{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.283 visninger | Oprettet:

hvem har ret her? {{forumTopicSubject}}

Jeg var ude at tage billeder til bryllup i sidste weekend, de har betalt depositum, men de vil ikke betale det sidste beløb før du har billederne. Jeg vil helst ikke aflevere billederne før jeg har pengene, da jeg er belvet snydt før, hvem har ret her?

Det er jo ikke helt nemt når det er mig som skal sende billederne til dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvem har ret her?
  • #1   21. aug 2009 Send dem pr efterkrav?

  • #3   21. aug 2009 Oftest betaler man for varen inden afsendelse. I kan vel aftale at i mødes og betalingen falder kontant

  • #4   21. aug 2009 Fætter Karin... Rigtig go idé smiley

  • #5   21. aug 2009 ja send dem per efterkrav


  • #6   21. aug 2009 og slf har du ret da du er firmaet som vil have pengene smiley men mon ikke de betaler du har jo grisen og du sætter prisen

  • #7   21. aug 2009 jeg ville heller ikke tage det så tungt. for stort set alle firma´er vil have penge før de sender. så vis de vil have billederne må de sende penge. sådan ville jeg gøre det.

  • #8   21. aug 2009 Ja kan selvf. køre der ud i dag og aflevere dem. Jeg ville bare helt have dem ind på min konto.

    Jeg mener jo altså at hvis jeg sender billederne så sender man da ikke varen før man har fået betaling for den.

    Men kunden skriver: Vi betaler naturligvis ikke resten af summen, foer vi har modtaget varen. Det er imod almindelig forretningsprocedure



  • #9   21. aug 2009 det kan da ikke være rigtigt at du skal have alt det besvær, alle andre steder betaler man jo også varen ved bestilling. Så hvis det var mig, ville jeg holde på at de skal sætte pengene ind, ellers ingen billeder!

    fætter: mener ikke at private kan sende pr. efterkrav mere??


  • #10   21. aug 2009 det er overhovdet ikke imod nogen almindelig forretningsprocedure

    SEND DEM NU BARE MED EFTERKRAV

    så skal de betale postmanden for at få pakken ellers tage postmanden dem med tilbage

    du kan godt sende med efterkrav når du har et cvr nummer hvilket du jo må have for at tage billede og tage penge for det


  • #11   21. aug 2009 og vis du nu mod meget forretnings skik ikke har et cvr nummer alså tager penge for at tage billede sort ja så brænder du da bare billederne vis ikke de vil betale så nemt er det du skal da ikke stresse eller noget

    ring til dem sig " I kommer herover og henter billederne og har penge med ELLER i sætter pengene ind på min konto og jeg sender når de står der SÅ NEMT ER DET


  • #12   21. aug 2009 Jeg er selvf. CVR registreret - har overvejet at sende den pr. efterkrav. Men kunden vil have billeder i dag, så har sagt til dem at jeg kommer ud med dem idag og så må vi afregne der. kunden har ikke svaret.

    Kan jeg tillade mig ikke at komme med dem hvis ikke jeg høre fra dem?


  • #13   21. aug 2009 Jeg ville slet ikke køre derud før de har ladet høre fra sig - ganske enkelt.
    Og de skal have pengene klar


  • #14   21. aug 2009 Ja det syntes jeg også er fair. Jeg har taget billeder i 11 timer så man kan sige at jeg har leveret halvdelen af varen.
    Jeg kender ikke et sted på nettet hvor man først får varen sendt og derefter betaler.
    Idet jeg tidligere er blevet snydt for en betaling, vil jeg ikke "dumme" mig igen. Og derfor har jeg forklaret kunden at jeg skal have betalingen inden de får billederne eller når jeg aflevere dem


  • #15   21. aug 2009 Jamen det skal du bare gøre klart for dem.
    Du har jo allerede forklaret din procedure omkring betaling - så alt andet end lige


  • #16   21. aug 2009 Så kan I lige se hvad jeg har skrevet... Det er nok nemmere for jer at forholde jer til det. HUSK at læse nede fra og op.
    Er jeg helt galt på den?
    Det skal lige siges at jeg stadig ikke har hørt fra kunden. Før skrev hun hvert kvarter. Lad os håbe at hun er i banken :O)

    ( de to første breve neders er fra igår, har skrevet dato ved så det er nemmere at finde rundt i)

    ___________________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej.

    Det er altså slet ikke for at snyde jer, at jeg skriver sådan, jeg har bare været udsat for at jeg har afleveret alle billederne og aldrig modtaget nogen betaling. Og det vil jeg bare være lidt ked af skulle ske igen og derfor gør jeg det på denne måde. Ellers kan vi bare afregne de sidste 7.500kr når jeg kommer ud med dem i dag, det er nok også nemmere.

    Ang. fakturaen så kan du se at der står at depositum "er betalt" og det er også fratrukket "ialt beløbet"
    Det fulde pris er 9.500kr
    - de 2000kr i depositum
    = 7.500kr.

    Altså er det 7.500kr som mangler. Det fremgår på fakturaen.

    Det skrev jeg også i den første mail jeg sendte i dag:

    Hej igen

    Jeg sender lige den sidste faktura til jer - jeg har skrevet depositummet ind også men som "betalt" så det er selvfølgelig fratrukket "ialt prisen"


    /Stine

    ___________________________________
    dato 21/08-09

    Hej Stine,

    Vi har jo betalt depositum - for laenge siden. Vi betaler naturligvis ikke resten af summen, foer vi har modtaget varen. Det er imod almindelig forretningsprocedure.

    Mvh XXXX

    ____________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej

    Ja, har en uheldig sky hængende over hovedet for tiden. Gjorde alt hvad jeg kunne og prøvede at brænde 5 gange uden held.
    Kan jeg ikke få dig til at sende en kvittering på overførslen, Så kommer jeg ud med det samme efter jeg har fået dem smidt over på en CD.
    Er I hjemme for så kan jeg lige tage kontrakterne med, dem havde jeg med til jeres bryllup, men der skete bare så meget hele tiden, så fik dem slet ikke op af tasken. Ellers kan vi bare bekræfte over mail hvis det er bedre.

    Med venlig hilsen / Best Regards

    Stine Arnholtz

    _______________________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej Stine,

    Vi vil meget gerne have billederne i dag, saa hvis du kunne komme ind omkring mine foraeldre med dem, saa ville det vaere rigtig fint. Vi havde jo regnet med at have dem i dag.

    Mvh xxxx

    _______________________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej

    Det kommer lidt an på post danmark, men mandag vil jeg tro. Ellers kan jeg muligvis godt lige smide den af på vejen hjem fra min kammerat, der er jo ikke ret lang ude til dine forældre fra Århus.


    Med venlig hilsen / Best Regards

    Stine Arnholtz

    --------------------------------------------------------------------------------
    dato 21/08-09

    Hej Stine,

    Hvornaar kan vi saa regne med at faa billederne?

    Mvh xxxxx

    _____________________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej igen

    Det lykkedes ikke igår, men brænder er helt stået af, så den skal sende til rep.
    Jeg skal ud til en kammerat for at få den brændt i dag og efterefter er de klar til at blive sende.


    Med venlig hilsen / Best Regards

    Stine Arnholtz

    -------------------------------------------------------------------------------
    dato 21/08-09

    Hej Stine,

    Betyder det, at du ikke har sendt billederne afsted endnu?

    Mvh XXXX

    ____________________________________________
    dato 21/08-09

    Hej igen

    Jeg sender lige den sidste faktura til jer - jeg har skrevet depositummet ind også men som "betalt" så det er selvfølgelig fratrukket "ialt prisen"


    Med venlig hilsen / Best Regards

    Stine Arnholtz


    --------------------------------------------------------------------------------
    dato 20/08-09

    OK, det lyder godt, Stine.

    Mvh Louise


    _________________________________________________
    dato 20/08-09

    Hej

    Jeg har afsat dagen i dag til at lave billeder i - så skal jeg lige se om jeg ikke kan få det til at lykkedes med at brænde, ellers må jeg køre en lille tur ud og få dem brændt..

    Med venlig hilsen / Best Regards

    Stine Arnholtz


  • #17   21. aug 2009 Stine du skal slet ikke afleveret noget vis ikke de har pengene for så er du for dum! ja hårde ord men sådan er det

    almindelig forretnings politik er at kunden betaler og så for kunden sin vare

    ikke alt det andet fis og du må jo sige til dem at vis ikke de vil betale idag ja så sender du med efterkrav og det er dem der skal betale forsendelsen


  • #18   21. aug 2009 Syntes jeg har været meget flink i dette forløb. Også i mine mails.
    Jeg har stadig ikke hørt fra hende. Tror jeg brænder dem over og skriver til kunden om vi skal afregne ude hos dem, og hvis de stadig ikke svare så køre jeg igen steder, hvis de nægter så bliver det pr. efterkrav. Man kan jo egentlig godt sige at de har fået deres "vare" jeg har trods alt stået der ude i 11 timer plus kørsel, frem og tilbage. Så fra jeg tog her fra og til jeg var hjemme igen var der gået ca. 13 timer. Jeg vil bare være sikker på at jeg får pengene inden jeg giver dem billederne. Tror faktisk de flere fotografer køre deres forretning på den måde. Andet ville da være for tåbeligt. Man køber da heller ikke en brudekjole og når man så har haft den på til brylluppet betaler man i butikken. Eller går ind på burger king og betaler efter man har spist deres burger.
    Ja det er alm forretningsgang at betale når man modtager varen, men det er hvis du går ind i en butik eller tager du til folk. Men her skal jeg jo sender jeg jo varen uden nogen form for "sikkerhed"
    Nøj hvor er kunder bare krævende nogle gange.


  • #19   21. aug 2009 Dette er så det sidste jeg har skrevet... nu gider jeg ikke at vente mere, har ventet siden kl. 11.00, kan ikke rigtigt stå stand-by hele dagen. Men ja... de er klar nu :O)

    Hej

    Jeg ved ikke lige om du har modtaget den sidste mail, har i hvert tilfælde ikke modtaget noget fra dig endnu om hvordan vi afregner.
    Jeg skal bare høre om vi skal afregne i dag, ellers bliver de sendt pr. efterkrav. Jeg fik fri kl 14.00 og har skyndt mig at få brændt billederne så jeg kunne køre ud og aflevere dem.
    Men da jeg ikke har hørt noget er jeg taget hjem, da jeg har ret travlt i dag, så har kun lige ganske kort tid inden jeg skal ud af døren. Men billederne er klar mangler bare et svar fra dig.


  • #20   21. aug 2009 Var lige inde og kigge din hjemmeside - undskyld mit sprog - men HOLD DA KÆFT nogle fede billeder, du er kanon dygtig!!!
    Det billede med hestene og kvinden på stranden er for FEDT!!!!

    Ang. dine kunder, så får de intet før du har modtaget pengene, that´s it!!!!
    Sådan foregår al anden handel jo også.....


  • #21   21. aug 2009 jamen så er det "kun" at vente Stine

  • #22   22. aug 2009 Rilley - tusind mange mange tak for din søde kommentar :O) Det glæder mig at du kan lide dem :O)

    Jeg har lige modtaget svar fra kunden og igen bliver jeg lidt halvskuffet over hende.

    Jeg tror jeg sender det pr. efterkrav, andet er der vidst ikke i den sag.

    ____________________________________________________

    Hej Stine,

    Jeg har ikke lige tilbragt dagen ved computeren, saa det er foerst nu, jeg har set din mail fra i formiddags.
    Jeg er helt med paa, at vi er enige om, at depositummet er indbetalt. Jeg gjorde blot opmaerksom paa det, fordi du som standard forretningsprocedure ikke kan afkraeve betaling, foer du har leveret en vare - og da slet ikke, naar vi allerede har betalt dig et depositum.
    Det er selvfoelgelig aergerligt, at du har oplevet ikke at blive betalt (Men der er dog veje og midler til at faa indkraevet betaling for et stykke arbejde, hvis det kommer til det.) Uanset dine tidligere oplevelser, saa har det jo ikke noget med os at goere.
    Jeg vil minde dig om, at vi indbetalte depositummet med det samme, du bad om det. Vi har altid betalt vores regninger. Vi er naturligvis paa ingen maade ude paa at snyde dig for betaling - men vi vil selvfoelgelig heller ikke snydes, og vi har ret til at faa vores vare, foer vi betaler. Det haaber jeg, du forstaar.

    Vi rejser paa bryllupsrejse i morgen og frem til fredag, men mine foraeldre vil stadig vaere her paa adressen til at tage imod billederne, hvis du sender dem med posten eller kommer omkring med dem.

    Mvh XXXX


  • #23   22. aug 2009 Hmmmm - og så sidder de klar med kontanter til dig?

  • #24   22. aug 2009 tror godt du kan regne med det er fordi de ikke har de 7500 smiley


    jeg har ALDRIG fået taget fotos af en fotograf hvor jeg har fået fotos før jeg betalte???

    så de er fulde af mug er de! gad godt finde en side på nettet hvor jeg ku handle og først betale når jeg havde fået mine vare!?!


  • #25   22. aug 2009 Jeg havde heller intet sendt før jeg havde pengene.

    At de betaler dep. ville i min "verden" betyder at de har "reserveret" dig den pågældene dag og på den måde er sikker på du har afsat dagen.

    Betaler du dep. for en hvalp, betaler du jo også resten når varen afhentes, ligesom med alle andre ting


  • #26   22. aug 2009 I min verden har du krav på pengene inden du sender varen. Ellers må de da være villige til at "bytte i døren", og når det ligefrem er en mulighed, så synes jeg da de skulle snuppe den, når de ikke vil snydes. Så kan de jo se at de får varen, og at du får pengene. Jeg kan slet ikke se hvad deres problem er.

  • #27   22. aug 2009 Ja du skal sandlig sørge for at se pengene først.

    Men ærligt - ville jeg stadigvæk sende pr efterkrav.
    Jeg tror det vil spare dig for ubehageligheder.


  • #29   22. aug 2009 Tusind tak alle sammen er har bare været til kæmpe hjælp.

    Jeg har lige siddet og læst om det der pr efterkrav. Det er altså ikke helt nemt at finde ud af. Er der nogle af jer som kan gennemskue det? Eller kan jeg sende det med DHL?


  • #30   22. aug 2009 Bliver dig svar skyldig
    Men spørg på posthuset?
    Eller måske du kan Google det?


  • #31   23. aug 2009 Jeg har lige fundet ud af at UPS gør det

    http://www.ups.com/content/dk/da/shipping/time/service/value_added/cod.html det er sq da smart!


  • #32   24. aug 2009 Arrh okay det vil koste 563kr at få sendt pr efterkrav med UPS og det er vildt besværtligt med postdanmark når det kun er for en kunde. IIIIIIH altså hvorfor skal kunder være sådan

  • #33   24. aug 2009 kør ud med dem og aflever dem så enkelt kan det gøres smiley

  • #34   24. aug 2009 ja, jeg mener altså at man har meet svært ved at sende pr. efterkrav efterhånden... smiley

  • #35   24. aug 2009 Jeg fik dette af en fotoven - så jeg må vidst bare køre ud og sige "hit med pengene " hihi
    Ej jeg må køre der ud og forklare dem hvordan købeloven er, hvis ikke de har pengene .

    Hej Stine.

    Der er vist ikke nogen der har givet dig en korrekt juridisk forklaring.

    Der er to ting du skal være opmærksom på.

    1) Betaling
    2) Leveringssted

    Som det vil fremgå nedenfor må du tage udgangspunkt i den normale lovgivning for køb og salg af varer. Fotografier er en vare som alt andet. Derfor skal du kende købelovens regler.

    Købeloven kan i mange tilfælde afviges - hvis du har en aftale. Når du ikke har en aftale gælder udgangspunkterne i købeloven. Jeg har sat to af de vigtigste ind her. Jeg forklarer nedenfor hver punkt kort hvad de betyder.

    ad 1) Købelovens § 14: "Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køberen ikke pligtig at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed.

    Som det fremgår skal en udlevering af ydelser ske samtidigt. Det vil sige du skal levere billeder de skal betale. Hvis ikke de betaler skal du ikke udlevere varen. Det er udgangspunktet i loven.

    ad 2) Købelovens § 9: Sælgeren har at levere salgsgenstanden på det sted, hvor han ved købets afslutning havde sin bolig. Drev han på dette tidspunkt forretning, og stod salget i forbindelse dermed, skal levering ske på forretningsstedet.

    Som det fremgår her - skal du levere på dit forretningssted - eller din egen adresse. Du behøver derfor ikke sende billederne. Det man gør i praksis er, at du oplyser kunden, at nu er billederne klar og kan afhentes på din adresse. Dette udgangspunkt gælder medmindre du har aftalt du skal sende billederne. Ved forsendelse gælder andre regler.

    Dette er juraen noget andet er hvordan man gør det rent praktisk og bedst. Held og lykke og stil endelig spørgsmål hvis du har flere.


  • #36   24. aug 2009 Jeg har lige talt med kunden hun ringede til mig og sagde at de ville overfører pengene til mig når jeg havde afleveret billederne. Og det sagde jeg at det ville jeg altså ikke være med til. vi kunne afregne i døren. Men kunden ville ikke have så mange penge liggende ved forældrene så de ville hellere overføre med det samme billederne var modtaget. Men det tør jeg simpelthen ikke, så derfor sagde jeg til dem at vi kunne ses når de engang var kommet hjem fra bryllupsrejse.

    Ja, jeg lyder nok som en dum harpe, men jeg skal bare være sikker på at det hele er korrekt. - men lugter det ikke lidt langt væk?


  • #37   24. aug 2009 Kan sagtens forstå dig Stine, det er mange penge det drejer sig om, jeg havde heller intet udleveret før jeg fik pengene

    Kan slet ikke se hvorfor kunden ikke vil afregne hjemme, alternativt kan du jo bare møde dem i nærmeste bank, så er kunden ud over det problem, du får dine penge og kunden får sine billeder.



  • #38   24. aug 2009 stine hun har ikke pengene liggende det er derfor hun er afvigende

    ja undskyld men har selv med kunder at gøre og syntes det der lugter langt væk

    jeg tager altid betaling INDEN jeg yder, og ingen af mine kunder brokker sig. Jeg har heller aldrig modtaget foros før jeg har betalt for dem?


    så du er ik en harpe - det er dem der er besværlige.


  • #39   24. aug 2009 Jeg ville heller ikke udlevere nogle billeder før pengene er der, ikke med den måde hun forsøger at undgå betaling.

    -Når det så er sagt... Vi betaler ALDRIG NOGENSINDE mere for en vare vi ikke har modtaget, vi har tabt over 100.000 på den bekostning...


  • #40   24. aug 2009 marianne

    ja men det er jo lige præcis derfor man sal betale ved udlevering smiley

    min far lærte det af bitter erfaring og mistede 75.000 kroner på en mure der aldrig dukkede op og lavede hans arbejde færdig


  • #41   24. aug 2009 Jeg er jo slet ikke sådan - jeg har haft over 30 bryllupper og igen dårlig omtale. Hvordan søren kan de få det til at hænge sammen?

    Det var dem som sagde at de først betalte for varen når de havde billederne, iflg alm. forretningsprocedure - men alligevel vil de først overfører pengene når de har fået billederne. Jeg har skrevet til hende at jeg kommer ud og afregner med dem og så får de billederne, da hun ringede og jeg sagde til hende i telefonen at jeg ville afregne, lød hun helt overrasket over at jeg ville have pengene i hånden. Så måtte jeg jo henvise til købeloven hvilket hun ikke kunne forstå. Nu gør jeg som loven siger og aflevere billederne mod betaling!


  • #42   24. aug 2009 Stine - hold du dig bare til den lov du har modtaget.
    Aflevere billederne når du har fået pengene i hånden.
    Og så bliver de ikke udleveret før det er i kontanter.

    Kan de flikeflakke sådan som de gør nu - kan de også finde på at give dig en gummichek.

    Og du er ikke nogen kælling - de har accepteret din pris osv - der er slet ikke noget at komme efter


  • #43   24. aug 2009 Fru A ~ SKK SNOB ©

    Ja, men som Stine gør det er jo også som de fleste andre firmaer gør, betaling først, herefter udlevering af varen... Og det har vi så lært at vi ALDRIG mere tør...


  • #44   24. aug 2009 Selvfølgelig skal du have pengene først!
    Hun kan jo se, at du har taget billederne og du har jo hjemmeside og det hele, så selvfølgelig snyder du ikke! Men du har jo ikke set dine penge fra dem endnu.
    Det er jo ikke engang til diskussion, helt ærligt!
    Selvfølgelig skal du have dine penge først? Det lyder også meget mærkeligt, at hun ikke vil lade hendes forældre betale for hende, altså selvom det er hendes penge. Det er hendes forældre, helt ærligt..
    Nå ja, men du skal ihvert fald ikke levere, før du har fået pengene!
    Synes du pænt skulle tilbyde, at køre derud, så kan i bytte.
    Ellers får de ingen billeder, øv bøv. smiley


  • #45   24. aug 2009 Stine du er i din fulde ret til at kræve betaling før modtagelse af varen smiley

    Nu har vi selv en internet shop og kunderne skal også enten inbetale via overførsel eller med dankort og overføre de pengene sender vi så snart de ser pengene, er det med dankort trækker vi pengene fra deres dankort inden vi sender varen og det er den mest almindelige måde. nogle sender dog varen med et giro kort så man kan betale bagefter, men det er den usikre måde og det ikke så mange der gør det på denne måde..

    Og ja bar ærgeligt for kunden at miste billeder fra denne dag, men det er det der må være konsekvensen hvis ikke de forstår at de skal betale kontant før de får billederne eller at de skal overføre pengene før de får billederne og det er som firma ikke dit problem hvordan de gør det, men du bør sætte en betalings frisk og overholder de ikke denne kan du vælge at lægge gebyr på eller annulere handlen .. for de har ikk noget så længe de ikk betaler dig for det..



  • #46   24. aug 2009 Husk - hvis de vil se lidt af dem - så send nogle eksemplarer med et FEDT vandmærke og copyright på henover

  • #47   24. aug 2009 Håber det går i orden for dig. Måske skulle du sætte betalingsbetingelserne ind på din hjemmeside, så der fremover ikke kan opstå noget lign. Det er da også en mærkelig måde at opføre sig på, der er da INGEN som vil sende en vare uden betalingen er registreret:-)

  • #48   24. aug 2009 Undre mig egentligt for mener bare betalings betingelser skal stå på firmaet hjemmeside, men kan godt være fordi vi har pbs inde over vores at det er et krav hos dem ihvertfald.
    Men det altid en god ide da der så ikke er noget at være i tvivl om og kunden derfor kan henvises til betaling betingelserne ved uoverensstemmelser smiley

    dine betalings betingelser skal jo så indeholde at (dit firmanavn) først skal have modtaget det fulde beløb for varen inden denne sendes eller afleveres. osv.

    vi ahr på vores sidde fx skrevet at vi hæver pengene fra kundens kort inden varen sendes.



  • #49   24. aug 2009 Ja syntes faktisk at jeg er ekstra flink at "spilde" min tid på at køre ud til dem, selvom det er dem som burde komme her og hente varen. Men ja det er også første gang at jeg har oplevet at en kunde nægter at betale før du har fået varen. Jeg handler bare ikke med kredit mere, sådan er det! så nu køre jeg ud når brudeparret kommer hjem til danmark igen og aflevere billederne.

  • #50   24. aug 2009 der står en masse info her men har ikke liige overskud til at læse det hele men måske der noget nyttigt?? (link fjernet)

  • #51   24. aug 2009 altså da vi blev gift

    satte vi penge ind over net bank i dep for reservation af dagen, da billederne så var færdige. Betalte vi resten over net bank og så sendte han cden med fotos, og så fik vi lov at vælge 30 redigeret og 10 af dem på print smiley


    når jeg skal have taget fotos så betaler jeg altid den dag jeg SELV henter fotosne hos fotografen - så sender han dem i zip filer i meget små uredigeret udgaver hvor jeg så vælger sammen med ham hvilke fotos jeg vil have smiley


  • #52   24. aug 2009 karin

    god idé

    tror jeg egentlig vores fotograf havde, hele handlings forløber står på hans hjemmeside

    http://www.bryllupsbilleder.nu/index.php?id=23&page_title=FAQ


  • #53   24. aug 2009 Mobsejer - tunsind tak for din besvarelse, ja gid jeg havde gjort det klart fra start. Jeg troede simpelthen bare at det var almen at man gjorde sådan.
    Så fra nu af skal det helt klart stå på min hjemmeside, før stod det kun på min 2. faktura. "når sidste beløb er indbetalt sendes billederne"

    Nu har jeg også skrevet det i min kontrakt så det intet er at misforstå, for det her er så langt ude - Jeg bliver klogere hver dag.

    Jeg har talt med en advokat som siger at jeg skal forholde mig til det der står i købeloven i det der ikke er andet aftalt. Så jeg tager ud og giver dem billederne.
    og får pengene, igen penge, igen billeder... that´s it.

    Brokker de sig, får de dette smidt i hovedet

    ad 1) Købelovens § 14: "Er der ikke givet henstand fra nogen af siderne, er sælgeren ikke pligtig at levere salgsgenstanden, medmindre købesummen samtidig betales, og køberen ikke pligtig at betale købesummen, medmindre salgsgenstanden samtidig stilles til hans rådighed.




  • #54   24. aug 2009 lige præsis det jeg mener med at de ikke kan kræve varen og du derfor kan annulere handlen på den måde hvis de nægter at betale før de har modtaget billederne. men skide ærgeligt for nu bruger du en masse tid på det det og ja det mange penge at miste for alle de timer du har arbejdet for dem!!!

    Og velbekommen håber det hele løser sig og de virkelig har de penge selvom det lyder til de prøver at snyde sig udenom at betale smiley


  • #55   24. aug 2009 Ja jeg tror de har pengene. De er bare typisk "landmænd" jeg har talt med det kamerahold som filmede under brylluppet og de før også først betaling efter de har modtaget dvden. Så sådan er de nok bare. Men jeg vil ikke risikere noget her - puuha da.

    De har betalt depositum, så jeg kan vel ikke annullere handlen?


  • #56   24. aug 2009 jo men de skal betale for at få varen - dep. er for at sikre dig at du får lidt betaling for dine strabasser og for at sikre dem at du dukker op

  • #57   24. aug 2009 Ja, virker det ikke lidt mystisk?
    Det er sq lige får at jeg ikke tør køre der ud og aflevere billederne. Tror jeg tager en kammerat med der ud, for syntes virkelig at det er underligt.


  • #58   24. aug 2009 NEJ NU MÅ DET FANDEME HAVE EN ENDE!!!
    Det næste hold kunder fra samme weekend vil ikke betale før de har fået billederne og foreslår selv at dele beløbet op i flere dele. Ej for f... da hvor er jeg bare pisse uheldig!


  • #59   24. aug 2009 Kunden skriver:

    Jeg læste godt at der stod i fakturaen, at pengene skulle indbetales inden vi modtager billeder - det undrede jeg mig lidt over, da jeg troede betaling skete efter vi havde modtaget alle billeder + de 25 redigerede.
    Nu er det ikke fordi jeg ikke stoler på dig, men det forekommer mig lidt underligt, da det jo er en del penge vi taler om. Kunne vi evt. afte en ny rate nu på fx 2000 og så de sidste 5000, når vi har modtaget billeder?

    Hilsen XXXXX

    Hvad søren skal jeg sige, er helt paf over det her


  • #60   24. aug 2009 Det er sgu surt Stine smiley

    Jeg ville holde fast på at se pengene først.

    Har du lavet et galleri med små billeder hvor kunderne kan se deres billeder ?

    Det er nok godt du har fået tilføjet det hele til kontrkaten nu *S*

    Men en evt. afbetaling, det spørger man sgu om først !


  • #61   24. aug 2009 Stine skriv det på din HP også så der INTET af tage fejl af og skriv til dine kunder pengene først ellers ingen varer og henvis til den købelov du selv satte herind smiley

  • #62   24. aug 2009 Hvorfor bliver folk pludselig så mistroiske, jeg mener du har trods alt været ude til deres bryllup, så de har set du har brugt mange timer, du har nok også været til møde med dem inden det hele....

    Gad vide om krisen kradser rundt omkring


  • #63   24. aug 2009 Ja jeg holder jo et møde med den helt gratis inden for deres skyld så de kan se hvem jeg er. Og så vi kan aftale hvordan og hvorledes. Det ene par skal af med 7000kr og det andet skal af med 7500kr og det er altså mange penge at miste hvis folk pludselig ikke liiige har de penge eller finder på noget andet.

    Hvordan skal jeg lige formulere mig over for hende? Jeg er virkelig helt måløs.
    Jeg vil meget gerne lade det forblive i en pæn tone. Jeg vil ikke ud i noget pinligt eller hvor man skal bruge en hård tone.


  • #64   24. aug 2009 Stine, jeg ville holde mig helt til den aftale der er indgået.

    Men hvordan du skal formulere dig aner jeg ikke, gad vide om kunden selv ville synes det var fedt at få sin løn i rater.....


  • #65   24. aug 2009 Jeg ville bare pænt skrive noget med at du allerede har i fakturen skrevet at varene sendes når betalingen er på din konto.
    osv..

    og så måske fremover simpelthen ved fotooptagelsen kræve pengene allerede der så hvis folk blir sådan.. så har du ikke arbejdet gratis i en masse timer for ingen ting.. det syndes jeg er fair og jeg ville også gerne selv betale fotografen på den måde.. går du ned til de fotografer i byen får du også først billederne når du har betalt varen så det ville være helt normalt jo smiley



  • #66   24. aug 2009 Overvejer at skrev noget alla

    Hej xxxx

    Ifølge købeloven skal køber aftente varen på adressen mod betaling med det samme. Men idet at det er ret langt til Viborg syntes jeg at det er nemmest at gøre det på denne måde. Hvis det er lang ud til kunden gør jeg altid sådan, hvilket ikke har været noget problem tidligere :O)


    Kan jeg skrive det?


  • #67   24. aug 2009 Men ja det skal vidst ind på hjemmeside at stå, at sidste betaling sker senest inden billederne sendes ud til kunden.

  • #68   24. aug 2009 Kunne man ikke få pengene inden brylluppet, altså ved kontrakten´s indgåelse ?

    Du har vel snart en del "gamle" kunder, der kan sige god for dig.

    Folk der skal giftes betaler vel også for alt andet i forvejen


  • #69   24. aug 2009 Hold da op hvor er du bare uheldig... smiley

    Den sidste kunde skriver selv :"Jeg læste godt at der stod i fakturaen, at pengene skulle indbetales inden vi modtager billeder "

    Så ville jeg pænt svare hende, at hun har læst reglerne, og det skrevne ord gælder. Og så må hun jo bare hoste op!


  • #70   24. aug 2009 Hold da op du er uheldig smiley

    Der er da ingen tvivl - alt er jo aftalt - nedfældet osv - så hvor går det lige galt for folk?


  • #71   25. aug 2009 Ja problemet er faktisk med de to kunder her. og det er det som er så åndssvagt, at de har fået kontrakten men har ikke skrevet under. På kontrakten stod der ikke at billederne afleveres når det sidste beløb er betalt. Det stod der heller ikke på den faktura de fik fra depositummet, men det stod på den sidste faktura som jeg sendte efter brylluppet. Ja det er virkelig min fejl BIG TIME at jeg har været så dum ikke at fortælle hvordan det hænger sammen fra start og pænt bede dem om at skrive under inden billederne laves. Man lærer jo af sine fejl og jeg har skrevet det ind i min kontrakt nu. Men havde aldrig troet at det ville blive et problem, antog at det var helt almindeligt at forlange betaling inden man sender billederne. Jeg er stadig måløs over de her kunder.

  • #72   25. aug 2009 jeg bruger flere timer på at sidde med kunderne til et møde så de kan se hvem jeg er og de har lyst til at booke mig. FOR DERES SKYLD og endda helt gratis.
    jeg har brugt mellem 11-13 timer samme med dem til deres bryllup, snakket pænt med deres gæster og fået dem til at føle sig godt tilpas i mit selskab, jeg har over 30 brylupper på bagen og igen dårlig omtale, hvad får dem til at tro sådan noget?

    Fatter ikke de kan tvivle på mig - helt ærlig


  • #73   25. aug 2009 Hej xxxx

    I henhold til købeloven, skal køber afhente varen på sælgers adressen mod betalingen sker med det samme. Men idet at det er ret langt til Viborg, syntes jeg at det er nemmest at gøre det på denne måde.
    Hvis det er lang ud til kunden gør jeg altid sådan, hvilket ikke har været noget problem tidligere :O)

    Med venlig hilsen

    Stine

    Jeg har ikke sendt det til kunden endnu. Men kan jeg ikke godt skrive det uden at det lyder surt?


  • #74   25. aug 2009 Så nu har jeg skrevet mere ind på min hjemmeside så det INTET er af misforstå fra start, hvis man altså gider at læse det der står:

    - Depositum

    Ved booking af tid til bryllupsfotograferingen skal I betale et depositum, før dette er sket, antages det ikke som værende en fast aftale.
    Depositum betales kun tilbage, hvis fotografen ikke overholder aftalen, i form af sygdom, dødsfald i familien og ligende. Skulle jeg selv være forhindret i form af ovenstående, vil jeg så vidt det er muligt finde en anden fotograf til jer, hvis I ikke selv kan finde en.
    Depositum betragtes som en a konto betaling af den samlede regning.
    Dette depositum sikre begge parter at der er en fast aftale.

    Depositum ved booking af tid ........ 2000,00


    - Betaling:

    Når der sidste beløb er indbetalt, vil Cd'en med de uredigerede billeder blive sendt. Hvilket også vil fremgår på fakturaen.
    Betalingen skal derfor senest ske inden afsendelse af billeder.


  • #75   25. aug 2009 Hvis du også sender udredigerede billeder, skal de med de redigerede så ikke omskrives, for ellers kan folk vel forholde sig til at de har krav på at få de uredigerede først.

    Og så har du i bund og grund kun modtaget et dep.

    Eller er jeg helt galt på den her ?


  • #76   25. aug 2009 Sådan som jeg gør det. Så får parret alle billederne helt uredigeret og så vælger de selv ud hvilket billeder der skal laves. Jeg vælger altid nogle helt andre billeder end dem brudeparret selv vælger, derfor gør jeg det sådan og i tilfælde af at de forelsker dig i endnu flere end det aftalte antal, så tjener jeg jo mere ved at give dem en pris på 5 billeder mere. Men ja det fungere bedst for mig, har prøvet det andet, hvor de får 25 redigeret billeder uden af se de andre. Og det dur ikke for mig, brudeparret er glade, men jeg syntes at det er fedest at de selv vælger. Det er jo altså også luksus iforhold til andre fotografer som selv vælger hvilke billeder parret skal have.

  • #77   25. aug 2009 Det er også en god måde Stine, for tit ser vi jo forskelligt på billeder smiley

    Synes bare umiddelbart der kunne være en "faldgrube" sådan som du har skrevet det og på den måde kan du måske risikere at folk stiller sig fint tilfredse med de uredigerede og derfor ikke betaler restbeløbet ?

    Men det er nok bare mig der læser det forkert *G*


  • #78   25. aug 2009 Det er lige præcis derfor at jeg gerne vil have hele beløbet inden jeg sender første sæt billeder. Jeg vil helst gå med livrem og seler, tænk hvis folk snød mig. Det har virkelig ALDRIG været et problem at få pengene før afsendelsen. Og pludselig kommer der to kunder lige i træk. Jamen hvad sker der?

  • #79   25. aug 2009 Puha det vil jeg jo helt undgå. Men ja jeg har vel fat i den lange ende. For arbejdtet er jo udført og jeg mangler betaling for mine billeder.
    Det er bare så pisse ærgeligt at folk tror jeg snyder.

    Jeg skal nok holde jer opdateret. Jeg har ikke skrevet til den sidste kunde endnu som ville betaler i rater. Har ikke lige haft overskud til en mere af denne slag kunder.


  • #80   26. aug 2009 Så nu har jeg lavet en cd med 1173 billeder i meget lille format MED med logo på. Så kan de se billederne igennem. Og så kan de se at jeg ikke er ude på at snyde dem. Så snart pengene er sendt sender jeg en DVD med alle billederne på i stort format uden logo på. Eller køre ud med dem mod betaling.

  • #81   26. aug 2009 Jeg er ved at lave et slideshow på en PDF med et vandmærke i med mit firmanavn.
    De kan ikke kopiere billederne fra den film. Jeg ved ikke om det lykkedes min computer er STADIG igang med at ligge det slideshow ned på min mac. Nøj det går langsomt


  • #82   26. aug 2009 Det logo skal være på tværs af billedet - til stor irritation hvis det skulle være smiley

  • #83   26. aug 2009 Det er det også smiley

  • #84   26. aug 2009 Godt smiley

  • #85   26. aug 2009 wiiii den anden kunde har overført pengene :O)
    Nu mangler vi bare hende som startede med at brokke sig


  • #86   31. aug 2009 Nej nu skal I lige høre den bedste - eller værste er det nok nærmere.
    Her mens jeg var på arbejde, ringede den kameramand som var med til at filme til deres bryllup. Manden sendte dvden til dem for en uge siden og har stadog ikke modtaget pengene fra kunden.
    Kunden lovede dem at sende pengene med det samme de havde modtaget dvden og det er nu en uge siden den er sendt. Kameramanden har sendt en mail i dag og regner med at ringe til dem i morgen for at høre hvad der foregår.
    Jeg sendte nogle testfotos til parret som PDF-fil med et stort grimt logo hen over og håber på at høre fra dem, men jeg regner ikke med det. Det er bare en skam at det skal være sådan!


  • #87   2. sep 2009 stine

    jaaaah jeg skrev det tidligere i tråden - det er jo fordi de ikke har pengene!

    hvorfor filan sendte han dvden?


  • #89   2. sep 2009 Han ringede forleden - han har fået pengene nu. de var på bryllupsrejse og havde derfor ikke betalt da den var kommet i postkassen

  • #91   2. sep 2009 Ja har fået flere til at se på kontrakten. Måske jeg skal have en advokat til at se den igennem også

  • #92   3. sep 2009 Nå nu fik jeg mailen fra brudeparret. Jeg valgte at sende billederne uden betaling, da kameramanden have fået hans penge efter at have sendt.

    Efter at have læst mailen ved jeg ikke om jeg skal grine eller græde.
    Brudeparret fik 1200 billeder måske mere. Og jeg havde valgt at give dem ALLE billederne. Hvilket de på forhånd var glade for, så de selv kunne slette.
    Med alt det de gerne vil have taget billeder af, så undre det mig de ikke havde to fotografer. For det havde de slet ikke nævnt til mødet hvor omfattende det skulle være. At alle gæsterne skulle med på billederne mv.
    DESUDEN ville brudeparret ikke have taget billeder on-location, men de ville hellere ha´taget billeder rundt omkring sammen med gæsterne. Hvilket jeg gjorde.

    Nu får i mailen her - fuck sådan nogle kunder tager glæden fra mig:

    Hej Stine,

    Vi modtog billederne med posten i dag, og jeg har overfoert betaling til dig.

    Vi har naturligvis ikke haft tid til at udvaelge, hvilke billeder vi gerne vil have redigeret, men vi gaar ud fra, at du kan sende os de redigerede fotos i Australien, naar de er klar.

    Der er nogle rigtig fine billeder, og vi er rigtig glade for dem. Det undrer os dog, at der er saa forholdsvis mange overbelyste fotos. Det undrer mig isaer, fordi jeg bemaerkede, at du havde en rutine med at kigge dine fotos igennem, efterhaanden som du tog dem.

    Jeg vil ogsaa sige, at vi er lidt skuffede over, at der er saa faa fotos af, at vi bliver kysset af vores gaester. Jeg bemaerkede, at du kom loebende ind i tide til at fange nogle faa gode, men der var simpelthen saa mange fantastiske oejeblikke, som du bare ikke var paa pletten til, og det er vi kede af. Det er et held, at videooptagelserne har fanget det, selvom det selvfoelgelig ikke er det samme.

    Vi er ogsaa lidt kede af, at der er nogle af gaesterne, som ikke er blevet fotograferet. Generelt er der rigtig mange fine billeder af gaesterne, men vi ville naturligvis gerne have haft billeder af dem alle sammen til festen. Der er maaske en lille smule for meget fokus paa de smaa boern i forhold til de voksne.

    Isaer jeg er ogsaa ret ked af, at saa mange af billederne af mig i 'hel figur' er afskaaret for neden. Det virker som en generel tendens, at der er enormt meget rum for oven i billederne, mens bunden af kroppen er beskaaret. Det betyder faktisk, at der ingen gode billeder er af slaebet paa min kjole, og det synes jeg er rigtig aergerligt.

    Som en lille ekstra bemaerkning, undrede vi os over, at de skoenne billeder af vores store overraskelse, idet vi traadte ud af kirken til mine veninders hyldest, ikke blev fulgt af et billede af pigerne. Det virker oplagt, at du lige skulle have vendt dig rundt og fanget dem ogsaa?

    Naa, men som sagt er vi selvfoelgelig glade for billederne, og vi synes, der er rigtig mange gode imellem. Jeg syntes bare, du skulle vide, hvad du kan forbedre til naeste gang.

    Vi sender dig en mail med filnavnene paa de fotos, vi gerne vil have redigeret, naar vi er ankommet tilbage til Sydney.

    Mvh XXXXX


  • #93   3. sep 2009 Ja jeg er bare så skuffet over dem - VIRKELIG!!!!

    Alle ting kan forklares.
    Jeg har sagt at jeg ikke sletter billeder, selvom de er over eller underbelyst i det at jeg syntes at de selv skal vælge ud - og det var hun rigtig glad for og sagde at det ville de også helst selv gøre.
    Dem der er overbelyst var nogle billeder jeg tog idet solen pludselig begyndte at skinne og så bliver det jo overbelyst, men slettede det ikke da det jo kan redes i ps hvis de kan lide billedet.
    De får billder der er taget hvor der er for meget himmel, er fordi himlen var helt kulsort og det så meget sygt og redigeret ud og derfor tog jeg et par billeder af det, egenlig mest for min egen skyld og for at vise min veninde hvor vild himlen var og selvfølgelig skulle brudeparret da også have de billeder, jeg er helt vildt med dem selv.
    Jeg har måske taget 10 billeder af hvert barn der var med - MAX MAX 30 billeder alt i alt inkl 7 hvor hun står med det af dem - 30 billeder ud af 1200 er ikke ret meget, men de var bare så søde og glade så syntes da jeg skulle tage billeder af det.
    Ang. det med slæbet på kjolen, så ville brudeparret have taget billeder sammen med gæsterne og ikke onlocation og derfor har jeg selvfølgelig gjort hvad de har bedt mig om.

    Jeg må lige så stille forklare hende hvordan jeg arbjder og føler mig meget fejlinformeret omkring hvor omfattende det skulle være. Men jeg svare hende når jeg er faldet lidt ned igen. Jeg er ihvert fald meget ked af det efter at have læst denne mail, syntes det er så uretfædigt.


Kommentér på:
hvem har ret her?

Annonce