{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
852 visninger | Oprettet:

lidt fra mig. {{forumTopicSubject}}

hei med jer..

igår skrev jeg et link til en side om buddhisme.
og efter som der var en der skrev at mange nok så på denne "trosretning" som en sekt, ville jeg lige skrive lidt om hvad det går ud på og hvorofr jeg har valgt at være buddhist.


jeg er opvokset med buddhismen, og har aldrig læst om den som sådan, men alt hvad jeg ved har jeg fået lært af min morfar og min mor.

Der er nok mange der tror at buddhismen er en form for sekt lissom sience tolegi og lign - men det er det langtfra.

men hvad er så buddhisme??

Buddhas lære – som buddhismen også kaldes – er en usentimental vej til frihed og lykke. Den bygger først og fremmest på erfaring, og er ikke fyldt med dogmer og regler, som man påbydes at følge. Buddhas lære tager udgangspunkt i livet, som det er.

Buddha underviste folk, fordi han ønskede, at de skulle opleve samme frihed og lykke, som han selv gjorde. Han ønskede ikke tilbedere blandt sine elever, men ligemænd.
På denne vis er buddhismen ikke en religion i gængs forstand. Buddhismen er i sit udgangspunkt fri for forestillingen om en ydre magt, der behersker menneskene.

der findes ingen regler i buddhismen - fx som at man ikke må spise svin eller drike alkohol - og det er heller ikke forbudt at lyve. så længe man selv står til ansvar for sine handlinger.

vi tror ikke på at hvis man ikke opfører sig ordenligt så kommer man i helvede.

men vi tror på at mennesket, så lenge det lever - træber efter indre lykker. og ikke materiel lykke.
vi prøver at skelne mellem rigitg lykke og lyst - fordi gør det mig lykkerligere at køre i en bil til en milion frem for min brugte bil til 50 tusind?

buddhismen handler også meget om at respektere sine medmennesker.
som buddhist tror man på at alle mennesker er en enhed - og derfor bør man respektere og behandle sine medmennesker med respekt.
man skal også skelne mellem ens egen tilfredstillelse og hvordan det påvirker en omgivelser - fordi hvis man selv bliver tilfredstillet - så behøver det ikke at retfærdiggøre handlingen. FX en voldtægtsforbryder - han får en tilfredstillelse - men det gør ikke handlingen rigtig.

der er dog nogle ting man som buddhist bliver nød til at kunne være enig i at tro på og det er en ting som fx samsara.

Samsara er eksistensens cyklus. Samsara betyder ”hjulet” der består af fødsel, opvækst, forfald, død og genfødsel. Samsara er derfor den forgængelige verden.

buddhismen er også en af de meget få religioner der respekterer andre trosretninger.

i virkeligheden er den meget inspirerende hvis man tager sig tid til at læse lidt om den.

fordi en sekt - er det bestemt ikke - og man bestemmer selv hvor lidt eller hvor meget man vil praktisere troen.

hov - nu blev det vist en hel roman.. håber i hvert fald at nogen kunne bruge det til noget..

og det er bestemt ikke for at sidde og prædike tro osv - for at få jer andre med i det - det må være op til jer selv..

:o)

fortsat god aften fra mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lidt fra mig.
  • #1   10. apr 2006 trine og kenneth - det var heller ik fordi jeg troede at du mente det.. :o))

    men jeg vil bare gerne ha folk til at se at det ikke er en religion i den forstand - det er mere en uskyldig livsfilosofi.. :o))


  • #2   10. apr 2006 kisser - så er det da bare top doller.. det var ikke for at inhente flere medlemmer .. GGG

    det var bare for at forklare lidt.. til dem som måske troede det var en sekt der krævede betalings melemsskab.. GGG


  • #3   10. apr 2006 men så tor vi da ogå på noget af det samme.. jeg tror også på mig selv og de tæsk og glæder livet giver mig.. jeg tilbeder ikke en gud oppe i himlen.. :o))

  • #4   10. apr 2006 looooool kisser.. hihi

    altså det jeg bare prøver at sige er at - fordi man er buddhist så er man ikke anderledes end alle andre.. eller mere fanatisk end fx ateister. jeg holder da også jul og påske osv - fordi det er en tradition.. :o)
    jeg synes bare at mange har det med at tro - at fordi man er buddhist - så er man en særling der går i munkedragt og meditere dagen lang og drikker grøn the - sådan er det jo ikke.. :o))


  • #5   10. apr 2006 birdie - jamen jeg vil da også gerne høre om din tro :o) selvom jeg har læst om den..

    men jeg synes ikk det er en privatsag - jeg skammer mig ikke.. men jeg ringer heller ikke dørklokker.. :o)


  • #6   10. apr 2006 birdie - hmm-- det er jo så hvad du synes.. jeg oprettede indlægget fordi der var en der skrev at folk nok troede det var en form for sekt..
    det var ikke for at omvende nogen - det blander jeg mig ikke i -det må folk sku selv ligge og rode med - jeg er ligeglad med om folk er katolikker eller jøder eller kristne osv..

    jeg skrev indlægget i håb om at dem som måske troede det var en sekt - de kunne læse at det er det ikke..:o)


  • #7   10. apr 2006 den enkelte kan ikke stilles til ansvar for sin tro...*

    hvorfor ikke?


  • #8   10. apr 2006 birdie - der er ikke grene som sådan - det kommer i høj grad an på hvor du befinder dig i verden.

    ellers er det op til en selv hvor meget man vil praktiserer den.. :o)

    jeg siger heller ikke at katolikker er forkerte på en..- eller at muslimer er forkerte på den.. men jeg har min egen overbevisning.. :o)

    men selvfølgelig - man kan aldrig diskutere religion - det var nu heller ikke det jeg ville.. :o)


  • #9   10. apr 2006 birdie - nej lige præcis - okaii nu er der ikk rigitg nogen buddhistisk bibel.. men alligevel.. jeg kan da heller ike buddhismen til punkt og prikke.. GG

  • #11   10. apr 2006 Rikke - loooooooooooooooooooooooooooooool

  • #12   10. apr 2006 birdie - hihi.. jamen fordi man tilhører en bestemt tro så behøver man ikke at være ekstremist.
    mange danskere er jo også kristne uden at gå i kirke hver søndag eller bede bordbøn hver dag.. :o)


  • #13   10. apr 2006 trine og kenneth - så kan du være spirituel.. :o)

    buddhisme tror jo på samsara - som er genfødsel.. at man bliver genfødt.. men det betyder ikke at hvis man har opført sig dårligt så bliver man til en myre i det næste liv. det hedder karma - og det tror hinduer på.

    som buddhist tror man på at man aldrig kan blive genfødt lavere end man er nu.
    det behøver ikke at være materielt lavere - altså at man så bliver rigere i det næste liv.
    men på et psykisk plan.


  • #14   10. apr 2006 lige præcis..

    det man som buddhist træber efter er det der hedder befrielsen.. det kan tage tusinde milioner liv at nå..

    man bruger alle livende på at blive det fuldente og gode menneske.. og det er jo meget uskyldigt - fordi det skader jo absolut ingen at man lærer sig selv at være god mod andre.. :o)))

    når man så har nået befrielsen - så bliver man en buddha - og så er man fuldtendt - og så sker der ikke mere end at man så ... ja det er sku lidt svært at forklare.. så befinder man sig i en helt anden form for eksistens..


  • #15   10. apr 2006 birdie - i lige måde--- hyggeligt at sludre med dig.. :o)

  • #16   10. apr 2006 trine - altså udover det man tror på.. så er det jo ikke en tro som sådan...

    det er jo fakta at verden bliver lykkeligere hvis alle bhandlede hinanden med lidt mere respekt og medfølelse.. :o))



  • #17   10. apr 2006 og så handler det om at tage konsekvensen af sone handlinger - du hører fx aldrig en buddhist sige : det må være guds mening.. :o))

  • #18   10. apr 2006 lige præcis - som buddhist bestræber du dig hele tiden på at blive et bedre menneske..
    og sætte andre før sig selv osv..

    og de ting der skrer i dit liv det er prøvelser.
    buddhister kalder livet for "lidelsen" og det lyder lidt mere dramatisk end det er... det betyder bare - hvor kristne fx tror på at der er himmel og helvede så tror buddhister på at helvede det er livet - fordi det er her du skal prøves af og lære! inden du kan komme i himlen - selvom vi ikke tror på "himlen" hhe

    ja det er ksu lidt indviklet.. :o)


  • #19   10. apr 2006 det er jo ikke svært at være et godt menneske.. det svære er at virkelig mene det inden i sig selv..

    hvis der er en der spiler en dåse ketchup udover mit fine hvide tøj .. så kan jeg sagtens sige" det skal du ikke tænke på"
    og samtidig inden i rase af vrede..

    det man bestreber sig efter er at hvile i sig selv så meget at man også tænker inden i sig selv "det skal du ikke tænke på"


  • #20   10. apr 2006 nej hvorofr skulle jeg ha ondt af mig selv? jeg har en godt liv.. jeg kan godt lide at leve - jeg kan jo ikke huske at ha prøvet noget der var bedre.. :o))

  • #21   10. apr 2006 spøgelser? ehm...nej.. jeg er ikke spiriuel på den måde.. :o))

  • #22   10. apr 2006 hehe.. ej ikk helt det jeg mente.. det handler om at man tænker positivt..
    mange mennesker er positive udadtil .. men ikke indadtil..



  • #23   10. apr 2006 jo jeg tror på skytsengle.. :o)

    selvom det ikke hører til buddhismen... men intet er forkert i buddhismen.. det er det der er godt ved det.. hihi

    det er ikke en synd at myrde et andet menneske.. men hvorofr i alverden skulle man gøre det??
    hvis man som buddhist myrder et andet meneske så kan man jo ikke være buddhist fordi så modsiger man sig selv ved ikke at vise respekt for andet liv..



  • #25   10. apr 2006 din egen tilfredshed retfærdigør ikke din handling..



  • #27   10. apr 2006 det her link skulle du læse.. det omhandler nirvana - altså befrielsen.. :o))
    det er forklaret lidt bedre end hvad jeg gjorde.. :o))


  • #28   10. apr 2006 trine har du msn???

  • #29   10. apr 2006 Trine.. det kunne måske sammenfattes under New Age.. som du tror..*ss* Men ellers mener jeg da også, at spirituel dækker meget godt.!

  • #30   10. apr 2006 Hmm new age er lidt en sammenfatning af forskellige filosofier og religioner.

    New age kom så vidt jeg husker som egentligt begreb engang i firserne..

    Spiritualisme er meget fremherskende..
    Hvis du interessere dig for sådanne, så vær godt opmærksom i din søgen.. For der er mange charletan´er, og mange der har "oplevet" eller "fornemmer" ting og sager.. ?!. Men kommer med desideret fejlagtige konklutioner eller fortolkninger af det "hændte"

    Det er noget af en jungel at komme ind i, så pas godt på dig selv *s*
    Ikke at du ikke skal interessere dig, eller søge viden derom, men vær opmærksom på dine egne følelser og fornemmelser.. Kort sagt, lyt til din intuition.. *ss*


  • #31   10. apr 2006 ja "masserne" har altid "svaret"

    I mine termer, bør en sand vejleder, være et menneske som har fuld tillid til dig ! Dvs. ikke et menneske som prøver at gøre dig afhængig af sig selv, men som opfordre dig til at gøre dig dine erfaringer.. om du forstår ? *ss* alt med måde følgelig, men man må nu engang prøve lidt i øst og lidt i vest, inden man selv hmm så at sige.. Finder vejen *ss*


  • #32   10. apr 2006 Jap..og du har ret.. ! Meget spændende.. Ja ! -videnskab vil jeg faktisk kalde det *ss*

  • #33   10. apr 2006 jap ! og så.... alligevel.. *gg* jeg mener nu der er en klar sammenhæng.. meen det er en laaang historie *ss*

Kommentér på:
lidt fra mig.

Annonce