1.492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Narkose hos tandlægen + astma? Narkose hos tandlægen + astma?

Nogen der har kendskab til dette?
Jeg har ekstremt tandlæge skræk, og har derfor ikke været ved tandlægen i en del år.. (Og skal snart en stor omgang igennem, pga dårlige tænder).
Derfor er jeg begyndt at undersøge mine muligheder, da narkose nok ville være løsningen for mig.. Men da jeg har haft astma hele livet, er jeg lidt bekymret for narkose, da jeg flere steder har læst at det kan være et problem, når man skal under narkose.
Nogle steder står der at man blot skal oplyse om sin astma, og andre steder står dette:

Fuld narkose til tandbehandling er en mulighed til patienter som er særligt nervøse eller bange for tandbehandling, samt patienter med visse psykiske lidelser.
Herudover kan fuld narkose dog stort set tilbydes til alle, som ønsker dette.
Undtaget herfra er dog patienter med specielt kroniske sygdomme såsom astma, bronchitis, rygerlunger, hjertesygdomme, stofskifteproblemer og svær fedme. Hvis De er i tvivl om hvorvidt De kan tilbydes fuld narkose til tandbehandlingen, kontakt da tandlægen og/eller narkoselægen for afklaring.

Hvorfor er det ikke alle der vil tilbyde det til folk der har astma? Hvad er risikoen, når man har astma?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Narkose hos tandlægen + astma?
  • #2   3. jan 2010 **Lucky's mor* *, jeg var også under narkose en enkelt gang, da jeg var barn.. Ingen problemer.

Men der må jo være en risiko, siden det ikke er alle der vil tilbyde det til folk med astma. (Det finder jeg ikke helt betryggende).

• #3   3. jan 2010 Geser , ja jeg aner slet ikke hvad forskel det kan gøre.. Men må jeg jo snakke med dem om.
    Bliver bare så nervøs når jeg læser sådan noget. Gg

• #4   3. jan 2010 Du skal fortælle din tandlæge at du har astma og så er det muligt din tandlæge vil bede om en udtalelse fra enten din praktiserende læge eller dem som følger din astma, om hvordan det står til.

Men udover det så ved jeg ikke noget om tandlæger og narkose.

• #5   3. jan 2010 De gange jeg er blevet opereret i mit knæ har de nægtet at give mig fuld narkose pga af min astma, så jeg har måtte nøjes med rygmarvsbedøvelse.. Min astma er så også ret slem, har været indlagt en del gange med slemme anfald hvor min medicin ikke har virket osv..

Men der er altså en noget større risiko ved narkosen når man har astma, det kan lade sig gøre, men der skal være narkoselæger til stæde hele tiden, da de skal være opmærksomme på alt...

• #6   3. jan 2010 Okay...
    Ja må da indrømme jeg er lidt utryg ved det, hvis det kan gøre det mere problematisk.

• #7   3. jan 2010 Jeg vil gerne have lov at anbefale dig at gå til en tankefelt-terapeut med din tandlægeskræk
    Det har jeg selv gjort, og nu kan jeg gå ind af døren der - og det det rører mig langsom, hvad de nu har gang i at lave.
    Det er virkelig et forsøg værd

• #8   3. jan 2010 Jeg var lige så nervøs da jeg skulle opereres for min diskusprolaps. Så jeg bad om en samtale med narkoselægen i god tid inden operationen, så jeg kunne få vished omkring min overvægt og astma og narkose. Han fortalte at de er så dygtige i dag, at bare de ved at man har astma og er overvægtigt, så ved de hvad de skal gøre. Det gjorde mig godt at få det at vide. Samtidig fik jeg beroligende medicin med hjem jeg skulle tage aftenen før og om morgenen på selve dage. Det hjalp rigtig meget.

Det handler om at være så rolig som mulig, derved er det nemmere for narkoselægen at sørge for at alting går rigtigt til.

Så mit råd er at søge klarhed hos en narkoselæge inden indgrebet, som du sikkert godt ved du ikke kan slippe uden om.

Jeg har også været indlagt for astma i 2005. Dengang anede jeg ikke at jeg havde det, og blev akut indlagt. Røg så ind igen 3 ugers tid efter, da det ikke var i balance. Jeg gik så til kontrol på sygehuset indtil 2008, da det nu er stabilt med min daglige medicin. Får det kontrolleret hvert år hos egen læge.

• #10   3. jan 2010 Gitte M * Skiferie kom hid *, Mange tak for dit råd :O)
    Jeg har både tandlæge skræk i stor stil, men er også rimeligt angst for narkose.. Men da jeg som sagt skal en stor omgang igennem, tror jeg ikke det vil være godt at være ved bevidsthed.
    Jeg har haft ekstremt tandlæge skræk hele livet, og gjorde det ikke bedre da et par tandlæger for nogle år siden prøvede at fastholde mig, for at give mig bedøvelse, som jeg ikke ville have.

Gizmo @, Det er de begyndt at bruge rigtigt mange steder, hos tandlæger.. En ting er skrækken, en anden er at jeg både skal have hevet tænder ud, og sat stifter i. Og det nægter jeg simpelthen at opleve igen... Fik hevet et par tænder ud som barn også, og har ikke glemt det endnu.

Linda N, Det lyder dyrt? smiley

• #11   3. jan 2010 Tankefelt-terapi er ikke specielt dyrt - oftest 300-500 kr og for mig var en enkelt behandling nok

• #12   3. jan 2010 Linda N, Jeg er på kontanthjælp, så syns de mindste udgifter er dyre i øjeblikket. Gg.
    Men ja, er da værd at overveje smiley

• #13   3. jan 2010 Og tak for de gode råd :O) alle sammen.

Kommentér på:
Narkose hos tandlægen + astma?

Annonce