9.413 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hvordan laver man en lampeskærm?? Hvordan laver man en lampeskærm??

Jeg har en gammel gulvlampe, har kigget efter skærm til den i meget lang tid... men kan bare ikke finde noget. Nu har jeg bestemt mig for selv at lave en lampeskærm, jeg ved bare ikke hvordan man gør! (jeg har stativet til skærmen, så det er bare skærmen jeg mangler)

Er der nogen der ved hvordan man laver en lampeskærm??? :O)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan laver man en lampeskærm??
  • #1   14. aug 2009 hvis det er et 'helt' stativ, altså både med top, bund og stivere, så kan du lave en 'sisalskærm' ved at starte for oven og så vikle sisalt/hamptråd rundt i forskellige vinkler, så det kommer til at ligne de runde skærme som er så moderne

• #2   14. aug 2009 rotterne: fisselisse, den har jeg aldrig hørt før;-)

• #3   14. aug 2009 Tak for det, det var godtnok nemt... Har ledt meget på nettet men bare ikke kunnet finde noget..

;O) Så skal jeg bare ha fat i papiret :O)

• #4   14. aug 2009 Det hedder fliseline.... Det er sådan en slags tynt filt med klister på......

• #5   14. aug 2009 Hedder det ikke fliselise??? Det er det samme som man bruger når man laver decupage med servietter tror jeg ;O)

Glæder mig vildt til at komme i gang nu ;O)

Er der en eller anden kreativ gruppe herinde? Ku godt bruge nogle gode ideer engang imellem ;O) Elsker at lege, male, tegne og sy mm

• #6   14. aug 2009 Jeg var heller ikke for sød i folkeskolen... men har lidt dårlig samvittighed over det nu! ;O)

Min elektrikker kæreste siger lige at hvis selv laver lampeskærm, må vi ikke bruge en pære med ret høj watt... Så skal enten ha med meget lav watt eller elspare pære. Tænkte jeg hellere lige måtte sige det.. skulle nødigt ha der gik ild i noget ;O)

• #7   14. aug 2009 "fliseline" staves vliseline med V ( underligt nok smiley

min mormor har næsten lige lavet 2 lampeskærme til mig, hvor hun fjernede det gamle stof og genbrugte stativet, som du også vil gøre.
    hun gik til noget seniorkursus for at lære teknikken forinden, for det er vidst ikke sådan lige til, og det tager lang tid, da det hele skal håndsyes.

stativet skal vikles ind i noget der hedder beviklingsbånd, som er sådan noget tyndt hvidt bommuldsbånd, for t have nofet at sy stoffet fast i.
    når det er ordnet, skal stoffet sættes på, gere på skrå, da dette giver den bedste spænstighed i stoffet. det sætes fast med knappenåle, og sys i hånden hele vejen rundt. til sidst sys der pyntebånd på efter ønske, for at skjule stingene fra før...

det tog min mormor flere uger at lave hver lampeskærm... de er blevet super flote, og jeg er hende meget taknemlig... for jeg havde nok ikke selv haft den form for tålmodighed.

vi købte stoffet i en special lampeskærms butik på elmegade i københavn, de var meget behjælpelige med råd og vejledning og de var lidt nogle sære snegle, men sørgede for at vi fik det rigtigt... kan se du bor i jylland, mon ikke der er en nær dig ??
    smiley

• #8   14. aug 2009 orv... staveplade tak smiley

• #9   14. aug 2009 Den nærmeste hobby forretning ligger 15 km væk, og de har slet ikke noget spændene... det er mere læder sager... Skal nok helt til Ålborg vil jeg tro... men så må jeg på tur!!

Dejligt at hun har villet bruge så lang tid på at lave lampeskærme til dig.... Det er så rart at ha noget andre ikke har ;O)

Tak for endnu et godt tip!

• #10   14. aug 2009 (link fjernet)

• #11   14. aug 2009 Irene vlieseline er ikke dobbeltklæbende, det er vliesofix der er det:-)))
    staveforvirring så det vil noget:-)))

• #12   15. aug 2009 Maria - super, jeg er også blevet klogere ;O)

Kommentér på:
Hvordan laver man en lampeskærm??

Annonce