Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  smitter lungebetændelse
  • #2   28. dec 2009 tror ikke det kommet af kulde..

• #3   28. dec 2009 Det smitter ikke.

Men den forkølelse, som kan være forløberen for lungebetændelsen kan smitte.

• #4   28. dec 2009 hvis du hoster folk direkte i hovedet kan det godt smitte
    M

• #5   28. dec 2009 da jeg havde dobbelt sidet lungebetændelse fik jeg at vide jeg ikke måtte hoste eller nyse i nærheden af andre da det kunne smitte
    M

• #7   28. dec 2009 Michael, ikke en bakteriel lungebetændelse - men en viral kan. Den der dog langt fra så almindelig som den bakterielle.

• #8   28. dec 2009 OKAY CH
    der står jeg af.ggg
    M

• #9   28. dec 2009 Man bliver smittet med et virus, der sætter sig i luftvejene og udvikler lungebetændelse.

• #10   28. dec 2009 men jeg havde det meget dårlig,men om det var den ene eller den anden DET ved jeg ikke.SS
    M

• #12   28. dec 2009 Hvis man har et dårligt immunforsvar og/ eller rygerlunger/astma er hjertesyg etc. er man mere modtagelig for smitten.

Arbejdede med lungesyge (mange mange mange med lungebetændelse) i 4 år og fik kun lungebetændelse en enkelt gang fordi jeg var stresset og mit immunforsvar derfor nede :o)

Der findes mange forskellige former for lungebetændelser og behandl. er også forskellig alt efter hvad bakterie man er smittet med ...

Den bakterielle smitter også dog sjældnere end den virale.

Lungebetændelse smitter igennem luften ved host, nys og spyt. Lungebetændelse der skyldes virus er mere smitsom end lungebetændelse, der skyldes bakterier.
    Kun den lungebetændelse der skyldes bakterier kan behandles med antibiotika ...

Der er gennemsnitligt 14.000 indlæggelser pga. lungebetændelse om året ...

Har man lungebetændelse har man også feber medmindre man er under 6 mdr. gammel ...

Så har du ikke feber har du ikke lungebetændelse ..

Hvis din søn har været forkølet så er det nok det du er blevet smittet med ...

• #13   28. dec 2009 Sanne - den der med ingen feber = ingen lungebetændelse, er den 100% sikker?

INGEN undtagelser what so ever?

Hvordan forholder man sig til mennesker, der har naturlig lav kropstemperatur, som oplever en temperaturforhøjelse, der dog ikke nærmer sig 37.5 eller derover?

• #15   28. dec 2009 Pointen er jo netop, at en lungebetændelse ikke smitter til en lungebetændelse, men kan give mulighed for en infektion i de øvre luftveje, der kan udvikle sig til lungebetændelse hos mennesker med lav modstandskraft...

• #17   28. dec 2009 Garanteret ;o)

Jeg husker også en periode, hvor jeg arbejdede på en skole. Jeg var syg 5 uger ud af 5 måneder :o))))

Og jeg var ellers aldrig syg, og havde også arbejdet i institution før...

Jeg blev bare smitet igen og igen og igen...

• #18   28. dec 2009 CH: Jep. Er du ikke febril har du ikke lungebetændelse. Men så kan der være så meget andet i vejen.

Dog er der de undtagelser hvor du er så syg af din lungebetændelse at du pga. langvarig feber er dybt dehydreret. Der kan din temp. være meget lav. Fik en patient ind med en TP på 33.8 og med en voldsom lungebetændelse. Da han blev rehydreret havde han en TP på 41 :o(

Man er ikke automatisk feberfri (afebril) fordi ens TP ligger på inden for det normale gennemsnit på 37,1 - 37.5.

Kommer der en patient der har en normalt TP på 36 eller under og denne nu har det skidt samt en TP på 37,5 har vedkommende feber ...

Det er ikke tallet der er afgørende. Det er om det er afvigende fra det normale og med hvor meget det er afvigende :o)

Man diagnosticerer ikke en lungebetændelse uden at der er flere symptomer, så TP kan ikke stå alene ...

Men manglende feber under en lungebetændelse har jeg aldrig læst om og ej heller set.

Skulle dog undre mig om der ikke var en undtagelse fra reglen et eller andet sted derude :o)

Når man skal diagnosticere lungebetændelse kigger man på TP, biokemi (CRP og leukocytter = infektionstallene) om disse er forhøjede/skæve hvordan hænger de sammen (er begge tal skæve eller kun det ene etc. (de siger faktisk en masse de tal :o)) (ham med den lave TP havde inf.tal på næsten 800 over de skal ligge under 10 for at være normale ...) og man lytter selvf. på lungerne og vurderer hvad farve spyt/slim har etc....

Det er helt normalt når man har lungebetændelse at have en CRP på mellem 200-400 ..
    2-cifret inf.tal behandles som regel i 1. omgang med antibiotika i pilleform ... 3-cifret automatisk med intravenøs.

Hvad man starter op med og hvor mange former etc. afhænger igen af så mange ting ..
    Man dyrker altid bakterien (tager prøve fra) inden man starter op i antibiotisk behandl. Desværre skyder man de 1. 4-7 dage blindt for man ved ikke før præcis hvad bakterie det er.

Og så kigger man på hvordan biokemien og TP reagerer. Hvis ikke de reagerer i løbet af 2 døgn på een slags antibiotika dyrker man igen og skifter eller tillægger.
    Hvis TP falder men ikke biokemi kan man give 3 dage. Stiger TP tillægger man straks etc.

Der er en masse retningslinier som hele tiden ændrer sig .. Den ene mdr. skal lægerne give een slags AB først og den næste en anden (bygget på forskning men også på at der pålægges forbud om at give så og så meget penicillin og man i stedet skal prøve noget mindre bredspektret for at undgå resistens etc.)
    Indviklet og megaspændende (SAVNER mit arbejde :o))

Under en lungebetændelse får man tjekket TP mindst 2 gange dgl. og det er TP samt inf.tal og klinik der bestemmer hvornår man udskrives. Er man febril må man ikke udskrives.
    Man må gerne udskrives med forhøjede inf.tal da man ikke er fædrigbehandlet ved udskrivelsen men skal fortsætte behandlingen hjemme dog skal inf.tallene være 2-cifrede og have været faldende i 2 døgn .. Mindst eet af de døgn på tbl. (der er en del hvor tbl. ikke virker hvorfor inf. blusser op igen så de skal færdigbehandles intravenøst)

Når inf.tallene er lave nok til at man kan skifte antibiotika fra intravenøst til tbl. og man er afebril kan man 99% af gangene udskrives til fortsat AB-behandl. i tbl.form i eget hjem. Man skal dog fortsat være sygemeldt da man ellers risikerer opblussen i infektionen ...

• #20   28. dec 2009 Uhh, det var da et ualmindeligt dejligt detaljeret svar - TAK for det!!

Det var dejligt lige at få afklaret den med feberen ;o) Det var helt nyt for mig, at man vil få et andet resultat, når man er dehydreret end når man ikke er.
    Og så får jeg da også bekræftet for mig selv, at det ikke er mig, der er helt tosset. Jeg er flere gange blevet afvist af vagtlægen med en bakteriel halsbetændelse fordi jeg efter normen var afebril, men i forhold til min egen normale temperatur havde en stigning..

Man kan altså i den grad mærke, hvordan du brænder for dit arbejde, Sanne.. Jeg HÅBER virkelig, du snart kommer tilbage til det :o)

• #21   28. dec 2009 CH: Er enig i at en lungebetændelse ikke smitter en rask så på den måde smitter den ikke direkte.

Men en lungebetændelse kan sagtens smitte en syg så denne der egentlig "kun" havde en urinvejsinfektion pludselig også har en lungebetændelse uden andre symptomer de 1. døgn end at inf.tallene og TP stiger.

Hvis man er meget obs. på en patient kan man fange den der, hvis ikke kommer rallen på lungerne den 3. dag og så er den ret tydelig .. Ingen varsling i form af hoste eller andet er ret typisk de 1. døgn hvis den smitter direkte ...

Nu er det sådan at mange mener at have haft lungebetændelse uden nogensinde at have haft det ..

Lægerne siger ironisk at har du ikke været indlagt med det, har du ikke haft det ...

Jeg er ikke helt enig men forstår godt deres pointe :o)

Helt unge der får det, får det ofte i meget værre grad end ældre. Meget meget høj TP, meget skæv biokemi og smerter og hoste og behov for ilttilskud etc.

Ved de ældre skal der så til gengæld ikke så meget til før det bliver kritisk ... Men typisk er TP ikke vildt høj, biokemien er ikke alarmerende og symptomerne er generelt mildere ...

Men det svinger meget ...

• #22   28. dec 2009 CH: Ved du elsker at læse nyt ligesom mig :o) Så velbekomme :o)

• #23   28. dec 2009 Hmmm..

Min kære husbond havde lungebetændelse sidste vinter...
    Det var en sær oplevelse, da han ellers er sund og frisk og ikke foretager sig ting, der burde svække ham.
    Og dog - i den tid havde han lidt for meget fart på....

Han fik denne her lungebetændelse og kom først meget sent til lægen med den. Han var dælme skidtmads, men heldigvis ikke i et omfang, så det var nødvendigt at komme på hospitalet. En uges tid på antibiotika, så var den i vinkel.

Det pudsige er, at jeg ikke engang fik en banal forkølelse i den periode... Og jeg får en hulens masse immunhæmmende medicin.. det var lidt paradoksalt lige der :o)))

JAAA, jeg elsker også at høre nyt og interessant :o)))))

• #24   28. dec 2009 Takker håber jeg også :o)

Vagtlægen er tit skyld i at patienterne ikke diagnosticeres rigtigt og at de derfor er meget syge når de endelig kommer i behandl.

Det er så svært at få rettet i dette system som faktisk fungerer rigtig dårligt ...

Vi ser det sådan at patienterne er dem der kender deres kroppe bedst (ekspert på egen krop) så sådan en oplysning om deres normal TP er vigtig at kende da man ellers kan komme til at udskrive dem for tidligt, fejdiagnosticere etc.

Men det kræver man lytter til patienten og respekterer at de kender sig selv bedst. Vagtlæger mange steder glemmer at lytte og at respektere at det er patienten der har de fleste svar men at det er lægen der skal finde frem til dem og at dette kun kan ske ved at samarbejde med patienten ... Derfor går det galt ...

Vi blev nødt til at indføre et system hvor vi skrev et brev patienten kunne have på sig altid som pårørende kunne vise vagtlægen. Fx. at ringer denne patient og klager over luftvejsbesvær så skal han have en kørsel 1 ASAP. Sker dette ikke vil patienten gå i respirationsstop og dø inden for meget få minutter !!
    Mvh. Lungeoverlæge xx.

Vagtlægen begyndte nemlig at palamentere med patienten og pårørende så patienten altid endte med respirationsstop og derfor respirator selv om dette kunne være undgået 80% af gangene hvis vagtlægen havde respekteret at patienten kendte sig selv og sin krop samt sin sygdom 100% bedre end lægen ...

Dette er ikke "lovligt" i forhold til systemet men en nødvendig smutvej ...

• #25   28. dec 2009 Føj for dælen, at sådan noget skal være nødvendigt :o(

Jeg selv var til vagtlægen for lidt år siden, hvor jeg havde meget voldsomme influenzasymptomer og var rigtig skidtmads. Vi havde på det tidspunkt en rotte i huset, og mig med al den medicin - et mix, vi ikke synes var heldigt.

Så min mand ringede til vagtlægen, som gav os besked på at køre afsted så hurtigt som muligt med en urinprøve, som skulle bruges til at teste for Weills syge...
    Da vi nåede frem, lyttede damen på lungerne, sticksede urinen for blærebetændelse og hældte resten ud....

Jeg var lamslået!!!

Vi tog hjem igen.. Og håbede på, at det bare var almindelige influenza. Det var det heldigvis.. men for søren da, det kunne jo gå rent galt sådan noget..

• #26   28. dec 2009 En regelret lungebetændelse kræver minimum 14 dages AB-behandl. og kroppen er smadret i 4-8 uger alt efter hvor god form man er i inden og hvor syg man når at blive ..

Ej stakkels din mand. Du har været ret heldig ikke at blive smittet !!

Hun skulle have haft et rap over nallerne for det der !!

Netop hvad angår Weills syge skal man godt nok være obs. hellere tjekke en gang for meget end en gang for lidt.

Min stedfar render rundt med sådan en dims der fortæller at bliver han indlagt med tegn på infektion skal han tjekkes for Weil som det 1.

Han arbejder på vandværket og de er også vaccineret for de vildeste sygdomme BVADR.

• #27   28. dec 2009 FY for dælen da :oS

Min stakkels mand var noget færdig en hel del uger efter. Han var så træt så træt den stakkel.. Men stille og roligt, så kom han sig.

Det er alligevel sært at se sådan en rask fætter bliver helt mat i sokkerne.

• #28   28. dec 2009 Uhh har set det. Når vi fik unge normalt helt raske mænd i god form ind med lungebetændelse. Det var vildt så syge de blev dog blev de som regel kun på grænsen til det kritiske ... Og de fik som regel bugt med infektionen forholdsvist hurtigt. Men når de var mest syge var det godt nok også syge.

Og der er altså noget om det. Kvinderne blev altså ikke nær så syge og det var ikke hypokondri fra mændenes side.
    Mændenes TP og biokemi bekræftede at infektionen bare havde taget fat i dem.

De blev voldsomt svækkede. Ved ikke om det kan have noget at gøre med at de har så meget mere muskelvægt end kvinder og at de jo taber dette meget hurtigt når de er syge og derfor virkelig bliver slået ud ...? Fandt aldrig ud af det ...

Dog var det oftest kvinder der blev ramt og også oftest dem der døde af infektionerne ...
    Har set mange infektioner men legionærsyge den er led.

Der var en nogle og 30 årig kvinde der havde fået det af sit airconditionssystem i sin bil. Vi troede først det var regelret lungebetændelse men på 2. dagen med høj feber var hun fuldstændig kulret. Hun væltede et toilet og slog ud efter personalet og var så mentalt påvirket.

Dagen efter lå hun i respirator som holdt hende i live. Hun lå i koma pga. legionærsygen.

Hun kom sig helt efter en lang kamp. Men den er godt nok vild.

Har siden ALTID husket at skylle bruseren godt igennem inden jeg bader og er hys med stillestående vand om sommeren ...

Det var vildt at se en ung frisk helt normal kvinde blive lagt ned af så led en infektion.
    Den 1. dag var hun jo normal skidt men havde børnene og manden på besøg etc. og 2 dage senere lå hun i respirator ...

Den magt en infektion har over et menneskes krop er fuldstændig undervurderet ...

• #29   28. dec 2009 Jeg er også hysterisk med legionærsyge. Jeg VIL have at der kommer varmt vand ud af bruseren.
    Selvom vi er i miljø- og sparetider, så skal der altså renses for bakterier.

Ja, jeg må indrømme, at jeg også selv har været overrasket over, hvor meget man kan blive slået ud af infektion. Jeg blev for et par år siden smittet med Clostridium difficile. HOLD da ellers lige fest - jeg troede dælme ikke jeg overlevede.
    Og der gik et utal af måneder efter at den var blevet slået ned (den kom naturligvis tilbage efter første omgang vancomycin), før jeg var nogenlunde normal igen.

Den magt er i DEN grad undervurderet. Jeg troede ikke, man kunne blive så syg. Ikke bare af de symptomer, der kendetegner infektionen, men den generelle påvirkning det har på kroppen. Den er jo fuldstændig i krisetilstand.

• #30   28. dec 2009 Ej den er også ualmindelig led. Og rigtig rigtig mange får den under indl. da den jo desværre trives rigtig godt i hospitalsmiljø og så snart man får antibiotika siger den jubii og smadrer ens system :o(

Og jo kroppen er i total krisetilstand. Hvis ikke mavetarmsystemet virker så er der ikke meget andet af kroppen der ikke efter meget kort tid påvirkes.

Sikke noget bæ !! ja for at sige det som det er !!

• #31   28. dec 2009 hvad så med det man kalder en kold lungebetændelse? Det er da netop hvor folk ikke får feber..?

• #32   28. dec 2009 Jo, det er mildest talt noget bæææ ... og bræk :o)))))

Man bliver jo forgiftet af de skide baktusser. Og uden en effektiv tarmflora til at holde skidtet i skak, så er der bare frit lejde.. FEEEEEEST!!

Og det blev der holdt.

Jeg blev netop smittet under en indlæggelse på gastroenterologisk afdeling... Lækker lækker tanke.. For HVORDAN blev jeg smittet :o)))))))

Det kostede mig måneder med regulær sygdom inden den blev diagnosticeret, og dælme også indlæggelse i anden ombæring.. Det var sgu øv...

Så nej, den prøver vi ikke igen her i huset. Jeg er blevet baktussehysterisk efter den omgang. Noget jeg ellers ikke har været før.
    Men sådan en aggressiv bakterier der, den kan dælme få en ned under gulvbrædderne på en måde, man ikke troede var mulig. Så nu bliver der afvasket, afsprittet og rengjort i klorin... *GG*

• #33   29. dec 2009 Camilla: Kold lungebetændelse er ikke lungebetændelse. Det er som regel en alm. forkølelse der har sat sig på lungerne.

Kan kun "diagnosticeres" hvis lungebetændelse er udelukket.

Det er heller ikke en lægelig diagnose men bare et begreb læger og patienter bruger til at beskrive infektion i luftvejene der minder om lungebetændelse uden dog at have udviklet sig til dette.

Ofte er det en bakterie der hedder Mycoplasma der er synderen, den kan behandles med antibiotika.
    Lige så ofte er det dog alm. virus og så kan den "kolde lungebetændelse" (som jo er lig med en svær forkølelse) ikke behandles andet end hvordan man ellers behandler en forkølelse med symptombehandl. Kamillethe med honning, hostesaft, varmt halstørklæde og masser af væske og hvile :o)

Typisk ved "kold lungebetændelse" er at man har lungebetændelseslign. symptomer og ja også feber men ikke ret høj og slet ikke så høj som ved lungebetændelse derfor betegnelsen kold også fordi man ikke har feber under hele sygdomsforløbet ...

Det sker at "kold lungebetændelse" udvikler sig til lungebetændelse, men ikke ofte ...

Ved "kold lungebetændelse" er inf.tallene som regel normale

• #34   29. dec 2009 aha............ Min far har bare haft kold lungebetændelse gange flere... og han har da fået penicillin hver gang.... ?

• #35   29. dec 2009 CH: Elsker den tanke om hvor de bakterier har været før man bliver smittet ... eller nowet BVADR !!

Min stedmor er næsten lige blevet udskrevet efter en omgang C D og hun er først holdt op med at kaste op 3 dage efter udskr.
    Hun har et svækket immunforsvar og har fået det i forbindelse med at hun var inde og få hvide blodlegemer ... Når de ved at hun har dårligt immunforsvar så fatter jeg ikke hvordan det kan lade sig gøre at det ikke er så klinisk rent der at hun kan undgå at blive smittet.

De troede det var svineflu. og derefter Norwalk så hun var isoleret de 1. 48 timer efter endt diarré ...

Uhh jeg er ikke så baktussehidsig herhjemme hvor det er mine egne baktusser. Men alle fremmede steder.

Har håndafspritning liggende i min taske altid ..

Og det 1. jeg gør når jeg kommer hjem er at vaske hænder :o)

• #36   29. dec 2009 Camilla: De må jo vide hvad for en bakterie han har haft siden de har valgt at bruge penicillin eller? Hvis ikke de har dyrket ham og fået svar har de bare givet Penicillin blindt og han ville højst sandsynligt være kommet sig uden ..

Jeg takker nej tak når min læge vil give mig Penicillin uden diagnose.
    De giver det også selv om man ville blive rask uden bare for ligesom at gøre noget ...

Derfor kæmper vi med Penicillinresistens i meget høj grad i dag desværre :o(

Han kan ikke have haft mycoplasmabakerien for den er resistent over for Penicillin da den mangler en cellevæg :o)

• #37   29. dec 2009 Ved Mycoplasma skal man have en anden form for AB.

• #38   29. dec 2009 Kan du huske om han fik Penicillin = Primcillin eller om det var et andet præparat?

• #39   29. dec 2009 Ej det kan jeg ikke huske. Og tror jeg heller ikk selv han ved........ smiley Det var mens jeg var yngre... Han hostede og hakkede og havde det rigtig rigtig skidt. Der kom grøn sekret op..... Men ingen feber. Han fik piller.. Og volla så var han rask igen smiley

• #40   29. dec 2009 Vil altså helst tro at hvis lægen har givet AB så er det velovervejet og så har det ikke været Penicillin men makrolid og det har været mod Mycoplasma.

Det tager 2-3 dage at diagnosticere og gøres ved halspodning som sendes til SSI.

Ud fra hvad du fortæller vil jeg tro det har været dette :o)

Her er lidt om Mycoplasma bakterien http://www.ssi.dk/sw664.asp

• #41   29. dec 2009 Hm tja jeg synes egentlig bare han gik til lægen og kom hjem med piller... Synes ikke han gik og ventede på svar i flere dage. Men kan da prøve at høre ham ad. Nu bliver man jo selv helt nys smiley

• #42   29. dec 2009 Så har lægen sikkert stukket ham bredspektret Peniciilin. Det er de virkelig slemme til ...

Kommentér på:
smitter lungebetændelse

Annonce