Vagt/familie/førstegangshund Vagt/familie/førstegangshund
Hejsa.
Min kollega skal flytte i hus og nu vil familien gerne have en hund.
de har ingen erfaring med hunde før, men ønsker en vagthund og selvfølgelig også en børnehund.
De har en lille datter på ca. 3-4 år og to halvstore børn (13-15 år).
Den ene forældre arbejder hjemmefra og de store børn er indstillet på at hjælpe med lufteture efter skole ol.
Hvilken race synes I er ideel. Min kollega er blevet lidt vild med eb schæfer/schæferblanding, men jeg synes en schæfer er en stor mundfuld, som førstegangs hundeejer, idet det er en fysisk/psykisk stærk hund og den kræver en del arbejde, både mental stimulation og fysisk arbejde.
Jeg har prøvet at foreslå en golden (ikke fordi jeg ikke mener den ikke kræver arbejde, for selvfølgelig gør den det), men en golden er de ikke så begejstret over.
Min kollega lægger meger vægt på det er en vagthund.
En kamphund er overhoved ikke til diskution.
Gode råd modtages gerne!
jeg tror de vil gå til noget hundetræning med den og de vil ikke have en hvalp, men en voksen hund og gerne fra et internat, eller en anden genbrugshund, som de kan give et godt liv.
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 102 Svar: 1.729
Derimod vil jeg sige at det nok er en god idé så at overtage en hund som ER trænet og opvokset hos nogen der allerede har fået en god hund ud af den - så det vil jeg rose....
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.005
Om den er egnet til dem afhænger i høj grad af, hvor meget tid, de vil lægge i den. Mentalt stærk synes jeg nu ikke de er, men den er intelligent og en pleaser. Hvis de ender op med en schæfer, bør de nok vælge en tæve.
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.816
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.609
Synes det er lidt noget pjat med begrebet førstegangsejer. Hvis man har sat sig ind i hundens behov og sind, tror jeg man er lige så kvalificeret til at have hunden, som hvis man har haft hunde i 20 år. Hvis man f.eks. er vokset op med en d/s og vil skifte over til samojed, vil det jo stadig være første gang man har den slags hund og man skal lære den at kende som en førstegangsejer også skal.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det kommer helt an på, hvordan familien er, og hvor instillede de er på at arbejde med hunden.
En schæfer er ikke mental stærk - den har et udpræget beskytter instinkt og gør i den grad, hvad der kan betale sig. Så hvis man ikke er i stand til at vise den, at det er den rette adfærd, der kan betale sig, så kan den blive en mundfuld.
Forholder det sig omvendt, er det ikke besværligt at have schæferhund. (Selvom de er SÅ irriterende det første år).
Hvis de vælger en schæferblanding, er det ikke sikkert ovenstående gør sig gældende.
Schæfer er faktisk ikke så hamrende gode at blande.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.783
''Alt hvad jeg har læst om samojeden før jeg anskaffede mig en, var at det absolut ikke er en førstegangshund.''
Sårn var det osse for os, dog med en Shiba *S*
Jeg tror på at hvis man går et super godt træningsted hvor der er fokus på adfærd og positive indlæringsteknikker så kan det ikk gå helt galt medmindre hvis man vælger Kangalen, de hunde racer der går under navnet kamp-/muskelhund hvis man ikke selv først har modtaget rådgivning så man er så godt som muligt udrustet til at være ny hundeejere.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
Jeg synes da umiddelbart ikke en schæfer er den værste førstegangshund, hvis man altså tænker sig lidt om inden man køber.
mar 2006
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 1 Emner: 209 Svar: 1.816
De fleste hunde, ville nok sige "vov", når der kom fremmede, men den skal både virke afskræmmende, men ikke for vulgær, som f.eks. en kamphund.
Hun sagde, at en schæfer var ideel, for dem kendte alle fra politiets arbejde, men samtidig er det også en populær familiehund.
Jeg tror måske hun har sat sig fast på en schæfer/schæferblanding.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.950
okt 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 350
Jeg er 14 år og har købt en schæfer efter jeg solgte min hest.
Min mor hjælper slet ikke til det er kun Mig der passer ham.
Jeg går til træning 3 gang om ugen og har den dejligste lydige hund
Som os passer på mig
Vagt/familie/førstegangshund