2.934 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Akvariefisk - HJÆLP!! Akvariefisk - HJÆLP!!

Jeg har brug for hjælp..

Købte i sidste uge et "begynder-akvarie" (54 liter), med alt hvad dyrehandleren sagde var nødvendigt (forskellige ting til planterne og vandet osv).

Han sagde at de fleste plejede at sige at man skulle lade akvariet stå med vand i en uge før man puttede fisk i, men at fordi vi købte alle de forskellige ting kunne vi sætte fisk i dagen efter..

Som sagt så gjort..

Så lørdag hentede vi vores fisk.. Søndag morgen var vores guld-scalar død, søndag aften begyndte vores neon-gurami at opføre sig meget mærkeligt (ligge på bunden og gispe helt vildt osv) Han lever dog stadig.. Onsdag aften opdagede vi at der var hvide pletter på en del af vores fisk, så igår (torsdag) blev de sat i behandling med Contrack (mener jeg det hedder).. Igår aftes døde der endnu en fisk (kan ikke huske navnet, men den var gul og sort stribet) og her til morgen var vores Bali-haj død... smiley

Hvad pokker skal vi dog gøre..?? Vi har til punkt og prikke fulgt de instruktioner vi har fået...

Gode råd modtages gerne..

Hilsen første-gangs-akvarie-ejeren...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akvariefisk - HJÆLP!!
  • #2   19. mar 2010 Du skal gå ned i forretningen og fortælle som det er, så plejer de at erstatte fiskene... I hvert fald hvis du har gjort som de sagde. Og så kunne det godt lyde som om at det er noget svampehalløj i har fået i akvariet, er vist meget normalt i et nyt akvarie....

• #3   19. mar 2010 I har fået HELT forkert råd fra dyrehandleren. Man skal altid, altid, altid lade akvariet stå med alt i (Vand, sten, planter) før man må sætte fisk i.

Så jeg ville gå ned og råbe meget højt i forretningen, og forlange at få pengene for fiskene retur - og så ellers handle et andet sted fremover.

• #4   19. mar 2010 Oohr nej. Lyt aldrig til dem der sælger akvarie udstyr i en dyreforhandler.. De aner INTET om hvad de snakker om.. Man kan enten lade det stå i en uge med planter og trærødder i, og så sætte fiskene i. Eller man kan sætte det hele i samtidig. Det har vi altid gjort, og der er aldrig nogle af mine fisk der er døde. Alle de kemikalier du sikkert har købt med er ren og skær gift.. Men forhandlerne tjener jo penge på det.

Tag havldelen af vandet af og fyld nyt i. Gerne lidt koldere end fingertemperatur, og sesåom dine fisk ikke bliver friskere. De hvide pletter er i øvrigt sygdom.

• #5   19. mar 2010 Ja vi fik aqua-start med.. Ahh hvor er det dog træls.. Og synd for fiskene.. smiley Skal jeg skifte noget vand eller hvordan ville i gøre nu??

• #6   19. mar 2010 Michelle: Det var ellers en dyrehandel kun med fisk.. Så troede jeg ville få den bedste rådgivning...

Men ser ud til at jeg skal starte forfra...

• Zelda S
    Zelda S Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 19
    #7   19. mar 2010 Michelle det var noget af en fordom. Min man arbejder i Maxi Zoo og ved en masse om akvarie, da det blandt andet er en stor interesse, men der har også været kurser i det. Så stik din fordom skråt op

• #8   19. mar 2010 Maria: Du skal altid lade akvariet stå i mindst en uges tid inden du kommer fiskene i... også selvom du får aquastart med...
    Så du har fået den helt forkerte rådgivning - og var jeg dig ville jeg gå ned i butikken og brokke mig i vildskab...

Og ja - du skal starte forfra..

• #9   19. mar 2010 Zelda: størstedelen der står i de butikker aner ikke en dyt. og de tjener jo penge på at sælge kunderne de produkter. Og har selv prøvet det 100 vis af gange. så det er skam ikke fordomme, men mine egne oplevelser..

• #10   19. mar 2010 Hvor mange fisk er optimalt at have i et 54 liters??

• #11   19. mar 2010 Zelda: Din mand er en af de FÅ, der ved noget om det.. Jeg har selv været fligtig kunde i Maxi zoo, bonnie osv. og det er sjældent at medarbejderne ved noget om det - det er sådan set kun hvis de selv har fisk der hjemme.....

• #12   19. mar 2010 Jeg har desværre samme oplevelse som Michelle. Ikke når jeg går i akvarie-special-butikker - men hvis jeg handler i fx. Bonnie Dyrecenter eller lignende, som har meget andet end fisk. Der har jeg altså tit stået med ekspedienter, som ikke engang kunne se forskel på hanner og hunner blandt guppyer - og som ikke kunne besvare de mest banale spørgsmål om de forskellige fisk (om det fx. var ungefødende, om de kunne gå med andre selskabsfisk osv.)

• #13   19. mar 2010 Man skal altid lade akvariet stå og samle bakterier, inden fiskene kommer i uanset hvad sælger siger..

Tror dine fisk har fået stress, og derfor de er døde..

Prøv at snakke med sælger, om ikke der er mulighed for at få nogle nye, når jeres akvarie er sygdomsfrit og stabilt..
    Det gør de nogle steder!!

• #14   19. mar 2010 Maria - som udgangspunkt siger man, at man må have 1cm fisk for hver liter akvarium. Dvs. hvis du har små fisk på 2-3 cm, så må du have omkring 20.

• #15   19. mar 2010 Som michelle siger så er det ikke alle der forhandler akvarie og udstyr der ved 100% om det. Jeg køber aldrig fisk fra avifauna mere for alle de fisk jeg har købt der er døde meget hurtigt. Vil råde dig til at lade akvariet stå en uge endnu og så få nye fisk hjem der. Pletterne kommer fordi du har puttet dine nye fisk for hurtigt i vandet uden de er blevet tempereret....lad fiskene ligge i vandet i poserne en time for du tager dit eget vand og hælder det i poserne så der er ca 50/50 og fisk derefter fiskene op og put dem i akvariet og brug ALDRIG vandet fra fiskehandleren.

• #16   19. mar 2010 Jeg tror du er nødt til at starte helt forfra.. Bed om at få pengene tilbage for fiskene, og find et andet sted at handle... Og når du handler fisk, så vær meget kræsen med at der ikke må være nogen der skranter i butikken osv. For i mine øre lyder det til du har fået syge fisk med hjem fra start..

Men ja vand, planter, grus og trærod i. Lad det stå en uge, og giv så en lille smule aquastart, og kom fiskene i - lidt af gangen! LAd vær og køb en masse fisk med det samme - men start ud med en 3-4 stykker alt efter typen.. Så kan du løbende komme flere fisk i. Så lægger men ikke så stort et press på økosystemet.

Alle de sygdomsprodukter du har fået med, skal kun bruges hvis der opstår sygdom i akvariet. ikke forebyggende smiley

pøj med hobbyen smiley Det er skønt at have et smukt akvariie!

• #17   19. mar 2010 Jeg har handlet hos Fyns Akvarie Centrum..

Men hvad gør jeg helt konkret nu?? Der er stadig overlevende fisk i jo...

• #18   19. mar 2010 Jeg har handlet hos Fyns Akvarie Centrum..

Men hvad gør jeg helt konkret nu?? Der er stadig overlevende fisk i jo...

• #19   19. mar 2010 haha ja men de er også fulde af løgn. Der har jeg også været. Men dog handlet saltvandsfisk. De ved INTET om dem, og påstod en mandarin fisk ikke var giftig. Hmm hvis den dør så udskiller den gift og HELE akvariet dør. Det prøvede min bror med et 180 liters saltvand og stort set alt var dødt bag efter. Kan kun gisne om hvor mange uvidende folk der har købt den fisk og den så er død fordi de påstår den ikke er giftig

• #20   19. mar 2010 Øv en dårlig start... smiley Og en masse spildte penge smiley

• pernille i
    pernille i Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 10
    #21   19. mar 2010 ang.folk i dyrhandler vil jeg lige sige,at det er rigtigt at de tjener penge på varerne,men de vil jo også gerne have at folk kommer tilbage fordi de har fået en god behandling.....

• pernille i
    pernille i Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Svar: 10
    #22   19. mar 2010 og jeg ville behandle fiskene færdig og vente 14 dage før jeg puttede nye fisk i....

• #23   19. mar 2010 Jeg har skiftet 25 liter vand.. Sørget for at det nye vand var 25 grader varmt og vasket filteret i pumpen i akvarievand inden jeg hældte det ud..

Der står på min flaske med medicin mod hvide pletter at ved svære tilfælde skal de have 5 ml. pr. 10 liter vand, så jeg har har hældt 10 ml. i.. (Ville ikke risikere at overdosere)

De fleste af fiskene ser allerede mere friske ud, og det er kun mollyerne og kysseguramien der er i overfladen nu.. (de svømmer lidt op og ned, men jeg syntes de gisper en del)

Jeg har skruet pumpen op på max, så de får alt det ilt der er muligt.. Og så har jeg i øvrigt ikke fodret idag..

Er der mere jeg skal/kan gøre nu??

• #26   19. mar 2010 Mht, hvad du skal gøre nu: Først og fremmest, ville jeg gå ned i den butik og forklare alt, hvad du har forklaret her og kræve, at få nogle af mine penge tilbage. Har du syge fisk nu, kan du tage dem med derned. Har du en fisk, der lige er død, skal den også med.

Hvor mange fisk har du? Det lyder som noget af en blanding og flere af dem er der kun én af?
    I den størrelse, ville jeg vælge mig 2, max 3 forskellige fisk og så have nogle stykker af hver. Eksempelvis mollyer og guramier - 3 hunner og 2 hanner af hver.

Husk, når du renser filteret normalt, at det skal være i vand, du tager fra akvariet. Ellers fjerne du alle de gode organismer, som holder balancen i tanken.

Held og lykke med det og op på hesten igen. Lige så dejligt, det kan være at have akvarium, lige så surt er det, når det hele går galt. Og så vil jeg da anbefale dig, at låne en begynder-akvariebog og læse lidt op på det selv, så du kan sortere en smule i informationerne, du får i butikken smiley

Kommentér på:
Akvariefisk - HJÆLP!!

Annonce