8.889 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hyldeblomstsaft - flasker? Hyldeblomstsaft - flasker?

Hej HG

Nogen der har erfaring med hjemmelavet hyldeblomst saft?. Kan man bruge alm. ½ l og 1½ l (renset) sodavands flasker til opbevaring, eller skal det helst være de "gammel dags" glas flasker? Og hvor længe kan saften ca. holde og kan man evt. fryse den ned?

Evt. nogen med en god opskrift? Den jeg har er fra Dan sukker.

På forhånd tak smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hyldeblomstsaft - flasker?
  • #2   6. jul 2010 jeg har nogle af de mørke ølflasker med patentlåg, så holder det også farven.

plejer at fryse det ned i bøtter, det bliver lidt lige som sorbet, og man kan tage en isske eller 2 direkte fra fryseren og så i en kande vand - nemt:-)

da ungerne var mindre frøs jeg det i isterningposer, så kan man lige klemme en ud i et glas:-)

• #3   6. jul 2010 jeg har lige lavet...

ca. 40 skærme
    700 g. rørsukker
    250 g. brun farin
    4 citroner
    1 l. vand
    40 g citronsyre

skærmene skal ikke skylles, men lægges i en gryde, eller stor syltekrukke, vandet koges op med sukker, farin og citronsyre, citronerne skiveskæres og lægges henover hyldeblomst skærmene, når sukkervandet koger hældes det over, læg låg på og lad det trække på køl i 2-3 dage og vupti smiley

saften har begrænset holdbarhed, men kan med fordel fryses, god fornøjelse :))

• #4   6. jul 2010 Jeg vil da lige stikke en advarsel ud ;o)

Min svigermor lavede hvert år hyldeblomstsaft til familiens store fornøjelse.

Et år, da familien var taget på ferie skete der dog en gæring i flaskerne, som var af glas, og disse eksploderede i deres køkken. Der var saft OVERALT og der var glas overalt.
    Selv nu, hvor der velsagtens er gået 10 år, kan der ind i mellem findes en plet med saft...

Så overvej opbevaringen nøje. Det må IKKE blive for varmt - og vær sikker på, at de du lukker det ned i ikke bare lige kan gå i stykker.

• #5   6. jul 2010 @ch ..jeg har prøvet præcis det samme, puhada et klistret griseri, så nu bliver det meste frosset ned smiley

• #6   6. jul 2010 Tusind tak for svarene.

Er atamonen ikke med til at undgå gæring?

• #7   6. jul 2010 karin J: super smart med isterning poserne:-)

• #8   6. jul 2010 Når jeg laver saft, hvad enten det er rå eller kogt saft, bruger jeg glasflasker eller henkogningsglas (dem med patentlukning) Men jeg sørger for at de er omhyggeligt rengjorte, skoldede med kogende vand og derefter skyllet i Atamon. Kommer også lidt atamon i saften. Plastflasker kan som regel ikke tåle så meget varme, men hvis man kommer saften i fryseren, behøver de ikke blive skoldet, og kan derfor godt bruges. (Husk ikke at fylde helt til kanten)

• #9   6. jul 2010 Jeg har lige lavet det i weekenden og jeg har bare hældt det på 2 L grundigt skyllede sodavandsplast flasker. De blev tilsidst skyllet med atamon.
    Det smager helt fantastisk :o)

ca. 40 blomster
    1 kg sukker
    2 tsk citronsyre
    1 tsk atamon
    og ca. 2 stk økologiske citroner i skiver

Opløs sukker og citronsyre i ca. 2 L kogende vand. Hæld det over blomsterne. Tilsæt atamon og citronskriver og rør rundt. Sæt det på køl i 2-3 dage, hvor der jævnligt skal røres i blandingen. Sig saften og hæld på atamon-skyllede flasker.

Den blev lidt stærk i smagen, så jeg fortynder med alm koldt vand. Mums :o)

• #10   6. jul 2010 Når i siger 40 blomster, er det så en hel klase?

(link fjernet)

Glæder mig også mega meget til, at forsøge mig som "saftebrygger":-)

• #11   6. jul 2010 Ja, blomster=en hel klase :o) Det har jeg i hvert fald regnet med!

Kommentér på:
Hyldeblomstsaft - flasker?

Annonce