{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Re: Hvorfor avle? {{forumTopicSubject}}

(link fjernet)


Ja, jeg bringer den igen, for det var godt nok ikke mange der havde nogle gode argumenter for at avle hvalpe med stamtavle - ikke taget i betragtning af hvor mange der er herinde, self. læste alle det ikke i går.
Men er der ikke flere der kan fortælle hvorfor, så må vi jo gå ud fra i gør det for pengenes skyld, og det kan man vist ikke kalde et godt argument*LOOOL*


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Re: Hvorfor avle?
  • #1   22. mar 2006 Fint indlæg Jeniki. smiley

    JEg skal aldrig avle, for jeg kan jo ikke være sikker på at der findes lige de hundekøbere jeg vil sælge til smiley Og så kan man jo ende med en del hvalpe selv smiley *sss*


  • #2   22. mar 2006 J.K > Nej, det er også et af de problemer jeg går og sysler med selv......man kan aldrig være sikker.

  • #3   22. mar 2006 MP > Det er jo også et godt argument, bare for ikke at gøre det, ligesom J.K

    Men mystisk ingen har argumenter for at avle - hmmmmm


  • #4   22. mar 2006 Ang at lave hvalpe med stamtavle vil jeg da gerne lige give min menning til kende.

    Jeg mener at der kun bør laves hvalpe med stamtavle!!

    Det er den eneste måde man kan være sikker på hvad man får ud af forældre baggrund temprement osv.
    Det er vigtigt fordi man kender baggrunden bedre heriblandt HD,der er krav til de skal være fri for arvelige sygdomme.
    Der er selvfølgelig aldrig garantier for alle hunde kan blive syge,men man er bedre stillet feks rent juridisk,og man ved bedre hvad man får da de fleste racehunde har fået udarbejdet en raceprofil.

    Det kan man ikke være sikker på med dem uden stamtavle,og jeg har oplevet mange stå og ærge sig bagefter over de har købt en blandingshund,fordi interessen tager til og gerne ville udstille,og det kan man heller ej.eller at den er blevet syg og aldrig fået erstatning fra opdrætter fordi hvalpen faktisk var syg allerede da de hentede den.

    DKK prøver samtidig at gøre et stort arbejde for at forbedre avlarbejdet,og det er derfor syndt at der stadig bliver lavet så mange hvalpe uden stamtavle som derefter ryger i den blå avis og ofte hos mennesker som slet ikke burde have hund.


    Dem som laver hvalpe uden stamtavle er jo dem som tjener mest på det idet de for det meste hverken bruger tusindvis af kroner på udstilling, HD bedømmelse,øjenattest,stambogsføring,indmeldelse i specialklub for alle hvalpene.
    Og ikke er kræsne nok med hvem de skal leve hos,da det kan være sværere at komme af med en blandingshund.

    Dem som laver hvalpe med stamtavle,skal jo betale for parring samt betale omkring 1000 kr pr hvalp til hanhundeejeren,de skal chipses,så når alt det er betalt er de absolut ikke noget man tjener på,eller tænker på at tjene på da det ikke er formålet med at avle sunde racetypiske hunde,som jo gerne skal give glæde i deres nye hjem.

    Det kan heller ikke betale sig at købe en blandningshund pga den ikke koster så meget,for i længden kan den risikere at komme til at koste mere,da man aldrig kan være sikker på hvilket temprement den har og derfor måske havner hos den forkerte familie.
    DKK har lavet en video,som man iøvrigt kan se på deres hjemmeside gratis om det at købe hund,og hvad man bør overveje inden.

    Jeg har intet imod blandingshunde,men jeg er absolut for at man avler hunde med stamtavle,for at det går til på den rigtige måde.
    Jeg syntes det er synd for de hunde som ikke lever op under de kår med prægning osv de burde feks hos hundehandlere.

    Så penge er absolut ikke noget man tjener på hvalpe der er lavet med stamtavle,og det er heller ej det som det gælder om men de fleste vil gerne lave de perfekte hunde,og udtille dem,og det kræver mange kuld,at lave,herinblandt skal man tænke på at man rejser gerne land og rige rundt for at få den perfekte hanhund,hvor man også skal tænke på alle de penge på flytransport eller benzin der bliver brugt bare for at få den helt rigtige hanhund til tæven.

    Ja det var min menning om det:0)

    Venligst Christine


  • #5   22. mar 2006 Nu kan man jo godt have kendskab til om der er HD m.v i slægten selvom der ikke er stamtavle på hunden, men det er sikkert utopi at tro at man undersøger slægten for div. skavanker hvis der ikke er bog.

    Man kan aldrig være 100% sikker da der ved celledelingen kan ske mutationer og komplikationer ved fx fødslen, Men man kan gøre alt hvad der står i ens magt for at sikre at det "produkt" man vil lave er tip top i orden.

    Avl er ikke noget man tjener på og langt de fleste seriøse opdrættere avler fordi de mener at kunne bidrage racen noget positivt, og det er kærlighed til hunden/racen der driver dem - ikke penge.

    Ellers kan jeg kun være enig med Christine


  • #6   22. mar 2006 Avl med atamtavle....
    For at tilstadighed at kunne forbedre racen, da man jo kan gå lang tlbage i linjerne og se havd kvaliteter der ligger der, det kan du ikke men en hund uden.
    Så er der HD, AA kåringer prøver udstillinger mm.
    Og det med at det er for pengenes skyld, at starte en kennel op finde gode avlstæver, lave hvalpe og der af opbygge et fornuftigt omdømme er bestemt ikke noget man bliver rig af, det koster mange penge og enormt meget tid, det kan tage mange år, før der kommer penge ud af det hvis der gør det.
    Og ellers skriver Christine J det meget fint :o)


  • #7   23. mar 2006 godt indlæg må jo sige at jeg aldriv bliver træt a indlæg om AVL da jeg syntes det er et emne som burte være mere fremme ind det er ...

    ja som nogle skriver så siger de at grunden til at men skal avle med tavle er fordi men er sikker på forældrene sundhed ?? hmmmm hvis det med papir avl sal virke så syntes jeg godt nok at reglerne skal strammes en del op
    du kan da alt for nemt få en hund avls godkendt hvis man nu foeksempel har en hunde race som ikke er vær mand eje så støder man jo tit på at der måske kun er tilmældt 2-3 hunde i den klasse på de forskellige udstillinger og så er det jo ikke så svært at få en 2 plads vel???
    så syntes jeg så også at så noget som at der skulle et syndheds og en mental test på ALLE hunde og før vær paring en hund kan ændrer sig meget på et par år ...
    og så længe det ikke er tilfældet så gir ikke ikke en pind for den tavle hunde med tavle er sku lige så syge både fysisk og mentalt som hunde uden tavle...

    så det der er vigtigt i mine øjne er at
    avlern skal BRÆNDE for sine hunde og skal vide alt om dem..

    avl skal være en livsstil og ikke en hobby.

    han skal VIKELIG sætte sig ind i hvad det kræver at avle og hvad det kræver af sine hunde.

    han skal vide hvad han forventet at få ud af sin avle og hvad der er realistisk at han får ud af sin avl..

    syndheds tjæk og mental test er nok den vigtigste del det er sku lige meget om en dommer syntes hunden er flot hvis den ikke virker oppe i hoved eller næsten ikke kan gå op af træpperneder hjemme.

    han skal arb ud fra at vil og altid kun vil lave de syndeste hvalp som overhoved er muligt og undgår alt det indavls lort.

    det er ikke nemt at avle på den rigtige måde det kræver rigtig meget forarbejde og viden som der desværre ikke er mange avler som har og det gælder både papir avler og ikke papir avler lad os for alt i verden undgå alle de baggårs avler som findes og som lave meget dårlige hund og gi så heller lidt flere penge og brug heller lidt mere tid på at finde den seriøse avler til netop lige den hunde race/blanding du ønsker dig..

    vi har desværre alt for mange syg/dårlige og mental svage hunde randene rundt i verden pga at mange syntes det er sødt eller fedt at avle nogle hunde hmmmmm et meget forkert grund lag...


  • #8   23. mar 2006 Tak skal i have - det er jo kanon gode indlæg i har skrevet, og vi her er jo vist stort set enige om det at avle, gid nogle flere ville havde brugt tid på at skrive her, for det er virkelig noget jeg kan bruge til noget.

  • #9   23. mar 2006 jamen selv tak da lyder kun godt hvis folk gider at lave seriøs avl og ikke bare fordi de tror der vil komme nogle søde hvalpe ud af dere hund..
    så bare klø på og sug en masse viden til dig inde du begynder at avle og prøv at kom ud og arb med nogle hunde så du lære en masse om hunde mentalitet og hunde adfær en vigtig ting når man skal udvælge den perfecte han hund til ens tæve alle hunde har jo fejl på den ene eller anden måde (nogle flere og støre inde andrer men ingen er perfecte) og der hvor din har fejl der skal han hunden jo være 200% i top og omvendt...

    held og lykke med det når du kommer så langt..


  • #10   23. mar 2006 Altså det er såmænd ikke fordi jeg mangler viden omkring avl - har vokset op med Mops avl, så det heler er kommet ind med skeer, og min Mor er stadig god hjælp, så det er såmænd ikke så meget det jeg søgte.

    Men det jeg søgte, det var grunden, hvorfor sætte avle flere hvalpe?
    Eller hvorfor bare avle?
    Som jeg skrev, så er det slet ikke sikkert jeg kommer i gang, håber jeg gør, og satser på jeg gør - men der skal snart ske noget meget positivt inden for "min" race så.
    Det nytter jo ikke at der måske er 6-7 kenneler i Danmark som kæmper for at forbedre racer, når der så er 50-80 fjolser der hvert anskaffer sig hundende uden papir, og lystigt avler videre.
    Ved godt der også er ansvarsbevidste ejere der har hund uden stamtavle, og det er så den sidste del - men disse ejere vælger også mange gange alligevel at lave hvalpe uden stamtavle, som så ryger videre, og rigtig mange mister kontakten med dem, og hvad så?
    Nej, jeg sys det er meget usikkert dette her omkring avl.


  • #11   23. mar 2006 Jeg synes det sætter nogle tanker igang... Tror de fleste der vil avle er enige om mange ting. Og jeg kan da godt høre mig i mange af tingene....

    Men det er jo meget kompliseret.... Fra man får hunden til den er ''klar'' kan der ske mange ting... Jeg ved med mig at Abby ændrede mit syn eller tankegang meget fordi hun fik dårlig ryg som 2 år....

    Og med Ally håber jeg hun bliver den tæve jeg ''drømmer'' om men uanset hvad der sker er hun alligevel mit kæreste eje sammen med mine andre dyr....

    Meget er drømme og meget er viden man får hen af vejen.

    Og udstilling, sundhed og mental er vigtige ting, nogle mere end andre...

    Udstilling er selvfølelig og få hunden bedømt, men man lærer jo osse meget af de andre hundetosser...Og man lære at være kritisk, som jeg synes er vigtig, men osse realistisk..

    Men i bund og grund vil vi gerne avle for det er en fantastisk race vi har valgt og den er valgt med omhu.....



  • #12   24. mar 2006 Dorthe sorry jeg ikke lige er 100% inde i ander plads og anden primie og lige meget hvad så må det være nemmer at få en anden primie hvis der kun er 2-3 hunde at stille op om ?? ved godt at der er nogle som ikke får 2 primie selv om der kun er 2 hunde men så får de den bare ved næste eller næste udstilling de skal nok får den. som reese siger så er der godt nok rigtig mange som bare lige skal ha den 2 primie og så er den godkendt og så avler de den går ikke i mine øjne jeg har godt nok også set RIGTIG mange avlsgodkendte hunde som jeg ALDRIG syntes skulle have lov til at avle,
    så hvis det skal virke det med at du får de syndeste hunde med tavle så skal avls kravnene godt nok skærpes og ja måske det var en iden med minimum 5 udstillinger og minimum 3 førsteprimier og må indrømme at jeg syntes der skal meget mere sundheds tjæk til og mere kontrol med de hunde som der skal bruges til avl
    for at en hund er avlsgodkendt her hjemme betyder desværre langt fra at den er sund og rask og at den er egnet til god sund avl....
    men jeg ved ikke hvad der skal gøres da jeg jo ikke er udstillings meneske men er brugshunde mand og kun ser det fra den side at ens hund skal kunne arb og bruges til det som ligger naturligt for den og det bliver jo slet ikke testet i en avls godkendelse og det skulle da helt sikkert med syntes jeg ......
    fedt at vi om nogle gennerationer foreks går ud og køber en jagt hund og så kan den slet ikke jage da det er blevet avlet væk fordi den skal se beder ud i en ring...


  • #13   24. mar 2006 dorthe ja som sagt tidliger så ved jeg ikke 100% hvad det kræver for en 1 og en 2 primie ved bare at jeg har set mange avlsgodkendte hunde som jeg slet ikke kan forstå at de er blevet godkendt men der siger jeg så heller ikke at der ikke er mange rigtig gode hunde som er avlsgodkendt for selfølig er der det, jeg siger bar at tavlen desværre ikke er en garanti for at men får gode sunde og godt avlet hunde (som mange menesker desværre altid slynger ud) men hvis jeg sku avle hunde racer som man ku får tavler på her hjemme så ville jeg da også 100% avle med tavle da jo flere gode opdrætter som samler sig et sted og avler jo beder vil det altid blive..
    og ja det kan jeg 100% give dig ret i folk der køber en hund fordi den bare ser sød ug og uden at sætte sig ind i hvad den hund kræver det er meget meget sybdt og burde ikke kunne foregå men det kan det desværre øv øv øv alt for nemt at anskaffe sig hund i dk øv ..

    tror nu de fleste af os er meget enige i at men skal arb på at få den bedste avl som det overhoved er muligt og syntes da bare at folk skal komme mere ind i det og få en masse oplysninger...

    takker for en god sluder og håber vi kan foresætte igen en anden gang..


  • #14   24. mar 2006 jo tror nu nok de fleste jagt hunde har nogle prøver de skal bestå før de kan avls godkendes men mange hunde er jo brugs hunde og det er desværre lang fra dem alle som skal igennem nogle brugshunde prøver ...
    og det er jo helst ikke den vej vi skal gå
    tag nu bare en mastino for 50 år siden var det en god atletisk jagt og beskytter hund som virkelig kunne arb og nu???? hmmm ja det er en dejlig stor hund som folk nok ikke vil gå ind til men jagt og atletisk ja det er den ikke rigtig mere og det ser vi desværre med flerer og flere hunde racer de bliver større og større og mere som nogle sofa katofler med en masse skavanker


  • #15   25. mar 2006 ja ved godt det er pisse nemt at side her på side linien og være "kolg" syntes bare det er så syndt at der er så mange hunde racer som er blevet ødelagt inde for de sidste 50 år der hvor vi har haft nogle rigtig gode hunde som man kunne bruge til noget er mange racer bare gået hen og blevet nogle svage hunde med en masse problemer der er alt for mange som avler for at lave om på hunden fordi den ikke lige passer ind i familien dk´s stuer hmmm og det syntes jeg er dyreplageri ..
    reese det må du da også kende noget til ved da at især tyskerne(tror nok det er dem) prøver at avle GD så store som det over hoved er muligt så de "næsten" ligner engelske mastiffer (lidt over drevet) og det giver dem en masse sundheds problemer en hund skal ha lov til at være hund ude i naturen er det sku ikke bare den vi syntes er den smukkeste der får lov til at pare hunnerne men den sundeste/stærkeste og den som vil arb mest for det ikke en sofa katofel hund...
    ikke sagt at en brugs hund som bliver brugt ikke kan være en sofa katoffel for det kan de helt sikkert jeg elsker at ligge nede på gulvet og putte med mine hunde men de skal så også ud vær dag og blive brugt på den ene eller anden måde...
    men ja reese kun fedt at DDK har lavet så en folder og kan så kun håbe at den hjælper ...


  • #16   25. mar 2006 ja øv øv det er syndt

  • #17   25. mar 2006 Reese > Er du vimmer mand nogle muskler de GD har:o)
    Selv dem på 5 mdr. har jo nogle muskler der siger spar to.
    Det har jeg aldrig set før, ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om dem, for som i siger, så er de næste Mastiff agtige med det udseende.

    Dorthe M > Det er da også groteskt at avle på sådan en lille hund, en tæve på 1,5 kg. det er jo ikke en hund, nok nærmere et marsvin:(


  • #18   25. mar 2006 Reese- hold da op.. Har aldrig set en gd på den måde... Prøv at se hannen Durango, han ligner en forvokset pitt. Det er slet ikke i den kategori jeg har ment om store breddere gd'er... Måske en mellemting af det man ser på udstilling og så dem her... Det er da helt vildt....

  • #19   25. mar 2006 Prøv lige og se størrelsen af poerne på den 5 mdrs. hvalp.. Det er helt vildt...

  • #20   26. mar 2006 reese ja jeg ved godt at men ikke ser så mange af dem her oppe og heldigvis for det, men har tit set de store GD når man er nede syd for grænsen og det gør sku så ondt i mig når jeg ved hvor folt og elegant den kan se ud
    og det er jo det som desværre er sket med mange hunde racer at de er blevet avlet til at nogle syntes det ser beder ud og det er sku ikke fair for hunde øv øv øv


Kommentér på:
Re: Hvorfor avle?

Annonce