Qvinder. {{forumTopicSubject}}
Kvinder er som et hav - uforudsigeligt og stort
Læs her dagens klummeskribent, Carsten Islington, beskrive kvinder og mænd ud fra eventyrets gamle visdom
Den evigtgyldige forskel på mænd og kvinder har altid skabt undren, misforståelser og konflikter.
Fagbøger er skrevet om emnet. Kunsten, filosofien, videnskaben har grublet over det. Selv matematiske ligninger er opstillet på tavler med kridt. Alt i et forsøg på at forstå det store mysterium.
Svaret ligger og har altid ligget i de gamle eventyr med sine tusind års visdom, enkelthed og evne til simpelt at vise og fortælle os om livet og kærligheden.
Eventyret fortæller, at liv er vand, vand giver liv, får livets træ til at vokse. Duggen om morgenen genføder dagen. Vandet renser os fra gårsdagens synder.
I eventyret er kvinder vand. Kvinder skildres som et ocean, et hav. Bevægeligt, uforudsigeligt og uendeligt stort, under overfladen en dybde, som ingen kender. Havet spreder sig og når ud i alle afkroge som floder, åer og bække.
Når min kone kommer hjem, så ser hun alt, mens hun går gennem huset. En blomst som mangler vand, sokken der ligger i et hjørne, kattens madskål som er tom, alt registreret i et spiltsekund. Jeg ser det ikke.
Jeg går lige gennem huset direkte ned til mit værelse og smider tasken og tænder for pc'en.
Mænd er skibe, som sejler fra havn til havn målrettede og spejdende efter et fyrtårn i det fjerne.
Vi kan ikke undvære havet. Det er det, som bærer os, det er grunden til alt, vi gør. Det er det, som giver mål og mening. Vi elsker det. Vi kunne for altid ligge i en lille jolle med fingrene i et blødt, varmt og azurblå-farvet hav og bare nyde dens skønhed. Men vi ved også, at pludselig og uden varsel kan havet rejse sig i en kæmpebølge, som kan splintre selv det stærkeste skib i tusind stykker.
Jeg er selv gift med et ocean. Når hun rejser sig i en emotionel bølge, som jeg ikke så komme, er der kun én ting at gøre. At stå fast ved mit ror og penetrere bølgen med min stævn. At gå ind i det og være i det. Stille spørgsmål i stedet for at forsvare og forklare mig. Så hun igen kan blive et azurblåt hav. Hvis man ikke tør at være sammen med et ocean, så går livet i stå, så stivner vand til is og sne.
Det ved eventyret godt. Det er derfor, Snehvide hedder Snehvide. Hun er fanget i en forbandelse sammen med syv dværge i en skov. Livet er gået i stå - blevet til sne.
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.265
jan 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 81
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 1.348
aug 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 338
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 775
Qvinder.