlig stemning" hvis det går ens egne holdninger eller forhåbninger imod.

    Efter min mening må man kunne se ud over dette - sproget skal i mine øjne være på et ordentlig niveau, bestenmt! Men holdninger har alle lov til at give udtryk for - inden for det gode sprog.


  • #16   24. jul 2009 Ginne.
    Ja, den tendens er ganske utålelig.
    Det gør det ganske vanskeligt at køre en dialog, hvis den anden part ikke tåler eller bare lytter andre holdninger.

    Det er jo stærkt ødelæggende for et debat forum hvis der ikke er plads til debat.


  • #17   24. jul 2009 "alt afhænger af øjnene der ser"

    ...og jeg synes tit, det skrevne bliver tolket negativt, med mindre man lige fylder det med "hihi" "ss" eller :-)'er

    Jeg tror meget ville være vundet hvis man tog de positivebriller op, og læste sig igennem forum med "glæde i stemme".

    Men det er nu ikke kun HG det er galt på. Jeg synes det er noget jeg falder over ofte. Men det er også fandens nemt at sidde bag sin skærm og dømme andre.

    "Lad den der ikke har syndet, kaste den første sten"

    Det er acceptere at andre har en anden mening, kan for nogen være umuligt, og hele verden skal helst omvendes til at mene det samme.

    Jeg kan også læse en tråd og tænke "sikke da et fjols, hvorfor tænker han ikke på....."Men vi har alle forskellige værdier og meninger, og det er ikke sikkert vedkommende har tænkt på det jeg mener er logisk. Men jeg får i hvert fald ikke personen til at lytte til mig, hvis jeg starter med at skrive "hvis du nu bare havde gidet......så var du aldrig endt her.......men nogle mennesker er også bare nogle tåber......"

    "Man fanger flere fluer med sukker end med eddike" smiley


  • #19   24. jul 2009 Camilla.
    Har siddet og læst hvad gruppen handler om. Og for mig at se er det et sted hvor forskellige meninger og konstruktiv ikke er velanset.
    Man kan nemt komme til at gøre en bjørnetjeneste ved ikke at komme ind på de kedelige sider af et svar.
    Fx hvis der er en ung usikker pige der godt kunne tænke sig en Amstaff fordi det er en flot hund, som ville passe godt til hendes gucci taske. Og i øvrigt havde set denne her 1½ år gamle hund på DBA til 800 kr.
    Var det her ikke bedre med det negative svar, og spare pigen for et gevaldigt nederlag.

    Kan heller ikke helt forstå hvorfor der skal reklameres for gruppen i denne tråd. Men det er så bare mig der undres.


  • #20   24. jul 2009 Jeg har ikke læst tråden.

    Har et spørgsmål: Hvad vil det sige at have noget godt at sige/at ikke have noget godt at sige?



  • #21   24. jul 2009 CH: Det kunne være rart at få fastslået, for det kan betyde flere ting alt efter hvem du spørger. Kunne godt tænke mig nogle bud på det.

    Susanne.
    Er der nogen der siger at man ikke kan?
    Problemet ligger ofte i at nogle opfatter en anden mening eller spørgsmål som en tilsvining eller personhets.


  • #22   24. jul 2009 Susanne, jeg ved, at min måde at skrive på provokerer mange. De gange jeg har skrevet noget personligt på HG kan tælles på en hånd, og det har dælme været grelt, når det er sket.

    Alligevel er der folk, der bliver stødte over mine indlæg, der ene og alene beskriver min holdning til et givent emne eller en given situation.

    Jeg formulerer mig altid så klart jeg overhovedet kan, men pakker ikke tingene ind i vat og bomuld. Og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg ikke, at jeg skal klandres for at være direkte.

    Det der sker er, at folk fortolker i hoved og ende, tager uenighed som en personlig hetz og bliver stødte over, at der ikke nødvendigvis kun er rygklapperi til overs for deres handlinger.

    Jeg synes i den grad, man skal vare sin ord, og gå efter bolden og ikke manden.
    Men det hænder altså, at manden tror at bolden er lig med manden - og så bliver det dælme svært at diskutere.


  • #23   24. jul 2009 Ja de fleste kan, men det er nærmest umuligt med de få der opfatter alt andet end rygklapperi som et angreb.

  • #24   24. jul 2009 Susanne, folk betragter nogle gange alene uenighed som angreb. Så kan det altså godt blive svært at formulere sig pænt.

    Der for vil jeg rigtig gerne høre definitionen fra trådstarter. For hvis det, at man er uenig er lig med, at man ikke har noget pænt at sige, så forsvinder hele formålet med et debatforum.


  • #25   24. jul 2009 CH:
    Ja, så mangler vi bare et ytringsforbud.


  • #26   24. jul 2009 Hej igen. Super dejligt at hører forskellige meningen og dejligt at jeg ikke er den eneste der har opfattet den dårlige stemning.

    Med at hvis man ikke har noget godt at sige, skal man tie, mener jeg IKKE at man ikke må have en anden mening, SLET IKKE! Dette er et debatforum og derfor skal der også debateres:-)

    Det jeg mener er at man godt kan snakke ordentlig, selvom man er af en anden mening. Og at forklare folk hvordan ens egen mening er på en ordentlig måde.

    Forstår heller ikke det med de personlige angreb, men det ved alle jo godt er usmart. Det er mere måden alle snakker til hinanden. Kan sagtens forstå man bliver opsat på at forklare folk tingene og isør når man føler der bliver gjort uret mod vores kære hunde. MEN det kan siges på pænere måder og det er det jeg efterlyser.

    Kan man se at trådstarter ikke vil tage mod ens råd, jamen så hop ud af tråden og kom videre. Folk skal ikke være rygklappere, men måske have lidt mere tålmodighed og så igen, bare tale pænt.

    CH: Direkte er helt fint og mener heller ikke tingene skal pakkes ind i vat. Men i stedet for f.eks. at skrive "du er da for dum at avle på denne et-årige hvalp" så skrive; "ved du godt at det ikke er sundt for hunden at få hvalpe så tidligt? St du ingen mulig chanve har for at vurdere om denne hund er en sund og rask mental og fysisk hund uden at teste den?" osv.

    Men kom gerne med flere indlæg om hvorfor i gerne vil have lavet tonene og om i er nogle af dem der gerne hidser sig lidt op:-)


  • #27   24. jul 2009 Line, din sidste sætning: "ved du godt at det ikke er sundt for hunden at få hvalpe så tidligt? St du ingen mulig chanve har for at vurdere om denne hund er en sund og rask mental og fysisk hund uden at teste den?" er netop en af dem, der er skrevet pænt og ordentligt, men som i langt de fleste tilfælde vil blive betraget som et personligt angreb, som værende i en dårlig og anklagende tone, og som vil falde en hel del mennesker for brystet herinde..

    Der er ikke nemt, at stille folk tilfredse ;o)


  • #28   25. jul 2009 Næh, har også set i en annonce at folk anbefalede at få hanhunden som vedkommende tilbyder til avl, at få den kastreret, pga den er kryptocid, så den mindsker risikoen for at få kræft...det bliver heller ikke særligt pænt modtaget....

  • #29   25. jul 2009 Jamen så må folk jo tage det som det er. Altså man må da kunne skelne mellem gode råd og et direkte angreb.

    Jeg snakker om at man kan sige tingene pænt, uden at fortælle folk de er dumme uvidende osv. sige tingene på en pæn måde!


  • #30   29. okt 2011 ja, nu er der en ung fyr der kalder os "gamle tæver" altså, det giver da en rigtig kedelig stemning.....kan vi da ikke tale pænt kritisk men fornuftigt? kan ikke holde det sprog ud, bliver i dårligt humør af det, men samtidig kan jeg ikke undvære h.g. der er da heldigvis også sjove sobre historier.....

Kommentér på:
Skal vi ikke snart lære...

Annonce